Haunted House - runda 1

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,973
Location
Linköping
Basenanji och jag har olika tolkningar av var LJSLarssons röst ligger. Så här är officiella röstningslistan. Om någon inte känner igen er så protestera!

Röster:
LJSLarsson (3) Basenanji Xyas RasmusL
Xyas (2) Stövelkatten LJSLarsson
RasmusL (1) Khan
Basenanji (1) Vimes
.113/Sodivra
Stövelkatten
Vimes
Khan

Cirka två timmar kvar.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Världens bästa spelledare Feuflux said:
Basenanji och jag har olika tolkningar av var LJSLarssons röst ligger. Så här är officiella röstningslistan. Om någon inte känner igen er så protestera!
Sorry alla! Pinsamt!

/Basenanji, gömmer sig nånstans

:sad:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Alright. Nu gick strömmen här ute på landet, så vi får se hur länge jag kommer åt internet. Vi håller tummarna att det är till 22:00.

Rundan drar mot sitt slut och det är dags att försöka få ordning på det här. Kul och lite svår runda. Just nu har jag dessa två spelare som grönast:

Basenanji och LJSLarsson.

That's right. Sug på den. Dom två jag har försökt dreva mot. Så är det serrni, ibland måste man byta åsikt.

Ärligt talat har inte jättemycket förändrats i min analys av deras spel. Jag tycker inte de lyckats göra särskilt mycket grönande, men:

Basenanjis beskrivning av sitt roll-PM gör att jag vill gröna honom rakt av. Har han inte samma fraktion som jag finns det två alternativ: 1) ulvarna har fått en "alibiroll" (d.v.s. de har fått en kopia av hur ett vanilla-bybo-PM ser ut) eller 2) han drar en rövare baserat på startinläggets fluff. Alternativ 2 här är så uppåt väggarna galet ulvspel - visar det sig att han är ulv och det var så det gick till rekommenderar jag Basse att satsa på en karriär som lottovinnare - fatta vad risky att dra till med en sådan grej på lösa boliner. Snedtramp och det är huvudet ut först. Alternativ 2 är en möjlighet. Jag tror inte att Feuflux använt alibiroller i sina tidigare arr, men kanske har han kollat WRNU:s varulvshistorik och plockat upp den idén. Men för tillfället tänker jag anta att han inte gjort det. Och i så fall kan Basse inte vara annat än grön - oavsett hur mycket jag tyckte att hans inledande runda pingade.

Larssons förmågeclaim håller. Det finns ingen chans i hela helvetet att han skulle ljuga om den här "polismannen"-grejen. Teorier om att han drog till med det som något slickt ulvmove är befängda. Claimet håller. Det kan vara så att Larsson är ulv och talar sanning (d.v.s. är ulv med en sniffer-förmåga) - det skulle eventuellt kunna förklara hans lite aviga sätt att förhålla sig till förmågor (först stallar han 100 % för att sedan kovända och outa alltihop). Men om jag ska vara ärlig så är tvära kast och plötsliga infall mer typiskt bybo än typiskt ulv. För mig är Larsson grön för nu.

Detta leder mig till en gubbe jag kan tänka mig att hänga:

Stövelkatten.

Jajemensan. Jag har sagt att han har varit grön hela rundan, men ska katten dingla ska katten dingla. Jag har trott att Stövelkatten är väktare (p.g.a. hans sätt att utrycka sig om "sköld" i inledningen). Men eftersom karln fortsätter att misstänka Larsson även efter Larssons claim så tror jag inte att han har en aktiv förmåga. Alltså inte väktare, och alltså inget som grönar honom längre. Stövlis har inte spelat uppenbart brunt, men inte heller uppenbart grönt. Är han ett alternativ att leda till galgen är jag helt för att kasta ruttna tomater på honom.

Vidare då? Ja, men det är väl klart. Jag har ändrat åsikt om Rasmus också. Karln kan väl dingla om det är så. Check it out: jag håller hans inledning som dålig ulvstrategi. Men hey! När man är ulv så skådespelar man sitt bybo-persona. Och Rasmus öppnar som bybo-Rasmus skulle göra. Så om vi vill läsa honom som ulv så är inte inledningen till hans fördel. Det han gjort därefter är visserligen produktivt (veva och peka och driva på med frågor, sammanställa och avkräva folk ställningstaganden) - men det är egentligen inte svårt att göra som ulv. Om vi tittar på de ställningstaganden Rasmus gjort själv är det inget att hetsa upp sig över. Han har i stor utsträckning varit i samma burkar som andra. Inget nytt. Tittar vi på hans analys och lista här på slutet slår han på stora trumman om att han minnsan inte är en fegis utan att han har satt siffror på allihop. Jajemen. Men tbh är det jävligt oklart vad som skiljer 3 från 4, 4 från 5 och så vidare. Ingen grönas "helt" och ingen rödas "helt". Det ser ut att vara skarpt och modigt, men det är brun mellanmjölk.

Ergo:

Röst: RasmusL

Stövelkatten, xyas och Khan kommer jag rösta på om Rasmus inte åker och Basse eller Larsson är på väg att hängas.

Tjing!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Åh! Det kanske blir en spännande kväll ändå på slutet!

Vimes, att rösta på mig för att:

Vimes said:
Ingen grönas "helt" och ingen rödas "helt
...är ganska klent som motivering. Det skulle vara jättekonstigt att bestämma sig för att någon är röd eller grön för evigt, titta bara på ditt eget spel! I princip lla har varit i alla burkar och jag tycker att jag tänkt själv och inte bara fallit in i något led någonstans, peka gärna ut var det skulle vara i så fall!

Vimes said:
Rasmus öppnar som bybo-Rasmus skulle göra
Eller är jag ulv för att jag spelar som en bybo, är det så jag ska tolka dig?

Min lista står jag för, det är i den ordningen jag skulle hänga för att ha störst chans att hitta ulvarna snabbast. Jag har valt att gradera just för att tvinga fram ett ställningstagande i mig själv, även om det blir mycket magkänsla så är det så jag tycker.

Om det nu stämmer att jag varit dålig på att ta ställning och inte presterat något som någon annan inte redan varit inne på, vilka funderingar har du kring mig? Undrar du inget? Kan du förtydliga din motivering?

Jag gillar mitt case mot LJSL, får se om han klockat ut helt eller kommer in på slutet.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Vimes;n346086 said:
Har han inte samma fraktion som jag finns det två alternativ: 1) ulvarna har fått en "alibiroll" (d.v.s. de har fått en kopia av hur ett vanilla-bybo-PM ser ut) eller 2) han drar en rövare baserat på startinläggets fluff.
Det kan ju också vara så att ulvarna har visst fluff i sina rollbeskrivningar också som tillsammans med fluffet i originalinlägget låter dem göra rimliga gissningar om hur det ska se ut. Jag gör heller inte alls samma tolkning av LJS outade roll som du gör.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Först av allt: välkommen Sodivra till spelet! Väldigt roligt att du är med! För er som inte känner till wrnus varulvsspelshistoria så spelade Sodivra av mig brallorna på det kanske mest imponerande sättet jag nånsin sett i ett spel (arrat av Vimes). Jag var ulv tillsammans med LJS vill jag minnas(?).

****

Och a propos vilken fraktion Sodivra är så kom jag helt plötsligt på nånting.

****
En grej som har stört mig länge är varför en ulv (om nu LJS är ulv) skulle vilja ha förlängd deadline? Det är ju jätteenkelt att ha ihjäl en oskyldig bybo som ulv om byn saknar en viktig medlem.

Eller så är det så att .113 var ulv och LJS har varit ulv ensam!

Då är det knappast konstigt att vilja få förlängd tid i förhoppningen att ens ulv-partner ska hitta till spelet.

****
Och hade jag varit ulv och någon hade erbjudit mig ...fakkin SODIVRA som partner så hade jag gått i tok-spinn! Som om en division fyra-klubb (typ Västerås bandyklubb, bollrädda mesar hela bunten) skulle få börja spela med Messi.

Så det ska bli oerhört spännande att se vad Sodivra gör nu, dessutom under tidspress...

/Basenanji, hammarbyare såklart
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Xyas;n346089 said:
Det kan ju också vara så att ulvarna har visst fluff i sina rollbeskrivningar också som tillsammans med fluffet i originalinlägget låter dem göra rimliga gissningar om hur det ska se ut. Jag gör heller inte alls samma tolkning av LJS outade roll som du gör.
Absolut. Utifrån min roll är det dock för spot on för att antingen vara sant eller vara alibi (eller en helt osannolik chansning).
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Men prutt också Vimes. Jag tror jag ser hur du tolkar LJS outning. Måste tänka på det här.

Röst: Ingen
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Also: jävla skitforum som tar bort inlägg och inte visar nya inlägg ens om man uppdaterar hemsidan.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Ok. Förutsatt att Vimes är grön är LJS grön. Alternativet är såklart att de är ulvar tillsammans och kör stenhårt på att överleva denna rundan tillsammans och sen chansa på att klara nästa och vinna också, vilket känns något långsökt då jag tror båda är för eftertänksamma spelar för att köra på en sån taktik samt att det är på intet sätt givet att LJS är på väg ut denna rundan.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Vimes said:
Larssons förmågeclaim håller. Det finns ingen chans i hela helvetet att han skulle ljuga om den här "polismannen"-grejen. Teorier om att han drog till med det som något slickt ulvmove är befängda. Claimet håller. Det kan vara så att Larsson är ulv och talar sanning (d.v.s. är ulv med en sniffer-förmåga) - det skulle eventuellt kunna förklara hans lite aviga sätt att förhålla sig till förmågor (först stallar han 100 % för att sedan kovända och outa alltihop). Men om jag ska vara ärlig så är tvära kast och plötsliga infall mer typiskt bybo än typiskt ulv. För mig är Larsson grön för nu.
Jag tror att jag ser vad du skriver här.

Om man googlar lite på Aura Seer https://werewolf-online.fandom.com/wiki/Aura_Seer så är det bland annat en siare som siar efter good or evil. Låt oss anta att LJS verkligen ÄR siare eller liknande. Om jag då påstår det och fräckt försöker få honom att blurta ut det, borde han avslöja sig? Nej förstås. han borde ligga lågt för att inte ge ulvarna något. Hellre låta ulvarna leva i ovisshet huruvida siaren är död eller inte.

Nej, jag kan omöjligen läsa det här som något sorts "Hjälp! Jag har en jätteviktig roll och det försöker jag kommunicera nu!"-post. LJS claim kommer efter massa press och efter att han helt plötsligt ligger i topp bland rösterna. Vi är så få i det här spelet så vare sig ulvar elelr bybor har råd att offra en av lagets medlemmar. Därför detta vågade drag.

Dessutom är det rödande att han har varit så tyst under dagen. men han kanske väntar in kaozet senare under rundan?

Spännande är det i alla fall.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ok. Jag har just fått mitt andra barn, och har surfat in lite på rollspel.nu och andra rollspelsgrejer för att koppla bort allt ansvar jag har just nu. Så jag får se upp så att inte ett varulvsspel blir bara ett till ansvar, förlåt om jag inte hinner skriva så mycket. Barnen och jobbet tar uppmärksamhet hela dygnet, liksom. :)

Hur som helst, så här tänker jag så långt

LJSLarsson vann som ensam ulv i det förra partiet jag spelade, vilket var ganska amazeballs. Han är riktigt lurig, och kan anpassa sitt spel som ulv efter tidigare erfarenheter, så det är farligt. Jag gillade mycket att han outade sin förmåga, så jag vill inte rösta ut honom inatt.

Basenanji får jag alltid ping på, men jag tycker han beter sig som han brukar, RasmusL och xyas är också in character för hur de brukar skriva.

Stövelkatten tycker jag är mer mellow och snäll än han varit förr (det här var väl 5-6 år sen förstås, så minnet bedrar?) så jag undrar om det är något lurt där.

Khan uppfattar jag som extra på sin vakt i flera olika formuleringar och ordval. Det skulle jag inte tänka så mycket på annars eftersom han är nybörjare på varulvsspel över forum, men sen berättar han att han visst har varulvserfarenhet från social deduction-spelet Avalon. Så det höjer också lite ögonbryn.

Just nu vill jag helst lägga blåslampan på Stövelkatten eller Khan.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vimes;n346086 said:
Alright. Nu gick strömmen här ute på landet, så vi får se hur länge jag kommer åt internet. Vi håller tummarna att det är till 22:00.

Rundan drar mot sitt slut och det är dags att försöka få ordning på det här. Kul och lite svår runda. Just nu har jag dessa två spelare som grönast:

Basenanji och LJSLarsson.

That's right. Sug på den. Dom två jag har försökt dreva mot. Så är det serrni, ibland måste man byta åsikt.

Ärligt talat har inte jättemycket förändrats i min analys av deras spel. Jag tycker inte de lyckats göra särskilt mycket grönande, men:

Basenanjis beskrivning av sitt roll-PM gör att jag vill gröna honom rakt av. Har han inte samma fraktion som jag finns det två alternativ: 1) ulvarna har fått en "alibiroll" (d.v.s. de har fått en kopia av hur ett vanilla-bybo-PM ser ut) eller 2) han drar en rövare baserat på startinläggets fluff. Alternativ 2 här är så uppåt väggarna galet ulvspel - visar det sig att han är ulv och det var så det gick till rekommenderar jag Basse att satsa på en karriär som lottovinnare - fatta vad risky att dra till med en sådan grej på lösa boliner. Snedtramp och det är huvudet ut först. Alternativ 2 är en möjlighet. Jag tror inte att Feuflux använt alibiroller i sina tidigare arr, men kanske har han kollat WRNU:s varulvshistorik och plockat upp den idén. Men för tillfället tänker jag anta att han inte gjort det. Och i så fall kan Basse inte vara annat än grön - oavsett hur mycket jag tyckte att hans inledande runda pingade.

Larssons förmågeclaim håller. Det finns ingen chans i hela helvetet att han skulle ljuga om den här "polismannen"-grejen. Teorier om att han drog till med det som något slickt ulvmove är befängda. Claimet håller. Det kan vara så att Larsson är ulv och talar sanning (d.v.s. är ulv med en sniffer-förmåga) - det skulle eventuellt kunna förklara hans lite aviga sätt att förhålla sig till förmågor (först stallar han 100 % för att sedan kovända och outa alltihop). Men om jag ska vara ärlig så är tvära kast och plötsliga infall mer typiskt bybo än typiskt ulv. För mig är Larsson grön för nu.

Detta leder mig till en gubbe jag kan tänka mig att hänga:

Stövelkatten.

Jajemensan. Jag har sagt att han har varit grön hela rundan, men ska katten dingla ska katten dingla. Jag har trott att Stövelkatten är väktare (p.g.a. hans sätt att utrycka sig om "sköld" i inledningen). Men eftersom karln fortsätter att misstänka Larsson även efter Larssons claim så tror jag inte att han har en aktiv förmåga. Alltså inte väktare, och alltså inget som grönar honom längre. Stövlis har inte spelat uppenbart brunt, men inte heller uppenbart grönt. Är han ett alternativ att leda till galgen är jag helt för att kasta ruttna tomater på honom.

Vidare då? Ja, men det är väl klart. Jag har ändrat åsikt om Rasmus också. Karln kan väl dingla om det är så. Check it out: jag håller hans inledning som dålig ulvstrategi. Men hey! När man är ulv så skådespelar man sitt bybo-persona. Och Rasmus öppnar som bybo-Rasmus skulle göra. Så om vi vill läsa honom som ulv så är inte inledningen till hans fördel. Det han gjort därefter är visserligen produktivt (veva och peka och driva på med frågor, sammanställa och avkräva folk ställningstaganden) - men det är egentligen inte svårt att göra som ulv. Om vi tittar på de ställningstaganden Rasmus gjort själv är det inget att hetsa upp sig över. Han har i stor utsträckning varit i samma burkar som andra. Inget nytt. Tittar vi på hans analys och lista här på slutet slår han på stora trumman om att han minnsan inte är en fegis utan att han har satt siffror på allihop. Jajemen. Men tbh är det jävligt oklart vad som skiljer 3 från 4, 4 från 5 och så vidare. Ingen grönas "helt" och ingen rödas "helt". Det ser ut att vara skarpt och modigt, men det är brun mellanmjölk.

Ergo:

Röst: RasmusL

Stövelkatten, xyas och Khan kommer jag rösta på om Rasmus inte åker och Basse eller Larsson är på väg att hängas.

Tjing!
Kom igen Vimes, vi röstar på katten!

Röst: Stövelkatten
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tack för välkomnandet Basse!

Basenanji;n346090 said:
Och hade jag varit ulv och någon hade erbjudit mig ...fakkin SODIVRA som partner så hade jag gått i tok-spinn! Som om en division fyra-klubb (typ Västerås bandyklubb, bollrädda mesar hela bunten) skulle få börja spela med Messi.

Så det ska bli oerhört spännande att se vad Sodivra gör nu, dessutom under tidspress...

/Basenanji, hammarbyare såklart
Asså... du kanske har glömt hur jag totalt förnedrade mig själv i mitt sista varulvsparti genom att missa ulven totalt och jaga dig hela tiden till den grad att Lukas tyckte att jag var ett rövhål (!)

Jag var faktiskt med på spelpodden Speldjävlar i höstas, där jag pratade om varulvsspelens psykologi. Jag pratade mer eller mindre bara om alla sätt som vi människor kan få oss själva övertygade om något som är helt fel... Så om något så borde man inte tro för mycket på någon eller något i ett varulvsspel. :)

********

Podepisoderna finns för övrigt här, kan säkert vara intressant för alla gamla ulvar på wrnu:

https://speldjavlar.se/podcast/036/
https://speldjavlar.se/podcast/037/
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Stövelkatten;n346103 said:
Lennart Eriksson!
Synd att du inte plockade min brödsmula där, för jag frågade förtäckt vem som är din in-game pappa. Vi tonåringar har ju alla mammor och pappor, vilket spöken och monster inte har. Hade hoppats att tonåring-stövelkatten skulle plocka den!
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Sodivra;n346105 said:
Synd att du inte plockade min brödsmula där, för jag frågade förtäckt vem som är din in-game pappa. Vi tonåringar har ju alla mammor och pappor, vilket spöken och monster inte har. Hade hoppats att tonåring-stövelkatten skulle plocka den!
Hahaha, jaha... Trodde det var ett hån, så jag sprang till min IRL-pappa. Du får vara med explicit, din neurofil! Sitter ju för bövelen på afterwork :D
 
Top