Haunted House - runda 1

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,388
Röst: LJSLarsson

---

Bra första runda so far! Enda smolken i mellanmjölksbägaren är .113 frånvaro. Men vi skiter i det och kör på tycker jag.

Nu ska jag jobba men jag tänkte trycka ur mig en snabb grön-till-röd-lista först:

Snälla:
RasmusL (av ovan nämnda orsaker)
Stövelkatten (hans spelaranalys ovan är åt skogen, men han är en cool kisse ändå)

Elaka:
Larsson (ingen substans!)

Oklara
Basenanji (hans senaste inlägg har varit väldigt byboiga - han är hel ute och far i sin analys av Khans "veteran"-formulering, men det är klassisk Basse imo, dock gillar jag inte hans inledande inlägg som känns väl trevande och ulvsejfiga)
Khan (får inget grepp om honom, verkar vettig, men samtidigt committar han inte till något)
Xyas (hans senaste inlägg är bättre, och han har en historia av att reagera negativt på aggressivt spel även om han är bybo)

---

Just nu vill jag alltså hänga Larsson. Jag vill inte hänga Rasmus eller Stövelkatten. Basse, Khan och Xyas kan vara aktuella om Larsson blir grönare.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,388
LJSLarsson;n346003 said:
Hur kommer det sig att du ber just mig? Är det för att jag är din huvudmisstänkte, eller har du något i ditt roll-pm som antyder att jag borde veta något?
Det är för att du är min huvudmisstänkte. Det har inget att göra med mitt PM.

Varför är det så svårt att spekulera om spelupplägget för dig? Det är ingen stor sak jag ber om (och egentligen borde alla göra det - jag gjorde det i mitt första inlägg).

Sluta stalla nu.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Vimes;n346006 said:
Det är för att du är min huvudmisstänkte. Det har inget att göra med mitt PM.

Varför är det så svårt att spekulera om spelupplägget för dig? Det är ingen stor sak jag ber om (och egentligen borde alla göra det - jag gjorde det i mitt första inlägg).

Sluta stalla nu.
Du har rätt, det är dags att gå vidare. Och eftersom jag i dagsläget är närmast galgen lägger jag korten på bordet.

Jag har en förmåga som låter mig se ifall andra spelare har aktiva förmågor. Anledningen till detta är för att min farsa jobbat som läkare, vilket gör att jag kan snappa upp saker.
Eftersom jag som bybo inte skulle ha jättemycket glädje av att hitta väktaren/siaren* så antar jag att det betyder att det även finns någon specialförmåga bland ulvarna.



(*Är man säker på att det inte finns ulvar med förmågor så kvasisiar jag ju folk om jag hittar dem, men min förmåga makes more sense ifall det finns aktiva förmågor i bägge lagen)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,388
LJSLarsson;n346013 said:
Du har rätt, det är dags att gå vidare. Och eftersom jag i dagsläget är närmast galgen lägger jag korten på bordet.

Jag har en förmåga som låter mig se ifall andra spelare har aktiva förmågor. Anledningen till detta är för att min farsa jobbat som läkare, vilket gör att jag kan snappa upp saker.
Eftersom jag som bybo inte skulle ha jättemycket glädje av att hitta väktaren/siaren* så antar jag att det betyder att det även finns någon specialförmåga bland ulvarna.



(*Är man säker på att det inte finns ulvar med förmågor så kvasisiar jag ju folk om jag hittar dem, men min förmåga makes more sense ifall det finns aktiva förmågor i bägge lagen)
Ok. Du behövde ju inte claima, men ok.

(Förmågan i sig kan lika gärna vara en ulvförmåga - men den låter legit som du beskriver den. Jag räknar dessutom med fördelningen 6-2 och i ett sådant läge skulle jag inte buffat ulvarna om jag var SL. Om du är bybo tror jag att din förmåga buffar byn genom att ulvarnas nattmord är en förmåga.)

Röst: Xyas - tills vidare i varje fall
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
Vimes;n346005 said:
Röst: LJSLarsson
/.../
Khan (får inget grepp om honom, verkar vettig, men samtidigt committar han inte till något)
/.../
Det beror på att det är sant. Jag är skeptisk till LJS och Xyas, men betydligt mer skeptisk till RasmusL i dagsläget. Dig, Basenanji och Stövelkatten är jag inte tillräckligt säker på för att säga något. I dagsläget är jag alltså mest för att rösta RasmusL, men det ska inte mycket till för att LJS eller xyas ticka uppåt på listan.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,607
Röstläget just nu:

Vimes>Xyas

LJS (2) Basenanji, Xyas
Xyas (2) Stövelkatten, Vimes
RasmusL (1) Khan
.113 (1) RasmusL
Basenanji (1) LJS

Spännande!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
Feuflux -> Fråga angående regler. Enligt regel fyra kommer .113 ryka automatiskt om han inte skriver något denna runda. Men är det utöver den vi röstar om, eller istället för?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Feuflex - kan du inte få tag i Arvidos (som skrivit i anmälningstråden) och be honom ta 113:s plats?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Hur jag ser på spelare så här långt:


Basse (röd)
Han och Vimes tycker jag varit mellanmjölkig och osubstantiell, vilket jag inte håller med om. Det låter därför som ett varulvsbyggt luftslott. Men Vimes var först, medan Basse hoppade på efteråt för att säga att han höll med. Det är lättare att fortsätta pressa en redan pressad bybo än att vara den första.

Hans lustiga kommentar om att jag skulle komma med siarclaim gav mig en röd flagga också. Det sätter en bybo med förmåga i en besvärlig situation och misstänkliggör dem oavsett vad de gör. Om jag verkligen varit siare och varit på väg mot galgen och i sista stund försökt rädda mitt skinn hade Basse kunnat säga "vad var det jag sa, stackars ulven claimar". Visst, det blivit Basses dödsdom i nästa runda, men ett värt offer för att få bort siaren.


Xyas (lite röd)
Jag tycker bybor skall ta risker - när byn spelar för safe vinner ulvarna. Anledningen till att bybor kan ta risker är för att de spelar i blindo och kan vara ärliga med det, medan ulvar måste fejka misstag. Det är därför lättare att bara tycka som andra än att vara först på plan (precis som Basse tog rygg på Vimes).

Xyas har skrivit lite mer än vanligt, vilket är bra. Är det för att han är ulv denna gång? Kanske? Men om ni kollar hans senaste aktivitet så har han röstat på mig och följt efter Basses resonemang utan vidare fundering. (Tror dock inte att de är ulvar tillsammans - är den ena röd grönas den andre lite)

Helst skulle jag hänga Basse, men om det står mellan Xyas och mig väljer jag Xyas.


Vimes (lite brun)
Tycker egentligen att han skriver bra och byboligt ... men jag håller inte med i hans tankemönster. Han skriver att jag är mellanmjölkig och saknar substans, vilket jag inte fattar, och tycker jag överreagerar om Basses kommentarer om claima siare (vilket jag inte heller fattar). Antingen fungerar våra hjärnor helt olika, eller så är han ulv på krigsstigen.


RasmusL (lite mindre brun)
Jag tyckte mig se en ulv som jagade lågt hängande frukt i RasmusLs första inlägg, och tyckte hans tankar om min och Khans dialog var skum. Men annars tycker jag han har gjort bra bybo-jobb med sina andra poster, som att kräva tydligare motivation av Vimes varför han tycker Basse var skum (vilket han lägligt lät bli att svara på för att istället skriva att Basse verkade reko)


Khan & Stövelkatten (gröna ... än så länge)
Det är svårt att analysera folk som man inte spelat så mycket med, men med tanke på omständigheterna tycker jag deras poster ser gröna ut. Men det jag vill från bägge spelarna är att de tar mer risker - att de pekar med hela handen, kokar ihop en egen teori och står för den. Visst, det är läskigt och man har antagligen fel - men i ställningstaganden runt sådant är där vi hittar ulvar.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Röst: xyas

xyas (3): Stövelkatten, Vimes, LJSLarsson
LJSLarsson (2): Basenanji, Xyas
RasmusL: (1) Khan
.113 (1): RasmusL
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,607
Mina morgontankar

* LJS förmåge-claim är ett tecken på desperation. Förmågan är märklig: något av en hjälp för byn, men ändå rätt ovanlig i varulvsspel. Jag tror som Vimes att Feuflux har arrat ett traditionellt lir med endast väktare+siare. Att byn är i underläge med fördelningen 6-2 tror jag är lite väl avancerat arrangörsfilosofi som Vimes kanske kan grubbla över, men inte Feuflux. LJS vill inte claima siare eller väktare eftersom han förstår att den riktige siaren/väktaren då förstår att LJS är ulv.

Sedan: jag har varit ulvpar med LJS förut och han är klipsk och skarp. Underskatta inte LJS! Tvärtom skulle jag vilja se massa ulv-tells i LJS lite gulliga, allmänna spelstart. Nu när han blev utsatt för press och vi går in i rundans sista dag krävs det handling från LJS sida och därför detta claim.

*Khan behöver vi titta mer på. Vad säger ni andra om hans röstningsmönster? Jag ser i alla fall att han driver mot RasmusL precis när LJS börjar få press på sig. Känns som att Khan försöker rädda LJS. jag kan också tänka mig att LJS+Khan har pratat med varandra och att LJS rekommenderar Khan att driva mot RasmusL som pga sin expressiva spelstil lät drar på sig röster.

***

*Xyas är ju väldigt lite aktiv. Du får gärna utveckla dina tankegångar för det kan ge oss andra bättre stöd. I min bok är han grön. Jag fattar inte varför Vimes röstyar på Xyas och vill gärna se hur Vimes tänker där. Xyas: hur ser du på Khan och på Stövelkatten?

*Stövelkatten uppfattar jag också som grön, men lite ringrostig eller nåt. Du kan bättre och jag vill se en skarpare analys av Xyas Khan och LJS från din sida. Jag tycker att du undervärderar de indicier som har hittats på LJS. Kom in i matchen!

*Khan verkar vara en mycket trevlig varulvsspelare och det är jättekul att få spela med dig! I spelet analyserar jag dock ditt spel som misstänkt "jag är bara nybörjare och jag är säkert helt fel ute..."-stil som en ulv vilken inte vill dra uppmärksamhet till sig. Det stämmer ju inte riktigt: du har erfarenhet av IRL-spel och har varit med förut här på wrnu. Fråga: Vad får dig att börja misstänka LJS? Vad i Xyas spel gör dig misstänksam?

*Vimes är bra och grön för mig. Jag gillar ju Vimes så stor risk för bias, men tycker i grund och botten att han kontinuerligt kommit med relevant och rimlig argumentation. Minus för hans analys av LJS claim: hur förstår du LJS förmåga utifrån att vi har ett traditionellt spel, det som du antog i början? Dessutom motiveras aldrig rösten på xyas? Mer Vimes mer!

*RasmusL spelar bra, riktigt bra. Jämför hans argumentation med LJS för att se hur olika de argumenterar. Rasmusl är vaken och driver på för att få reda på saker och han nöjer sig inte. LJS gör mer skenutfall för att se ut som en nyfiken, drivande bybo.

* .113 Han är skarp som bybo och jag är inte alls så säker längre på att han skulle vara grön. Senast inloggad 29/3. Då borde han väl ha sett inbjudan till spel mm? Låt oss anta att .113 dyker upp ikväll vid 18-tiden och skyller på missad spelstart. DÅ har vi jätteproblem. Jag kan inte tänka mig att en bybo-.113 låter bli att delta. Däremot kan det vara en riktigt kall ulvstrategi. Jag har alltså ändrat mig på den punkten. Det kan ju också finnas andra förklaringar till hans frånvaro förstås.

***

Hursomhelst måste vi kämpa på nu byn! Om fördelningen är 6-2 måste vi (precis som andra har sagt) hitta så mycket som möjligt på folk i runda 1.

Jag förväntar mig aktivt deltagande fram till 22.00.

Min röst ligger kvar på LJS, då han är mest misstänkt i mina ögon. Om folk låter bi att svara, eller låter bli att utveckla sina tankegångar kommer jag defintivt läsa det som tecken på ulvighet.

Kämpa på byn!
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
LJSLarsson;n346013 said:
Jag har en förmåga som låter mig se ifall andra spelare har aktiva förmågor. Anledningen till detta är för att min farsa jobbat som läkare, vilket gör att jag kan snappa upp saker.
Så himla kluven. Å ena sidan så tror jag egentligen inte alls att det är spelet har den typen av upplägg att det finns en anledning att ha med en sån förmåga. Å andra sidan känns det outat och beskrivet på ett sådant sätt att det skulle kännas konstigt att komma från en ulv.

Men det landar nog i att det där är en jäkligt safe claim att göra som ulv. Om du bara sa att du var vanilj-bybo hade det förmodligen inte grönat dig ett dugg och om du är ulv inte heller gett dig möjlighet att göra Vimes efterfrågade analys på ett övertygande sätt. Så då kan du hitta på en fömåge-sökar-förmåga ganska trygg i att det inte finns någon annan som har det. Och bonus för dig om det leder till spekulationer och information som kan hjälpa ulvarna hitta folk med förmågor i byn.

Så min röst ligger kvar på LJS.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
Basenanji said:
*Khan behöver vi titta mer på. Vad säger ni andra om hans röstningsmönster? Jag ser i alla fall att han driver mot RasmusL precis när LJS börjar få press på sig. Känns som att Khan försöker rädda LJS. jag kan också tänka mig att LJS+Khan har pratat med varandra och att LJS rekommenderar Khan att driva mot RasmusL som pga sin expressiva spelstil lät drar på sig röster.
Nu tycker jag du bygger luftslott och halmgubbar här. Det är faktiskt betydligt rimligare att jag inte gillar RasmusL för att han plockar anklagelser mot mig ur tomma luften. Jag ser det som ett sätt att plantera frön av misstänksamhet hos andra, en rätt vanlig ulvtaktik i början. Inte attackera fullt ut, utan dreva försiktigt och mer skapa oro än anfall. Dagens upplägg med ett brett spektrum av röster är vad ulvar vill ha i början. Ju fler folk på de röda listorna kvar till nästa omgång desto bättre.

Sen är det ju det där med siarförmågan hos LJS. Jag är personligen skeptisk till att han skulle gå ut så öppet första rundan, men det skiljer ju bara en röst från att han ska gå upp i toppen och åka. Det gör det betydligt svårare att säga om han verkligen är ärlig. Men jag har aldrig hört talas om en förmåga som bara låter en se efter om andra har en förmåga, inte vad förmågan gör. Antingen bluffar han, eller så har Feuflux riggat spelet på ett sätt jag inte är med på. Är min gissning. Vad säger LJSLarsson själv om saken?

Men det är tolv timmar kvar på dagen, och än så länge har jag fortfarande mest dåliga vibbar av RasmusL (se ovan). Min röst ligger kvar. Får se hur dagen utvecklar sig.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,607
Khan: vad tänker du om att LJS roll har information om en pappa som är läkare, vilket förklarar förmågan? Känns det trovärdigt?

Nej, vi ska inte rota mer efter förmågor, jag är INTE ute efter att luska kring dem, däremot vill jag att vi pressar LJS mer kring presentationen av SIN förmåga.

LJS: Kan du förtydliga dig kring det där med din pappa? Du ska förstås inte kopiera din rollinformation, men hur är det rimligt att du kan se vad andra har för förmågor utifrån att din pappa har varit läkare? Finns det annan information som förklarar den kopplingen bättre?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,607
Och ni andra ska inte ta paus bara för att jag har blivit helt insnöad på LJS och Khan. Vimes Stövelkatten LJSLarsson Khan Xyas .113 RasmusL

Vad gör Xyas till lämplig röstkandidat?
Är RasmusL ulvig i sin utåtriktade spelstil eller är det hans vanliga sätt att spela?
Hur konkret är egentligen Stövelkatten?

Nu måste jag jobba, ses i eftermiddag runt femtiden.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Khan;n346034 said:
Sen är det ju det där med siarförmågan hos LJS. Jag är personligen skeptisk till att han skulle gå ut så öppet första rundan, men det skiljer ju bara en röst från att han ska gå upp i toppen och åka. Det gör det betydligt svårare att säga om han verkligen är ärlig. Men jag har aldrig hört talas om en förmåga som bara låter en se efter om andra har en förmåga, inte vad förmågan gör. Antingen bluffar han, eller så har Feuflux riggat spelet på ett sätt jag inte är med på. Är min gissning. Vad säger LJSLarsson själv om saken?
Anledningen till att jag gick ut öppet var att jag fått mycket press på mig och därför behövde spela ärligt. Skulle jag komma ut i sista stund, kort innan röstning, skulle ingen ändå tro mig och jag skulle ryka. Bättre att sänka ångan på en gång så att byn kan hitta en ulv på riktigt istället.

En halvsiare som bara hittar andra förmågor är inte särskilt crazy. Finns i Ultimate Werewolf och heter Aura Seer, till exempel.
En (eller två) förmågesiare har dessutom fördelen - för en spelledare - att det ger mer kött och energi till spelet (vilket kan behövas när det så längesedan vi spelade) utan att göra det allt för komplext (som till exempel millers och vigilantes).
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Basenanji;n346035 said:
Khan: vad tänker du om att LJS roll har information om en pappa som är läkare, vilket förklarar förmågan? Känns det trovärdigt?

Nej, vi ska inte rota mer efter förmågor, jag är INTE ute efter att luska kring dem, däremot vill jag att vi pressar LJS mer kring presentationen av SIN förmåga.

LJS: Kan du förtydliga dig kring det där med din pappa? Du ska förstås inte kopiera din rollinformation, men hur är det rimligt att du kan se vad andra har för förmågor utifrån att din pappa har varit läkare? Finns det annan information som förklarar den kopplingen bättre?
Nu tycker jag att det är din tur att bjuda lite. Vad står det om spelupplägget i din roll? Står det något fluff alls, som att du är en ensam och olycklig tonåring utan vänner på grund av dålig odör? Kan det vara så att det knappt står någonting, och du därför vill ha mer information av mig (som en ulv-Basse skulle veta var grön) för att bättre kunna ljuga ihop något själv?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,388
Röst: Basenanji

Jag vet att jag är en vindflöjel, but hey det är så jag rullar. Basse tar Larssons claim på helt fel sätt. Han skriver visserligen några relevanta invändningar (nota bene att dessa invändningar dock är allmänna och icke-specifika för spelet). Jag fick en brun vibb av Basse i inleningen, av samma mellanmjölksskäl som jag fick av det av Larsson, sedan tyckte jag han spelade upp sig (inte nödvändigtvis genom bra spel, men genom grönt spel), men nu tycker jag att han är suspekt slirig runt Larssons claim. Att börja pressa runt kopplingen mellan fluff och förmåga som han gör är ulvigt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,388
xyas (2): Stövelkatten, LJSLarsson
LJSLarsson (2): Basenanji, Xyas
RasmusL: (1) Khan
.113 (1): RasmusL
Basenanji (1): Vimes

Spretigt ska det vara!

Rasmus! Din röst på .113 gör ju ingen nytta. Ska du inte hänga med mig? Visst är Basse en stjärt!?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,388
Basenanji Oi! Jag har gått tillbaka till spelstarten och kollat lite... Den här grejen du skrev i tisdags:

Basenanji;n345841 said:
Jag tycker mig se vissa saker bland det som redan har skrivits, men väntar lite med att diskutera det så folk får ge ifrån sig mer information.
Vad var det för grejer du hade sett? Tänker att det är spännande om det är samma saker jag ser nu när jag gått tillbaka.
 
Top