Haunted House - runda 1

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Ni står framför det hemsökta huset, djupt inne i mörkaste delen av skogen, långt ifrån civilisationens trygghet. Under bilresan och sedan vandringen hit har ni hållt gott mod och skämtat om alla klichéer som finns kring tonåringar som ska övernatta i ödehus och att ni garanterat kommer bli mördade av vad det nu än är för varelse som sägs bo i huset.
Myten kring huset varierar en del. Ibland är det en man som bodde i huset och blev dödad av inbrottstjuvar, ibland är det en kvinna som blev inlåst i källaren och svalt ihjäl och ibland är det en demon som är frammanad av oanande tonåringar. Lite som ni. Ibland är det onda kultister som återuppväcker de döda med vedervärdiga riter.
Myten säger också att den som lyckas sova en hel natt i huset aldrig kommer drabbas av motgångar i livet, och det har ju lockat er förstås.

Huset är ett ruckel, men väggar och tag är intakta och inga fönster är trasiga. Det är dags att gå in.

---

Info:
Varje runda ska ni rösta fram en medlem i sällskapet som vara frontlinjen mot varelsen i huset (en säker död). Varje deltagare har en röst och markerar hur de röstar genom att i ett inlägg i tråden med fetstil skriva
Röst: Feuflux
på en enskild rad i sitt inlägg. Den med flest röster när rundan tar slut är ute ur spel.

Det finns även kultister ibland er. Dessa får varje runda via PM till spelledaren tillsammans ange en medlem de vill lönnmörda.
Kultiserna vinner om de utgör minst 50% av de kvarvarande medlemmarna. De vanliga tonåringarna vinner om inga kultister finns kvar i spel. (I det här skedet taggar varelsen ner och slutar mörda folk... förhoppningsvis.)

Vissa roller har specialförmågor. Dessa används mot en viss deltagare genom att man innan rundans slut skickar ett PM till spelledaren med "jag använder min förmånga mot Feuflux".

---

Regler:
1: Ni får inte prata om spelet utanför speltråden (enda undantaget är kultister som får prata med varandra)
2: Ni får inte redigera/radera inlägg
3: Bara röster som skrivs i fetstil på egen rad enligt ovan kommer att räknas.
4: Blir det oavgjort i röstantal så blir det den som fick den tidigaste rösten som åker ut.
5: Gör man inga inlägg alls under en hel runda så åker man ut.

(Rollerna är slumpade med random.org och kommer ut på PM superduperstrax.)

---

Medlemmar:
LJSLarsson
RasmusL
Stövelkatten
Vimes
Basenanji
Xyas
Khan
.113

Rundan slutar 2:a april klockan 22:00!
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Kul med läskiga hus!

Skulle man kunna få en komplett deltagarlista?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Himla roligt att vara igång i ett varulvsspel igen! :-D

Min spontana första tanke är att vi i varulvspelens guldålder hade fått in en väldigt inarbetat jargong och metaspel, men eftersom det varit så sporadisk och länge sedan sist så kommer det bli mycket mer trevande i detta spel (vilket ger en fördel till varulvar/kultister).

Strategin för oss bybor bör därför vara att prata mycket, sticka ut hakan och inte vara rädda för att rösta. Jag lägger därför en första nyfiken röst på Khan. Du får gärna berätta för mig hur du brukar spela (vilket jag har lite dålig koll på), hur brukar du bete dig som ulv/bybo? Några tankar om hur vi bör förhålla oss gällande specialförmågor?

Röst: Khan
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Förlåt för brist på deltagarlista i startinlägget (jag är ringrostig). Det finns en sådan nu.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
LJSLarsson;n345784 said:
Himla roligt att vara igång i ett varulvsspel igen! :-D

Min spontana första tanke är att vi i varulvspelens guldålder hade fått in en väldigt inarbetat jargong och metaspel, men eftersom det varit så sporadisk och länge sedan sist så kommer det bli mycket mer trevande i detta spel (vilket ger en fördel till varulvar/kultister).

Strategin för oss bybor bör därför vara att prata mycket, sticka ut hakan och inte vara rädda för att rösta. Jag lägger därför en första nyfiken röst på Khan. Du får gärna berätta för mig hur du brukar spela (vilket jag har lite dålig koll på), hur brukar du bete dig som ulv/bybo? Några tankar om hur vi bör förhålla oss gällande specialförmågor?

Röst: Khan
Nämen hörrudu! Jag tycker inte det är så snällt att hoppa på nybörjaren det första som händer. Det här är bara min andra omgång varulv på WRNU överhuvudtaget.

När det gäller mitt beteende skulle jag säga att jag beter mig som en nybörjare, just för att jag är en. Lite dumma frågor, lite osäkerhet. Hur beter du dig själv, du som är veteran?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Åh, se det inte som ett påhopp, Khan. Men många av de andra har jag rätt god koll på hur de brukar spela, men dig behöver jag få en bättre bild av. :)

För att svara på din fråga så är jag rätt samlad som ulvspelare, men rätt kass som bybo. Som ulv är det bara att ha is i magen, se till att man inte försäger sig och i slutändan skylla allt på Basse.

Som bybo är jag som sagt sämre. Har inget minne av att ha lyckats drevs mot rätt ulv någon gång (fast det var länge sedan vi spelade, så jag kan komma ihåg
fel). Det är därför jag inte har något emot att hoppa runt och göra väsen nu i början. Även om jag klantar mig och lyckas bli utröstad så är det värt ifall jag kickar igång resten av byn.

Vilket var förra spelet du var med i, Khan? Vilken sida var du med på, och hur gick det?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Xyas, du har ju varit inne lite.

Hur planerar du att spela denna gång? Kör du lågflygare? Hur tycker du vi bäst hittar varulvar?

Röst: Xyas
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Halloj alla, här dundrar jag in!

Kort om mig:
1) har spelat massa varulvsspel
2) är superdålig på varulvsspel

Jag hoppas på ett härligt spel där folk är aktiva. Min paroll brukar vara att bybor måste vara solidariska med byn och anstränga sig genom att skriva mycket och vara aktiva.

Röst: Vimes

Vimes är skicklig och ordsmart. Oftast lite bättre som bybo än ulv, men en Vimes som ulv är ändå en särdeles tuff utmaning.

Vi börjar där. Vimes, vad har du för tankar om spelets upplägg?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Det blir inget lågflygande alls tror jag. Men jag tycker alltid första rundan är supersvår utan något att gå på. Jag trivs bättre när det finns lite mer att gå på, men det kommer ju såklart.

Bäst hittar vi ulvar genom att tvinga alla att delta åtminstone lite grann, så vi har något att gå på. Samtidigt som vi undviker för mycket skitsnack som alltid blir så himla lätt för ulvar att gömma sig bland. Så jag hoppas att fler kommer in i matchen snart. Borde väl vara några i alla fall som sitter i hemkarantän?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Yäh! Nu är vi igång! Känns kul!

Basenanji;n345822 said:
Halloj alla, här dundrar jag in!

Kort om mig:
1) har spelat massa varulvsspel
2) är superdålig på varulvsspel

Jag hoppas på ett härligt spel där folk är aktiva. Min paroll brukar vara att bybor måste vara solidariska med byn och anstränga sig genom att skriva mycket och vara aktiva.

Röst: Vimes

Vimes är skicklig och ordsmart. Oftast lite bättre som bybo än ulv, men en Vimes som ulv är ändå en särdeles tuff utmaning.

Vi börjar där. Vimes, vad har du för tankar om spelets upplägg?
Tjenare Basse! Kul att du röstar på mig. Jag ska redogöra kort för vad jag tror som liret och hur vi bäst vinner det.

Jag tror att Feu har skapat ett tämligen traditionellt spel. Feuflux är en old school-SL (ligger bakom CoC-spelet, Star Wars, Western och något mer, alla på gamla forumet). Jag antar att han har en traditionell uppställning roller med siare, väktare, kanske en förmågespanare och så vidare. Min roll innehåller visst fluff, men det verkar inte betydelsebärande.

Utifrån detta kommer jag anta att vi har två varulvar, med normalt fungerande nattmord. 6-2 med siare och väktare låter hyfsat stabilt (även om varulvsfraktionen är lite starkare än normalt). Det ger oss två chanser att pricka rätt med hängningen. Förutsatt att väktaren (om med i spel) inte lyckas avvärja ett nattmord. En möjlig nerf på ulvarna kan vara att de inte får mörda första rundan eller något däråt, det är dock inget jag vill utgå ifrån.

Det är av yttersta vikt att alla kommer med i spel. Vi har (mtp endast två försök) under inga som helst jävla omständigheter råd med bybor som inte är aktiva. Samtidigt har vi inte råd att rösta ut folk enbart på att de är inaktiva. Superviktigt att alla bybor sköter den andra uppgiften (att visa för övriga att de är bybor) på ett bra sätt.

Ulvarna har nog att vinna på (i vanlig ordning, men kanske än mer med liten spelskara) att hålla sig ifrån varandra i spelets inledning. Jag tror att bra förmågeanvändning från byns sida är avgörande för att vi ska ta hem det här. Det och god och grön aktivitet.

Röst: RasmusL - get in here!
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Stövelkatten var ny också, eller hur? Rekryterad av Basse?

Samma frågor till dig som till Khan, Stövelkatten. Har du spelat varulvsspel tidigare (tex irl) och hur betedde du dig då? Vad är dina tankar om specialförmågor?

Röst: Stövelkatten
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Tjosan alla! Jag hänger knappt här längre, det var nog ett par år sen jag var aktiv, så jag missade helt spelstarten haha. Jag har spelat lite varulvsspel här på wrnu tidigare, men inte mer än en eller möjligen två gånger, och därmed tror jag inte jag har hunnit bygga upp någon konkret spelstil än. I alla fall inte som jag själv uppfattar det / minns.

Jag är lite osäker kring det här med specialförmågor. Å ena sidan så ger det ju väldigt mycket information att diskutera hur man ska använda dem, men ja, samtidigt blir det som bäst en användning av dem. Sen beror det ju lite på vad det är för typ av förmåga också. En sköld kanske inte är något man direkt skyltar med på stan direkt.


Röst: .113, kom igen! Släpp sargen! :)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Okej, nu kommer pressen på .113. Hoppas att han inte har missat att det är spelstart. Någon som vet om han har varit inloggad de närmsta dagarna?

Jo, just det. Jag skulle gärna se att alla motiverade sina röster. Det är alltså viktigt att tala om vad det är som gör att ni röstar på en viss person. Att motivera sin röst med "För att få hen i spel" är väl bra, men framöver kan vi nog bättra på kreativiteten.

Vimes svar är bra, men kanske lite allmänt.

Jag tycker mig se vissa saker bland det som redan har skrivits, men väntar lite med att diskutera det så folk får ge ifrån sig mer information. Det ÄR svårt att dra slutsatser av vad som skrivits så här tidigt i spel.

Å andra sidan är det alltså deadline redan 1/4, vilket är i morgon.

Röst: Ingen
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Nu vill jag nog se vad Rasmus går och tänker på!

Röst: Rasmus L
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Vad menar du med allmänt? Jag tycker Vimes svar är det mest givande hittills i spelet med såväl spelanalys, motståndarbedömning och taktikförslag. Med den informationsmängd som finns i spel just nu, går det väl inte att bli mer specifik än så tänker jag.
För all del, ett bra svar, men ändå knappast mer än vad jag förväntar mig att en erfaren och skicklig spelare kan skriva. Däremot så tycker jag att Vimes beskrivning av sitt fluff inger förtroende.

Vad var det du tänkte på när du skrev det där om sköldar Stövlis? Care to elaborate a bit? :D
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Basenanji;n345846 said:
Vad var det du tänkte på när du skrev det där om sköldar Stövlis? Care to elaborate a bit? :D

Absolut! Det jag menar är att jag upplever sköldkraften (väktare kanske den heter på ulviska?) som kraftfullast i och med att man med den i princip kan nolla en ulvarunda (right?) - och om den då blir offentlig så kommer ulvarna direkt att plocka den för att på så sätt undvika att bli fördröjda i spelet. Är väl iofs lite samma sak med siarförmåga, men jag har för mig att den ibland utlöses även om siaren blir mördad i samma runda? Om så är fallet så får man i alla fall ut något av förmågan. Ergo; skölden är ömtåligare.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Att bara ha två dagar på sig första rundan känns lite tight, särskilt när vi är så ringrostiga och sega i starten.

Är det okej att lägga till en dag, Feuflux, eller är det satt i sten?

Oavsett vilket behöver .113 komma i spel.

Röst: .113
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jag tycker det här är jättesvårt i början, särskilt eftersom man inte kan gå på ögonkontakt och läsa ansikten som man kan i Maffia när man spelat på konvent. Hoppas det blir klarare efter en runda.

Röst: .113
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
.113 skrev väl i PM-tråden nyligen och borde ha koll. RasmusL har varit knäpptyst.
Jag vill verkligen undvika antiklimax med att kicka användare för att de inte skriver alls så jag förlänger gärna rundan, men behöver ju få in dem i spel också.

RasmusL är petad på i discordkanalen där han är online. Vi får se om han ghostar oss eller inte.
 
Top