Haunted House - runda 1

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Absolut är det svårt i början. Det är sedan gammalt.

På tal om gammal tänker jag att back in 2012 hade jag skrivit 20 inlägg vid det här laget för att piska upp tråden till aktivitet. Jag tror egentligen att det skulle vara bra. Förr i tin' kunde WRNU-byn snacka ihjäl varulvarna. Men jag är inte där längre, och inte ni heller antar jag. Och jag tror tbh att det finns en poäng med att inte spamma sönder tråden bara för att man kan. Inte minst med upplägget vi har. RIsken är att vi även spammar ihjäl bybor som inte orkar hänga med. Och det tror jag inte vi har råd med. Det är bra att skriva, men också bra vi inte tuggar lufta bara för att.

Med det sagt menar jag att det visst finns saker att se i tråden, trots att den inte är så långt gången. SJSLarsson har tillexempel skrivit ganska många inlägg utan att säga något substantiellt. Basenanji har jag inte fått grepp om ännu. Stövelkatten verkar vara en cool kisse. Khan tänker jag inte uttala mig om ännu, eftersom jag 9 gånger av 10 totalt felläser nya (för WRNU alltså) spelare.

Men den stora grejen nu är att RasmusL och .113 behöver komma i spel. RasmusL tycker jag är en otäck varulv, och .113 är en bevisat vass bybo. Jag gillar inte att de inte ploppat in i tråden ännu. (Vid något tillfälle behöver vi förstås agera även om dom inte kommer med i spel - och jag är som sagt inte sugen på att hänga folk på inaktivitet om vi inte måste.)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Feuflux;n345861 said:
.113 skrev väl i PM-tråden nyligen och borde ha koll. RasmusL har varit knäpptyst.
Jag vill verkligen undvika antiklimax med att kicka användare för att de inte skriver alls så jag förlänger gärna rundan, men behöver ju få in dem i spel också.

RasmusL är petad på i discordkanalen där han är online. Vi får se om han ghostar oss eller inte.
Klokt SL-val tycker jag.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Bra med förlängning av rundan, men det kan ju också vara en ulv-strategi att vänta med att skriva till sista sekunden. RasmusL har ju historiskt använt sig av sån mer oortodoxa strategier, både som ulv och som bybo.

Håller med Vimes om att det finns ingen vinst i att skriva mega-massor med inlägg. Det funkade en gång i tiden, men nuförtiden känner jag att jag nog i alla fall skulle tappa sugen ganska bra om jag loggade in och så var där 5 sidor av olästa inlägg.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Röst: RasmusL

Det är kanske lite ulvigt iom att det är ett så lätt mål, men i brist på bättre så upplever jag RasmusL:s brist på närvaro som ganska ulvig, givet hans spelstil historiskt.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Jag vet inte om det är någon oskriven regel att inte kolla när folk var inloggade senast, men så skjut mig då.

??????Baserat på inloggningstiderna så ser det ut som att .113 inte varit inloggad sen igår morse medan RasmusL senast loggade in idag strax innan lunch. Rimligen så borde den senare ha sett tråden kan man då tycka?

Röst: RasmusL (Av en röst på någon av de två tysta i spökhuset så känns den här mer motiverad med anledning av ovanstående)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
...men inte .113 ännu?

Okej, jag var helt inställd på att det var nästa vecka som var spel men kul att koma igång tidigare! :D

LJSL said:
Som bybo är jag som sagt sämre. Har inget minne av att ha lyckats drevs mot rätt ulv någon gång (fast det var länge sedan vi spelade, så jag kan komma ihåg
Varför skrev du det här? Eller liksom, det var ju inte något direkt svar på Khans fråga? Menar du att du kommer att dreva mot fel personer hela matchen? Undrar vad det beror på...

Khan said:
Jag tycker det här är jättesvårt i början, särskilt eftersom man inte kan gå på ögonkontakt och läsa ansikten som man kan i Maffia när man spelat på konvent. Hoppas det blir klarare efter en runda.
Aa, men kan du göra en liten insats under morgondagen och välja en spelare som du gör en analys av so far? Berätta varför du valt just den spelaren och sen berätta vad du får för känslor av dennes inlägg, gärna med lite djupdykningar i innehållet. Spekulera lite!

Basse gör ju samma sak som LJSL och säger sig var dålig, vad tänker du är vitsen med det Basse? Sen tycker jag att det är lite småkul att du skriver:
Basse said:
Jo, just det. Jag skulle gärna se att alla motiverade sina röster. Det är alltså viktigt att tala om vad det är som gör att ni röstar på en viss person. Att motivera sin röst med "För att få hen i spel" är väl bra, men framöver kan vi nog bättra på kreativiteten.
...och i inlägget efter kommer med en :

Basse said:
Nu vill jag nog se vad Rasmus går och tänker på!
xD

Visa på lite kreativitet nu och lägg en på allvar motiverad röst i nästa inlägg!

Xyas said:
Det blir inget lågflygande alls tror jag.
*kollar tråden*



Xyas said:
Men jag tycker alltid första rundan är supersvår utan något att gå på. Jag trivs bättre när det finns lite mer att gå på, men det kommer ju såklart.
*gäsp* Du är så himla speciell som tycker att första rundan är svår och att det är bättre när det händer saker... Ursäktar till och med dig själv med att du agerar ulvigt :p Du som är mästare av lågflygar-tilen, kan du inte förklara för oss andra hur och varför det är bra för ulvarna att inte skriva något första rundan och ge lite tankar om varför jag som person skulle vara ulv om jag inte skrivit något? Om det nu skulle vara ulvigt att agera på det sättet det vill säga? Och du, gärna ett inlägg med lite faktiskt innehåll och inte bara en massa plattityder...


Vimes, om du var tvungen att hänga någon här och nu, vem skulle det vara och varför? Ge åtminstone något argument utifrån deras spel och inlägg nu.

Stövelkatten said:
Tjosan alla! Jag hänger knappt här längre, det var nog ett par år sen jag var aktiv, så jag missade helt spelstarten haha. Jag har spelat lite varulvsspel här på wrnu tidigare, men inte mer än en eller möjligen två gånger, och därmed tror jag inte jag har hunnit bygga upp någon konkret spelstil än. I alla fall inte som jag själv uppfattar det / minns.
Jaha, men då får du skaffa en spelstil då. Jag skulle vilja att du också väljer en spelare att analysera, och betygsätt på en skala 1-6 där "1" är "ULV!" och "6" är "spirande gräs på en kulle av koskit!"

Min röst kommer att landa på...

Röst: Vimes

...som förvisso skrivit fina och bra allmänna informationsinlägg men utöver att flasha lite varulvsspels-trivia inte tagit ställning till något över huvud taget. Vimes väljer att knappast ta ställning alls mot de spelare som redan skrivit i tråden (med undantag för en liten pik till LJSL) men spelar upp hur otäcka och vassa vi som ännu inte skrivit något är, samtidigt som han säger att han inte vill hänga någon för inaktivitet. Är sedan snabb att berömma Feulfux beslut om förlängning... Jag förväntade mig helt klart något lite mer substantiellt Vimes!

Jag väntar in .113 innan jag skriver något till denne.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
RasmusL, jag förstår inte riktigt ditt resonemang mot mig och Basse. Det är inget konstigt att beskriva sin spelstil i sin första post (när det inte finns mycket annat att gå på), och det är ju sant att både jag och Basse brukar gissa fel när vi jagar varulvar. Visst, det kanske är en ulvstrategi för att ge oss frikort att rösta på bybor hela spelet ("ha ha, oj, nu röstade jag fel igen, typiskt mig lol"), men vad är alternativet? Skall jag sitta och ljuga och säga att jag är en fantastisk bybospelare som genomskådar ulvar till höger och vänster?

Dina tankar om Xyas är också lite märkliga. Visst, han skriver mindre än andra spelare, men han har skrivit mer än vad han brukar i andra spel.

Fram tills nu har ingen av de andra spelarna pingat röda, men detta väckte lite misstankar RasmusL. Hade det varit slutet på rundan nu hade du fått min röst.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Klassiskt RasmusL-blaj med att gå i polemik runda ett. Saknas bara en photoshoppad bild av en messenger-konversation där du skriver till en kompis om spelstarten nästa vecka. Tråkigt bara att aggressivitet inte är lika med byboighet. Skulle kunna rösta ut dig bara på grund av den trista attityden, men ditt inlägg andas varken ulv eller bybo.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
RasmusL;n345879 said:
Du som är mästare av lågflygar-tilen, kan du inte förklara för oss andra hur och varför det är bra för ulvarna att inte skriva något första rundan och ge lite tankar om varför jag som person skulle vara ulv om jag inte skrivit något? Om det nu skulle vara ulvigt att agera på det sättet det vill säga?
Stor skillnad på att vara lågflygare och att inte skriva alls. Totalt rimlig ulv-taktik att inte skriva något i första rundan förens precis innan deadline och ursäkta sig med att man missade spelstarten. Så har byn inget att gå på för den personen runda två utan måste i så fall rösta ut den på en chansning, vilket alltid är tveksamt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
LJSLarsson;n345880 said:
RasmusL, jag förstår inte riktigt ditt resonemang mot mig och Basse. Det är inget konstigt att beskriva sin spelstil i sin första post (när det inte finns mycket annat att gå på), och det är ju sant att både jag och Basse brukar gissa fel när vi jagar varulvar. Visst, det kanske är en ulvstrategi för att ge oss frikort att rösta på bybor hela spelet ("ha ha, oj, nu röstade jag fel igen, typiskt mig lol"), men vad är alternativet? Skall jag sitta och ljuga och säga att jag är en fantastisk bybospelare som genomskådar ulvar till höger och vänster?

Dina tankar om Xyas är också lite märkliga. Visst, han skriver mindre än andra spelare, men han har skrivit mer än vad han brukar i andra spel.

Fram tills nu har ingen av de andra spelarna pingat röda, men detta väckte lite misstankar RasmusL. Hade det varit slutet på rundan nu hade du fått min röst.
Nej, du ska inte ljuga :) Jag menar att du inte berättar på vilket sätt du spelar förutom "dåligt", Khans svar var i så fall mer substantiellt.

Bra! Kan du berätta vad med det som väcker misstankar?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Till LJSL: ...och om Xyas, jag ser till innehållet och inte bara antalet inlägg. Jag har försökt koka ner varje spelares bidrag till ulvjakten och min enda anteckning från Xyas blev "Håller med Vimes" och det är lite magert att grunda en analys på!

Men Xyas, tack för ett ställningstagande, även om det är "andas varken ulv eller bybo", det är bra! Kan du inte göra en liten topplista? Ulvigast-minst ulvig, inga delade placeringar!

Tillbaka till LJSL: Är det något du vill fråga mig då? Eller är du nöjd där?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
RasmusL;n345890 said:
Nej, du ska inte ljuga :) Jag menar att du inte berättar på vilket sätt du spelar förutom "dåligt", Khans svar var i så fall mer substantiellt.

Bra! Kan du berätta vad med det som väcker misstankar?
Det är bara en svag misstanke, men i brist på andra än så länge så det den som lyser starkast i spelet.

Min spontana känsla var att du kunde vara ulv som kom in lite sent i spelet och gärna ville hitta lågt hängande frukt för att misstänkliggöra folk. Att skriva att man är dålig på vissa spelmoment (vilket jag och Basse gjorde) är ju inte konstigt. Och du säger att jag "bara" sa att jag var dålig och inte var lika substantiell som Khan ... trots att jag utgick från mina brister och designade en tydlig och offentlig strategi i relation till dem?

Och att vara på Xyas för att han är lågflygare trots att han skriver mer än vad han brukar (och vi redan har en riktig lågflygare i form av .113) ... hm ... kan det vara så att ni är ulvar tillsammans? Och detta är en liten fejk-beef för att visa upp för byn att ni inte undviker varandra? Att Xyas fått en ulvroll i knäet skulle kunna förklara att han är lite mer aktiv än vanligt - när man är 50% av laget vill man inte tappa bollen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Äh vafan. Jag har försökt vara strategisk och hålla mig lite för att jag väntar in Basses reaktion på Rasmus, men nu vill jag skriva något.

Såhär tänker jag just:
om jag skulle få bestämma vem som ska hängas nu hade jag i första hand valt Larsson. Hade det inte gått hade jag hängt Basse, och om det var omöjligt Xyas. Jag hade inte velat hänga Rasmus eller Stövelkatten. Hade jag eller någon av dem varit i fara hade jag röstat ut vem som helst i övrigt (i.e. .113 och Khan).

Jag läser alltså Rasmus som grön här. Att ta ställning till övriga spelare och att avkräva andra att ta ställning är att spela byboigt. Rasmus läser Larssons och Basses inlägg på samma sätt som jag gör. Och eftersom jag vet att jag är bybo tänker jag att någon som tänker som mig också är bybo. För mig blev Xyas rödare för att han reagerar negativt på Rasmus inträde i tråden.

Röst: SJSLarsson - motivering: 100% mellanmjölk. Frågor: har du sett något intressant i tråden? Nått som är skumt? Kan du säga något om spelupplägget utifrån din roll?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Tillägg angående Rasmus: jag ser det inte som ulvekonomiskt spel att kliva in med buller och brak och pekande fingrar i en ganska sävlig R1-diskussion. Hade jag varit ulv och trillat in i spel när Rasmus gjorde hade jag valt en lägre profil och spelat på stämningen som redan var i tråden istället för att vända upp och ner på den.

(Det sagt är Rasmus en ganska flamboyant ulv som kanske visst tycker att det är rimligt att komma in och veva. Men detta tillsammans med helt rimliga läsningar av det lilla som hänt gör att jag just nu inte har honom på min misstänkta-lista.)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Nu ser jag att Vimes hann före med sitt svar. Nja, det förändrar inte min nulägesanalys.

Jag ska försöka att inte spamma sönder spelet med miljarder inlägg utan vara mer koncis och konkret.

Rasmusl är med i matchen vilket är bra. Jag går inte igång på hans spelstil (vilket kan vara dåligt av mig) utan tycker mest att det är underhållande. Han ger mig gröna vibbar. Den jag i nuläget ser som mest misstänkt är LJSLarsson. Jag kommer också rösta på honom.

Vad motiverar till en röst på LJS?

Frånvaron av substans
LJS skriver en hel del, men knappast substantiellt. Inlägg som inte handlar om något, skulle vi kunna beskriva det som. Nu är det mycket begärt av folk att vara substantiella, så LJS beteende är väl inte jättemärkligt i sig. Men det som får mig att reagera här är hur LJS hela tiden vänder sig till andra för att skapa substans. Khan, Xyas, Stövelkatten, sedan en röst på .113 för att därefter gå vidare till att fråga vad jag tänker om RasmusL. Jag känner igen det där från när jag spelar varulv: man vet inte vad som ska skrivas, och det är svårt att själv jaga upp paranoian så då vänder man sig till bybor: de får skapa substansen.

Viljan att peka finger
LJS är hittills duktig på att skicka misstankar omkring sig.

Fram tills nu har ingen av de andra spelarna pingat röda, men detta väckte lite misstankar RasmusL. Hade det varit slutet på rundan nu hade du fått min röst.
Och
Och att vara på Xyas för att han är lågflygare trots att han skriver mer än vad han brukar (och vi redan har en riktig lågflygare i form av .113) ... hm ... kan det vara så att ni är ulvar tillsammans?
Det är liksom rätt vanligt ulvbeteende att sprida misstankar i förhoppningen att någon annan ska dra igång ett tåg mot den utpekade, utan att man själv var så drivande. LJS röstar knappast särskilt aktivt på de han misstänker.

Koppla ihop sig med bybor
Jag är heller inte helt bekväm med hur LJS kopplar ihop sig med mig:

RasmusL, jag förstår inte riktigt ditt resonemang mot mig och Basse. Det är inget konstigt att beskriva sin spelstil i sin första post (när det inte finns mycket annat att gå på), och det är ju sant att både jag och Basse brukar gissa fel när vi jagar varulvar. Visst, det kanske är en ulvstrategi för att ge oss frikort att rösta på bybor hela spelet ("ha ha, oj, nu röstade jag fel igen, typiskt mig lol"), men vad är alternativet? Skall jag sitta och ljuga och säga att jag är en fantastisk bybospelare som genomskådar ulvar till höger och vänster?
För övrigt är resonemanget märkligt: varför vill en bybo flagga för att den kanske beter sig ulvigt? Det borde snarare vara en reaktion från en ulv som i sitt paranoida tillstånd tänker att den måste skaffa sig alibi för ett beteende som kan uppfattas ulvigt. Bybor är mer spontana och oförsiktiga, tänker jag.

RÖST: LJSLarsson
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Basenanji;n345912 said:
Men det som får mig att reagera här är hur LJS hela tiden vänder sig till andra för att skapa substans.
Rimligt resonemang.

RÖST: LJSLarsson
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Mellanmjölk, enligt farmor Larssons recept:

- Vara den första (efter minimalt inlägg från Xyas) att skriva i tråden och spekulera om detta partis unika omständigheter.

- Tidigt lägga fram tydlig strategi (stöka runt för att aktivera byn)

- Tidigt bjuda in Khan och Stövelkatten till diskussion, eftersom det som ny ibland kan vara svårt som ny att spontant ta plats.

- Föreslå till Feuflux att utöka första rundan med en dag

- Tydligt säga att RasmusL verkar mest ulvig

- Lägga fram teori om varför RasmusL och Xyas skulle kunna vara ulvar tillsammans


Mellanmjölk, enligt Basse och Vimes recept:

- Säga att Larsson är mellanmjölkig
 
Top