Haunted House - runda 1

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Jag tror inte att Vimes och Basse skulle vara ulvar tillsammans, det verkar lite magstarkt. Skulle dock inte vara konstigt om någon av dem var det - Basse som till exempel tog rygg på Vimes misstankar mot mig.

Och nu skall jag göra det mellanmjölkigaste och ulvigaste av av allt, tydligen, och åter vända mig till andra spelare. Vi har fått igång ett bra tugg, men jag vill höra mer av Stövelkatten och Khan.

Vad tycker ni om min tanke gällande RasmusL och Xyas?

Vad tycker ni om Vimes och Basses anklagelser mot mig? Verkar de misstänkta, eller är de något på spåret?

Och kan ni lägga till några nya observationer, något vi andra missat?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
- Vara den första (efter minimalt inlägg från Xyas) att skriva i tråden och spekulera om detta partis unika omständigheter.

Alltså... har det inlägget kommit bort eller? Jag kollar och kollar men ser inga substantiella spekulationer om detta partis "unika omständigheter". Vad är det du syftar på. Citera.

- Tidigt lägga fram tydlig strategi (stöka runt för att aktivera byn)

Det här är sådana självklarheter att det inte har verkshöjd att kallas strategi.

- Tidigt bjuda in Khan och Stövelkatten till diskussion, eftersom det som ny ibland kan vara svårt som ny att spontant ta plats.

Schysst av dig. Och väldigt klassiskt safespace för ulv att mellanmjölka runt i.

- Föreslå till Feuflux att utöka första rundan med en dag

Hade jag varit ulv hade jag älskat möjligheten att placera mig så att jag förde byns talan i relation med spelledaren.

- Tydligt säga att RasmusL verkar mest ulvig

- Lägga fram teori om varför RasmusL och Xyas skulle kunna vara ulvar tillsammans


Absolut är detta ditt skarpaste ställningstagande hittills. Men min läsning av Rasmus gör mig misstänksam mot din läsning. På vilket sätt kan det vara en scum tell att vara först med att aktivt analysera spelare? "Lågt hängande frukt" är att prata med SL, ropa på inaktiva och tjabba med nybörjare.

---

Så massa sejfiga inlägg och en konstig läsning av Rasmus. Det är rätt mellanmjölkigt enligt alla kända recept.

Jag skulle önska att du resonerade något om spelupplägget utifrån det roll-PM du fått.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
LJSLarsson;n345899 said:
Det är bara en svag misstanke, men i brist på andra än så länge så det den som lyser starkast i spelet.

Min spontana känsla var att du kunde vara ulv som kom in lite sent i spelet och gärna ville hitta lågt hängande frukt för att misstänkliggöra folk. Att skriva att man är dålig på vissa spelmoment (vilket jag och Basse gjorde) är ju inte konstigt. Och du säger att jag "bara" sa att jag var dålig och inte var lika substantiell som Khan ... trots att jag utgick från mina brister och designade en tydlig och offentlig strategi i relation till dem?
Okej, jag ser inte att du svarar på frågan hur du brukar bete dig, du förklarar ju bara hur du beter dig just nu? Och då med beskrivningen "hoppa runt och göra väsen nu i början. Även om jag klantar mig och lyckas bli utröstad så är det värt ifall jag kickar igång resten av byn"? Jag behöver inte förklara det här mer, jag upplever iaf Khans beskrivning som tydligare än din.

LJSLarsson;n345899 said:
Och att vara på Xyas för att han är lågflygare trots att han skriver mer än vad han brukar (och vi redan har en riktig lågflygare i form av .113) ... hm ... kan det vara så att ni är ulvar tillsammans? Och detta är en liten fejk-beef för att visa upp för byn att ni inte undviker varandra? Att Xyas fått en ulvroll i knäet skulle kunna förklara att han är lite mer aktiv än vanligt - när man är 50% av laget vill man inte tappa bollen.
Jag tycker fortfarande att xyas ska komma in och ta ställning mer, inläggen hitintills har varit väldigt tama.

Alltså, menar du att det är konstigt att Xyas skriver över huvud taget i runda ett? Så aktiv har han väl inte varit? Jag tänker ju någonstans att vi spelar varulvsspel för att det är kul, att inte deltaga låter ju rätt trist då, men du tycker alltså att det är ulvigt att xyas skriver i tråden? Och är xyas mer eller mindre aktiv när han är ulv, var inte lågflygandet en scum tell? Du har snurrat in dig här, tror jag :p
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Vimes;n345910 said:
Äh vafan. Jag har försökt vara strategisk och hålla mig lite för att jag väntar in Basses reaktion på Rasmus, men nu vill jag skriva något.

Såhär tänker jag just:
om jag skulle få bestämma vem som ska hängas nu hade jag i första hand valt Larsson. Hade det inte gått hade jag hängt Basse, och om det var omöjligt Xyas. Jag hade inte velat hänga Rasmus eller Stövelkatten. Hade jag eller någon av dem varit i fara hade jag röstat ut vem som helst i övrigt (i.e. .113 och Khan).

Jag läser alltså Rasmus som grön här. Att ta ställning till övriga spelare och att avkräva andra att ta ställning är att spela byboigt. Rasmus läser Larssons och Basses inlägg på samma sätt som jag gör. Och eftersom jag vet att jag är bybo tänker jag att någon som tänker som mig också är bybo. För mig blev Xyas rödare för att han reagerar negativt på Rasmus inträde i tråden.

Röst: SJSLarsson - motivering: 100% mellanmjölk. Frågor: har du sett något intressant i tråden? Nått som är skumt? Kan du säga något om spelupplägget utifrån din roll?
Har du något mer som pekar på en ulv-Basse än att han säger sig vara dålig? Motivera gärna varför han är på topplistan :)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Alltså - nu försöker jag basera mina tankar på maffia och varulvsspel IRL, så ta allt med en nypa salt.

Det vanligaste jag märkt av är att folk som pratar mycket ofta försöker dölja något och sikta in uppmärksamheten på andra. Å andra sidan är det vanligare att erfarna mafiosos/ulvar/cylons/värmlänningar håller truten i början för att inte dra uppmärksamheten till sig i onödan.

Så jag är genuint kluven. Men jag tycker nog att LJSLarsson har haft ett vettigt fokus på att engagera oss nybörjare och inaktiva. Det är inte tillräckligt för att jag ska blir överdrivet misstänksam. Men LJS är inte väck från min lista.

Däremot är jag lite fundersam på farbror RasmusL. När han väl dök upp gick han in i overdrive direkt. Är det för att kompensera, eller är det för att han faktiskt döljer något. Inte tillräckligt säker på min sak än, men det står nog mellan honom och xyas än så länge. Xyas har grävt in sig i lite aggressiv retorik, som om någon ligger för nära en öm tå. Särskilt snacket mellan honom och RasmusL på sida 3 känns lite mysko. Men RasmusL:s 0-100 är nog mer skum än så länge.

Vill gärna höra vad alla tre ovanstående tänker om den saken.

RÖST: RasmusL.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Jag är bara aggressiv mot RasmusL för jag blir triggad av hans, i mitt tycke, onödigt förlöjligande jargong. Men det i sig gör inte att jag uppfattar att han skulle vara ulv. Att Vimes är villig att gröna RasmusL så totalt är väl också ganska grönande av Vimes själv skulle jag säga. Svårt att se att han som ulv skulle sticka ut hakan så pass mycket. Basse har ett rätt så bra och rimligt case mot LJS, om något är det kanske lite väl uppenbart och enkelt vilket kan förklara varför flera (mig själv inklusive) hoppas på tåget så snabbt. Khan ger ett eftertänksamt intryck som milt grönande. Katten har inte gett så mycket intryck ännu förutom det svagt rödande intresset att diskutera en eventuell väktarförmåga. .113 är frånvarande.

Gröna: Vimes, RasmusL, Basse, Khan
Gula: .113, Katten
Röda: LJS,
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Just nu tänker jag att det är LJS och Khan som är ulvparet (jag utgår från en fördelning på 6 bybor och 2 ulvar). Det är egentligen helt bananas att gå ut så här tidigt med de här spekulationerna, men om det visar sig vara rätt kommer jag bli helt sjukt stolt över min ulvsniffarkompetens!

LJS tycker jag är en stabil kandidat av tidigare nämnda anledningar. Khan vill jag knyta till LJS av följande anledningar:

1) Snacket mellan LJS och Khan är inte bara mellanmjölkigt, det är nästan gulligt hur de två ger sig på varandra utan att det är på allvar. Sen den lilla pärlan: M

När det gäller mitt beteende skulle jag säga att jag beter mig som en nybörjare, just för att jag är en. Lite dumma frågor, lite osäkerhet. Hur beter du dig själv, du som är veteran?
(min fetstil)
Hur mycket har LJS visat/berättat att han är veteran? Hur kan Khan veta att LJS är veteran? Är det bara utifrån att LJS skriver att han spelat varulvsspel "i varulvsspelens guldålder"? Nä, jag får det till att den här dialogen är påhittad i förväg eller kommunicerad mellan två ulvar.

Sedan släpper LJS Khan snabbt. Trots att Khan inte ger så mycket svar på de frågor LJS ställer:
Du får gärna berätta för mig hur du brukar spela (vilket jag har lite dålig koll på), hur brukar du bete dig som ulv/bybo? Några tankar om hur vi bör förhålla oss gällande specialförmågor?
Jämför med Khans svar:
När det gäller mitt beteende skulle jag säga att jag beter mig som en nybörjare, just för att jag är en. Lite dumma frågor, lite osäkerhet. Hur beter du dig själv, du som är veteran?
Sedan tycker jag dessutom att det är varulvsping på att gå igång på RasmusL. Jag får för mig att ulv-LJS blir lite stressad och att Khan vill hjälpa till att få byn att angripa den ulv-LJS och ulv-Khan tror är lättast att få folk att börja rösta på. Och Rasmusl går ju igång ordentligt...

Khan, du och andra får gärna såga min teori här. Tex: vill du svara på de frågor LJS ställde inledningsvis?
Dvs: hur brukar du bete dig som ulv? Hur tycker du att vi ska förhålla oss till specialförmågor?

Vad tänker jag om .113:s frånvaro?
Att han har missat det här på allvar. Jag har svårt att tro att en ulv ligger så lågt att man inte är med alls.

******
BONUS Om det fortsätter att ligga flest röster på LJS i morgon vid 15-tiden misstänker jag att det kommer komma ett siarclaim från LJS.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Utan längre introduktion, någon sorts rangordning från mitt håll.

Bybor:


Basenanji
Jag uppfattar Basses observationer som relevanta bidrag till byns framgång. Lugnt, sansat och sakligt.
Än så länge noll ulvping.

LSJLarsson
Kastar ut spontana och ganska ogenomtänkta jabbar åt höger och vänster, men släpper greppet ganska snabbt.
Jag läser det helt enkelt som en taktik för att skapa innehåll och respons, vilket gagnar byn.

Oklara:

Khan
Khan har jag inte fått någon riktigt bra bild av än. Alls.

RasmusL
Av vad jag minns av RasmusL från den tid jag brukade hänga på forumet regelbundet så är han
en färgstark karaktär vars grundinställning absolut skulle kunna vara att gå in i ett dramatenteatralt
tantrum bara för att. Det är hans grej helt enkelt. Så jag tycker inte just hans ton är något som ulvpingar honom på min radar. Om man bortser från det teatrala och bara ser till innehållet, så lämnar det väl en del att önska just nu, och
då menar jag inte mer fattiga GIF:ar.

.113
Står någonstans mer åt det ulvigare hållet av oklart. Men så här långt in i rundan så skulle det också
kunna vara så att hen helt enkelt struntat i det här. Om hen kommer in i spelet så har hen en del att göra
för att ta sig in i värmen. Tills den får hen stå i farstun.

Vimes
Tycker att Vimes överlag har rätt bra poänger, och finner det därför märkligt att han hugger på hårt på
LSJLarsson, som i min mening kör ett bra game. Mellanmjölk eller ej, så är det ju ändå en sondering
som gagnar den totala informationsmängden.

Ulviga:

Xyaz
Xyaz inlägg präglas just nu av substanslöshet och tycks tycks bestå av försvar och medhåll.
Det saknas schvung och anfall!
Exempel: Responsen på RasmusL verbala hugg, är blott att ställa sig i hörnet och kalla honom
för dummis. Och senast rösten från Xyaz; en "+1" på Basses. Du kan väl bjuda lite på varför du tycker Basenanjis
resonemang är bra? Vad är det som klingar särskilt väl hos dig? Min teori är att det är en dubbelschimär där
du tänker att en ulv inte skulle rösta på den som anklagar den, och därför gör det.
Som någon tidigare skrev i tråden så är en vanlig ulvtaktik att hålla låg profil,
och det är lite sådana signaler jag får här.

---

Utifrån det här så är min teori just nu att Xyaz är en av ulvarna. Hans kumpan är lite lurigare att locka fram men
av de oklara är det RasmusL och Vimes som är mest misstänksamma. Av dessa är det mest Vimes, vars konstiga ställningstagande kring ett i grunden sunt bybohärj från LSJLarssons håll, som ställer mig frågande till hans rätta lojaliteter.

Ps. Jag gillar för övrigt det här lugnare tempot som råder nu mer än hur jäkla intensivt det var tidigare. :)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Såhär ser det ut med cirka ett dygn kvar att spela:
MedlemRöstar på medlemmen
LJSLarssonVimes Basenanji Xyas
RasmusLKhan
Stövelkatten
Vimes
BasenanjiLJSLarsson
XyasStövelkatten
Khan
.113RasmusL

.113 har inte varken skrivit eller röstat och kommer i skrivande stund att tas ur spel vid rundans slut.

Fick jag det rätt nu tror ni? (Jag vet att jag skrev en skitpetig regel i trådstarten om hur röster ska formateras, och ni har bommat lite några gånger och stavat fel på namn och så, men vafan, jag fattar ju vad som menas...)
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Basenanji;n345959 said:
BONUS Om det fortsätter att ligga flest röster på LJS i morgon vid 15-tiden misstänker jag att det kommer komma ett siarclaim från LJS.
Vet du vad jag tror det här är, Basse? En nosande varulvsstrategi.

Du hoppas att jag skall blurta ut mig antingen "nej, har ingen roll alls" (vilket gör det lättare för dig och din ulvkompis att hitta de riktiga rollerna) eller att jag skall bryta ihop och säga vad jag har för roll (så att ni kan fortsätta på elda lynchningen, eller nattmörda mig om det inte funkar).

Röst: Basenanji
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Vimes;n345933 said:
Jag skulle önska att du resonerade något om spelupplägget utifrån det roll-PM du fått.
Jag avvaktar med den typen av svar tills vidare.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Khan;n345952 said:
Alltså - nu försöker jag basera mina tankar på maffia och varulvsspel IRL, så ta allt med en nypa salt.

Det vanligaste jag märkt av är att folk som pratar mycket ofta försöker dölja något och sikta in uppmärksamheten på andra. Å andra sidan är det vanligare att erfarna mafiosos/ulvar/cylons/värmlänningar håller truten i början för att inte dra uppmärksamheten till sig i onödan.

Så jag är genuint kluven. Men jag tycker nog att LJSLarsson har haft ett vettigt fokus på att engagera oss nybörjare och inaktiva. Det är inte tillräckligt för att jag ska blir överdrivet misstänksam. Men LJS är inte väck från min lista.

Däremot är jag lite fundersam på farbror RasmusL. När han väl dök upp gick han in i overdrive direkt. Är det för att kompensera, eller är det för att han faktiskt döljer något. Inte tillräckligt säker på min sak än, men det står nog mellan honom och xyas än så länge. Xyas har grävt in sig i lite aggressiv retorik, som om någon ligger för nära en öm tå. Särskilt snacket mellan honom och RasmusL på sida 3 känns lite mysko. Men RasmusL:s 0-100 är nog mer skum än så länge.

Vill gärna höra vad alla tre ovanstående tänker om den saken.

RÖST: RasmusL.
Jag tänker ju mer tydliga ställningstaganden och tankar vi delar med varandra desto större chans har vi att hitta ulvarna. Det är flera som skrivit att runda 1 är så svårt och att det nog blir bättre sen men om upplägget är så som Vimes gissade så har vi inte så många rundor på oss, vi kan liksom inte sitta bakåtlutade och chill och tänka att vi ska kunna se mönster efter att ha missat ett par rundor i rad, då kan spelet redan vara förlorat! 0-100 är vägen till seger :)

Sedan tänker jag att du totalt ignorerade min önskan om att du skulle våga dig på en liten analys av någon spelares spel so far:

från mig till dig igår... said:
Aa, men kan du göra en liten insats under morgondagen och välja en spelare som du gör en analys av so far? Berätta varför du valt just den spelaren och sen berätta vad du får för känslor av dennes inlägg, gärna med lite djupdykningar i innehållet. Spekulera lite!
Jag har full förståelse att det är svårt som ny men det är svårast för en ulv som hela tiden måste ljuga ihop de här analyserna och nerva över om de ska välja en bybo eller en ulvkompis. Att du helt dodgar utan kommentar med ditt enda inlägg för dagen är lite av en besvikelse...
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Basenanji;n345959 said:
Hur mycket har LJS visat/berättat att han är veteran? Hur kan Khan veta att LJS är veteran? Är det bara utifrån att LJS skriver att han spelat varulvsspel "i varulvsspelens guldålder"? Nä, jag får det till att den här dialogen är påhittad i förväg eller kommunicerad mellan två ulvar.
Av den enkla anledningen att han sagt det - och dessutom var han veteran redan i förra omgången varulvsspel jag var med i, det där för något år sedan om röster och riksdag. (Kul spelidé för övrigt, skulle gärna ta en exakt kopia av det någon gång). Lite minne kan man allt ha, även utanför spelet.

Basenanji;n345959 said:
Khan, du och andra får gärna såga min teori här. Tex: vill du svara på de frågor LJS ställde inledningsvis?
Dvs: hur brukar du bete dig som ulv? Hur tycker du att vi ska förhålla oss till specialförmågor?
Ålrajt - här kommer ett rakt svar utifrån IRL-spel. Jag brukar försöka hålla mig ifrån att kasta anklagelser eller ens misstankar första rundan eller två, det skapar mer förvirring om ulven håller truten och är försiktig. Sedan är specialförmågorna oftast lite överskattade enligt mig - de är bra att ha, men jag har nog aldrig spelat en omgång där allt hängt på dem. Utöver en omgång Avalon, iofs. Duger det som svar, eller vill du ha mer?

RasmusL said:
Jag har full förståelse att det är svårt som ny men det är svårast för en ulv som hela tiden måste ljuga ihop de här analyserna och nerva över om de ska välja en bybo eller en ulvkompis. Att du helt dodgar utan kommentar med ditt enda inlägg för dagen är lite av en besvikelse...
Jag vet inte riktigt vad du menar att jag saknar kommentar där - bara för att jag inte citerar dig direkt (vilket är ett jävelskap från telefonen) betyder det inte att jag inte gjorde ett analysförsök. På tre pers, dessutom. Inte enormt djupdykande, för det är svårt som f-n att göra på internet, och dessutom i runda ett. Så vad önskar du att jag hade gjort? Inte röstat på dig? Låter typiskt misstänkt.

Röst: RasmusL
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
LJSLarsson;n345975 said:
Jag avvaktar med den typen av svar tills vidare.
Notera här att jag inte ber dig att claima något. Det enda jag önskade var att du resonerade om spelupplägget på ett sätt som är grundat i vad du vet med 100 % säkerhet (d.v.s. spelarantalet och ditt roll-PM). Jag ser ingen som helst anledning till varför det skulle behöva vänta.

---

F.ö. övertolkar du Basses "hehu Larsson kommer klejma siare! lulz!". Hela resonemanget om att det är ett fiskande efter powerroller är så konstigt. Du är rutinerad nog att inte claima något om du inte måste - det vet både Basse och jag. Jag läser Basse (som f.ö. numera är på min gröna lista, återkommer om det) som att det är lite tjabbigt bybostökande med en misstänkt ulv. Jag skulle kunna se mig själv skriva något liknande om jag satt i ett drev. För mig är det exakt 0 ping.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Vimes;n345999 said:
Notera här att jag inte ber dig att claima något. Det enda jag önskade var att du resonerade om spelupplägget på ett sätt som är grundat i vad du vet med 100 % säkerhet (d.v.s. spelarantalet och ditt roll-PM). Jag ser ingen som helst anledning till varför det skulle behöva vänta.
Hur kommer det sig att du ber just mig? Är det för att jag är din huvudmisstänkte, eller har du något i ditt roll-pm som antyder att jag borde veta något?
 
Top