Nekromanti Dr Whowolf (runda 1)

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Konrad Konvalj said:
0. Ulvarna har viss fördel. Absolut. Men.. Det krävs att det är "skickliga" ulvar som får fördelen för att det skall vara potentiellt farligt för byn.
1. Om ulvarna skall ha en fördel av det så gäller det att ALLA ulvar är inne och kollar sin pm-låda dagen innan.
2. Om ulvarna skall ha en fördel av det så gäller det att ALLA synkar sina inlägg på ett vettigt sätt. Det får absolut inte se konstruerat ut.
3. Om ulvarna skall ha en fördel av det hela gäller det att de kan följa sin plan när spelet väl är igång, och det är en omöjlighet med tanke på att ulvarna inte har fördelen att veta hur vi bybor kommer att agera.
4. Om ulvarna skall ha en fördel gäller det att snacket innan inte pajar och brakar ihop för att konstiga (för ulvarnas del) saker händer i tråden.

Äh, jag kan fortsätta. Det är inte en allt för stor fördel. Jag kan till och med tänka mig att det är en liten nackdel om inte det går rätt för ulvarna. Det mest optimala ulvandet handlar om minimal kommunikation för att inte "färga" av sig så det lyser igenom att man är i samma lag.
På din genomgång så får du det att låta som att ulvarna har nackdel av att ha en dag tillgodo.

Kom på att jag inte haft mitt kaffe idag än, så jag måste ha det innan jag sticker o tränar.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Basenanji said:
Okej, här kommer nån sorts lista då. Jag skiljer på doktorer och medresenärer (även om det kan stå annorlunda i era PM).

Jag tycker inte att vi ska avslöja mer än så här just nu. This will do for now. Informationen kan vara användbar för ulvarna. Nu har jag sagt det två gånger.

Men för sammanställningens och informationens skull (se upp för fel):

Basenanji
Brynolf
Empiricus (medresenär)
Hastfer
Jocke Kofot
Konrad Konvalj (doktor)
Max
Max Raven
Recca (medresenär)
Trasapa
Thodd (medresenär)
Vimes (doktor)
Fattas doktorer som outat.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Mina misstänkta så här långt är: Empiricus, Vimes och Recca. Resten är halvmisstänkta.

Men det är absolut grönande i mina ögon när man försöker hjälpa till på olika sätt.

Röst: Recca

Min röst bygger på följande indicier:

1. Den där prylen med tidiga ulvar känns lite krystad.
2. Gnabbet med Vimes känns lite arrangerat.
3. Ingen röst?
4. Mesiga och lite undvikande svar på mina frågor.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Basenanji said:
Basenanji
Brynolf
Empiricus (medresenär)
Hastfer
Jocke Kofot
Konrad Konvalj (doktor)
Max
Max Raven
Recca (medresenär)
Trasapa
Thodd (medresenär)
Vimes (doktor)
Medresenär här.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Konrad Konvalj said:
Recca said:
Jag drar och tränar nu'ish.

Röst: Ingen
Oj, inga misstankar?
Jo, massor misstankar. Men så här i början så tittar jag nästan mer efter grönande indicier än rödande. Det känns onödigt att ta upp sådana så här tidigt eftersom det är intressant att se hur folk resonerar utan att jag influerar dem med mina tankar.

Jag tycker att det vore vettigt om vi outade lite konstruerat dock.

Jag skulle vilja se svunna varulvslirs mer konstruerade outningar i form av "outa något från ditt formulär och motivera varför". Att dreva fram medresenär/doktor tills alla sagt det känns inte så meningsfullt som att motivera kring en outning som man valt själv. En outning som vi sen kan skapa oss en bild av personen med hjälp av.

Röst: Jocke Kofot - skulle du kunna outa någonting kring din roll. Eventuellt huruvida du är companion/doctor, men skriv en kommentar kring ditt val helt oavsett varför du gör det.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Lista

Dr.Basse är inte redo att axla ett så här stort ansvar så jag gör det hela rätt så slipper vi en massa strul i slutändan.

Det är viktigt i vilken ordning det har outats så därav använder jag mig av högst upp = först och så vidare.

Doktorer
Vimes
K.K
Max

Följeslagare
Emps? (Den är jag tveksam till) Stryk den, jag är fel ute.
Max Raven
Recca
Thodd

Tydliga "motståndare" till outning Doktor/Följeslagare är Empis och Hastfer. Basse har flera gånger påpekat att Empis håller i trådarna för att outa här, men Empis vill outa via drev inget annat. Nu tycks det ha fallerat totalt med att dreva ut det hela i och med att så många har bajsat ur sig sitt. Många kvar dock och att lägga sin röst och sätta press är bra verktyg så det är fortfarande en väldigt bra idé att göra´t på Empis vis.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Basenanji said:
Mina misstänkta så här långt är: Empiricus, Vimes och Recca. Resten är halvmisstänkta.

Men det är absolut grönande i mina ögon när man försöker hjälpa till på olika sätt.

Röst: Recca

Min röst bygger på följande indicier:

1. Den där prylen med tidiga ulvar känns lite krystad.
2. Gnabbet med Vimes känns lite arrangerat.
3. Ingen röst?
4. Mesiga och lite undvikande svar på mina frågor.
1. På vilket sätt känns den krystad?
2. Svårt o veta om nån tar seriöst illa upp på intenret av att bli kallad wifebeater, men det var rätt dåligt av mig. :gremfrown:
3. Jo, röst. Först Vimes, sen ingen, sen Jocke. Du då? Har du bara röstat en gång än? Eller två? Shit, va kasst, Basse. Kom igen nu, jobba lite. :gremsmile:
4. Det var mesiga och lite undvikande frågor.
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
Re: Lista

Konrad Konvalj said:
Dr.Basse är inte redo att axla ett så här stort ansvar så jag gör det hela rätt så slipper vi en massa strul i slutändan.

Det är viktigt i vilken ordning det har outats så därav använder jag mig av högst upp = först och så vidare.

Doktorer
Vimes
K.K
Max

Följeslagare
Emps? (Den är jag tveksam till) Stryk den, jag är fel ute.
Max Raven
Recca
Thodd

Tydliga "motståndare" till outning Doktor/Följeslagare är Empis och Hastfer. Basse har flera gånger påpekat att Empis håller i trådarna för att outa här, men Empis vill outa via drev inget annat. Nu tycks det ha fallerat totalt med att dreva ut det hela i och med att så många har bajsat ur sig sitt. Många kvar dock och att lägga sin röst och sätta press är bra verktyg så det är fortfarande en väldigt bra idé att göra´t på Empis vis.
Va nej. Då läste jag emp med ena ögan och skrev med det bruna

Jag tycker vi kan outa men vill folk att det viskas om det så fine. Jag ville höra anledningar till att INTE outa.

Jag får läsa om ett par ggr.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Recca said:
Jo, massor misstankar. Men så här i början så tittar jag nästan mer efter grönande indicier än rödande. Det känns onödigt att ta upp sådana så här tidigt eftersom det är intressant att se hur folk resonerar utan att jag influerar dem med mina tankar.
Okay. Hur kommer det sig att du körde autopilot i början och jagade ulvar (rödande) på grund av att de har en stor fördel i och med en dags försprång? Och att ulvarna är game on direkt och med i starten (vilket i dina ögon inte är så värst brukligt utan att de fått snacka ihop sig först). Så här långt i spel tycks du endast ha letat efter rödande indicier och inget annat, men jag kan ha fel.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Recca said:
Jo, massor misstankar. Men så här i början så tittar jag nästan mer efter grönande indicier än rödande. Det känns onödigt att ta upp sådana så här tidigt eftersom det är intressant att se hur folk resonerar utan att jag influerar dem med mina tankar.

Jag tycker att det vore vettigt om vi outade lite konstruerat dock.

Jag skulle vilja se svunna varulvslirs mer konstruerade outningar i form av "outa något från ditt formulär och motivera varför". Att dreva fram medresenär/doktor tills alla sagt det känns inte så meningsfullt som att motivera kring en outning som man valt själv. En outning som vi sen kan skapa oss en bild av personen med hjälp av.

Röst: Jocke Kofot - skulle du kunna outa någonting kring din roll. Eventuellt huruvida du är companion/doctor, men skriv en kommentar kring ditt val helt oavsett varför du gör det.
En bra poäng där, rena outningar i form av; "jag är doktor" ger ju faktiskt skit. Nu har vi tillräckligt många resenärer på tapeten för att alla ulvar utan större problem kan välja att outa sig som doktor. Visst så kan det bli taskigt flyt med vilket nummer den är men känns ändå rätt safe. Sen verkar det som att det finns en hel hord med medresenärer så det kan ju inte vara svårt att gömma sig i den höstacken heller.

Men vad kan vi annars gå på genom outningar? Vad jag kan läsa ur min flufftext så har jag svårt att tro att någon annan fått liknande. Då kvarstår endast personkännande och vad vi säger/skriver rent off som spelar någon roll.

Vilket ger oss nyare spelare en liten nackdel då vi inte känner till era metoder och skrivvanor lika väl som ni forum uvar.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,046
Location
Sthlm
Jocke Kofot said:
Jag är doktor.
Efter som jag fått två röster på ganska kort tid kan jag till och med bjuda på att jag är den nionde doktorn, alltså en av de två som reste tillsammans med Rose Tyler från fluffintrot.

jag röstar på Max (helt vanlig tillbaka-kaka)
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Lista

Hastfer said:
Konrad Konvalj said:
Dr.Basse är inte redo att axla ett så här stort ansvar så jag gör det hela rätt så slipper vi en massa strul i slutändan.

Det är viktigt i vilken ordning det har outats så därav använder jag mig av högst upp = först och så vidare.

Doktorer
Vimes
K.K
Max

Följeslagare
Emps? (Den är jag tveksam till) Stryk den, jag är fel ute.
Max Raven
Recca
Thodd

Tydliga "motståndare" till outning Doktor/Följeslagare är Empis och Hastfer. Basse har flera gånger påpekat att Empis håller i trådarna för att outa här, men Empis vill outa via drev inget annat. Nu tycks det ha fallerat totalt med att dreva ut det hela i och med att så många har bajsat ur sig sitt. Många kvar dock och att lägga sin röst och sätta press är bra verktyg så det är fortfarande en väldigt bra idé att göra´t på Empis vis.
Va nej. Då läste jag emp med ena ögan och skrev med det bruna

Jag tycker vi kan outa men vill folk att det viskas om det så fine. Jag ville höra anledningar till att INTE outa.

Jag får läsa om ett par ggr.
Asså, jag kan vara luddig jag med så tat inte för någon form av anklagelse. Lixom bättre om Empis tar tag i det här, men nu har jag kladdat så jävligt i det så jag tar det tydligt.

Empis vill att vi drevar och Empis vill veta om det finns anledningar till att INTE outa. Ungefär så. Du har läst honom rätt, och är soft med att outa med eller utan press.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jocke Kofot said:
Jocke Kofot said:
Jag är doktor.
Efter som jag fått två röster på ganska kort tid kan jag till och med bjuda på att jag är den nionde doktorn, alltså en av de två som reste tillsammans med Rose Tyler från fluffintrot.

jag röstar på Max (helt vanlig tillbaka-kaka)
Kan vi få en motivering varför du väljer att släppa på din siffra nummer nio?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jocke Kofot said:
Jocke Kofot said:
Jag är doktor.
Efter som jag fått två röster på ganska kort tid kan jag till och med bjuda på att jag är den nionde doktorn, alltså en av de två som reste tillsammans med Rose Tyler från fluffintrot.

jag röstar på Max (helt vanlig tillbaka-kaka)
Fett grönande.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Lista

Konrad Konvalj said:
Empis vill att vi drevar och Empis vill veta om det finns anledningar till att INTE outa. Ungefär så. Du har läst honom rätt, och är soft med att outa med eller utan press.
Det kan vara dumt att outa om det visar sig att info/förmågor är knutna till roller. Det är det ständiga dilemmat i varulvspel.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Trasapa said:
En bra poäng där, rena outningar i form av; "jag är doktor" ger ju faktiskt skit. Nu har vi tillräckligt många resenärer på tapeten för att alla ulvar utan större problem kan välja att outa sig som doktor. Visst så kan det bli taskigt flyt med vilket nummer den är men känns ändå rätt safe.
Det är aldrig säkert att outa som ulv. Lixom, vi har spelat spel med färdiga alibiroller hos ulvarna och ändå har de ljugit och hittat på helt i onödan.

Outning Doktor/Följeslagare ger som du och Recca säger inte ett skit (i nuläget).

Men..

Att börja med siffror, namn eller whattävvers nu är inte rätt melodi. Det finns en massa olika scenarion som kanske kan ställa till det hos ulvarna. Det kan finnas information om att x-antal Doktorer finns med och x-antal medresenärer unt so weiter så att ge ulvarna en siffra bakom sin doktorstitel är inte rätt väg att gå.

Jocke Kofot har outat Doktor Nr.9 det ger oss inte så mycket heller så länge inte någon annan är Nr.9 eller någon sitter på informationen att alla udda doktorer är ute ur spel eller liknande. Visst kan det ge ett något grönare skimmer att outa siffra först, men så lätt skall ju inte Jocke Kofot komma undan. Jag tycker det är kasst att outa en siffra utan speciellt stor press. Jag vill gärna se en motivering till det hela. Vissa saker vet jag med mig redan nu att jag köper som fullgoda förklaringar, andra inte.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Ska jag spä på paranoian så kan det vara en spontan-ulv-lösning att säga att man är Doktorn tidigt, eftersom det nämns i fluffet - den fullparanoida teorin är att bara ulvar kallar sig doktorer... Fast jag tvivlar på Larsson gjort det så pass enkelt att inga bybor är doktorer.

Å andra sidan skulle man kunna säga följeslagare/medresenär för att det är säkrare. Det finns en lång lista att välja mellan. Det kan t o m finnas en Rose i gänget. :gremsmile:

När dreven går igång ordentligt kan båda alternativ leda till att man går i fällan dock.

Så just nu så ser jag personligen inte någon som grön. Kan det finnas någon koppling mellan oss?

Och återigen, jag har fått tre grejer: fraktion, namn och en tredje grej. Är det någon annan jag som fått de tre grejerna?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Jag gillar det där nån kliver ut som doktor, varpå det finsn en anturlig koppling till nån annan som är medresenär. Men jag kan också ha fel så inihelvete, med tanke på att ulvarna förstås har fått alibiroller.

En annan grunka som skramlar i torktumlarn är att LJS har gått ut med att det här ska vara ett svårare spel med tabnke på att byn de senaste åren spöat ulvrumpa så det stänker.

Hur tror ni att spelet är svårare den här gången?

Röst: Empiricus

Hans första poster.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Jocke Kofot said:
Jocke Kofot said:
Jag är doktor.
Efter som jag fått två röster på ganska kort tid kan jag till och med bjuda på att jag är den nionde doktorn, alltså en av de två som reste tillsammans med Rose Tyler från fluffintrot.

jag röstar på Max (helt vanlig tillbaka-kaka)
Lite väl snabb där va? Två röster i första rundan är knappast anledning till stress. Ifs bra om du är bybo för att slippa lägga onödig tid på drevande men samtidigt tappar drevet lite kraft.

Av ren nyfikenhet, vilken är den andra doktorn som reste med Rose?
 
Top