Nekromanti Dr Whowolf (runda 1)

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
...ja, och dessutom kan jag inte få ihop det här:

Vimes said:
Jag gissar att vi alla är inkarnationer av Doktorn (p.g.a att jag är det och flufftexten), jag gissar vidare att ulvarna har alibin och att vi följaktligen inte nödvändigtvis får ut ett skit av att sitta och säga om vi är fjärde, åttende eller tredje inkarnationen.
Att spelet skulle ha enbart doktorer känns lite hårdsmält för mig. Så det där uttalandet är misstänkt eftersom det luktar "så här borde en bybo resonera" mer än "såhär brukar bybo-Vimes resonera".

Det är liksom lite för dåligt av Vimes att skriva en sån där post tidigt i spelet.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Men Basse, du stressar inte varulvarna. Du slösar utrymme på att tissla om något som är ointressant.

FÖr att vara klar: JA, jag har något mer än fraktion och namn. Jag gissar att alla har det. Jag gissar vidare att huruvida man har en tredje (och kanske fjärde?) kategori känns som en HELT ofarlig fråga för ulvarna. Vad som däremot finns i kategorin kan vara obehagliget för ulvarna. Ska man göra något av det här ska man ju använda det i press. "Har du något mer?" "Vad är det?" "Är det en förmåga eller info?" "Vadå för förmåga?" TIlls dess är det bara kejsarens nya kläder av det.

Stop the tissel and tassel. Det tvingar bybor att spela som ulvar.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Basse said:
Personligen gillar jag mest att stressa ulvarna. I ett sånt här fluffspel är det underbart att se hur några deltagare helt plötsligt blir knäpptysta när en bybo börjar brödsmula.

För hur borde ulvarna reagera?
Förstår hur du tänker och det låter vettigt.

Men grejen här Basse (från Kånkels sida).

Max Raven brödsmular ju inte direkt att han har "the shit". Han är på det hela och signalerar att han har 3 prylar flera gånger.

Två saker kan komma ur det.

1. Bybor börjar flagga till höger och vänster om att de har samma prylar som Max Raven.
2. Ulvar kan flagga för att de har samma grejer som Max Raven.

Vi vinner ju inte nått på det. Att Raven och du har två saker betyder ingenting. Jag själv ser inte det braiga i det hela. Jag skulle kunna svara Ja/Nej på frågan om jag tyckte att det var relevant i nuläget men det gör jag inte.

Du har vunnit något ur det hela och det är ju skitbra. Däremot så skulle jag gärna se lite mer djup i resonemanget "I ett sånt här fluffspel är det underbart att se hur några deltagare helt plötsligt blir knäpptysta när en bybo börjar brödsmula"

Jag förstår grejen men vill se mer.

Sen slår vi fast det i taket. Max Raven brödsmular inte. Han berättar hur hans roll är uppbyggt rakt ut i det blå.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Basenanji said:
...ja, och dessutom kan jag inte få ihop det här:

Vimes said:
Jag gissar att vi alla är inkarnationer av Doktorn (p.g.a att jag är det och flufftexten), jag gissar vidare att ulvarna har alibin och att vi följaktligen inte nödvändigtvis får ut ett skit av att sitta och säga om vi är fjärde, åttende eller tredje inkarnationen.
Att spelet skulle ha enbart doktorer känns lite hårdsmält för mig. Så det där uttalandet är misstänkt eftersom det luktar "så här borde en bybo resonera" mer än "såhär brukar bybo-Vimes resonera".

Det är liksom lite för dåligt av Vimes att skriva en sån där post tidigt i spelet.
Vad är det som är dåligt med det förutom att det uppenbarligen inte stämmer? Med tanke på att jag är doktor och att Larsson bara nämner inkarnationer av doktorn i starten verkar det väldigt rimligt. NU vet jag ju att det inte stämde, men att det skulle vara så jävla uppåt väggarna när det skrevs är BS.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Jag tycker väl Recca är ulvigast hitintills, av anledningar jag anfört i början. Jag har försökt att hitta en tvåa, och vad säger ni om Basse? Han har en del röster från folk jag tycker varit vettiga so far (läs: KK), och om något reagerade jag på hans första inlägg. Där skrev han en massa punkter om hur dåliga han själv är, hur jobbigt det är med varulvsspel och hur svårt allt är och sådär. Nå, jag gillar det självreflexiva spelet, men det känns lite off att öppna spelet med att säga att det är så svårt och att man är så dålig. Varför är det svårt? Vad är det som känns förvrirrande? Det är inte som att det här ger intryck av att vara svårare än något annat spel. Det är inte som TMNT-spelet. Lägg därtill att Basse verkar ha info både om vilka ulvfraktionen är, och vilka de helst vill döda i byn. Varför iscensätta maktlöshet direkt, Basse?

Det känns skådespelat.

Sen är det det här:

Basenanji said:
Mina misstänkta så här långt är: Empiricus, Vimes och Recca. Resten är halvmisstänkta.

Men det är absolut grönande i mina ögon när man försöker hjälpa till på olika sätt.

Röst: Recca

Min röst bygger på följande indicier:

1. Den där prylen med tidiga ulvar känns lite krystad.
2. Gnabbet med Vimes känns lite arrangerat.
3. Ingen röst?
4. Mesiga och lite undvikande svar på mina frågor.
"Resten är halvmisstänkta". Wow. Knivskarp analys. :-/

Och punkterna mot Recca, då. Punkt 1 är valid tycker jag, även om Basse inte riktigt verkar orka analysera den ordentligt, det är lite "krystat". Ja ok. Men sen då, "gnabbet" med mig känns arrangerat. Några frågor på det: i vilka spel har ulvarna arrangerat "gnabb"? Har jag oh Recca "gnabbats"? Vad lägger du i det? Jag tycker vi spelat varulvsspel. Reccas svar var väl inte så värst unvikande, eller ja, lite mesiga kanske. Men det var ju inga dödligt skarpa frågor heller. Det intressanta är ju att Recca svarade på vad hon trodde om vaurlvsfraktionen, och där svarade rätt specifikt (att hon trodde på flera olika typer av fiender (fast, som jag förstår det, i en fraktion)), med tanke på att Basse enligt egen utsago har info om ulvfraktionen är det konstigt att han inte kommenterar det. Det är extra konstigt att han tycker att hennes svar var mesigt och unvikande när det var så specifik. Förklara.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Det som är dåligt med det är att till och med jag (som har grymt dålig koll på Dr Who-fluffet) hade med i beräkningen att det nog inte bara handlar om Doktorer vs Daleks/Cybermen/the Master etc.

Så det känns lite väl tunt att gissa på ett spelupplägg där byborna är doktorer och ulvarna något annat.

"Skulle verkligen smarta Vimes överhuvudtaget överväga ett sådant spelupplägg?" är frågan som gnager i mig.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Basenanji said:
Det som är dåligt med det är att till och med jag (som har grymt dålig koll på Dr Who-fluffet) hade med i beräkningen att det nog inte bara handlar om Doktorer vs Daleks/Cybermen/the Master etc.

Så det känns lite väl tunt att gissa på ett spelupplägg där byborna är doktorer och ulvarna något annat.

"Skulle verkligen smarta Vimes överhuvudtaget överväga ett sådant spelupplägg?" är frågan som gnager i mig.
Du får ju lägga in "snubben från grönland" i ekvationen också kompis.

Kånkel Kanalj said:
Jag utgår precis som Vimes att vi alla är inkarnationer av Doktorn, men att det finns dåliga frön. Däremot tror jag inte att det är läge att börja vifta med numbers på Doktorerna ännu.
Sen så har Vimes ett fett case mot dig.

Du kommer att outa om du är Doktor-Följeslagare-Något annat innan kvällen. Det räcker inte med att du sitter i samma båt som Max Raven och vet vem/vilka ulvarna vill gnaga på.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Basenanji said:
Det som är dåligt med det är att till och med jag (som har grymt dålig koll på Dr Who-fluffet) hade med i beräkningen att det nog inte bara handlar om Doktorer vs Daleks/Cybermen/the Master etc.

Så det känns lite väl tunt att gissa på ett spelupplägg där byborna är doktorer och ulvarna något annat.

"Skulle verkligen smarta Vimes överhuvudtaget överväga ett sådant spelupplägg?" är frågan som gnager i mig.
Men va? Varför skulle det vara så? Vilken är skillnaden mellan att det är inkarnationer av doktorn mot någon fiende, och inkarnationer av doktorn + följeslagare mot någo fiende? Det säger ju inget om spelets komplexitetsgrad.
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
Basenanji said:
Äh, jag har ju tvärtom försökt få folk att LÅTA BLI att outa? Jag tycker alltså inte om att folk outar doktor/följeslagare för att ulvarna tjänar på att kunn se vem som är vad. (sen har folk outat ändå och du bad om en lista, för läsbarhetens skull ville jag hjälpa till, men du ser ju hur slarvig jag är)

Men du: kolla in vad Max Räv skriver om tre grejer.

Min tredje grej handlar om ulvarna och vem de skulle vilja gnaska på helst.
Utan vidare eftertanke så borde du väl utveckla den infon?
Ulvarna borde väl själva veta svaret och då är de ju dumt om det kommer fram som outning. Typ jag är dr nr1. Mums mums för ulvarna.

Jag kanske tolkar fel när jag tror det är en person med namn eller nr de är frågan om
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Hastfer said:
Basenanji said:
Äh, jag har ju tvärtom försökt få folk att LÅTA BLI att outa? Jag tycker alltså inte om att folk outar doktor/följeslagare för att ulvarna tjänar på att kunn se vem som är vad. (sen har folk outat ändå och du bad om en lista, för läsbarhetens skull ville jag hjälpa till, men du ser ju hur slarvig jag är)

Men du: kolla in vad Max Räv skriver om tre grejer.

Min tredje grej handlar om ulvarna och vem de skulle vilja gnaska på helst.
Utan vidare eftertanke så borde du väl utveckla den infon?
Ulvarna borde väl själva veta svaret och då är de ju dumt om det kommer fram som outning. Typ jag är dr nr1. Mums mums för ulvarna.

Jag kanske tolkar fel när jag tror det är en person med namn eller nr de är frågan om
Den info som Basse sitter på är ju nåt han bara inte får avslöja så det blir ju en väldigt safe grej att outa. "Jag har info om en bybo som är grön" är ju typ det han säger. Den är en freebie-outning. Jag förstår inte hur vi ska ha nytta av hans info, känns nästan som en nackdel för byn.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Vimes said:
Det är inte som att det här ger intryck av att vara svårare än något annat spel.
Kanske inte, men vafan LJS har ju gått ut med att det ska vara svårare med tanke på att byn är så överlägsen ulvarna så...

Vimes said:
Det intressanta är ju att Recca svarade på vad hon trodde om vaurlvsfraktionen, och där svarade rätt specifikt (att hon trodde på flera olika typer av fiender (fast, som jag förstår det, i en fraktion)), med tanke på att Basse enligt egen utsago har info om ulvfraktionen är det konstigt att han inte kommenterar det. Det är extra konstigt att han tycker att hennes svar var mesigt och unvikande när det var så specifik. Förklara.
Det handlar om att få folk att börja prata. Inte för att "pratet i sig" är viktigt, utan "sättet de gör det på".

Du tex har varit väldigt undvikande kring den där tredje biten.

Vimes said:
med tanke på att Basse enligt egen utsago har info om ulvfraktionen
Du citerar mig slarvigt, tycker jag, men vi kan väl säga som så att jag gärna håller på det som kommer fram, just bara för att inte ruinera möjligheten till att ulvarna klantar sig.

Dessutom: genom att hålla på så här så blir ulvarna mer angelägna om att hålla inne med inlägg. Man törs inte gissa eller spekulera.

För att bevisa att jag har fel, kan inte du säga lite mer om din "tredje kategori"?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Hejsan heej! Tog lite sovmorgon när jag insåg att jag hade ryggskott. Har väl läst ikapp lite smått och ser en del inte helt lysande grejer. De flesta torde bero på nybörjarskap, visserligen. Men Basses "tissel" och Vimes outning i första inlägget är olysande stuff dom känns okaraktäristiskt från så pass beprövade spelare. Basse försöker få oss att tro att han är en noob. Det är han inte. Detsamma gäller för övrigt Trasapa. Var det inte han som avgjorde Ankeborgsliret?

Röst: Basenanji
Du har fegat för mycket nu. Outa nåt gött!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Brynolf said:
Hejsan heej! Tog lite sovmorgon när jag insåg att jag hade ryggskott. Har väl läst ikapp lite smått och ser en del inte helt lysande grejer. De flesta torde bero på nybörjarskap, visserligen. Men Basses "tissel" och Vimes outning i första inlägget är olysande stuff dom känns okaraktäristiskt från så pass beprövade spelare. Basse försöker få oss att tro att han är en noob. Det är han inte. Detsamma gäller för övrigt Trasapa. Var det inte han som avgjorde Ankeborgsliret?

Röst: Basenanji
Du har fegat för mycket nu. Outa nåt gött!
Ryggskott eller inte så har du lurkat länge gamle Brynte. Sitter själv på två ryggskott och en smärre nagejtjång, men fingrarna funkar bra så det går att skriva av sig.

Nu får du kötta lite Brynte! Du tar ställning till den stora grejen just nu och det uppskattar jag, men det vore toppen om du kunde gå in på lite små saker som passerat under rundans gång också så att vi vet lite hur och vart du står.

Vill du ha nån form av lista eller kan jag lita på ditt goda omdöme och se vart du stoppar näsan i blöt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Jag är Ian Chesterton, nån sorts medresenär till den första Doktorn (?).

Min info är att ulvarna vill ha ut andra bybor mer än väktaren+siaren.

That's it.

(Sorry, men den där prylen att man ska vara duktig på att sitta inne med sin info...jag suger något så kopiöst på det så att jag faktiskt borde bli utröstad bara av den anledningen...)
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
H'okay, har jag gratis Wifi på hotellet när jag kommer dit blir det fetinginlägg om någon timme eller två när jag kommer dit.
Nu är det jag och Brynolf som inte har lagt några röster enligt min räkning. Det finns dessutom av 10 stycken lagda röster just nu 7 kandidater, varav 3 har 2 röster var.

Recca, Jocke Kofot och Basenanji.

Basenanji har ställt lite frågor till mig och Vimes ett tag innan han bytte röst från mig till Vimes:

Basenanji said:
Empiricus och Vimes:

1) Vilka är skurkarna i det här spelet? (Daleks, bladda bladda, ...)

2) Max Rävens "tredje grej" är det nåt ni känner igen?

3) Hur ser ni på aktiviteten såhär i början?
1: Jag har efter lite kikande på Doctor Who-wikin hittat varulvar. Gå in där och sök på Werewolf. Så får jag gissa Varulvar som varulvar?

2: Som Vimes också skrivit om den "tredje grejen" så är det en rätt moot point, det är väl snarare en fråga om "specifics", inte "if". Alltså detaljer om vad det är. Vilket vi självfallet inte skall gräva in oss på förrän det drevas mot en, inget ninjaoutande för att spexa, tack!

3: Jädrans bra aktivitet från de flesta, jag tänkte försöka viga kvällen åt spelandet nu och skall göra lite mer analyser av vad folk sagt och när. Sånt här gillar jag, nu har jag saker att kartlägga, när sa vem vad och varför.

Det är också därför jag gör så här:

Röst: Basenanji

Motivering:
Basenanji said:
Jahapp så var vi igång igen.

En snabb kommentar: jag är inte alls helt säker på att det är säkert att börja outa doktorer, följeslagare och whatnot's.

Tvärtom blir jag misstänksam mot Emp's som snabbt vill göra sammanställningar.
Basenanji said:
Mina misstänkta så här långt är: Empiricus, Vimes och Recca. Resten är halvmisstänkta.

Men det är absolut grönande i mina ögon när man försöker hjälpa till på olika sätt.
Basenanji said:
Jag gillar det där nån kliver ut som doktor, varpå det finsn en anturlig koppling till nån annan som är medresenär. Men jag kan också ha fel så inihelvete, med tanke på att ulvarna förstås har fått alibiroller.

En annan grunka som skramlar i torktumlarn är att LJS har gått ut med att det här ska vara ett svårare spel med tabnke på att byn de senaste åren spöat ulvrumpa så det stänker.

Hur tror ni att spelet är svårare den här gången?

Röst: Empiricus

Hans första poster.
Basenanji said:
Äh, jag har ju tvärtom försökt få folk att LÅTA BLI att outa? Jag tycker alltså inte om att folk outar doktor/följeslagare för att ulvarna tjänar på att kunn se vem som är vad. (sen har folk outat ändå och du bad om en lista, för läsbarhetens skull ville jag hjälpa till, men du ser ju hur slarvig jag är)

Men du: kolla in vad Max Räv skriver om tre grejer.

Min tredje grej handlar om ulvarna och vem de skulle vilja gnaska på helst.
Mitt inlägg i fråga var:

Empiricus said:
Max Raven said:
Konrad: Blah. Då får jag väl säga att jag är följeslagare. Torde vara tämligen uppenbart i retrospekt. :gremwink:
Nu har vi tre personer som gått rätt ut och sagt om de är Doktor eller Följeslagare.

Doktorer:
Vimes
Konrad Konvalj

Följeslagare:
Max Raven

Innan fler går ut och säger vad de är så undrar jag om någon har nån bra anledning att INTE göra det?

Om vi skall fortsätta längs den här vägen tycker jag iallafall att vi gör det genom drev, men helst vill jag avvakta med det tills fler har börjat rulla igång så att inte nån sitter inne på nån info att det är dåligt att outa Doktor eller Följeslagare och inte hinner skrika pass auf! Achtung werwölfe!
Så jag tolkar det som att Basenanji vill få mig att verka säga något annat än det jag säger? Vi verkar ju hålla med varandra om att vi skall låta bli att outa ut ur det blå. Men, jag kanske har varit otydlig.

Jag tycker så här, och därför röstar jag på Basenanji:

Vi vill ha information som gör att vi kan hitta avvikelser. Vi vill inte att alla kräks ut all information snabbt eller komplett, för ju mer information som finns ute desto lättare får Ulvar att bygga en ram att sätta in sig i (som förrförra spelet med väven).

Jag vill att vi outar via drev, och den som drevas väljer att antingen outa någon liten smula av dennes information och motivera varför ELLER lägga fram en bra röst och motivering på varför denne inte skall outa och någon annan skall outa istället.
Vi har ingen struktur nu, och röster utöver alla väggar.

Slut motivering.

Nu skall jag gå till hotellet, se om det finns Wifi så jag kan sätta mig lite lugnare och filura och kanske klämma ut någon analys av outat hittils eller liknande.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Basenanji said:
Jag är Ian Chesterton, nån sorts medresenär till den första Doktorn (?).

Min info är att ulvarna vill ha ut andra bybor mer än väktaren+siaren.

That's it.

(Sorry, men den där prylen att man ska vara duktig på att sitta inne med sin info...jag suger något så kopiöst på det så att jag faktiskt borde bli utröstad bara av den anledningen...)
Happ, känner igen det här från Äventyret, och det känns inte rätt. Men jag skulle gå, och det skall jag. Jag tar ställning till det här när jag kommer till hotellet. Lagd röst ligger.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Basenanji said:
Jag är Ian Chesterton, nån sorts medresenär till den första Doktorn (?).

Min info är att ulvarna vill ha ut andra bybor mer än väktaren+siaren.

That's it.

(Sorry, men den där prylen att man ska vara duktig på att sitta inne med sin info...jag suger något så kopiöst på det så att jag faktiskt borde bli utröstad bara av den anledningen...)
Mmmkay. Ian Chesterton låter ju som en typisk medresenär och saxofonspelare. Du är grön Basse!

Eller. Inte riktigt. Kan någon fluffräv bekräfta Ian och hans koppling till 1:an? Basse själv tycks inte ha det i sin roll om jag tolkar det rätt. Lite osäkerhet råder över om Ian polar med Doktor nr.1 eller inte.

Sen har vi Basses info. Den kan vi nog suuuuga lite på. Uppmaningen är ju självklar. Väktare+Siare är så klart mycket viktigare än vanillas. Oavsett vad Basse säger så skall vi inte plocka fram några sådana i R1.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Det var udda info, basse. om den stämmer är det knappast ett vaniljlir Larsson har kokat ihop. Vad tror du om huruvida ulvarna själva känner till det här?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Empis said:
Så jag tolkar det som att Basenanji vill få mig att verka säga något annat än det jag säger? Vi verkar ju hålla med varandra om att vi skall låta bli att outa ut ur det blå. Men, jag kanske har varit otydlig.
Nej, du har varit tydligt och fortsätter att vara tydlig.
 
Top