Nekromanti Dr Whowolf (runda 1)

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Basenanji said:
KK said:
Vad i det är bra? Läser vi tråden har det framkommit rätt snabbt att det finns Doktorer+Följeslagare och givetvis Ulvar.
Det som är bra med den sammanställningen är just att den INTE ramlar ner i ett svart hål av regenreringar, verrsiner av serien, antalet Doktorer enligt Den Korrekta Listan Över Brittiska Skådespelare Med Härkomst Från Vackra Wales.

Assåå: make it simple. Less is more. DrWho är LSD i Tv-form.

You know, det gamla vanliga.
Me like.

Absolut då hänger jag med. Är inne på samma spår som dig att skita i fluffet. Alltså, inte skita i det i den bemärkelsen utan hålla det lätt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
Dr Vimes

Vimes, du skrev så här:

Vimes said:
Jag gissar att vi alla är inkarnationer av Doktorn (p.g.a att jag är det och flufftexten), jag gissar vidare att ulvarna har alibin och att vi följaktligen inte nödvändigtvis får ut ett skit av att sitta och säga om vi är fjärde, åttende eller tredje inkarnationen.
Vill du utveckla det?

1) Hur ser du på det här med följeslagare tex?

2) Hur kommer det sig att du så snabbt vågar outa att du är doktor?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,379
Recca said:
*Slap!* "Oh my god, sorry honey, I love you baby, I'll do better next time, promise, please don't leave me, baby."

Wifebeater.
Det här var onödigt tycker jag.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Konrad Konvalj said:
Recca said:
Öh! Ursäkta mig men jag har lirat varulvsspel i ett par år nu och varit med i ganska många. Det är fan första gången jag varit med om ett upplägg där alla får pms dan innan spel startar! Det är en självklar fördel ulvarna som uppstod plötsligt igår när det beslutades att rundans start skulle skjutas upp.
Okay. Nu tar vi det lite easypeasy här.

Recca, kan du lista de fördelar ulvarna har i och med detta lite nya påfund med ett pm dagen innan spelstart. Optimalt vore ju om det var en snygg 1-5 lista med fördelar till ulvarna.

Sen är det ju ingen som helst nyhet att spelet börjar idag.

SL said:
Hej allihopa! Den 14:e maj kommer jag dra igång varulvsspel med Dr Who som tema. :)
SL said:
Spelstart: Spelet startar tisdag 14:e maj, tidigt på morgonen. Sista anmälan är söndag 12:e maj. Rollerna skickas under måndagen.
SL said:
Om folk vill undvika det så kan jag starta spelet redan idag, men då får alla vara med på det (så ingen i lugn och ro sitter och väntar tills imorgon och sedan upptäcker att spelet är i full gång och han eller hon är redan efter).
Asså, Larsson har satt datum 14:e men snackade lite i att kicka igång liret en dag innan för att stilla begäret. Att göra det avslogs rätt snart i och med att få 12 underskrifter innan den 14:e inte var en möjlighet.

11 minuter tog det för Larsson att ta tillbaka sin grej med att dra igång tidigare. Det har varit allmänt känt att bybor+ulvar får sitt pm på måndagen hela tiden så det är ingen plötslig fördel som dyker upp.

Recca said:
Det är en självklar fördel ulvarna som uppstod plötsligt igår när det beslutades att rundans start skulle skjutas upp.
Rundan startar precis när den ska starta. Du har inte alls koll på det hela här Recca. Det är inget konstigt som uppstår lixom.

Jobba lite på den här fördelslistan nu och tagga ner lite. Du gör en skaplig grej här baserat på mög vill jag säga.

Röst: Recca
Ojrå. :gremblush:

...Så jag har inte hängt med i anmälningstråden. Det kan ju inte göra att jag misstänks mer väl?

Sen är jag nertaggad.

Lista över fördelar för ulvarna? Jag ser egentligen bara en och det är fördelen att ha en hel att kunna snacka ihop sig utan press.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Basenanji said:
Assåå: make it simple. Less is more. DrWho är LSD i Tv-form.

You know, det gamla vanliga.
Okej, sorry där Basse. Tror vi kan få något ut ur seriekunskap lite längre fram, fast just nu är det rätt dött där - när folk börjar outa kanske.

Men ja, vi har vibbar om/föreslaget att det finns folk som har Doktor-roller och folk som har Följeslagar-roller.

Om ulvar vet vi inte så mycket. Kan var skurk-arter eller det kan finnas ulvar med Följeslagar-roller eller Doktor-roller. Får se vad vi skakar fram.

Recca: Doktor, följeslagare, annan eller kan/vill inte säga? (Ursäkta att jag "sätter dig på fläcken").
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vimes said:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">
Recca said:
Vimes said:
Recca said:
Hej!

Jag är med nu.

Ulvarna har suttit med rollpms sedan igår och kunnat snacka ihop sig (kan vi nog utgå från). Vilket betyder att om de inte hade alibiroller innan så har de nog det nu. Det här betyder också att ulvarna kan skriva direkt i början av tråden utan att behöva oroa sig över att kontakta varandra i förväg, vilket annars är brukligt. Och det är nog något man som ulv kommer vara noga med att göra också om man har möjlighet.
Okej, så nu har vi konstaterat att scum tellen "ulvarna måste prata ihop sig i början" antagligen inte kommer att vara relevant i det här spelet. Har den någonsin varit det? Kan du peka på något spel där man ser i början att ulvarna inte skriver direkt i tråden för att de vill snacka först? Jag kan inte komma på något.

Så, vad har du mer att säga?
Öh! Ursäkta mig men jag har lirat varulvsspel i ett par år nu och varit med i ganska många. Det är fan första gången jag varit med om ett upplägg där alla får pms dan innan spel startar! Det är en självklar fördel ulvarna som uppstod plötsligt igår när det beslutades att rundans start skulle skjutas upp. Att du är helt blazé för detta tycker jag är en självklar scumtell på dig, Vimes. Ju fler ulvspel man varit med om ju konstigare borde detta upplägg framstå.

Röst: Vimes
</div>

Meh Recca. Jag säger inte att ulvarna inte tjänat på att de fått snacka ihop sig, klart de har. De kommer ju mycket mindre sannolikt göra något jätteklantigt direkt i början. Kanske är det därför Larsson valde att låta rollerna ligga ute ett tag, för att ulvarna skulle få möjlighet att snacka ihop sig lite. (Så hejdundrande viktigt kan det inte vairt med tanke på att Larsson ville starta i förtid). Men att det skulle innebära att de som deltar tidigt är mer skumma följer inte logiskt ur något. Ditt resonemang var att ulvarna i vanliga fall inte vill delta tidigt (för att de pratar ihop sig) men att de kan vara aktiva tidigt i det här spelet (för att de pratat ihop sig). Jag callar bullshit på hela resoneamnget. VIsa mig ett spel där vi lyckats peka ut en ulv på "sen start". Att ulvar inte deltar tidigt i spelet för att de vill snacka ihop sig har väl aldrig någonsin stämt? Det borde du som spelat så mycket veta. </div></div>
Det handlar inte om att jag hittat the Deus Ex Machina fucking answer to our problems, liksom. Du kanske förväntar dig att när Recca är med så vänder jag upp och ner på varulvspelet och skakar fram alla ulvarna första dagen? Så funkar det inte. Jag rör om i grytan. Thats my job.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,379
Re: Dr Vimes

Basenanji said:
Vimes, du skrev så här:

Vimes said:
Jag gissar att vi alla är inkarnationer av Doktorn (p.g.a att jag är det och flufftexten), jag gissar vidare att ulvarna har alibin och att vi följaktligen inte nödvändigtvis får ut ett skit av att sitta och säga om vi är fjärde, åttende eller tredje inkarnationen.
Vill du utveckla det?

1) Hur ser du på det här med följeslagare tex?

2) Hur kommer det sig att du så snabbt vågar outa att du är doktor?
1. Jag hade uppenbarligen fel. Eftersom att deltagarantalet stämde ganska bra med antalet inkarnationer, och eftersom jag är en inkarnation av doktorn tänkte och eftersom startinläggets fluff såg ut som det gjorde (det nämner bara inkarnationer av doktorn, inga följeslagare utöver den som dör), så tänkte jag att det var så det funkade. Men det verkar ju vara fel. Med tanke på startinläggets flufftext är det ju lite konstigt att det finns följelsagare, men det betyder nog inget. Nu vetefasen hur det ser ut. Jag tror dock att Larsson har ett ganska traditionellt upplägg.

2. Det var kanske överlirat att outa sig så, men det baserades delvis på att jag tyckte jag hade fattat upplägget. Jag vet inte om det är farligt att outa doktor eller om det bara är en kategori som inte säger något betydelsebärande.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
Recca, upp snabbt igen. Vimes är hård och seg som en Roslagsplanka så glöm honom för en stund.

Fundera lite på det här i stället:

1) Ulvarna i det här liret, vilka är de om du får gissa? (Daleks, Cybermen, ...)

2) Hur ska vi förstå Vimes outning?

3) Vad tycker du om Emps försök till lista?

4) Vilken betydelse har följeslagare/medresenärerna i det här spelet?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Konrad Konvalj said:
Det vore bra om Jocke Kofot, Max och Thodd körde sin grej om hur de ser på saker och ting + en liten presentation om eventuella strategier + lite om hur de tänkt spela/delta.
Okej, jag har först och främst några frågor: hur mycket skall spelet rollspelas, ska vi tro på fluffet så kan alla just nu "se varandra" i så fall vore det ju inte orimligt att få reda på vilken inkarnation av doktorn de andra är.

I övrigt tänkte jag att mitt doctor who-vetande (som i och för sig bara är sen rebooten 2005) skulle kompensera för min rookiestatus.

Jag har spelat maffia ett par gånger för typ tio femton år sen med folk som vanligtvis inte spelar spel och typ i samband med att jag anmälde mig till det här spelet så försökte jag leda varulvspel i chatten vi har på jobbet (det gick sådär).

Jag kommer att posta så mycket jag hinner, och antagligen vara mest aktiv på eftermiddag och kvällstid.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
Max, med din expertkunskap så är du ovärderlig! Det är skitbra! Det är bra att ha teorier grundade på hur sserien ser ut samtidigt som vi nog (speciellt i början) kan vinna på att skapa lite klarhet genom att se till de mer övergripande strukturerna (x, y och z).

Jag ska föröska göra någon sorts röstningsordning här nu. Låt oss lova varandra att hjälpa till med uppdateringar av den, snälla?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,379
Jo, det är bra att du rör om i grytan. Men just den här omrörningen med "tidiga ulvar" var inte så värst omrörande, tycker jag då. Det är klart att det inte är så lätt att komma med värsta supersmarta grejerna direkt i början, men här tycker jag du fört ett resonemang som är direkt felaktigt i syfte att sprida brunt åt en ganska stor grupp spelare. Det tänder lite varningslampor hos mig.

Men vi släpper det. Du har säkert andra intressanta saker att ta upp (det finns ju faktiskt ganska mycket content redan i tråden).

(PS. Ingen fara med wifebeaterskämtet. Jag fattade att du skojade. Men jag ser hellre att du skojar om att jag har bice instead of brains än att jag är en hustrumisshandlare. DS.)
 

Max

Warrior
Joined
2 Apr 2013
Messages
283
Location
Göteborg
Jag har en ide, ni proffs får säga om den är bra eller urusel.

Kanske inte nu men om ett par rundor eller något, så kanske alla föleslagarna och dokotorer OCH ulvarna (vilka de nu är) kan skriva vad de är (doktorer skriver vilken regenerering) (följeslagarna vet jag inte, har ni namn) och så kanske ulvarna skriver samma utan att ha hunnit läsa, "oj, råkade skriva samma som [NAMN]" och då vet vi att någon av dom 2 är en ulv? eller något... bara en ide, ni får säga om jag är helt knäpp eller ett geni :gremlaugh:
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Recca said:
Ojrå.

...Så jag har inte hängt med i anmälningstråden. Det kan ju inte göra att jag misstänks mer väl?

Sen är jag nertaggad.

Lista över fördelar för ulvarna? Jag ser egentligen bara en och det är fördelen att ha en hel att kunna snacka ihop sig utan press.
Jag röstar på dig för att jag tycker du kan spalta upp fördelarna ulvarna får genom att de har en dag innan spelstart att snacka ihop sig på. Din start av spelet är i mina ögon svajigt.

Att du inte hängt med i anmälningstråden är inget jag håller som en scumtell.

Jag själv ser fördelar för byn i och med att ulvarna har fått tid på sig. Det baserar jag i första hand på att det borde gå att se ett mönster gällande mer rutinerade spelares start på rundan och se hur de jobbar ihop.

Jag tycker din start på rundan är lite som Vimes start förra liret. Du går in med en inställning att det är fett bra för ulvarna att de har snackat igenom upplägget och om de mästerliga ulvplanerna innan start och inriktar dig på det. Det är som att du går på autopilot och är rätt bestämd gällande det hela och måste få ut det så snabbt som möjligt.

Det finns en massa intressant snack i tråden och du väljer att peka på ulvarnas "stora" fördel. Så ser jag det.

Att ulvarna har en liten fördel i och med att de haft en dag på sig att snacka köper jag till viss del, men inte fullt ut. Det finns hur många saker som helst som måste läggas in i den beräkningen. Jag kan så klart lista dessa för att visa hur jag ser på saker och ting.


0. Ulvarna har viss fördel. Absolut. Men.. Det krävs att det är "skickliga" ulvar som får fördelen för att det skall vara potentiellt farligt för byn.
1. Om ulvarna skall ha en fördel av det så gäller det att ALLA ulvar är inne och kollar sin pm-låda dagen innan.
2. Om ulvarna skall ha en fördel av det så gäller det att ALLA synkar sina inlägg på ett vettigt sätt. Det får absolut inte se konstruerat ut.
3. Om ulvarna skall ha en fördel av det hela gäller det att de kan följa sin plan när spelet väl är igång, och det är en omöjlighet med tanke på att ulvarna inte har fördelen att veta hur vi bybor kommer att agera.
4. Om ulvarna skall ha en fördel gäller det att snacket innan inte pajar och brakar ihop för att konstiga (för ulvarnas del) saker händer i tråden.

Äh, jag kan fortsätta. Det är inte en allt för stor fördel. Jag kan till och med tänka mig att det är en liten nackdel om inte det går rätt för ulvarna. Det mest optimala ulvandet handlar om minimal kommunikation för att inte "färga" av sig så det lyser igenom att man är i samma lag.
 

Max

Warrior
Joined
2 Apr 2013
Messages
283
Location
Göteborg
Basenanji, skriv gärna Max Raven om du menar honom, för eftersom du skrev expertkunskap tror jag inte du menade mig ^^
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
Visst Max, du är nåt på spåren.

En bra grej brukar vara att man drevar någon extra misstänkt och sedan pressar den att gå ut med info.

Och det där med namn gillar jag.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Vimes said:
2. Jag håller med KK om att Max Raven ska snacka. Du har dunderkoll på fluffet, börja trolla. Vad innebär "Bad wolf"? Vilka doktorer är det som borde känna igen förljeslagaren i början? Vilka är ulvarna? Rocka loss nu.
Bad Wolf är ett spår mot ett mål i S1 av 2005-doctor who och en nödsignal senare. Jag gör läsningen att det är en nödsignal i det här fallet. bifogar en länk till ett youtubeklipp där Donna får en förebådan om Bad Wolf och Doktorn reagerar på ett högst rimligt sett.

Bad Wolf returns
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Ulvalir! Satans toffel så jag saknat det. Som troligen endast K.K vet så har jag faktiskt lirat förr, med blandat resultat.. Men nu hoppas jag på en fräsch start med mer tid att lägga på lirandet. Tyvärr blir det inget flådigt första inlägg, det förklarar jag gärna med en lista som verkar otroligt poppis för tillfället:


<ul style="list-style-type: disc">[*]1. Jag är, belamrad, översållad, försmetad med jobb idag så det blir ett kort första inlägg utan substans
[*]2. Första, på väldigt länge, ulvaliret så jag tänkte ta det lite chill för att inte mina nerver ska sänka mig [*]3. Doktorn, the who, tidsmånglaren. Sjukt dålig koll på fluffet om jag ska vara ärlig så jag suger gärna mer info av er andra innan jag uttalar mig om den biten. [/list]

Utöver det så har jag bara dragit en snabb genomgång av tråden, men några tankar:
Vimes:
Lägger en snabb röst utan substans, det har han nog gjort i alla(två) lir jag varit med om. Men verkar vara lite väl sugen på att mucka gräl, även för att vara en obstinat Vimes. Men som sagt, var ett tag sen jag lira så det kanske är så du rollar.

Recca:
Vill minnas att Recca var ulv i nåt lir där vi körde mutant och hon var en blomma som smittade mig första rundan. Recca spelade jävligt bra men blev ändå hängd(vill jag minnas). Det jag också vill minnas är att du körde mer restriktivt, men såklart, mitt minne kan svika och spelstilar kan ändras.

K.K:
Känns spontant lite mjäkigare än vanligt. Brukar vara snabb på att samla drev, spy galla och göra sammanfattningar.

Detta bör inte ses som en djuplodad analys från min sida, endast en kvick gut-feeling sammanfattning som jag troligen har kunnat behålla för mig själv.

såå..

En fråga till er som är mer insatt i Doktorn; vilka fiender kan tänkas vara potentiella ulvar? Vad skiljer dessa åt? Kan det vara av betydelse vilken sorts ulv vi har bland oss?

Väktare, Siare. Tankar om dem? Mest troligt en doktor eller finns det hantlangare som passar in i den kategorin? Om vi nu ens har siare, väktare, trädgårdstomtar, latrintömmare eller whatever.

Angående outningar så tycker jag utan större erfarenhet att det kan vara bättre att spara det till drev. Vi har väl inte mycket annat att gå på än tillhörighet?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
Röstningsläget tisdag 14/5 kl. 12.45

Recca (4) Max Räv, Hastfer, Vimes, KK
Vimes (2) Max, Reccaa
KK (1) Vimes

Vimes-> KK

KK (1) Vimes

Max Räv-> Recca

KK (1) Vimes
Recca (1) Max Räv

Max-> Vimes

KK (1) Vimes
Recca (1) Max Räv
Vimes (1) Max

Hastfer-> Recca

Recca (2) Max Räv, Hastfer
KK (1) Vimes
Vimes (1) Max

Vimes-> Recca

Recca (3) Max Räv, Hastfer, Vimes
KK (1) Vimes
Vimes (1) Max

Recca-> Vimes

Recca (3) Max Räv, Hastfer, Vimes
Vimes (2) Max, Recca
KK (1) Vimes

KK-> Recca

Recca (4) Max Räv, Hastfer, Vimes, KK
Vimes (2) Max, Recca
KK (1) Vimes
 

Thodd

Veteran
Joined
12 Jan 2010
Messages
191
Location
Norrtälje kommun
Oj oj oj. Jag lämnar datorn för ngn timme och vips så är det 2 sidor till...

Går runt i huvudet med information, jag har iofs inte röstat än.

Baserat på att detta är första rundan för spelet (och mig) så satsar jag en tidig röst

Röst: Vimes - Jag är osäker här om du outade dig tidigt för att du är Doktor eller bluffar. Convince me..
 
Top