Nekromanti [Cyber M/77] Jag tror jag skall skriva ett rollspel. Vill du vara med?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,927
Location
Nordnordost
En observation från frontlinjen, en rollperson i speltesten hamnar i ett förhör, förhörsledaren hackar RPns hjärna.
I think that it is a running theme through this story. The absolute denial of the personal sphere. Those in power granting themselves access to the most private of the individual.​
Which is horrible, perhaps the game is a horror game of sorts.​
  • Elizabeth blev indragen i ett högre prioriterat projekt, så extrakonsten till CM/77 dröjer lite. Det är OK, att vara flexibel med leveranstidpunkten när jag kan vara det är ett av sätten att hålla kostnaderna nere.
  • Senaste layoutade utkastet har fler sidor än vad Lulu tillåter för formatet. Jag vill inte byta format och jag har skurit rätt hårt i materialet redan. Skall spelet släppas som två böcker?
    • Världsbok + Regelbok?
    • Spelarbok + Spelledarbok?
    • Grundbok + Expertbok?
  • Jag fick snegla lite i den första tredjeparts-expansionen till CM/77 i helgen. Det här blir bra.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,987
Location
Ludvika
wilper;n260888 said:
Skall spelet släppas som två böcker?
  • Världsbok + Regelbok?
  • Spelarbok + Spelledarbok?
  • Grundbok + Expertbok?
Jag har alltid gillat konceptet Regelbok+Världsbok, men då är jag också av åsikten att båda böckerna borde kuna läsas från pärm till pärm av både spelare och SL, utan riskt för att hemligheter av slöjas.

Spelledarspecifk information tycker jag istället skall släppas tillsammans med äventyr baserat på denna information i separata äventyrsböcker.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
514
wilper;n260888 said:
En observation från frontlinjen, en rollperson i speltesten hamnar i ett förhör, förhörsledaren hackar RPns hjärna.
  • Elizabeth blev indragen i ett högre prioriterat projekt, så extrakonsten till CM/77 dröjer lite. Det är OK, att vara flexibel med leveranstidpunkten när jag kan vara det är ett av sätten att hålla kostnaderna nere.
  • Senaste layoutade utkastet har fler sidor än vad Lulu tillåter för formatet. Jag vill inte byta format och jag har skurit rätt hårt i materialet redan. Skall spelet släppas som två böcker?
    • Världsbok + Regelbok?
    • Spelarbok + Spelledarbok?
    • Grundbok + Expertbok?
  • Jag fick snegla lite i den första tredjeparts-expansionen till CM/77 i helgen. Det här blir bra.

Kör en orange-svart spelar/regelbok och en svart-orange sl/världsbok :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,927
Location
Nordnordost
Just spelledarhemligheter I grundboken är jag inte så förtjust i. Det skall gå att skicka runt den utan att behöva vara paranoid över att spelarna snubblar över någon spoiler när de letar efter färdighetsbeskrivningar.

Men DMG var magisk när vi spelade Ad&d som små. En hel bok bara med hemligheter för SLs ögon.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,987
Location
Ludvika
wilper;n260978 said:
Men DMG var magisk när vi spelade Ad&d som små. En hel bok bara med hemligheter för SLs ögon.
Det som stört mig med DMG:n i många spel som haft den eller en direkt motsvarighet är att de ganska ofta innehåller saker som jag (både i egenskap av spelare och spelledare) anser att spelarna borde ha tillgång till. Fast blandat med sånt som spelarna definitivt inte ska läsa =)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,119
Location
Göteborg
Rymdhamster;n260979 said:
Det som stört mig med DMG:n i många spel som haft den eller en direkt motsvarighet är att de ganska ofta innehåller saker som jag (både i egenskap av spelare och spelledare) anser att spelarna borde ha tillgång till. Fast blandat med sånt som spelarna definitivt inte ska läsa =)
Exempel?

För jag kan inte komma på något mer än AD&D 1e, som hade stridsreglerna i DMG. Efter det har ingen upplaga av just D&D haft något i DMG som jag tycker spelarna haft någon anledning att se.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,987
Location
Ludvika
Bolongo;n260983 said:
Exempel?

För jag kan inte komma på något mer än AD&D 1e, som hade stridsreglerna i DMG. Efter det har ingen upplaga av just D&D haft något i DMG som jag tycker spelarna haft någon anledning att se.
Det första jag kommer på är Megatraveller där Players manual mest bara innehöll själva karaktärsskapandet medan de flesta andra regler fanns i Referees guide, som jag minns det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,987
Location
Ludvika
Rymdhamster;n260979 said:
Det som stört mig med DMG:n i många spel
Okej, min inledande kommentar är ganska fel-ledande. Mer av de spel jag har erfarenhet av (och de är inte så där värst många, egentligen) som har haft uppdelningen spelarbok/spelledarbok (och dessa är ännu färre), tycker jag att detta problem finns.

Jag generaliserade helt enkelt från mina egna, begräsnade erfarenheter. Men det gör ju å andra sidan alla andra också ;)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,585
Rymdhamster;n260991 said:
Men det gör ju å andra sidan alla andra också ;)
Nu känner jag mig kränkt. Jag generaliserar faktiskt minst lika mycket utifrån vad jag hört andra säga om sina erfarenheter.

Sedan kan jag passa på att påpeka att ett helt orelaterat, svenskt cyberpunkrollspel från omkring 1989 körde med regelbok och världsbok.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,927
Location
Nordnordost
Jag fick en fråga i en annan kanal, svaret blev långt och väldigt specifikt till frågeställaren. Men några satser ur det kanske kan intressera även er som följer CM/77-projektet.

Vad gäller CM77 så är/blir regelmotorn fri/gratis att använda/klona/hacka. Jag vet inte om jag orkar skriva ihop ett SRD på D&D-manér som folk kan klippa och klistra ur, men i väntan på ett sådant så kan du ju säga till om du vill köra CM77-reglerna så får vi lösa det då.

Min något försiktiga dröm är att det växer upp ett ekosystem med prylar som har samma bas och man kan låna och kopiera fritt mellan dem som spelledare. Och för spelmakarna så kan man luta sig mot varandra och dra nytta av det i marknadsföringen. Det spottas ut nya spel på marknaden, men det är dåligt med supporten till dem, om flera drar åt samma håll blir det kanske lättare.

En av våra projektkollegor har tagit saker som föll på golvet vid klippningen av CM77 och är bra långt på vägen att göra ett första supplement till spelet, och grundspelet är inte ens ute än. :) Det gör mig glad. Det hade inte behövt vara ett supplement, det hade varit helt OK med ett nytt spel med samma regler.

(Och riktigt muntra stunder smådrömmer jag om ett fanzine med random artiklar till CM77 och dess syskon. Men det är tungt att driva ett fanzine, då måste vi nog vara några fler.)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,927
Location
Nordnordost


Det är urbota tråkigt, men jag skriver iaf färdighetsbeskrivningar nu. Det är väl en av de få stora måstena som återstår innan jag kan börja fundera på att kalla spelet klart.

Elizabeth har börjat rita åt oss igen, senaste skissen var mer än lovande.

Jag tror att det blir två böcker. Orange/Svart och Svart/Orange som föreslogs.av P.eLL.e, snyggt, och jag behöver inte skaffa fler omslagsillustrationer. Exakt hur innehållet skall fördelas mellan dem är osagt. Jag tror att första släppet blir i form av PDF, och då behöver jag ju inte dela, det kan vänta tills jag går till tryck. Så då kan fler komma med förslag om den mest naturliga uppdelningen.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,927
Location
Nordnordost
Jag har semester och har skrivit så att tangentbordet glöder.

Regler och värld är "klara". Det går ju alltid att pytsa in mer av allt. Fetare tabeller, längre exempel, fler prylar, osv.

Nu skriver jag form. Dvs svaret på frågan "men vad gör man, hur spelar man?"

Det är inte helt enkelt.
Jag vill hålla kompabilitet med spelstilen för huvudfåran ca 1990. Så att gamla äventyr skall gå att spela som de är.

Samtidigt vill jag bryta ut och lyfta upp det som var (IMO) mest intressant och stöpa det i en modern kostym som gör att spelet känns modernt.

Vi får se var det landar. Mycket går att lägga i frivilliga regler och metoder, men helst skall de inte göra spelet plottrigt för de som vill göra en retroresa.
 

Angrontyr

Veteran
Joined
20 Feb 2015
Messages
56
Location
Arvika
Shit, max intressant det här! :D

Jag har strövat omkring här på forumet med ett och annat frågetecken kring vad det här M/77 är för något, och nu så snubblar man rakt över detta kreativa projekt! Keep up the good work som man säger i engelsktalande länder! :)

Skulle du vilja att jag slår ett getöga på reglerna så ställer jag mig till edert förfogande :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,927
Location
Nordnordost
Senaste versionen av reglerna: https://drive.google.com/file/d/1sdPRPOT-g45S6uoZ0ZBiUuaxK8SAaHvO/view?usp=sharing
Senaste versionen av rollformuläret: https://drive.google.com/file/d/1WeA88VavMVINM2LuXaU2R-2-tkmHjKhF/view?usp=sharing

Ropa om belåtenhet eller missnöje här i tråden. Kom med förslag.

Fritt att skicka något av följande till mig på wilhelmsgames@gmail.com för inkludering i spelet:
- En cool slumptabell
- En cool cyberpryl
- En cool frivillig/avancerad regel
- En cool stad
- En cool "monsterbeskrivning"
- En cool microfiction (max typ 400 tecken) som jag kan stoppa i marginalen
- En cool X som inte påverkar grundreglerna och passar i en cyber/morgondags/dystopisk setting.

Din text kommer (sannolikt) att redigeras för att passa in med resten. Den enda belöningen är en listning i credits och en PDF av det färdiga spelet (dvs samma deal som för de som var med från början). Glöm inte att skriva någon sorts riktigt namn i mailet så jag får det rätt i credits.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,585
Jag skulle vilja ha ringar, något större än de för färdigheterna, att skriva grundegenskapsvärdet i. Jag skulle också vilja ha tunna linjer att skriva på i rutorna för bakgrund m.m. Slutligen känner jag mig kluven inför figuren nere till vänster. Fyller den någon särskild funktion? Om inte så föredrar jag att ytan fylls med något a) användbart eller b) stämningsskapande.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,927
Location
Nordnordost
luddwig;n263768 said:
Slutligen känner jag mig kluven inför figuren nere till vänster. Fyller den någon särskild funktion? Om inte så föredrar jag att ytan fylls med något a) användbart eller b) stämningsskapande.
I de avancerade reglerna finns det träffområden. Och jag tänker mig att folk kan vilja rita in sin cybertech på en gubbe för att visa allt coolt de har. Om något tror jag att jag skulle vilja göra gubben större.:) I ett gammalt svenskt cyberpunkrollspel var gubben på rollformuläret en av de bästa sakerna IMO. :)

(Och möjligheten att haka på och skriva till CM77 som jag postade om 19.39 i går är öppen för samtliga, inte bara Angrontyr. Om det nu var någon som satt och svor i sin stuga.)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,585
wilper;n263809 said:
I de avancerade reglerna finns det träffområden. Och jag tänker mig att folk kan vilja rita in sin cybertech på en gubbe för att visa allt coolt de har. Om något tror jag att jag skulle vilja göra gubben större.:) I ett gammalt svenskt cyberpunkrollspel var gubben på rollformuläret en av de bästa sakerna IMO. :)
Isf en gubbe som är mer av en siluett, inga detaljer alls och en neutral pose tycker jag.
 
Top