Nekromanti [Cyber M/77] Jag tror jag skall skriva ett rollspel. Vill du vara med?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Spelet skulle vara hyffsat kompatibelt med ett gammalt svenskt cyberpunkrollspel.

Jag kan stansa in regelmotorn i punktform.

Jag tänker mig att jag projektleder och är beslutsdiktator när det behövs.

Du bidrar till exempel med:
- flufftexter
- nya yrken
- något litet äventyr
- någon äventyrsplats
- kampanjfrö
- gör frivilliga/detaljerade regler för sådant som du tycker behöver det.
- övrigt efter förslag.

Någon sorts ytterst symbolisk ersättning kan utgå.

Jag går att nå på PM här på forumet om du är intresserad, fundera på dina ersättningsanspråk.

I övrigt är det fritt fram att visa entusiasm för projektet i tråden.

 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Det låter superintressant! För egen del har jag nog inte tid att vara med och skriva något (mellan Kutulu-grejer, Rotsystem-grejer och nu också Umu, så är skrivartiden något ansträngd).

Men jag skulle jättegärna hjälpa till med till exempel layoutgrejer och kanske en och annan karta ifall den stil jag använde i Rotsystem är okej =)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Det här låter som ett super intressant projekt. Jag är jättegärna med och arbetar på det här. Jag har skickat ett mycket längre PM med min intresse anmälan.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
Helt klart intressant men är osäker på hur mycket tid jag har. Har du tänkt någon speciell tidsplan?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Celledor: Jag/Vi skriver tills det är tillräckligt komplett för att vara spelbart. Då börjar vi knyta ihop säcken. Om det tar två veckor eller två år får det bli som det blir.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Rasmus, du kan få en prioriterad backlog och retros. Men jag ids inte med en full Scrum-implementation.

Gott nog?
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Jag får ursäkta för att vara något av en nybörjare i sammanhanget, men har du någon tanke kring settingen än så länge? Några främsta inspirationskällor? Det finns ju rätt mycket att välja på ur genren "Cyberpunk".
Och jag har ingen aning om vilket rollspel du åsyftar i trådstarten, care to indulge the ignorant?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Något som smakar Bladerunner, Neuromancer, Flykten från New York, Hardware, Ghost in the Shell och Johnny Mnemonic. Det måste inte vara precis de situationerna och platserna som ses där, men något som skulle kunna existerat i samma universum. Regn och neon.

Vill man skriva världsgrejjer som har en annan nisch så finns det plats för det med, det går att ha flera olika och möjligen motstridiga världskapitel. God45 har en del väldigt in-your-face gängkrigs/battle royale-grejjer på gång tex.

Jag tror vi har fyra större cyberpunkspel på svenska:

1) Ett gammalt som kom i en svart kartong. Det är nedlagt sedan länge, även om andra grejjer med samma namn kommit i nyutgåvor.
2) Ett något mindre gammalt vars namn är ett anagram på ett fantasy-spel från samma utgivare. Spelet lever och frodas än idag, känt för sina komplexa bakgrundstabeller.
3) Ett ganska nytt spel, och ruskigt coolt, som är helt inriktat på gäng i den mörka framtidsstaden. Unik regelmotor. Jag tror att spelet inte stöds aktivt längre, och makaren har gått vidare till att göra ett ruskigt coolt OSR-spel i Mesopotamien.
4) Ett nytt och aktivt supportat spel om cyberpunk i en värld där träden i skogen hatar dig.

Cyber M/77 siktar inte in sig på de tre nyaste i listan. :wink:
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,558
Jag tycker att det låter grymt och omslaget är mycket tilltalande. Skulle gärna bidra men jag tror inte att dygnets timmar räcker till. Redan påbörjade projekt får gå före, så att något kanske faktiskt kan bli klart. Jag applåderar dock initiativet och önskar er lycka till!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Nja, Shock har inte skapat några större svallvågor här. Men:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
wilper;n238111 said:
Rasmus, du kan få en prioriterad backlog och retros. Men jag ids inte med en full Scrum-implementation.

Gott nog?
Jaaaa! :) Då är jag lätt på!
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Kul! Jag har gått i liknande tankar de senaste veckorna (med skillnaden att jag knappt ens lekt med tanken på att faktiskt göra något på riktigt med idéerna). Men jag har lite lösa anteckningar som kanske går i samma banor, jag har PM:at.
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Låter coolt! Får smaka lite på tanken och värdera mot verkligheten innan jag säger att jag vill haka på och försöka bidra men berätta gärna mer om din tänkta ambitionsnivå, Wilper! Snackar vi BRP-klon och retro-vibbar här? Hur pass kompatibelt med "den svarta lådan" snackar vi? 50%, 90%? Eller är detta kanske något du vill utveckla med den grupp du får ihop? :)

Är målet en tryckt produkt eller en PDF på DrivethruRPG?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Ja, BRP, kanske med lite nyare inslag. Men det skall gå att spela som ett helt vanligt rollspel med spelledare, spelare och t100:or. Allt som indiespelarna har hittat på är inte av ondo, en del grejjer gör det rejält mycket enklare för SL att spelleda en juste kampanj.

Kompabiliteten skall vara på den nivån att man skall kunna titta på monsterstats i äventyr till det gamla spelet, och spela med dem i det nya. Däremot kanske siffrorna används på ett annat vis.

I det gamla spelet slog man t100 mot färdigheter.

I det nya skulle man kunna lägga hundra häftstift på en stol och se hur många som fastnar i rumpan, för att avgöra om man lyckas eller ej.

Samma siffror, men inte garanterat samma mekanik.

Först och främst en PDF.

At sedan gå och göra en POD-bok på Lulu är enkelt.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Jag hjälper gärna till med korrekturläsning och sånt. Har nog inte tid att bidra på något annat sätt, men det låter som ett kul projekt.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,651
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Mycket intressant! Jag har fullt upp med egna projekt, men om inspirationen slår till skulle jag kunna skriva någon kort text om nån plats, grupp eller liknande.

Tänker du att det bör finnas regler för cyberrymden (gud vad c-ordet känns lastgammalt!)? I så fall, har du några idéer om hur sånt ska funka?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Det borde finnas någon sorts regler för hackande och sånt. Sedan är det den eviga balansgången att inte fastna medan jockeyn knackar is och resten av spelgruppen bara vill att "det riktiga" spelet skall fortsätta.

Skicka din mail ett PM så lägger jag in dig.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Jag föreställer mig CYBERTABELLEN som en blandning av motståndstabellen och Sänka skepp.
 
Top