Nekromanti [Cyber M/77] Jag tror jag skall skriva ett rollspel. Vill du vara med?

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Ahh... då missförstod jag dig igår. Du pratade antagligen om AP’n & jag trodde det var puplicerat spel.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Det gör mig väldigt glad att de sitter och hackar reglerna under recensionen. (Deras tankar om initativregler kommer inte från regelboken.)

Att spelet är lätthackat är en centralpelare i KSR-designen. Jag är övertygad om att det inte fanns två grupper som spelade Drakar & Demoner enligt exakt samma regler när det begav sig.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Det är kul att se M77 fylla en helt egen nisch jämte spel som exempelvis Neotech. I M77 är både regler och värld väldigt enkla att plocka upp och köra. Inget är liksom ristat i sten - om mjukvaran "nudelkock" är det enda som du gillar från settingen så är det fine - hitta på resten själv. Samma sak med reglerna, allt du behöver framgår rakt av från rollforuläret mer eller mindre.

Spel med mer avancerade regler och genomtänkt setting är inte dåliga - de är bara en annan grej, med högre tröskel att spela.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Jag kom att tänka på en sak. Strukturen på stridsrundan med avståndsstrid först, sedan närstrid och slutligen andra handlingar gav en väldigt spelig känsla. Jag säger inte att det på något vis var dåligt, men för mig var det väldigt ovant och potentiellt något jag skulle vilja husregla. I första hand hoppas jag dock att jag får tillfälle att känna på det fler gånger som spelare, så att jag kan utvärdera ordentligt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Visst, det spretar en del mot "hur det brukar vara". Jag tror stenhårt på det som ett sätt att tvinga in lite taktiska beslut i annars rätt statiska strider. Men gillar man det inte är det ju KSR och lätthackat.

Jag upplever att det blir mer närstridsvapen, och plötsligt finns det en poäng att hänga AK:n över axeln och dra sin pistol med lasersikte när man går in i knarklangarens lägenhet. Korta vapen blir bra i trånga utrymmen.

Men det är ju en personlig preferens även från min sida.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Det där med att stridsrundan har fasta faser är väl ändå en variant som finns på fler håll. Jag vill till exempel minnas att Krille pratat om en liknande grej i Doctor Who. Och ja, det blev taktiskt, på ett sätt som åtminstone jag kan behöva vänja mig vid.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,421
Location
Malmö
luddwig;n282161 said:
Det där med att stridsrundan har fasta faser är väl ändå en variant som finns på fler håll. Jag vill till exempel minnas att Krille pratat om en liknande grej i Doctor Who. Och ja, det blev taktiskt, på ett sätt som åtminstone jag kan behöva vänja mig vid.
Eon IV har det också, fast med en mystikfas sist.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag tror mig ha sett eller spelat något OSR-spel som delar upp stridsrundan så också, men jag minns inte vilket just nu.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Björn Wärmedal;n282186 said:
Jag tror mig ha sett eller spelat något OSR-spel som delar upp stridsrundan så också, men jag minns inte vilket just nu.
Det är uppdelat per vapentyp i Chainmail och eftersom det är goto-systemet i OD&D så kan man säga att uppdelade stridsrundor är med redan i OD&D.

Apropå old school.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
:)

Fast Dödsmatch 2000 var bara en hög med anteckningar när jag träffade Gillbringarna på GothCon. Jag försöker att använda mina tidsresekrafter mer ansvarsfullt än så.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost


Året är 2x88. De pratar om en ny framtid, en bättre värld byggd av robotar och AI. Ni bryr er inte. Deras välstånd kommer aldrig att nå er. För er finns bara gänget, motorcyklarna och de neonbelysta motorvägarna. Det enda som spelar någon roll är nästa race. Ni är Nattens Riddare.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
wilper;n292891 said:


Året är 2x88. De pratar om en ny framtid, en bättre värld byggd av robotar och AI. Ni bryr er inte. Deras välstånd kommer aldrig att nå er. För er finns bara gänget, motorcyklarna och de neonbelysta motorvägarna. Det enda som spelar någon roll är nästa race. Ni är Nattens Riddare.
Är det ett äventyr eller en expansionsmodul? När kommer den?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Björn Wärmedal;n292893 said:
Är det ett äventyr eller en expansionsmodul? När kommer den?
Jag tror den kommer till jul*. Det finns anteckningar och skelett på texten, men inget fluff och inget renskrivet, än.

Den blir lite av båda.

Det blir detaljerade regler för racing, motorcyklar och motorvägsdueller.

Och ett äventyr av "Dödsmatch 2000"-omfattning att introducera reglerna i spelgruppen med.

* Jag skall börja plugga igen, och jag har inte riktigt fått någon känsla för hur mycket tid studierna kommer att ta. Spelskrivandet får lägre prio.
 
Top