Nekromanti [Cyber M/77] Jag tror jag skall skriva ett rollspel. Vill du vara med?

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Jag skrev en äventyrsplats och hade lite synpunkter på reglerna. Det var roligt och samtidigt lite svårt eftersom jag inte skrivit något cyberpunkigt alls förr, och inte heller är särskilt insatt i genren. Jag bidrog också bara precis så mycket som jag kände för till projektet. Det fanns en ovan frihetskänsla i det. Totalt sett la jag inte ner särskilt mycket tid på CM/77, och det kändes inte alls som ett besvär. Nu har jag lovat mig själv att fokusera på egna projekt men Alien lockar så kanske vill jag ändå skriva något till expansionen.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,122
wilper;n275178 said:
Tillbakablick för de senaste 9 månaderna?

I maj drog vi igång Cyber M/77-projektet. Resultatet blev ett litet rollspel på 100 sidor, jag vet inte hur många timmars arbete som finns i de där sidorna men jag skulle gissa att jag personligen har några heltidsveckor i alla fall om jag summerar från början till slut.

Ni som var med, var det roligt? Värt besväret?

Jeg leker lite med tanken på någon sorts expansion/systerspel bland stjärnorna. Något som smakar Alien och Outland och kanske Wing Commander. Något som borde funka annorlunda i det projektet?
Du har min katana och laserkarbin!

Jag var med i projektgruppen. Jag tyckte att det var fantastiskt kul att få ut något konkret av mina dagdrömmerier - jag har ofta en eller ett par 'saker' (äventyr, spel, noveller) i huvudet, men det är skralt med att komma längre än så.

Som heltidsjobbande småbarnsförälder uppskattade jag de väldigt fria tyglarna. När jag hade tid över så skrev jag ihop något litet där jag kände för det, eller kommenterade på någon annans text. Avsaknaden av krav och deadlines var bra på det sättet. En, eller ett par veckors frånvaro frånvaro då vardagen trängde sig på var inte hela världen - projektet puttrade på. Kanske var mina bidrag kvar, kanske var de strukna, men det fanns alltid något hörn att skriva på eller tycka till om.

Å andra sidan var konkreta leverabler, tydliga mål och feedback något som jag kanske också saknade. Kanske man kunde köra lite mer väldefinierade sprintar, med ett uttalat mål efter varje, och en kort vända med feedback (från alla, till alla), typ retrospektiv? Det skulle säkerligen kräva ännu mer tid att administrera, så jag vet inte hur görbart det skulle vara.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Jag korrade. Typ... tre vändor blev det till slut va?

Det var oväntat roligt, faktiskt. Huruvida jag kommer vara med på något hörn på nästa projekt beror mest på hur jag lyckas styra upp mina egna. Det är ganska mycket på den önskelistan, och det har varit inspirerande att vara med på CM77 så nu känner jag att jag har lite mer deiv att ta tag i grejer.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
100 sidor, förresten. Svällde det när du layoutade om det till tryckformatet? För så stort var det inte min sista korrvända, va?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
BW, jo. Jag gjorde ju boken kvadratisk mot tidigare US letter. Då växte den typ 40% i sidantal.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,546
wilper;n275178 said:
Tillbakablick för de senaste 9 månaderna?

I maj drog vi igång Cyber M/77-projektet. Resultatet blev ett litet rollspel på 100 sidor, jag vet inte hur många timmars arbete som finns i de där sidorna men jag skulle gissa att jag personligen har några heltidsveckor i alla fall om jag summerar från början till slut.

Ni som var med, var det roligt? Värt besväret?

Jeg leker lite med tanken på någon sorts expansion/systerspel bland stjärnorna. Något som smakar Alien och Outland och kanske Wing Commander. Något som borde funka annorlunda i det projektet?
Jag tyckte det var jätteroligt och det har gett mitt projekt skrivande en riktig boost. Jag var med mycket i början, men sedan kom jag av på ett kreativt spår som inte fungerade med huvudprodukten utan istället blev ett 3-parts supplement och när det började bli klart blev jag supersjuk i körtelfeber.

Jag är gärna med igen och jag drömmer om rymden :D
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Jag tyckte det var kul att norra och komma med lite input ,skriva ett yrke och spåna lite. Blev framförallt väldigt glad att det blev ett klart spel av det hela.

Jag är gärna med och spånar på en expansion, men som så många andra är det svårt att lova bort tid. Jag hjälper gärna till när jag kan och har lust.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
God45;n275195 said:
... började bli klart blev jag supersjuk i körtelfeber.

Jag är gärna med igen och jag drömmer om rymden :D
Inte kul, åkte på det för kanske tio år sen, var trött som en sengångare i flera veckor.
 

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Jag var med och skrev ett yrke och lite microfiction. Inga större bidrag men det var ändå väldigt kul att få vara med. Lösa ramar, ingen större deadline och att allt var välkommet, stort som smått. Det kändes väldigt kravlöst och avslappnat, vilket gjorde det lätt att skicka in saker.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
I Cyber M/77 så omtalas bara rymden i förbigående, men nu skall det bli ordning med det.

En ny projektgrupp håller på att formas till ett systerspel till Cyber M/77, eller kanske ett supplement, vi får se hur mycket material det blir.

Inbjudan står öppen, skicka ett meddelande till mig med din e-post om du vill vara med. Du måste inte vara en rutinerad spelmakare/spelmakerska för att vara med. Bidra efter förmåga, tid och intresse. Deadline är "När det börjar se klart ut så knyter vi ihop säcken."
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Björn Wärmedal;n275541 said:
Men vad ska det heta???
Oklart.

Ett tag var "Cyber R.Y.M.D" favorit ... Vi får se om det kommer några bättre förslag. :)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,137
wilper;n275542 said:
Oklart.

Ett tag var "Cyber R.Y.M.D" favorit ... Vi får se om det kommer några bättre förslag. :)
Inte Cyber Chronicles då? ;)
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Nu ids jag inte söka rätt på det, men i ett tidigt nummer av Mjölnir så görs det reklam för ett rymd rollspel. Men tyvärr verkar det aldrig blivit nått av det. Inte minns jag i vilket nummer eller vad det hette, men jag tror att jag tyckte det var ett koolt namn. Så sök rätt på det och använd det :)

/bra inlägg det här.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,137
wilper;n275575 said:
Undrar om "Ad Astra" är ledigt fortfarande. :)
Har inte Ad Astra dykt upp tidigare för nån slags rymdrelaterat rollspel? Känner igen det nåt jäkligt.. får den där 80tals-sinkadus-brevspalt-känslan. Du vet, när det liksom kittlar lite bakom höger axel...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Det annonserades i Sinkadus om ett kommande spel vid namn "Ad Astra". Det verkade vara typ Nya Mutant i rymden. I stället fick vi det kortlivade Mutant R.Y.M.D och sedan Mutant Chronicles.

I Sinkadusmåndag 29 går det att se annonsen för Zero-G som i mitt minne blivit en annons för Ad Astra.

http://www.piruett.se/2009/07/27/sinkadus-mandag-del-29/
 
Top