Nekromanti [Cyber M/77] Jag tror jag skall skriva ett rollspel. Vill du vara med?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Kreativitet funkar. Jag är inte säker på om det är bättre än Skapa, men jag håller det i bakhuvudet iaf.

Färdigheterna i övrigt är en salig röra rent grammatiskt.
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
wilper;n272839 said:
Kreativitet funkar. Jag är inte säker på om det är bättre än Skapa, men jag håller det i bakhuvudet iaf.
Färdigheterna i övrigt är en salig röra rent grammatiskt.

Arts and crafts kan på svenska översättas till Slöjd och hantverk. Slöjd är riktigt härligt svenskt ord. Det finns t.ex. ett kandidatprogram på LiU som heter Slöjd, hantverk och formgivning. Vill man ha det mer yrkesoriterat så kan man istället ta Design. Det kan hamna var som helst på skalan Teknisk design och Konsthantverk och inkludera olika designfält som Grafisk design, Produktdesign, Interaktionsdesign osv. Möjligen kan du ha en som heter Design och en som heter Hantverk med en spec på vilket område. Koda kan då vara ett hantverk, liksom rörmokeri (fullständigt centralt om man spelar rörpunk).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
Det kan inte heta slöjd! Det här är cyberpunk! Skapa är ok.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
"Kodslöjdande" eller "kodsmideri" är två awesome svenska synonymer till det något slitna "hacka".
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
Artisteri? När det gäller kodande och meckande har vi väl redan Datorer och Teknik?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Dimfrost;n272850 said:
Kreativt arbete? Frågan är, behövs färdigheten ens?
Det är väl den eviga frågan för den här kategorin av spel, vilka färdigheter skall vi ha?

Just den här är jag rätt säker på att jag vill ha, så man kan ha fet rap-battles mot konkurrerande gäng.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
”Cyperskapande” eller bara rätt o slätt ”Cyperskap”.
I en cyperpunk framtid är det inte bara tekniken som förändrats, språket följer ju med utvecklingen.
Vem på 90-talet visste att en dataplatta skulle bli iPad & så småningom padda?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Konceptet var retro, hackande är självskrivet!

För rappande och grafitti skulle antingen konstnärlighet eller kreativitet funka.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
PDF:en på DriveThruRPG är uppdaterad. Tanken är att inte behöva göra det fler gånger. Nu tweakar jag om filerna till tryck, och beställer ett provtryck från Lulu.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Provtrycket ligger på mitt bord nu. Jag skall kasta ett öga till i det i kväll innan jag öppnar butiken, men sedan dyker den upp på Lulu.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
wilper;n274552 said:
http://www.lulu.com/shop/wilhelm-per...-23512993.html

Jag beställde två provtryck. Ett billighetsalternativ och ett finalternativ.

Billighetsalternativet kom först. Och jävlarrrr det är billigt papper. Jag slår på en lite större trumma när finalternativet är på plats också.
Brr, billigt papper.. vill inte riktigt fundera på hur det känns under fingrarna..

Får allt bli finpapper för undertecknad..
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Tillbakablick för de senaste 9 månaderna?

I maj drog vi igång Cyber M/77-projektet. Resultatet blev ett litet rollspel på 100 sidor, jag vet inte hur många timmars arbete som finns i de där sidorna men jag skulle gissa att jag personligen har några heltidsveckor i alla fall om jag summerar från början till slut.

Ni som var med, var det roligt? Värt besväret?

Jeg leker lite med tanken på någon sorts expansion/systerspel bland stjärnorna. Något som smakar Alien och Outland och kanske Wing Commander. Något som borde funka annorlunda i det projektet?
 
Top