Nekromanti [Cyber M/77] Jag tror jag skall skriva ett rollspel. Vill du vara med?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag vill bara passa på att slänga in lite heja-rop här. Jag tycker det är jättehäftigt att ni fått ihop en projektgrupp och jobbar på som tusan. Ser fram emot att se slutresultatet!

Vem illustrerar, förresten?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,908
Location
Nordnordost
Ingen i gruppen var redo att rita, så WG har tagit in Elizabeth som illustrerade Until Dawn för några år sedan.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,908
Location
Nordnordost
Speltestdokumentet är nu uppdaterat med en uppsättning frivilliga regler för cybernetik, vilket varit högst efterfrågat av speltestarna.

Det är rejält glest skrivet, med bara några exempel-prylar. Men jag tror det skall räcka för att ni skall kunna (åter-?)skapa era egna favoritprylar enligt samma mall.

Ni som redan gjort gubbar och vill ha dem kompatibla med senaste versionen kan få tillbaka alla poäng som lagts på färdigheten "Språk". Den har utgått och poängen kan läggas på annat.

Rollformuläret är uppdaterat för att bättre hantera cybernetik.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,908
Location
Nordnordost
Ni som noterat att färdigheten "Undvika" inte finns med i färdighetslistan, men listats i stridsreglerna, kan sluta oroa er, vi har lagt till den i färdighetslistan igen. :)

Annars pysslar vi på, arbetet har övergått mer i den oglamorösa redigeringen, snarare än den glädeyra av idesprutande som vi hade först. Det var förväntat, alla mina projekt har varit sådana.

Vi väntar på bilderna till inlagan.

Och själv har jag suttit en timme och tänkt på saker som sker efter Cyber M/77. Kanske något sådant här...

 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Diggar det här projektet stenhårt!

Lite OT men
Jocke;n238246 said:
Är inte det rimliga till att hacking är som magi?
I am SO stealing this!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,227
Vill också bara heja på, kul initiativ. Har inte varit nära genren sedan svarta lådan på 90-talet men det här gör ju en sugen igen.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,908
Location
Nordnordost
Lite spridda uppdateringar. Några färdigheter har försvunnit, andra har bytt namn eller flyttat in under en annan grundegenskap. Rollformuläret är uppdaterat.

Det finns exempel på helkroppscyber för de som är missnöjda med den kropp de fötts i.

Ett litet utklipp ur en av Elizabeths bilder slank med.

?Speltestäventyret börjar närma sig också, för den som inte vill skapa eget eller köra något av äventyren som skrevs till ett gammalt svenskt cyberpunkspel.

https://drive.google.com/drive/folders/0By9pgVRd_1wjclFTWm5pOUlMM0k?usp=sharing

Medan vi väntar på att Elizabeth skall göra klart några bilder till så sker lite blandade uppdateringar här och var i dokumentet. Vi fyller ut en del kapitel, lägger in en del saknade regler.

Saknar du något i reglerna/fluffet? Fritt fram att ropa här i tråden.

Annars finns jag på PM.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,908
Location
Nordnordost
CM77 är inte EN spelvärld och ETT regelsystem.

Det har en liten bas av BRPiga kärnregler och en rätt generisk framtidsspelvärld i botten.

Och ovanpå det ligger en väldig massa utökningar och sidospår. Spela det som det är eller plocka in de utökade regler som ni behöver till er kampanj. Ta hjälp av kampanjkapitlet för att göra er egen stad, eller kör bara på "det är cyberpunk", båda funkar.

"Men vad gör man?" Är ofta en berättigad fråga när det kommer till rollspel. Vi får se hur det slutar men vi har i alla fall påbörjat ett litet kapitel med framtidsvisioner och kampanjtrådar. Jag bjuder på mitt (oredigerade) förslag nedan.

Har du en cyberpunkig framtidsvision?

Vill du dela med dig av den i CM77?

Coolt! Skicka ett PM eller hugg tag i mig på något annat vis.

[h=2]Neo Kyoto år 2x84[/h] Den väldiga tsunamin 2x60 förrödde hela den Japanska stillahavskusten. Koyto, som stod så gott som opåverkat, blev åter landets ekonomiska och administrativa centrum. Staden växte och växte. Glänsande torn av stål, glas och betong reste sig ur marken kring uråldriga tempel. En tät stadskärna omges av vidsträckta förorter, vindkraftsparker och högteknologisk industri. Här har storföretagen, som skott sig på återuppbyggnaden av landet, sina säten. De är zaibatsu, moderna kopior av de storföretag som blev upplösta av de allierade efter andra världskriget.

I och runt staden bedrivs forskning på alla områden, det uppskattas att hela tio procent av stadens invånare direkt eller indirekt är involverade i forskning och produktutveckling. Staden är väldigt robottät, och det finns mer än en robot per människa. Robotar finns i alla verksamheter och de arbetar sida vid sida med människorna. De flesta är bara drönare, och styrs på avstånd av artificiella intelligenser i närområdet. Men en del är självständiga och kan fungera även utan radiokontakt med en kontrolldator.

Cybernetik är vanligt. Väl integrerad med kroppen och osynlig för blotta ögat - för den inhemska produktionen. Eller kompositklädd, färgglad och brutal - billiga importer från Fria Hong Kong på andra sidan havet. Bland gästforskare och ambassadpersonal gömmer sig industrispioner från hela världen.

Ett enormt datornät sträcker sig över hela staden, och är dess egentliga pulsåder. Även om enskensbanor möjliggör snabba transporter av både personer och lättare gods. Dit banorna inte når finns välskötta bilvägar där kantiga elbilar susar fram ljudlöst.

[h=3]Kampanjförslag[/h]
  • Robotpolisen skyddar medborgarna mot robotar som avvikit från sin programmering, och utreder robotrelaterad brottslighet.
  • Spionage och kontraspionage. Staden är hemvist till flera av världens främsta teknikföretag. Företag med kunskap och teknik som kan hjälpa och stjälpa nationer. Spioner lurar överallt.
  • Ungdom med egen framtid. Automationen tar över fler och fler funktioner i samhället. Snart finns det inget kvar åt människorna att göra. Spela ungdomar som väljer att leva på riktigt snarare än att bli ompysslade av robotar.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,908
Location
Nordnordost
Moderiktiga benvärmare ...
... är bara en av de många saker som jag överväger att stoppa in i utrustningslistan efter att de har dykt upp i speltesten.

DeBracy önskade sig några cyberprylar till, utöver de som finns i speltestkittet.

Något mer ni saknar? Någon pryl som är så viktig att ett cyberpunkrollspel skulle kännas påtagligt tomt utan dess förekomst i utrustningslistan?

För övrigt har jag fått bilderna av Elizabeth, så nu råder det febril aktivitet att knyta ihop säcken.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
513
wilper;n249254 said:
CM77 är inte EN spelvärld och ETT regelsystem.

Det har en liten bas av BRPiga kärnregler och en rätt generisk framtidsspelvärld i botten.

Och ovanpå det ligger en väldig massa utökningar och sidospår. Spela det som det är eller plocka in de utökade regler som ni behöver till er kampanj. Ta hjälp av kampanjkapitlet för att göra er egen stad, eller kör bara på "det är cyberpunk", båda funkar.

"Men vad gör man?" Är ofta en berättigad fråga när det kommer till rollspel. Vi får se hur det slutar men vi har i alla fall påbörjat ett litet kapitel med framtidsvisioner och kampanjtrådar. Jag bjuder på mitt (oredigerade) förslag nedan.

Har du en cyberpunkig framtidsvision?

Vill du dela med dig av den i CM77?

Coolt! Skicka ett PM eller hugg tag i mig på något annat vis.

Neo Kyoto år 2x84

Den väldiga tsunamin 2x60 förrödde hela den Japanska stillahavskusten. Koyto, som stod så gott som opåverkat, blev åter landets ekonomiska och administrativa centrum. Staden växte och växte. Glänsande torn av stål, glas och betong reste sig ur marken kring uråldriga tempel. En tät stadskärna omges av vidsträckta förorter, vindkraftsparker och högteknologisk industri. Här har storföretagen, som skott sig på återuppbyggnaden av landet, sina säten. De är zaibatsu, moderna kopior av de storföretag som blev upplösta av de allierade efter andra världskriget.

I och runt staden bedrivs forskning på alla områden, det uppskattas att hela tio procent av stadens invånare direkt eller indirekt är involverade i forskning och produktutveckling. Staden är väldigt robottät, och det finns mer än en robot per människa. Robotar finns i alla verksamheter och de arbetar sida vid sida med människorna. De flesta är bara drönare, och styrs på avstånd av artificiella intelligenser i närområdet. Men en del är självständiga och kan fungera även utan radiokontakt med en kontrolldator.

Cybernetik är vanligt. Väl integrerad med kroppen och osynlig för blotta ögat - för den inhemska produktionen. Eller kompositklädd, färgglad och brutal - billiga importer från Fria Hong Kong på andra sidan havet. Bland gästforskare och ambassadpersonal gömmer sig industrispioner från hela världen.

Ett enormt datornät sträcker sig över hela staden, och är dess egentliga pulsåder. Även om enskensbanor möjliggör snabba transporter av både personer och lättare gods. Dit banorna inte når finns välskötta bilvägar där kantiga elbilar susar fram ljudlöst.

Kampanjförslag
  • Robotpolisen skyddar medborgarna mot robotar som avvikit från sin programmering, och utreder robotrelaterad brottslighet.
  • Spionage och kontraspionage. Staden är hemvist till flera av världens främsta teknikföretag. Företag med kunskap och teknik som kan hjälpa och stjälpa nationer. Spioner lurar överallt.
  • Ungdom med egen framtid. Automationen tar över fler och fler funktioner i samhället. Snart finns det inget kvar åt människorna att göra. Spela ungdomar som väljer att leva på riktigt snarare än att bli ompysslade av robotar.
Kyoto och inte Koyto som avses?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,908
Location
Nordnordost
Det kom en ny Ghost in the Shell typ nyss.
Det är en ny Bladerunner på gång.
Det är en ny Judge Dredd-film på gång.
Det pratas om en Neuromancer-film.

Det är tid för cyberpunk.


Jag fick ihop en utrustningslista, så nu kan rollpersonerna faktiskt få den startutrustning som de blivit lovade (PDF:en är inte uppdaterad än).

Det var svårare att skriva mer cyberprylar. "Fuck yeah! Rostiga motorsågar i stället för ögon!" är inte en estetik som tilltalar mig. Och när jag går in på det mer cleana spåret så verkar typ allt vara förbannat onödigt. Varför stoppa titanpansar under huden när det går att ta på sig en skottsäker väst?

Det var farligt att börja speltesta, det är så roligt att jag hellre knåpar med det än skriver på spelet, nå det slutar säkert lyckligt.

Annars händer det att jag sitter på kvällarna och ritar cyberpunk i Photoshop.

 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
513
Nu har jag inte tittat i några dokument för detta spel, men det finns ju ett cyperpunkspel på svenska som är ruggigt bra: Rotsystem. Hur skiljer sig dessa? Jag menar självklart inte att det är "förbjudet" att göra flera spel inom samma genre, det görs ju för jämnan, men är ändå nyfiken.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,908
Location
Nordnordost
Tja, det har jag lite svårt att svara på, jag har inte spelat Rotsystem.

När spelet är klart kan du göra en sammanfattande jämförelse med CM/77, Rotsystem, Teknochock, Evolutionens Barn, NeoTechs olika utgåvor och ett gammalt svenskt cyberpunkrollspel som kom i svart box. Det hade kunnat bli en fet Fenix-artikel, helt rätt i tiden.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
wilper;n254436 said:
när jag går in på det mer cleana spåret så verkar typ allt vara förbannat onödigt. Varför stoppa titanpansar under huden när det går att ta på sig en skottsäker väst?
För att du är en mordhotad rockstjärna som inte vill kränga på sig en skottsäker väst över skinnjackan när du uppträder.

För att du är en stuntman som till och från måste ställa uppbarbröstad eller rent av naken, men gärna vill skaffa lite extra försäkrning mot olyckor.

För att du är en spion/hemlig agent som inte vill riskera sin täckmantel genom att ha en skottsäker väst på sig eller undanstoppad i garderoben men ändå vill ha tillgång till en soldats fulla arsenal.

Och de tre ovanför öppnar så klart upp för alla brottslingar som vill ha en extra "edge" även nät de ligger nakna i sängen med sina sexpartners eller hamnar i fängelse.

Du visar här ovan prov på samma attityd som Mutant hade när de explicit skrev att robotens inbyggda "verktygshand" inte fick utgöras av ett vapen "eftersom man lika gärna kunde hålla ett vapen direkt i handen".

Den viktigaste anledningen till att ha subdermal titanpansar och inbyggda pistoler är helt enkelt "för att man kan" =)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,908
Location
Nordnordost
Just att en robot ersatte kroppsdelar med vapen skulle jag nog inte ryggat för dock. :)

Men det är taget, du hittade bra skäl till att köra titanplattorna under huden. Prylen kommer in i spelet. Tack så mycket!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,908
Location
Nordnordost
Jag förstår att Rollspelssverige sitter som på nålar och är spända på att få spelet I sina chipsflottiga och tärningsvalkiga händer. Men än är det inte redo att möta massorna.

Du skulle dock kunna få det redan idag. Jag har suttit och petat i texten så länge att jag är blind för dess brister och eventuella förtjänster.

Kan du ta en tur med rödpennan i högsta hugg och peka ut var jag borde bearbeta eller komplettera innan jag skickar spelet till korrekturläsarna?

Uppdatering: Jag fick en väldig massa intresserade. Är du intresserad kanske du kan tänka dig att vänta tills jag har "förbrukat" de som ställt upp redan?
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Jag ställer gärna upp som reserv, om de som ställt upp redan skulle bli uttjänta, innan önskat resultat uppnåtts!
 
Top