Nekromanti [Cyber M/77] Jag tror jag skall skriva ett rollspel. Vill du vara med?

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Galet att jag missat detta. Älskar grundlåde- och Ypsilon 5-vibbarna. Ser fram emot nästa/slutliga versionen.

Hejarop!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Projektgruppen: Jag har röjt rejält i dokumentet sista tiden, många halvfärdiga saker syns inte längre, de går att fiska upp ur versionhistoriken om någon orkar göra klart dem, men just nu så styr jag hårt efter att få ihop något som är "klart". Gå in och rista in ert namn i credits om ni vill, om ni inte svarat på mailet jag skickade för någon månad sen.

Korrektursintresserade: Jag tänker mig två vändor korrektur.
Den första börjar NU och är i Google Doc:et. Det är lätt att ändra och rätta, har ni gått med i gruppen för att korra och påverka är det nu jag behöver er hjälp.
Den andra börjar SEN, då blir det i den "färdiga" layoutade PDF:en (eller mina UNIX-vänliga arbetsfiler i Emacs org-mode med inline-LaTeX) då blir fokus på att putsa det som finns, vill ni utöka och lägga på coola grejjer då så tror jag det får bli i första supplementet eller något.

Övriga: Jag hoppas att jag får ihop spelet till jul, vi får se. Muntra tillrop är välkomna. Nu är jag mitt i de där sista VIDRIGA 10%:en av jobbet, de där det bara är själ och hjärtlöst nötande kvar. :)

 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
wilper;n257599 said:
Muntra tillrop är välkomna. Nu är jag mitt i de där sista VIDRIGA 10%:en av jobbet, de där det bara är själ och hjärtlöst nötande kvar. :)
[INSERT MUNTERT TILLROP]

Ps. Jag har aldrig lyckats ta mig igenom den där sista fasen, utom i de fallen jag har haft en redaktör :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Måns;n257680 said:
Ps. Jag har aldrig lyckats ta mig igenom den där sista fasen, utom i de fallen jag har haft en redaktör :)
Mmm, det är när jag är i den fasen som andra projekt är som mest förföriska. "Lägg det där åt sidan en stund, skriv ett äventyr till mig i stället, det är bara färdighetsbeskrivningar som saknas, det fixar du lätt sen." Men låter jag dem vinna så kommer jag förmodligen aldrig att orka tillbaka, det är tungt att ta upp ett projekt som bara har tråket kvar.

Hittils är listan med bortmotade distraktionsprojekt:
* Tre äventyr till CM/77.
* Nog med extraregler för ett supplement i samma tjocklek som grundspelet.
* Två andra spel.
* Tre datorspel.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Första rycken i layouten har kommit igång. Massor kvar att göra, men jag har iaf ett fint typsnitt nu.

Den stora frågan är dock: Hur sorteras grundegenskaper?

1) Alfabetiskt
2) Fysiska och Psykiska var för sig, och grupperna sedan alfabetiskt
3) Klassiskt (Dvs slumpmässigt? Jag har inte lyckats se något mönster i alla fall.)

 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Vill du inte ha ett mer framtids- eller 80-talsorienterat typsnitt? Det här känns alldeles för klassiskt för mig.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Dimfrost;n258788 said:
Vill du inte ha ett mer framtids- eller 80-talsorienterat typsnitt? Det här känns alldeles för klassiskt för mig.
Kanske, kanske inte. Det här ser rätt trevligt ut. Men jo, jag har noterat att det inte känns 80-tal. Dock, 80-talsdesign bör ifrågasättas. :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Björn Wärmedal;n258789 said:
Jag gillar typsnittet! Men marginalerna upptar tillsammans halva sidan. Vad är tanken bakom det?

Bokens format bestäms av bilderna som har samma format som de i nya While the World Ends. När jag höll provtrycket av den i handen för första gången insåg jag att det är så jag vill göra med konsten i mina spel framöver. Bilderna är inte "bara" dekorationer, de är minst lika mycket en del av spelet som texten.

Då sitter jag plötsligt med en bok som är 8,5 tum i kvadrat.

Jag tar hyffsat stor text för att det skall gå att läsa med trötta ögon. Jag tänker mig att de 30 intresserade köparna är någonstans 40-50 bast, och har ganska nyligt börjat notera att de inte är odödliga, och kommer att uppskatta text som är lätt att läsa.. :)

Det går en magisk gräns kring 66 tecken per rad, möjligen upp till 75, där det fortfarande är lätt att hitta nästa rad med ögonen när man sveper tillbaka med blicken efter att ha läst föregående. Längre rader än så och det är jobbigt att läsa för det är lätt att man hamnar på fel rad. Och distinkt mycket kortare rader, som skulle tillåta två feta löptextskolumner, gör läsningen sönderhackad istället.

Med begränsningarna ovan blir sidorna typ sådär. Alla är ju naturligtvis uttryck för personlig smak, men jag väljer att prioritera enligt kriterierna ovan.

Dock, marginalerna kommer inte att genomgående vara så tomma som de är här. Där kommer du att hitta spelexempel, diverse hjälpsamma slumptabeller, microfiction, och andra kul/bra att ha saker.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,138
Dimfrost;n258788 said:
Vill du inte ha ett mer framtids- eller 80-talsorienterat typsnitt? Det här känns alldeles för klassiskt för mig.
Kan bara hålla med här. Efter den extremt stilsäkra framsidan känns det här typsnittet inte riktigt hela vägen i mål. Det här typsnittet får liksom inte igång min "DO WANT"-muskel ordentligt. Och den kan ha oroväckande stort inflytande över mina inköp ibland. Det finns så rackarns mkt rollspelsprodukter som är ruskans väldesignade nuförtiden med, det känns som ribban har höjts!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Björn Wärmedal;n258789 said:
Men marginalerna upptar tillsammans halva sidan.
Det är min favoritdel av layouten hittills. Whitespace for the win! Jag tycker att det är skitsnyggt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
  • Jag upptäckte i går att Neuromancer finns som ljudbok på YouTube. Ljudboken är som pappersboken, det går inte att slöläsa, man måste vara fokuserad hela tiden för att inte bli avhakad ur handligen. :)
  • Wilhelm's Games har gått över förväntan i år, så jag beställde lite mer konst.
  • Lidingö är i samma storleksordning som Manhattan, det borde gå att göra något av det. "Kalla mig Orm."
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
wilper;n259515 said:
  • Jag upptäckte i går att Neuromancer finns som ljudbok på YouTube. Ljudboken är som pappersboken, det går inte att slöläsa, man måste vara fokuserad hela tiden för att inte bli avhakad ur handligen. :)
  • Wilhelm's Games har gått över förväntan i år, så jag beställde lite mer konst.
  • Lidingö är i samma storleksordning som Manhattan, det borde gå att göra något av det. "Kalla mig Orm."
Måste läsa om Nureomancer et al snart! Såg Bladerunner i veckan och den var fan lika bra som alltid. Var säkert 10 år sedan jag såg den sist! Kul att det går bra! Ser fram emot det här!

Men, är verkligen Lidingö och Manhattan lika stora? Är det inte typ ganska stor skillnad? Oavsett, cool idé! Lidingö som fängelseö är en skön twist!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Nä, men samma storleksordning. :) Manhattan är 59km2, Lidingö är 30km2.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
wilper;n259515 said:
  • Lidingö är i samma storleksordning som Manhattan, det borde gå att göra något av det. "Kalla mig Orm."
Jag trodde du var död!
 
Top