Nekromanti [Cyber M/77] Jag tror jag skall skriva ett rollspel. Vill du vara med?

lilonjo

Veteran
Joined
28 Sep 2016
Messages
73
Har följt projektet lite av och till! Ser verkligen fram emot slutresultatet:

”c” eller ”d” eller ”e” och ”g” eller ”h”

Dvs jag köper gärna en PDF om det hjälper, men jag köper också en papperskopia antingen via lulu eller i handeln.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Jag antar att mitt minimala bidragande inte platsar för a), så jag säger c) eller d) inledningsvis och skulle det bli aktuellt för spelande så skulle jag skaffa en papperskopia.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Björn Wärmedal;n264894 said:
Varför inte bara beskriva det som ett ”äventyrsspel”? ;)
Fantastiskt förslag. Synd att snylta på Äventyrs renommé bara.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Paal;n264901 said:
Jag antar att mitt minimala bidragande inte platsar för a), så jag säger c) eller d) inledningsvis och skulle det bli aktuellt för spelande så skulle jag skaffa en papperskopia.
Om du är värdig är det nog upp till dig själv att avgöra. :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
PAX;n264898 said:
Måste det kallas något?
"Måste" är ett starkt ord.

Men jag tror det hade varit praktiskt.

Planen är i ett lite längre perspektiv att regelmotorn (som i sig är kompatibel med div svenska rollspel från mitten/slutet av 80-talet) skall dyka upp i ett antal andra produkter, möjligen från olika skribenter som inte är knutna till WG. Det är ju redan ett äventyr till Cyber M/77 på gång som görs utan WGs kontroll, utan bara med WGs uppmuntrande tillrop. :) (Vill någon som läser det här ha stöd i att göra sin egen grej som är kompatibel med, utökar eller delar bas med Cyber M/77 eller samma regler så hör av dig, jag hjälper dig gärna om jag kan, om så bara med ett uppmuntrande "Kör på!" om det är det du behöver.)

Får jag som jag vill i mina vildaste drömmar så knyts detta ekosystem samman av ett fanzine/spelmagasin som har support för de nya grejjerna som inte kallas förkortningen av Traditionellt Svenskt Rollspel, och där det dessutom återpubliceras gamla konventsäventyr från den perioden och artiklar ur sedan länge bortglömda fanzine från samma period. Tex innehöll fanzinet Argus en hel del riktigt trevligt material som verkligen borde nå en större och nyare publik.

Allt detta kan bli början till något vackert och fantastiskt, då är det praktiskt att ha ett ord att samlas kring, på samma sätt som "OSR" har samlat de som spelar retro kring D&D.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
luddwig;n264935 said:
Klassiskt Svenskt Rollspel?



DeBracy gick igång på det och gjorde en fin nånting-nånting. Då återstår bara att skriva ett manifest om grundegenskaper, KP, färdigheter, chokladmjölksfläckade rollformulär i vitt-svart-orange, gillestugor och det mer realistiska med kontinuerlig förbättring av rollpersoner som ett levelfritt regelsystem erbjuder. Jag återkommer.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Sysp gjorde en noggrann genomläsning och skickade ett långt meddelande med korrigeringar, jag har suttit i kväll och försökt beta av dem, är knappt halvvägs.

Rollformuläret saknade ruta för Skadebonus, Fixat.

För övrigt såg jag en snubbe på Facebook som håller på med ett KSR-spel som skall vara kompatibelt med ett svenskt fantasyrollspel från mitten av 80-talet. Det verkar bli häftigt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,502
wilper;n265223 said:
Sysp gjorde en noggrann genomläsning och skickade ett långt meddelande med korrigeringar, jag har suttit i kväll och försökt beta av dem, är knappt halvvägs.

Rollformuläret saknade ruta för Skadebonus, Fixat.

För övrigt såg jag en snubbe på Facebook som håller på med ett KSR-spel som skall vara kompatibelt med ett svenskt fantasyrollspel från mitten av 80-talet. Det verkar bli häftigt.
Det börjar ta fäste :D
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
God45;n265226 said:
Det börjar ta fäste :D

Vi pratade som hastigast. Han hade inte hört talas om mitt projekt innan, och jag hade missat hans. Så det är nog något som ligger i tiden. Retrowurmandet har börjat stiga när saker ligger 30 år i backspegeln.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Det har börjat dimpa in saker från folk som nappade på :
Fritt att skicka något av följande till mig på wilhelmsgames@gmail.com för inkludering i spelet:
- En cool slumptabell
- En cool cyberpryl
- En cool frivillig/avancerad regel
- En cool stad
- En cool "monsterbeskrivning"
- En cool microfiction (max typ 400 tecken) som jag kan stoppa i marginalen
- En cool X som inte påverkar grundreglerna och passar i en cyber/morgondags/dystopisk setting.

Din text kommer (sannolikt) att redigeras för att passa in med resten. Den enda belöningen är en listning i credits och en PDF av det färdiga spelet (dvs samma deal som för de som var med från början). Glöm inte att skriva någon sorts riktigt namn i mailet så jag får det rätt i credits.
Det är jättekul. Sitter du och funderar på att haka på så tycker jag att du skall göra det. :)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Sweet! Finns det några teorier om när första PDF:en dyker upp på drive through rpg?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
"Före jul" är min stora förhoppning, så att uttråkade rollspelare skall kunna läsa eller spela i mellandagarna.

Jag visade spelet för en polare som är rollspelarnas dolksvans och fortfarande spelar som om det vore början på 90-talet. Efter respons från honom måste jag komplettera lite. Det går ju inte att ta en ninjadräkt som startutrustning om det inte finns specat vad som ingår, ringbrynja tex, ingår den i ninjadräkten? Vilket är en väldigt rimlig fråga.

Dock, jag hade fel när jag trodde att färdighetsbeskrivningar var det tråkigaste med att göra rollspel, att skriva prylbeskrivningar är tio resor värre.

Det är roligt att lära sig nya saker.

Jag är toksugen på att dra igång nästa projekt. Samtidigt vill jag inte hasta ut CM77. Dels för att det vore tråkigt att låta ett haffsverk bli mitt inträde i KSR. Dels för att inte svika den fortfarande växande skaran projektmedlemmar, så sent som idag pytsades det in en massa coola grejjer till spelet.

CM77 kommer när det är "tillräckligt" klart, och det är det inte än. Helt klart blir det väl först till GothCon. Men de som hoppar på före jul om det nu blir då, får automagiskt uppdateringar under resans gång. Det är en av de fantastiska sakerna med att låta DriveThruRPG sköta distributionen av PDF:spelen.
 
Top