Recent content by Rising

  1. Rising

    Nekromanti Visitkort

    Jag gillar den stående layouten som Dante föreslagit. Jag har själv en stående layout på mitt visitkort, och de få som jag delat ut (de flesta har jag gjort spel av) har jag fått bra respons på, just på grund av den stående layouten. Jag gillar idén med Klöver Knekt; det är väldigt fyndigt och...
  2. Rising

    Nekromanti Strategiska strider - golvplan eller inte?

    Golvplanerna i sig är inte vad som gör spelet taktiskt. Det märker man tydligt när man spelar en duell med en golvplan: Valen blir uppenbara och i princip så går man bara fram till varandra (eller dansar runt varandra, i somliga spel) och stridsförloppet blir helt strikt mekaniskt och uppenbart...
  3. Rising

    Nekromanti WESTERN Warulv - Game Over - Alla får posta

    Re: Blandade tankar från SL Jag tycker det var en intressant setup. Jag gillar verkligen idén med assistenter - eftersom det avskräcker ifrån tidiga massclaim på ett väldigt effektivt sätt - och jag gillar idén med att assignera småförmågor först och sedan lotta ut vilka som skall bli scum...
  4. Rising

    Nekromanti Är det amerikanskt att bryta mot reglerna?

    Jag har aldrig riktigt fattat det här. Precis som du säger så finns det en designtradition där man ofta säger att man bryter mot och redefenierar reglerna hela tiden. Richard Garfield talade ofta om detta med Magic the Gathering, och han nämnde bl.a. Cosmic Encounter som förebild i detta...
  5. Rising

    Nekromanti GDS2 (Magic the Gathering)

    Wizards pratar om mina kort! En av killarna jag hjälpte i GDS2 kom med som en av de åtta finalisterna. Här kan man läsa om hur de går igenom hans kort. --- (här var mitt kort, igen:) Boiling Ballad (Rare) [Infernal Convokation (sic) -...
  6. Rising

    Nekromanti Vad är tradrollspel?

    1. Hela föreställningen om att man spelar "äventyr"; scenarier som handlar om att utmaningar skall presteras förbi - och där spelarna skulle bli besvikna om rollpersonerna misslyckades; oavsett om det avser färdigskrivna eller improviserade scenarion. 2. Ett spelledarparadigm som säger att...
  7. Rising

    Nekromanti Intro-äventyr till en Call of Cthulhu kampanj

    Tricket med dubbla grupper är definitivt häftig och en ögonöppnare; och det kommer helt klart att förmedla känslan av att man spelar något annorlunda och speciellt. Sådant triggar spelarna och skapar en bra grogrund för att man ska kunna skapa en laddad stämning. Dessutom låter det skithäftigt...
  8. Rising

    Nekromanti civ 5

    Finns ju nya typer. Att byggnader (och vägar) har maintenancekostnader gör ju att man måste gå in och göra avvägningar som man inte behövde göra i Civ 4. Att balansera intäkter och utgifter för ens imperium var mycket enklare i Civ 4; där man bara behövde se till att för varje ny stad så behövde...
  9. Rising

    Nekromanti civ 5

    Jag har inte spelat civ 5 ännu, men jag har varit väldigt intresserad av det, sett en knippe let's plays på youtube och checkat en massa trådar på civfanatics. Mitt intryck är något i stil med: 1. Att använda hexagoner var ett simpelt, men välkommet, inslag som ändrar och förbättrar spelet...
  10. Rising

    Nekromanti Har Storyteller ett statusproblem?

    Nej, nej. Jag tar inte diskussionen som sådan som en anklagelse. Men det var nog å andra sidan en skarpsynt betraktelse från din sida: När Piruett tittade på könsfördelningen i olika svenska rollspel så kom det många märkliga kommentarer från folk som helt uppenbart verkade anse att hela...
  11. Rising

    Nekromanti Har Storyteller ett statusproblem?

    För man kan lätt bli anklagad för något som sårar en. Om en liten pjatt säger att Vampires statusproblem beror på åldersskillnader och jag argumenterar emot honom (för det kommer jag att göra), så skulle det inte störa mig så mycket om han kallade mig stofil eller åldersfascist eller whatever...
  12. Rising

    Nekromanti Embryot växer (Grundsystemsmekanik - långt)

    Att tidsåtgången kommer som ett resultat av handlingen tycker jag känns bakvänt. Jag menar; i faktiskt spel så kommer ju situationen allt som oftast se ut så här: "Ojojoj, vi håller på att åka rakt in i den där asteroiden; vi måste få igång motorerna inom tjugo minuter, annars kraschar vi!"...
  13. Rising

    Nekromanti Har Storyteller ett statusproblem?

    Re: Nej, bara regler som passar till ett annat spel Ja, självklart vore det så. Men det är det väl ingen som har sagt? Du kommer förresten inte att vinna något Pulitzerpris för betraktelsen att det inte råder någon korrelation mellan vad som är trendigt och vad som har hög kvalitet...
  14. Rising

    Nekromanti Har Storyteller ett statusproblem?

    Re: Nej, bara regler som passar till ett annat spel "Fel" och "fel"... Det är så vi gör idag; och det är därför det har låg status. På nittiotalet hade ju inte storytellersystemet låg status; då var det ju herre på täppan tillsammans med oss friformare.
  15. Rising

    Nekromanti GDS2 (Magic the Gathering)

    Jadå. Jag hade ganska mycket kontakt med dessa två (särskilt den första killen) och vi bollade idéer och åsikter fram och tillbaka.
Top