Krille said:Framgång är en form av status. Det är dessutom den form av status som är lättast att mäta.
Absolut. Men jag är inte helt säker på att någon har argumenterat för att Storytellersystemet eller Vampire inte har just den formen av "status".
Krille said:Framgång är en form av status. Det är dessutom den form av status som är lättast att mäta.
Ulfgeir said:Frågan är annars vad som avses med status och hur man mäter det...
De (någorlunda kvantifierbara) saker jag ser är:
Ulfgeir said:Självklart är det inte bara kvantifierbara saker som finns. Talar man attityder, så verkar ju av diskussionerna här på forumet det vara de som spelar olika indiespel som anser sig ha hög status nu.
Folk utanför hobbyn har nog aldrig betraktat något spel som speciellt högstatus. Har folk utanför hobbyn hört talas om rollspel, så är det troligtvis endast Dungeons & Dragons, Vampire, Kult, och Drakar och Demoner som de hört talas om om vi håller oss till sverige. Och åtminstone 2 eller 3 av dessa har då utmålats som farliga och fördärvande (inte direkt hög status om man säger så)
/Ulfgeir
Krille said:krank said:Är "framgång" lika med "status"?
Framgång är en form av status. Det är dessutom den form av status som är lättast att mäta.
Ulfgeir said:Självklart är det inte bara kvantifierbara saker som finns. Talar man attityder, så verkar ju av diskussionerna här på forumet det vara de som spelar olika indiespel som anser sig ha hög status nu.
/Ulfgeir

Poppe said:Äh, du refererar ju till story-games.com och där lyder definitionen ungefär "rollspel".![]()

Krille said:Jag håller fortfarande inte med Åsa om vare sig ursprungsinlägget eller hennes förtydligande kommentar eller din analys av kommentaren. Jag medger gärna att jag kan ha för mycket mansglasögon på mig och för lite genusforskning i hjärnan för att se problemet. Men trots det så tycker jag att det är lite för mycket "and then a miracle occurs" i förklaringsmodellen och lite för lite hänsynstagande till historien kring tiden.
Däremot måste jag säga att det är skitbra att diskussionen om genus förs. Det är alldeles för lite sådant i allmänhet i hobbyn. Jag önskar bara att diskussionen kunde ske i lite mindre rabiat och generaliserande ton så att folk faktiskt ville ta den till sig. Som det nu är så blir det alldeles för mycket skyttegravskrig så fort genus förs på tal.
Och det är faktiskt därför som jag skyr ämnet som pesten: debatten blir för infekterad, för personlig och för generaliserande, så oavsett hur man gör så är man kokt.
Men den intressanta frågan för mig är -varför- upplevs det som infekterat och personligt så fort man berör genus.
Varför tar du en discussion om stora generella statistiska och struktulla trender som en personlig anklagelse på att du är misogyn?
krank said:Och om White Wolf inte hittar ett sätt att exploatera detta... Då tycker jag synd om dem. Jag undrar vad en licens att bygga rollspel på True Blood skulle kosta?