Nekromanti WESTERN Warulv - Game Over - Alla får posta

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
NilsH said:
Funderade över det för övrigt- jag hittade på att hans mördarbeskrivningar var info och tänkte att det var en bra grej för oss- och sen klev SL in och pajade min lögn- vad säger du om det Feu?
Jag nappade totalt på det där. Det var nog en av de grejerna som grönade dig i mina ögon fram till sista rundan.

Jag tyckte det hade varit kul om det verkligen hade varit ledtrådar, faktiskt (inte för uppenbara bara).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,571
Location
Rissne
NilsH said:
Funderade över det för övrigt- jag hittade på att hans mördarbeskrivningar var info och tänkte att det var en bra grej för oss- och sen klev SL in och pajade min lögn- vad säger du om det Feu?
Jag gillade de där, men tyckte gott Feu kunde ha hållit klaffen. Det är viss charm i att inte veta, tycker jag.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Funderade över det för övrigt- jag hittade på att hans mördarbeskrivningar var info och tänkte att det var en bra grej för oss- och sen klev SL in och pajade min lögn- vad säger du om det Feu?

Jag säger att jag inte minns det där så... länka mig. Ber om ursäkt om jag påverkat spelet.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Blandade tankar från SL

Det här var alltså ett spel med få aktiva förmågor, av två anledningar:
1) Mindre för småbarnspappan att hantera måndag/torsdag-kvällarna. Det tar längre tid än vad man tror det där, och har man lurigheter som roleblockers med gäller det att gå igenom saker i rätt ordning. Cthulhu-spelet var klart värst vad jag minns.
2) Markera för er, deltagarna, att det inte går att luta sig tillbaka och tro att förmågor ska vinna spelet. Om man inte kan sia fienden, eller räkna ut vem som är varulv med genomgång av yrken/attribut så måste man -prata-.

Vad tycker ni om det här? Tror det var Brynolf som sa att det hade varit roligare med fler aktiva förmågor. Vad vill ni ha mer av? Mindre av?

Man kan på ett plan dela in er i tre grupper: de som är aktiva (typ Basenanji), de som är halvaktiva (typ Solvebring) och de som är hopplösa (typ Craygh). Att jag innan ett spel inte vet vem som är vem ställer till det för spelets balans förstås. Det här spelet försvann plötsligt väktaren utan ett ord... det påverkar rätt mycket. Tänk om han skyddat Måns runda 1, det hade påverkat massor tror jag, med skrämda varulvar och allting. Men trots att Craygh var med hela runda 1 så använde han inte ens sin förmåga!

Vilket leder in mig på nästa punkt. Ni är tyvärr över lag riktigt dåliga på att använda förmågor. Det är inget unikt för det här spelet utan så har det varit varje spel jag hållit. Kranks förmåga hade den här gången funktionen att den slumpades om han inte använde den själv, men det känns ju lite trist. Någonting vill jag ändra iaf. Det räcker inte att påtala att man får skicka in PM hela rundan och att det är det sista som räknas, jag får ändå in 99% av alla förmågor (de jag alls får in då) sent sista dagen.

Meningslösa förmågor är dumt/feldesign? Perssons förmåga är enligt Vicotnic en självklarhet. Mitt mål är att förmågorna inte ska avgöra spelet, utan analyserna. Stjälper jag mina egna intentioner genom att luras och skapa misstro mot den som får "onödiga" förmågor? Är det för mycket sånt så att de viktiga drunknar/blir för svårt att analysera?

Det var någon kommentar om att Måns åkte ut pga att han var en känd aktiv och bra spelare, och inte att han gjort något hotfullt mot varulvarna i det här spelet (dvs det ger ingen analys). Det här är nog inget att göra åt mer än det jag redan gör, dvs att slumpa ut roller oavsett spelarens historik, dvs att det är lika troligt att hitta power-roller hos veteranerna som hos gröngölingarna.

Att alla spelare skulle vara lika aktiva ser jag som en total utopi. Det är bara Mutant-spelet (kanske Star Wars-spelet också) som jag inte stört mig på inaktivitet. Men jag har lärt mig att inte ta det så blodigt, de första spelen blev jag direkt sur och kinkig. :gremsmile:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Re: Blandade tankar från SL

Just det ja, skulle också säga att jag är riktigt nöjd med det här spelet vad gäller balans, roller och tanken med assistenter (krav för att få använda sin förmåga).

Trist med Craygh och Poseur dock, tycker det är fasligt respektlöst mot övriga deltagare att anmäla sig och sen försvinna hux flux.

Jag får ha med en text nästa gång om att spelet kan hålla på i en månad och att man inte bör anmäla sig om man inte kan lägga minst en kvart om dagen på att posta under den tiden (men det känns såååå overkill, jag måste ju kunna lita på er).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,571
Location
Rissne
Re: Blandade tankar från SL

Feuflux said:
Vad tycker ni om det här? Tror det var Brynolf som sa att det hade varit roligare med fler aktiva förmågor. Vad vill ni ha mer av? Mindre av?
Jag tycker ju att det är roligt med förmågor, men gillar tanken att inte veta. Jag vill inte veta på förhand huruvida det kommer att finnas specialförmågor eller inte, hur användbara de kommer att vara, eller hur vanliga. Jag vet att en del gillar att ha "alla korten på bordet" men för mig förtar det lite av känslan. jag gillar det här med att behöva testa sig fram, upptäcka oväntade saker, etc. Annars blir det lika trist som att spela Alfapet med ordbok.

Feuflux said:
Ni är tyvärr över lag riktigt dåliga på att använda förmågor.
Sorry, men jag kom inte på något sätt att använda min förmåga kreativt på, och då var det mer en fråga om huruvida du skulle slumpa eller om jag skulle slumpa.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Re: Blandade tankar från SL

Sorry, men jag kom inte på något sätt att använda min förmåga kreativt på, och då var det mer en fråga om huruvida du skulle slumpa eller om jag skulle slumpa.

Nu var ju just den här förmågan rätt kass, men om man sitter på en viktig förmåga typ väktare eller något som kan ge mycket viktig info inför kommande analyser, så tycker jag det är konstigt att man inte kramar sin förmåga och skickar in ett PM på stört för att inte glömma.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Re: Blandade tankar från SL

Att spelet innehåller få aktiva förmågor har jag inget emot, utan som du själv säger så tvingar det oss till att diskutera och prata för att kunna komma fram till något, man kan helt enkelt inte luta sig tillbaka och ta det lugnt ihop om att förmågorna ska rädda spelet åt en.

Jag ser nog helst att det finns färre förmågor, för att mer aktivit skapa diskution. En tanke som man skulle kunna testa är att förmågor kan gå i "arv" ett visst antal gånger (1-2). Vilket innebär att ifall siare/väktaren/annan förmåga, åker ut så övergår förmågan till en annan redan förvald spelare, på så sätt kan man hålla nere antalet förmågor men fortfarande slippa problemet med att de försvinner pga inaktivitet. Där emot så informerar man den spelare som tar över förmågan först då den andre har försvunnit ur spelet.


Just när det gäller Perssons förmåga så är det en självklarhet, anledningen till det är att du aldrig har haft med någon form utav dubblet av något som kan liknas yrken i något tidigare spel. Det är därför jag ser det som en självklarhet. Tar man även med det faktum att ingen spelare någonsin har hävdat ha samma yrke (Undantag då någon spelare har gått ut som siare och en varul hävdat det samma strax där på) just för att skulle man ha samma yrke som någon annan så skulle det innebära att någon av dem är varulv per default.
Jag tror du själper dig själv när du sätter in sådan saker i spelet då de inte tillför något till diskutionen samt att man som varulv lättare kan bluffa en värdelös förmåga eftersom ingen kan kolla upp hurvida du ljuger eller inte.

När det kommer till plockandet av kända/bra spelare så är det inget man kan styra regelmässigt, det man däremot kan göra är att man som varulv låter dessa spelare vara kvar i spelet länge för att göra resten av spelarna osäkra på den kända/bra spelaren då den inte åker ut direkt så som den personen brukar göra.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Ondingarna vinner

Kommer på en sak i taget... fler inlägg.

Av mina 5 spel har varulvarna vunnit 4. Är det slump eller felbalansering? :gremsmile:

DoD = Varulvarna vinner tokjämn match.
CoC = Byn vinner ganska lätt.
Star Wars = Varulvarna vinner lätt (mitt sämst balanserade parti, dessutom med 2 avhopp)
Mutant = Varulvarna vinner tokjämn match.
Western = Varulvarna vinner ganska lätt.
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
Re: Ondingarna vinner

Feuflux said:
Kommer på en sak i taget... fler inlägg.

Av mina 5 spel har varulvarna vunnit 4. Är det slump eller felbalansering? :gremsmile:

DoD = Varulvarna vinner tokjämn match.
CoC = Byn vinner ganska lätt.
Star Wars = Varulvarna vinner lätt (mitt sämst balanserade parti, dessutom med 2 avhopp)
Mutant = Varulvarna vinner tokjämn match.
Western = Varulvarna vinner ganska lätt.
I CUTHULLU fanns 3 siare varac en var naiv och 2 riktiga båda överlevde till slutet varav det vart ganska lätt jag tror åtminstonde en siare behövs för att balansera spelet.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Re: Ondingarna vinner

Nu kommer jag inte ihåg hur det såg ut med förmågor och vilka spel det funnits sidare i. Mina spekulationer är att det kan bli rikigt svårt för byn att peka ut varulvar utan någon siare.
Hade vi kört spelet face to face så att säga så hade det inte behövts någon siare för då kan man även analysera och tolka spelarnas kroppsspråk. Men över internet och forum så är det svårare att analysera spelare. Om jag ska ta mig själv som exempel så postar jag kanske bara 1/10 utav vad jag skriver, jag är väldigt noga med hur jag formulerar mig och vilka ord jag använder och i vilken ordning osv. Det vill säga jag anstränger mig väldigt mycket och läser igenom mina texter flera gånger för att se ifall något kan tolkas på ett sätt som jag finner olämpligt.
Att det sedan inte är tillåtet att ändra det man skrivit är väldigt bra, men hjälper tyvärr bara ifall då spelare inte tänker efter innan de postar.

Trots att vi pratat om ett så kallat dream-team för varulvarna så tror jag inte att vilka som blir varuvar påverkar utfallet, då även erfarna spelare pekas ut som varulvar medan oerfarna spelare lätt kan glida under radaren (NilsH). Så tyvärr så tror jag det kan finnas någon form av balansproblem mellan sidorna. Men det är en risk man tar då man gör tema spel, med oprövade funktioner.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Blandade tankar från Lindenius

1. Jag tyckte det var roligt med få aktiva förmågor. Eller snarare, jag tror det är bra med variation. Det är spännande - oavsett om man är varulv eller bybo - att försöka lista ut hur många och vilka förmågor som är i spel. Stort plus denna omgång alltså.

2. Ett av de problem jag själv upplever som en semiaktiv spelare är att de aktiva ibland, likt blåalger, tenderar att strypa lufttillförseln för andra deltagare. Jag tror anledningen till att spelet ibland dör är för att det blir för mycket att läsa för folk. Är man borta en dag, så finns det plötsligt femtio nya inlägg som man måste ta ställning till. Man känner sig tvingad att läsa igenom allt och komma med smarta inlägg, annars blir man direkt utröstad. Råkar man komma med ett "ogenomtänkt" inlägg blir man i stället genast misstänkt – av de aktiva. Kontentan blir att man istället håller käft eller lägger ner.

3. Jag tror därför du bör testa med att begränsa antalet inlägg (till ett eller två) per dag. Jag tror också på att du ska ha (typ en dag) kortare omgångar. Jag tror dessutom att inaktivitet inte ska bestraffas med bortröstning. Det är för mycket "allt-eller-inget". Inför i stället en permanent (den hänger alltså med hela tiden) extraröst- för varje dag man inte skriver sitt inlägg. På så sätt går inte varje runda åt att rösta ut inaktiva. Det här ger också möjlighet till fler intressanta förmågor som en permanent-röst-bortplockare, vilket BÅDE varulvar och Stadsbor har nytta av att ha kvar i spelet.

//erik. på andra kontoret
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Vicotnik said:
Sen vill jag faktiskt be Måns om ursäkt för att åter igen bli den förste som plockas ut.
Haha, det är lugnt. Jag kommer att använda det till min fördel i kommande spel. På något sätt...:)

Edit: Sedan tog jag ju iaf din förmåga med mig ser jag nu! :gremsmile:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Vimes said:
Och i första inlägget i andra rundan skrev jag att jag var ledsen över att Måns inte var varulv så att jag skulle kunnat plockat honom som hämnd för Mutant:UA-spelet (där han var en väldigt slick varulvsmästare som drog oss alla i benet), det jag egentligen sa var ju: "Ha, NU fick jag dig!".
Ah, hämnd, en kall liten rätt som ska serveras...kall. Och jag har precis lagat klart din. Den kommer att vara väääääääldigt kall när du äter den! :gremwink:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Blandade tankar från SL

Jag tycker det var en intressant setup.

Jag gillar verkligen idén med assistenter - eftersom det avskräcker ifrån tidiga massclaim på ett väldigt effektivt sätt - och jag gillar idén med att assignera småförmågor först och sedan lotta ut vilka som skall bli scum bland dessa roller. I batmanspelet så kunde Herr Nils gröna ventriloquist helt enkelt för att förmågan att skicka hemliga meddelanden verkade vara meningslös för skurkarna i hans ögon, och det hade han förstås rätt i; men det är ju inte på sådana resonemang som spelet skall avgöras. Därför tycker jag att det var skitsmart att hitta på några meningslösa förmågor först och sedan lotta ut skurkarna *bland* dessa roller. Ett riktigt snilledrag.

Jag vet dock inte om jag är så förtjust i att slumpen avgör om roller såsom roleblockern (dansösen) och lagens väktare-siaren (rallaren) kommer vara skurkar eller inte. De är nämligen väldigt viktiga roller för skurkarnas lag och jag är inte helt säker på att jag gillar att slumpen får så stor inverkan på om banditerna får en stark sammansättning eller inte.

Och jag avskyr att du blandar ihop flufftext med regeltext såsom i "Du är rikast bland de församlade och tycker att din röst därmed borde räknas dubbelt, men det gör den inte." Sånt leder bara till förvirring och osäkerhet bland spelare, och jag tycker aldrig att sånt är värt det. Risken är jättestor att spelare reagerar konstigt för att de inte förstår instruktionen och skickar frågor till lekledaren - och jag hatar när sånt kommer in och påverkar spelet. Jag deltog exempelvis i ett spel på mafiascum där en spelare hela tiden skickade in frågor till lekledaren om hur hans förmåga fungerade; och då upplevde jag det som att jag fick sitta och tolka lekledarens svar huruvida han talade sanning eller inte - och så skall ju det inte vara i varulvsspel; det är ju meningen att jag skall tolka vad min medspelare skriver.

Jag tycker att du skall vara mycket tydligare med att skilja på flufftext och regeltext.

---

I övrigt så fann jag det vara en intressant uppsättning. Särskilt intressant var det att du använde särskilda parregler i speluppsättningen. Jag tyckte att Hasardspelaren (som enbart kunde vinna om Bankiren hade åkt ut ur spelet) var en skitrolig roll, medan Dansösen och Pianisten inte riktigt klickade för mig. Vad du har gjort är en version av de roller som brukar kallas för Lovers, men i vanliga fall så brukar inte dessa roller få veta om partnern är stadsbo eller inte (en kan mycket väl få vara en skurk); och då skall de ha klausulen att de vinner - och alla andra förlorar - om de båda är ensamma kvar i spel; vilket jag tycker är lite splashigare än att de i princip skall vara masons och veta om att varandra är gröna - såsom det var i din setup. Att den ena kärlekspartnern är roleblocker känns inte riktigt som en synergetisk roll, heller.

I övrigt tycker jag att det ofta blir ett riktigt bra spel när man inte har så många specialroller; och det syntes tydligt här. Det här var en riktigt bra omgång. Precis som många andra har sagt så är det dock viktigast att man inte kan förutsäga för mycket av hur lekledaren skapat sin setup. Det viktigaste är att lekledaren hela tiden hittar på nya idéer och tvingar spelarna att faktiskt analysera vad spelarna säger - inte huruvida vad de säger låter som något Feuflux skulle ha stoppat in i sitt spel eller inte. Här tycker jag faktiskt att du har lyckats förvånansvärt väl. Det är alltid roligt och spännande att följa dina spel eftersom jag aldrig riktigt vet vad jag skall förvänta mig av dem. Informationsrollerna i det här spelet var betydligt tamare än i Star Wars-omgången, men ändå helt okej.

En väldigt ball och välspelad omgång, helt enkelt. Jag trodde förresten att krank var skurk hela tiden. Det gör jag alltid.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,571
Location
Rissne
Re: Blandade tankar från SL

Rising said:
Jag trodde förresten att krank var skurk hela tiden. Det gör jag alltid.
Det är du inte ensam om. Det tror alla, alltid. Det är det som gör de här spelen till en sån utmaning för mig; oavsett om jag är varulv eller bybo är jag ju knappast behjälpt av att alla misstänker mig liksom på default =)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Re: Blandade tankar från SL

Jättebra feedback. Jag suger åt mig. Ska verkligen försöka bli tydligare nästa gång.

Givetvis skissar jag för fullt på nästa spel, då jag får massa inspiration av att köra varulvsspel och diskutera allting efteråt.

Rising said:
Det viktigaste är att lekledaren hela tiden hittar på nya idéer och tvingar spelarna att faktiskt analysera vad spelarna säger - inte huruvida vad de säger låter som något Feuflux skulle ha stoppat in i sitt spel eller inte. Här tycker jag faktiskt att du har lyckats förvånansvärt väl. Det är alltid roligt och spännande att följa dina spel eftersom jag aldrig riktigt vet vad jag skall förvänta mig av dem.
Puss! :gremsmile:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Re: Blandade tankar från SL

Utan att kolla efter så tippar jag på att jag snittat 2 om året. Så det blir ju lite väntetid tills nästa (typ efter sportlovet kanske?).
 
Top