Nekromanti Har Storyteller ett statusproblem?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
..super-emos.. är inte det all vampyrfiction gått ut på sen Anne Rice? När vampyrerna slutade vara blodsugande onda levande lik?
Just den här biten med moderna vampyrtolkningar har jag så svårt att ta på allvar.

"Jag är odödlig, har superkrafter och ser ut som Brad Pitt. Åååååh, vad jag lider!" :gremwink:

/tobias
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,570
Location
Rissne
Ulfgeir said:
Gamla WoD utmålade en viss bild av hur allt funkade, och den bilden var häftig. Att sedan reglerna inte stödde den utmålade bilden utan tvärt emot motarbetade den, DET är ett problem.
Det har jag inte upplevt. Utveckla gärna. Jag har visserligen mest satt mig in i grundboken etc till revised edition (sista innan nWoD), men jag har inte märt några större diskrepanser mellan hur systemet får förmågor etc att funka och hur spelvärlden ser ut.

Ulfgeir said:
Sedan att trots att det var helt uppenbart att de olika spelen utspelade sig i samma värld, så var regelsystemen i dem helt inkompatibla. Du kunde följaktligen inte göra cross-overs.
Jag har, och flera kamrater har, kört en hel del crossovers utan problem. På vilekt sätt är de kompatibla? Åtminstone senare utgåvor verkar funka rätt bra ihop. Undantaget möjligen Demon: The Fallen, men det spelet var ju lite av en katastrof i allmänhet...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Gurgeh said:
..super-emos.. är inte det all vampyrfiction gått ut på sen Anne Rice? När vampyrerna slutade vara blodsugande onda levande lik?
Just den här biten med moderna vampyrtolkningar har jag så svårt att ta på allvar.

"Jag är odödlig, har superkrafter och ser ut som Brad Pitt. Åååååh, vad jag lider!" :gremwink:

/tobias
Dito. jag vill att vampyrer ska vara läskiga, genom-onda och lukta ruttet. Och gärna fula också. :gremgrin:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,570
Location
Rissne
Re: Nej, bara regler som passar till ett annat spel

Gurgeh said:
Vilket av följande skulle du uppleva som viktigast att sätta ett siffervärde på i Vampire: Hur stark rollpersonen är, eller hur mycket stadens furste litar på henne
Hur stark den är. Det är nämligen det mest ointressanta, dvs det jag helst ser hanterat av regler. Hur mycket stadens furste litar på min vampyr vill jag inte ens veta som spelare, det tar bort en viktig del av osäkerheten i de sociala situationerna. Om SL har ett dolt system för sånt så för all del, men som spelare slipper jag. Jag har inga problem att lita på spelledarens kompetens (det du kallar "godtycke").
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,570
Location
Rissne
Re: Nej, bara regler som passar till ett annat spel

Gurgeh said:
Nej, inte innan jag läste ditt inlägg.
Du har inte läst mycket av det t.ex jag skrivit de senate åren, alltså? Nåja, det må väl vara dig förlåtet.


Gurgeh said:
Jag förstår ärligt talat inte hur man blir av med ett tråkigt moment genom att införa regler för det som tvingar alla inblandade att slå dussintals tärningsslag under flera minuter. Om man nu är överens om att det är tråkigt, slå ett slag och fortsätt sedan med något roligare.

/tobias
Det är ganska roligt att brädspela strid. Att pilla med tärningar och system. Strid utan regler är astrist och tillför ingenting alls. Helt friformad strid får mig att gäspa efter fem sekunder.

Det är hemskt roligt att rollspela sociala interaktioner. Mycket roligare än att rulla tärning, konsultera tabeller, fippla med värden för tillit etc. Regler på det området ger mig ingenting alls, utom hinder som ställer sig ivägen för min njutning av situationen.


Jag fattar att du inte håller med, och jag respekterar ditt paradigm. Jag tycker bara inte om att du antyder att jag och de som tycker som jag på något sätt har Objektivt Fel eller är korkade/missledda eftersom det är en sån "självklarhet" att det ska finnas regler för det som är viktigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,570
Location
Rissne
Re: Nej, bara regler som passar till ett annat spel

Gurgeh said:
Jag försöker säga att jag inte gillar systemet för att det följer exakt samma designprincip som alla andra rollspel sedan tidernas begynnelse, trots att det har ett fokus och ett tema som skulle tillvaratas bättre av ett system med annat innehåll.

/tobias
Problemet, skulle jag säga, ligger till viss del i din ganska extremt nedlåtande attityd till alla spelmakare som inte delar din uppfattning. Du kan verkligen inte föreställa dig att någon skulle kunna tycka att det egna spelet är bra, trots att det inte uppfyller dina kriterier för vad som är "bra"? Du tycks ju tro att spelskapare medvetet skiter i att deras system suger. Snacka om att sakna respekt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,570
Location
Rissne
OK, det här var en kass och värdo trådstart. Jag borde inte ens ha försökt. jag borde ha fattat att det skulle förvandlas till ett gräl om huruvida Storyteller/Vampire är bra eller inte snarare än det jag egentligen ville diskutera, dvs genusaspekten.

Puss och kram till alla er som tagit ämnet på allvar och skrivit er åsikt om ursprungsämnet.

Jag kommer att göra mitt allra, allra bästa för att inte skriva ett enda inlägg till om "varför WoD är bra". Allt jag tycker finns nu redan i olika inlägg ändå; kan man inte köpa det så kan man väl dra åt h-e då.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Draugen said:
Dante said:
Nej, teorin lyder: WoD/Storyteller kritiseras av »seriösa« gamers för att det uppfattas som »tjejigt«.
Det har jag öht inte uppmärksammat. Dvs att det kritiserats av "seriösa" gamers.
Sorry. Jag var nog lite otydlig.

Med »seriösa« inom citattecken avsåg jag såklart sådana som ser allt som de själva inte uppskattar som »oseriöst«.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Ulfgeir said:
Jag tycker personligen inte det är en bra mekanik.

Jag anser i det här fallet att Åsa fått saker om bakfoten och läser in mer i en situation än vad som finns där. Hon skapar ett problem, där det i mina ögon inte fanns ett problem.
Det HÄR är ett problem.

Dvs. att när en kvinna säger sig uppleva ett problem dyker genast en massa snubbar upp och påpekar att det inte finns något problem.

Vi som har privilegiet (i rollspelssammanhang bl.a. att vara man) bör helst avhålla oss från att tala om för de som saknar samma privilegium att deras upplevda problem bara är hittepå. ÄVEN om vi faktiskt tycker så.

För det KAN vara så enkelt att vi genom vårt privilegium sällan eller aldrig stöter på problemet ifråga.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
Jag vet inte om Storyteller verkligen har ett statusproblem. Här på rollspel.nu verkar dess största problem vara att det nästan är helt bortglömt. Det är väldigt sällan det dyker upp en ny tråd om det, och ganska sällan det förs på tal i någon av de pågående diskussionerna. Jag tror inte att det beror på att det skulle vara tjejigt, vilket jag dessutom inte tycker att det är. Problemet är bara att det är 20 år gammalt, och det var länge sedan det var det nya heta spelet på marknaden. Andra spel som en gång var stora diskuteras ännu mindre. När (om) det kommer en helt ny version så kommer detta att ändras, helt enkelt eftersom det är intressantare att diskutera nya spel än gamla.

Nu är rollspel.nu absolut inte hela rollspelsvärlden. World of Darkness är väl fortfarande den produktlinje som säljer mest efter D&D? Det borde väl ge en del status?

Kan går ogärna med på bilden av känslor och rollspel med fokus på sådana som något "tjejigt", men kan det vara så att den bilden ändå finns bland gamers? Rollspel ska handla om att slå ihjäl orcher, gå på horhus och annat s.k "manligt"?
Nu talar jag återigen bara om det jag ser på det här forumet, men de spel som hyllas och diskuteras här brukar handla om helt andra saker än så. Om det finns något som har låg status så borde det vara den typen av rollspelande, och det har den väl haft ända sedan någon kom på att man kunde göra andra saker än döda alla man möter och ta deras pengar, och för att skilja sig från detta deklarerade att det var "koboldigt".

/tobias
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
krank said:
Jag har visserligen mest satt mig in i grundboken etc till revised edition (sista innan nWoD), men jag har inte märt några större diskrepanser mellan hur systemet får förmågor etc att funka och hur spelvärlden ser ut.
Vad jag menar är att fluff-texten säger att exempelvis Vampire är ett skräckspel. Jag menar att det är svårt att få det till skräck (inte omöjligt, men svårt) när du är toppen av näringskedjan. Vidare så lägger fluffet fokus på intrigerande. Regelsystemet dock läger vad jag ser ENBART fokus på strid.

Dvs samma problem som exempelvis D&D har där magi är allestädes närvarande. Det är liksom ingen som tänker på hur magi eller olika sorters förmågor som folk har påverkar världen.

krank said:
Jag har, och flera kamrater har, kört en hel del crossovers utan problem. På vilekt sätt är de kompatibla? Åtminstone senare utgåvor verkar funka rätt bra ihop. Undantaget möjligen Demon: The Fallen, men det spelet var ju lite av en katastrof i allmänhet...
Dels har du ett problem med stereotypiseringen av olika typer av varelser, där alla tycks ha ett "Kill-on-sight" mentalitet mot alla som inte är som deras egna arketyp, dels har du problemet att vissa varelsers krafter är så übertuffa att har du den lägsta nivån så kommer du gå rakt igenom alla fiender (såvida de nu inte har en förmåga som explicit motverkar det), medans andra så även om du har den högsta nivån så kan du knappt göra någonting alls.

Dessutom så skiljer sig faktiskt grundsystemet som exempelvis stridssystemet åt mellan de olika spelen om jag har förstått det hela rätt.

/Ulfgeir
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Nej, bara regler som passar till ett annat spel

krank said:
Du tycks ju tro att spelskapare medvetet skiter i att deras system suger. Snacka om att sakna respekt.
Njae, jag upplever det som så att det under de första 10-15 åren av rollspelshistorien så var det inte så viktigt att få till eleganta system. Det viktiga var mer att de, typ, funkade. Inte funkade _bra_ eller _snyggt_. Det fanns inte behovet - det var andra krav som ställdes. Det var först på senare tid som detta blev en poäng, speciellt då många rollspel redan finns och sättet att slå tärning på kan i grunden inte varieras på så många sätt. Lite kortfattat och tillspetsat.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
Regelsystemets roll

Jag är förresten lite skeptisk till om kritik av regelsystemet skulle innebära att ett spel har låg status. Det var väl aldrig på grund av sitt regelsystem som Vampire och de andra spelen blev en succé? Det var på grund av världen och fokuset som låg på andra saker än strid och äventyrande. Regelsystemet bara fanns där på gott och ont.

/tobias
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
För att det var först, är störst och det som öppnade upp en helt ny målgrupp. Liksom, det var inte Werewolf som drog tjejerna. Det var Vampire.
System och setting är fortfarande en väldig skillnad.

Men du har helt klart en problem att man bör hålla ett öga på vad man talar om: Vampire, Storyteller eller båda och.
=)

Det har jag. Inte ofta och inte så mycket som Åsa vill påpeka på, men det finns där. Det finns dessutom alltid en grupp av tyckare (oavsett hobby) som vill distansera sig från en företeelse. Vampire var coolt för vissa personer just när det kom, men så fick det genomslag för en bredare grupp bl.a. kvinnor. Då var det många som fastnade för spelet som började dissa det eftersom för många började gilla det (däribland tjejer). Det här var dock i början av version två av Vampire om jag minns rätt - och främst borta i staterna.
Well, helt wacko argument för att inte gilla ett spel. "Folk är inte kloka" är nog en teori som Åsa bör satsa på, för den kan vi alla svara inför. :gremwink:

:gremlaugh:

Men när något blir mainstream kommer alltid folk vända sig mot spelet eftersom det inte längre är underground och knappt någon som har hört talas om. I just det här fallet var i alla fall tjejerna en del av gruppen som gjorde spelet större så visst finns det visst befog för kritiken på så sätt. Men samtidigt tror jag inte man bör dra för stora växlar på det.
Jag kan själv inte säga så mycket om det, pga. o kunskap, mer än att jag håller med om att om det är fallet så bör man verkligen inte dra för stora växlar på det, nej.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Dante said:
Ulfgeir said:
Jag tycker personligen inte det är en bra mekanik.

Jag anser i det här fallet att Åsa fått saker om bakfoten och läser in mer i en situation än vad som finns där. Hon skapar ett problem, där det i mina ögon inte fanns ett problem.
Det HÄR är ett problem.

Dvs. att när en kvinna säger sig uppleva ett problem dyker genast en massa snubbar upp och påpekar att det inte finns något problem.

Vi som har privilegiet (i rollspelssammanhang bl.a. att vara man) bör helst avhålla oss från att tala om för de som saknar samma privilegium att deras upplevda problem bara är hittepå. ÄVEN om vi faktiskt tycker så.

För det KAN vara så enkelt att vi genom vårt privilegium sällan eller aldrig stöter på problemet ifråga.
Jag hade uttryckt mig på samma sätt om det varit en man som hade skrivit blogginlägget. Självklart är hennes åsikter lika mycket värda som dina eller mina.

Det jag vände mig emot var den här frasen:

Åsa Roos said:
"Eftersom jag hade genusglasögonen på mig i den stunden så var det helt plötsligt uppenbart för mig vad en tänkbar anledning till allt dissande av Vampire som spelsystem kommer ifrån. Det är ett “tjejspel”. Tjenspel har lägre status. Alltså är inte Storytellersystemet coolt. Eftersom det är ett tjejspel"
Jag har ALDRIG hört någonstans innan att Vampire skulle vara ett "tjejspel". Ja, det är många tjejer som spelar vampire, men det i sig gör inte det till ett "tjejspel". Ett "tjejspel" menar jag skulle vara ett som är gjort för att locka tjejer. Hade spelet kommit nu, så hade man kunnat göra den anklagelsen för att det skulle anses rida på vågen av chic-flick vampyrer...

/Ulfgeir
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Gurgeh said:
?

Kan går ogärna med på bilden av känslor och rollspel med fokus på sådana som något "tjejigt", men kan det vara så att den bilden ändå finns bland gamers? Rollspel ska handla om att slå ihjäl orcher, gå på horhus och annat s.k "manligt"?
Nu talar jag återigen bara om det jag ser på det här forumet, men de spel som hyllas och diskuteras här brukar handla om helt andra saker än så. Om det finns något som har låg status så borde det vara den typen av rollspelande, och det har den väl haft ända sedan någon kom på att man kunde göra andra saker än döda alla man möter och ta deras pengar, och för att skilja sig från detta deklarerade att det var "koboldigt".

/tobias
Att spela vanlig orch-spöar-fantasy är knappast nåt som ger status som sagt.. det dissas ju hela tiden, kallas regelmässigt nedlåtande "fjantasy" och så vidare.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Arfert said:
Att spela vanlig orch-spöar-fantasy är knappast nåt som ger status som sagt.. det dissas ju hela tiden, kallas regelmässigt nedlåtande "fjantasy" och så vidare.
Äh, det är ju bara emokidz, indielökar och andra elitister som säger så.

...

Vad då, hela tråden hade en distinkt lukt av 2004, jag försökte bara hänga med!

//Ram - Skojar bara. :gremgrin:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Nej, bara regler som passar till ett annat spel

Det är ett fånigt sätt att bedriva kritik på: att anta att allt som matchar dagens trender är "bra" och att allt som går emot det är "dåligt".
Ja, självklart vore det så. Men det är det väl ingen som har sagt?

Du kommer förresten inte att vinna något Pulitzerpris för betraktelsen att det inte råder någon korrelation mellan vad som är trendigt och vad som har hög kvalitet.

Hockeyfrillor är otrendiga idag. Ingen påstår att det skulle vara en "dålig" frisyr; men det är likväl en otrendig frisyr. Någon sorts objektiv "kvalitet" (hur man nu skulle kunna fälla uttalanden om denna mystiska egenskap) har inget med saken att göra.

Men det ändrar ingenting: Det finns en anledning till att hockeyfrillor har låg status idag; och det är inte för att det skulle vara en "dålig" frisyr. Anledningarna är några helt annorlunda.

Åsa menar att en av anledningarna till att Storytellersystemet skulle ha låg status är för att det har egenskaper som kan betraktas som "tjejiga". Det är möjligt att hon har rätt i det.

Själv tror jag snarare det är för att dess kvaliteter är "koboldiga". Rollspelare är i min mening mycket mer benägna att se ner på unga pojkar än på kvinnor (oavsett ålder). Enligt min mening så har väldigt många trender inom rollspelshobbyn just blivit stora för att de försökt fjärma sig från sådana former av rollspel som man menat att småungarna spelar. Vilket förstås är väldigt ironiskt eftersom dessa trender hela tiden har snappats upp av ungarna - varpå något helt nytt har blivit statusmässigt istället.

Jag kommer ihåg hur man på Sinkadus i slutet på åttiotalet menade att culture gaming med detaljerade, verklighetstrogna regler var vuxet och seriöst rollspelande - till skillnad från simpla regler och banala äventyrsupplägg. Men vem tycker att Drakar och Demoner: Gigant (och dess förfinade kusiner, såsom Rolemaster och Eon) är högstatusrollspel idag? De kan förstås vara högkvalitativa rollspel om det är sånt man gillar - men de har likväl låg status; såsom jag ser det.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Re: Nej, bara regler som passar till ett annat spel

Rising said:
Jag kommer ihåg hur man på Sinkadus i slutet på åttiotalet menade att culture gaming med detaljerade, verklighetstrogna regler var vuxet och seriöst rollspelande - till skillnad från simpla regler och banala äventyrsupplägg. Men vem tycker att Drakar och Demoner: Gigant (och dess förfinade kusiner, såsom Rolemaster och Eon) är högstatusrollspel idag? De kan förstås vara högkvalitativa rollspel om det är sånt man gillar - men de har likväl låg status; såsom jag ser det.
Just den här diskussionen är över huvud taget svår att ta nu för tiden som jag ser det. Jag upplever inte ens att det finns några högstatusspel i dag. Jag kan inte direkt säga att jag upplever Vampire/Storyteller som värre drabbade än någonting annat egentligen.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Spännande blogg.

Har hittills aldrig träffat en tjej som spelat Vampire, eller för den delen stött på någon särskild kritik mot spelet. Men jag tror mer det säger att jag i mitt vardagsspelande ligger långt bort från den här diskussionen och de här analyserna.

Var finns den här kritiken, inte som att säga att den inte finns och att Åsa har fel- utan väldigt nyfiket- var sågas Vampire? Och på vilket sätt, vad i kritiken är det som tyder på att det handlar om att det kvinnliga sticker i ögonen?

Att folk kritiserar ett spel och att det spelas av många kvinnor (tydligen) är kanske någon form av samband men inte ett orsakssamband. Eller?

jag spelade vampirevärlden med Solar för ett tag sedan. Då var vi alla killar som spelade manliga rollpersoner som dödade, våldtog och betedde oss.

Jag låter lite kritisk i min ton, tror jag, men jag blir så förvånad över att jag antingen missat en hel jättediss, eller inte ser den för att jag har skygglappar på mig. Är det här på detta forumet som Vampire skrivs ner?

(twilight sågas ju med rätta eftersom det är en sugig men väldigt underhållande film, men det är ju inte samma sak som rollspelet Vampire)

upplys mig om ni har tid och ork!

/ Nils


edit:

Storytellersystemet blev snart reducerat till ett mindre viktigt spel, och jag tror att det har med att göra att det var och är så många tjejer som spelar det (relativt sett, så klart). Det är ett lågstatussystem inom hardcore-rollspelskretsar, dess inflytande över hobbyn blir konstant bortförklarat med att “men egentligen är det ju precis lika simulationistiskt som vilket rollspel som helst”, och de innovationer som Storytellersystemet faktiskt står för – tydlighet, enkelhet, översiktlighet – blir borförklarade med att det är dåligt. Jag har undrat lite över varför det är på det här viset nu när jag håller på att skriva min rollspelshandbok. Att det betraktas som ett tjejspel kan vara en av anledningarna till att det inte längre tas emot särskilt väl av vissa grupperingar inom rollspelskulturen.
Här tappar jag bort mig i analysen- vad tyder på att ett visst spels tappade status skulle bero på vilken grupp som spelar det? Gäller det alltid för alla spel som tappar i status? Så fort ett spel tappar i status ska man genast analysera vilken grupp som spelar det. Eller? Vad säger att det var just den faktorn som gjorde att folk slutade spela Vampir?

Det finns ju en massa andra förklaringsmodeller i tråden. Tex systemet blev omodernt. Mitt sönderspelade 1st edition har fortfarande coola bilder- men Solar system är bättre. AW är roligare. Burning wheel ger mer kul. Fast det är fortfarande snygga bilder. Och jag ser om True blood för andra gången nu och älskar vampyrer. Jag tycker det är asballt de få gånger tjejer är med och spelar rollspel.

Det känns som att det saknas en pusselbit i logiken. Vad tyder på att kopplingen mellan spelet och kvinnor förklarar den minskade populariteten och kritiken?

Att det betraktas som tjejspel kan vara anledningen till att det inte tas emot väl. Visst. Det kan vara en anledning. Men vad tyder på det? En hypotes kan ju liksom inte bara hänga fritt i luften. Vad stödjer den hypotesen?
 
Top