Nekromanti Har Storyteller ett statusproblem?

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Nej, bara regler som passar till ett annat spel

tror du slagit huvudet på spiken (igen) Rising.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Ulfgeir said:
Vad jag menar är att fluff-texten säger att exempelvis Vampire är ett skräckspel. Jag menar att det är svårt att få det till skräck (inte omöjligt, men svårt) när du är toppen av näringskedjan. Vidare så lägger fluffet fokus på intrigerande. Regelsystemet dock läger vad jag ser ENBART fokus på strid.

Dvs samma problem som exempelvis D&D har där magi är allestädes närvarande. Det är liksom ingen som tänker på hur magi eller olika sorters förmågor som folk har påverkar världen.
Skit. Så länge höll det.

För vad det är värt:
1. Vampires regelsystem har betydligt mer än strid. Det har regler för smygande, spårande, fler typer av sociala interaktioner etc än många andra tradspel (Flera sociala grundegenskaper t.ex känns ju rätt eget)... och så vidare. Inte lika detaljerade regler som de för strid, förvisso, men de finns där - och jag hävdar att de är precis lagom detaljerade = man fastnar inte i system när man ska ha social interaktion.
2. Man spelar väl generellt inte en vampyr på toppen av näringskedjan? Man spelar en vampyr vid eller nära bottnen, i de flesta kampanjer. Får jag för mig. Bland de lägsta generationerna. Långt ifrån en automatisk stor fisk.
3. Skräcken i Vampire handlar inte om att vara rädd för monster som vill äta upp en, utan om att vara rädd för monstret inom en som blir lite, lite starkare varje gång man äter upp folk. Humanity har varit en mycket viktig del i de Vampirekampanjer jag spelat; man vill behålla sin mänsklighet, men besten ligger alltid där och frestar...

Ulfgeir said:
Dels har du ett problem med stereotypiseringen av olika typer av
varelser, där alla tycks ha ett "Kill-on-sight" mentalitet mot alla som
inte är som deras egna arketyp, dels har du problemet att vissa
varelsers krafter är så übertuffa att har du den lägsta nivån så kommer
du gå rakt igenom alla fiender (såvida de nu inte har en förmåga som
explicit motverkar det), medans andra så även om du har den högsta nivån
så kan du knappt göra någonting alls.
Indeed, de är olika starka och bra på olika saker och tycker ofta illa om varandra. So? Det betyder möjligen att du inte kan ha några crossovers såtillvida att rollpersonerna är typ en varulv, en magiker och en vampyr - men det låter å andra sidan som en oerhört töntig kampanj. Däremot funkar det ypperligt att stoppa in dem som fiender eller oväntade allierade etc i varandras kampanjer. Och eftersom väldigt lite handlar om strid i Vampire (man kan som sagt inte bara kolla på regelmekaniken för att se "vad spelet handlar om") så spelar det inte så stor roll att personen är snormycket mäktigare än vad du är eller tvärtom - det går fortfarande utmärkt att blanda.

För att inte tala om alla tillfällen då mekaniken helt enkelt inte används. Glöm inte att Vampire är ett spel där en av reglerna är att du ska skita i att använda reglerna om det inte passar... Eller räknas det kanske "bara" som ett spelledartips?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Varför det motsatta?

När WoD kom var ju det nya att de skulle skriva små noveller som tog upp en massa plats i regelböckerna. Och de snackade en massa om theme, drama och sånt. Övriga rollspel vid den tiden la mer tyngd på vapenlistorna eller nåt. De försökte helt enkelt göra en större och mer märkvärdig grej av rollspel.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Vampire har jag inte tidigare upplevt haft något problem med status, men att det varit ett sånt att spel det funnits en polarisering kring. Att det fanns Vampire-spelare som älskar det (har någon varit på aktionen på gothcon märker man det) och såna som vägrade röra vid det, och säkert en stor grupp däremellan.

Däremot kam man ju verkligen säga att vampyrer blivit kulturell lågstatus efter att tonårstjejer tjejer haft en hype kring det.

Liksom tonårskillar får har hyper för nördiga grejer, robotar, zombies, ailien filmerna eller vad de nu hypas om bland pojkar men de får aldrig den kulturella bachlash och möts inte av lika mycket hån som när det blir ett kvinnlig hype av något slag.

Oavsett om det är Birget Jones eller Vampyrer.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Liksom tonårskillar får har hyper för nördiga grejer, robotar, zombies, ailien filmerna eller vad de nu hypas om bland pojkar men de får aldrig den kulturella bachlash och möts inte av lika mycket hån som när det blir ett kvinnlig hype av något slag.
Å andra sidan haussas inte tonårskillarnas hype för saker upp till samma nivå som tjejernas, och får därför inte heller samma tillfälliga status (med medföljande backlash) eftersom deras saker aldrig blir innegrejen.

Undantaget är väl dock sport som tyvärr alltid är haussat...

/Ulfgeir
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Ulfgeir said:
Å andra sidan haussas inte tonårskillarnas hype för saker upp till samma nivå som tjejernas, och får därför inte heller samma tillfälliga status (med medföljande backlash) eftersom deras saker aldrig blir innegrejen.
Bah. "Killars grejer" är ständigt haussade precis överallt och hela tiden. Det är det som är normen, liksom.

Säga vad man vill om t.ex Transformers, men det är killigt, rätt töntigt, rätt haussat (i omgångar...) men aldrig lika utskällt som "tjejiga" motsvarande grejer. Upplever jag det som.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
w176 said:
Vampire har jag inte tidigare upplevt haft något problem med status, men att det varit ett sånt att spel det funnits en polarisering kring. Att det fanns Vampire-spelare som älskar det (har någon varit på aktionen på gothcon märker man det) och såna som vägrade röra vid det, och säkert en stor grupp däremellan.

Däremot kam man ju verkligen säga att vampyrer blivit kulturell lågstatus efter att tonårstjejer tjejer haft en hype kring det.

Liksom tonårskillar får har hyper för nördiga grejer, robotar, zombies, ailien filmerna eller vad de nu hypas om bland pojkar men de får aldrig den kulturella bachlash och möts inte av lika mycket hån som när det blir ett kvinnlig hype av något slag.

Oavsett om det är Birget Jones eller Vampyrer.
Kanske visar det här bara att jag är helt off- men vad är det som säger att vampyrer har sjunkit i status? I min lilla värld så har jag plötsligt vågat säga till folk på tex jobbet att jag gillar vampyrer och det är helt ok. Till skillnad från för tio år sedan. Jag upplever det motsatta- det är skit-inne med vampyrer och zombies och jättemycket mer rumsrent än tidigare.

Tror det är mycket mer okej nu att komma till skolan och digga vampyrer än när jag växte upp- jag hade fan blivit hängd. Då var det lågstatus- nu har vampyrer högre status på grund av filmerna och teveserierna som bland annat attraherar tjejer. Eller, är jag helt ute och cyklar?

I vad märker man att "vampyrer" fått en lägre status än tidigare?
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag tror att det handrar om trend och mottrend.

Vampyurer och zombies är ju som sagt både en trend när det fått en mer framträndande roll. Men vampyrer har också fått en fruktansvärt stark mottrend också och häcklas hårt på internet, på skolor och så vidare.

Jag vill nog mena på att kvinnliga hypes får en starkare och mer nedsättande mottrend än manliga.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Ta till exempel chihuahua hundar, Spice girls, manliga sångare med mestadels kvnnlig publik, kvinnliga livstilsbloggare, kvinnliga modebloggare, osv osv.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag tycker att systemet och fokuset på berättelse/story före tunga regler snarare är ett försök till att dämpa hobbyns prettoism än tvärtom. White Wolf har med sin spelform och storytellersystem tagit ett steg i riktingen att softa den där tunga regelnördkänslan från rollspelen. Det är min uppfattning i alla fall.

Rollspel är än idag en något inskränkt hobby som många backar inför eftersom den är så obekant och i mångt och mycket kräver en hel del av sina deltagare. Att använda sig av noveller och att tala om drama och tema är att gå mot sådant som de flesta känner igen. Alla har någon gång läst en bok eller en och annan novell, och saker som drama och tema går igen i allt från TV-spel till rubbade konstfilmer. Det är "vanligt" det är bekant för den gemene. För mig är det med andra ord ett steg mot att inte vara pretentiös.

De försökte helt enkelt göra en större och mer märkvärdig grej av rollspel.
Kort och gott, att skippa långa magilistor, vapenlistor, svåra stridsregler och dylika och istället kasta in noveller som vem som helst kan läsa och ta till sig är väl inte att försöka vara märkvärdig - snarare att försöka göra det märkvärdiga mindre märkvärdigt? ... Visst, allt är relativt och man kan se det som märkvärdigt att försöka att inte vara lika märkvärdig som alla andra. Fast om vi ska gå på det spåret så kommer vi nog "gå tillbaka till gå" bara.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
solvebring said:
White Wolf har med sin spelform och storytellersystem tagit ett steg i riktingen att softa den där tunga regelnördkänslan från rollspelen. Det är min uppfattning i alla fall.
Grejen är att vi lever i ett teknik- och mekanikpositivt samhälle. I en tråd om status på ett lite mer teoretiskt plan så kan det vara värt att tänka på att regler och system har en mer konkret karaktär och mer liknar det som de flesta större lärosäten i hemlighet (?) vill att folk ska hålla på med (»hårda ämnen«).

Fokus på story, intriger, kanske till och med upplevesen, och en medveten och stark satsning på stilistik... avgjort artsy i jämförelse. Jag blir inte alls förvånand över att ordet »pretto« kommer fram.

solvemann said:
Kort och gott, att skippa långa magilistor, vapenlistor, svåra stridsregler och dylika och istället kasta in noveller som vem som helst kan läsa och ta till sig är väl inte att försöka vara märkvärdig - snarare att försöka göra det märkvärdiga mindre märkvärdigt?
Långa magilistor känns lustigt nog som precis vad jag förknippar med grundböcker till World of Darkness-spel: långa listor som förklarar förmågorna nivå för nivå.

Stridsreglerna jag minns var heller inte så särskilt bantade som de gärna framställs, men samexisterade snällt med novellerna.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
w176 said:
Jag vill nog mena på att kvinnliga hypes får en starkare och mer nedsättande mottrend än kvinnliga.

Ta till exempel chihuahua hundar, Spice girls, manliga sångare med mestadels kvnnlig publik, kvinnliga livstilsbloggare, kvinnliga modebloggare, osv osv.
Ja. Ja för fan.

Till mitt försvar så vill jag bara säga att jag dissade vampyrer innan det var trendig. :gremconfused:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Nej, bara regler som passar till ett annat spel

Rising said:
Ja, självklart vore det så. Men det är det väl ingen som har sagt?

Du kommer förresten inte att vinna något Pulitzerpris för betraktelsen att det inte råder någon korrelation mellan vad som är trendigt och vad som har hög kvalitet.
Jag jobbar med det som ges mig. Det är, tycks det mig, exakt utifrån det perspektivet Gurgeh kritiserar Storytellersystemet. Det jag säger är enormt grundläggande, och jag förväntar mig inte att det ska ses som något annat än det.

Däremot tycker jag att det kan vara intressant att granska vad de omedvetna bevekelsegrunderna för kritik mot Storytellersystemet är, i motsats till de skäl som dess kritiker formulerar. Ingen som kritiserar Storyteller kommer ju att säga att de kritiserar det för att det är "tjejigt". Även om deras motvilja kanske grundas i detta kommer de i de flesta fall inte ens vara medvetna om det. Men hur tar man sig då an detta? För mig tycks det som en oerhört djupgående analys, där man bör ta hänsyn till sådant som de olika subkulturella yttringarna hos rollspelande tjejer och killar (vilka jag tror finns: det tycks mig som om förhållningssättet ofta skiljer sig åt, säkerligen som en följd av åtskillnader i samhället i stort) och vilken status dessa ges. Som det ser ut nu skänks till exempel regelsystemen en oerhört stor vikt, och att i detalj bry sig om detta ter sig som en hållning som är vanligare och mer accepterad hos "rollspelskillar" än "rollspelstjejer". Att då enbart tala om Storyteller som ett isolerat fenomen känns fruktlöst, eftersom det krävs ett teoretiskt ramverk för att överhuvudtaget kunna bedriva den här diskussionen på ett konstruktivt och tankebefrämjande plan.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Arfert said:
Gurgeh said:
..super-emos.. är inte det all vampyrfiction gått ut på sen Anne Rice? När vampyrerna slutade vara blodsugande onda levande lik?
Just den här biten med moderna vampyrtolkningar har jag så svårt att ta på allvar.

"Jag är odödlig, har superkrafter och ser ut som Brad Pitt. Åååååh, vad jag lider!" :gremwink:

/tobias
Dito. jag vill att vampyrer ska vara läskiga, genom-onda och lukta ruttet. Och gärna fula också. :gremgrin:
Jag hävdar fortfarande att rollspelet Vampire inte är tjejigt - men jag tror äntligen att vi hittat skillnaden mellan manligt och kvinnligt när det gäller vampyrer.

Killar vill att vampyrer ska vara monster som sliter strupen av folk i en blodorgie.
Nosferatu
Tjejer vill att vampyrer ska vara sexiga varelser som förför.
Alexander Skarsgård
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Fokus på story, intriger, kanske till och med upplevesen, och en medveten och stark satsning på stilistik... avgjort artsy i jämförelse. Jag blir inte alls förvånand över att ordet »pretto« kommer fram.
Är inte heller förvånad, däremot tycker jag att det känns fel. Förövrigt är inte nyskapande och pretto samma sak. Inte för att du vill påstå det men det tycks finnas sådana undertoner hos dig och hjk tror jag mig misstänka(?).

Långa magilistor känns lustigt nog som precis vad jag förknippar med grundböcker till World of Darkness-spel: långa listor som förklarar förmågorna nivå för nivå.
Okej, ja allting är ju relativt. Däremot tycker jag att Merits och Flaws och dylika är rätt så "små" och enkelt författade listor jämfört med magikapitlet i de flesta andra kända fictionspelen där magi och dylika förekommer.

Stridsreglerna jag minns var heller inte så särskilt bantade som de gärna framställs, men samexisterade snällt med novellerna.
De är inte direkt bantade, nej - inte i text mätt - men i sin koncisa prakt är de bantade. Plus att de faktiska stridsreglerna ändå ärligen inte täcker så väldans många sidor. I Vampire (andra utgåvan av tM)ingår "Combat rules" i kapitlet "Systems and Drama" i vilket de upptar en mycket liten del, typ en femtedel eller nåt sådant. Resten handlar om gifter, förbannelser, vampyrer kontra människor etc.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Jag tror att Åsas genusglasögon behöver lägre styrka, hon ser problem som inte finns.

Jag spelade Vampire när det kom, och jag har spelat det sporadiskt sedan dess. Det var ett coolt spel, det är ett coolt spel, men det är väl närmare 20 år gammalt vid det här laget?

Hur många 20 år gamla spel är fortfarande lika populära nu som när de kom? Det torde vara en rätt kort lista...

Jag har aldrig hört någon dissa Vampire för att de är "tjejspel", jag har dock pratat med många som gjort kopplingen att "tjejer gillar Vampire". Kanske rör jag mig i fel kretsar, men det är en positiv egenskap...
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
wilper said:
Jag tror att Åsas genusglasögon behöver lägre styrka, hon ser problem som inte finns.
Som sagt …
<span class="small" style="float: right;"><span id="number702130"></span></span>
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Problemet som jag ser det är inte att WoD idag har låg status, utan att det inte kom något som kunder ersätta det. Att trender gör spel mer eller mindre populära tror jag inte är så konstigt. Spel försvinner, nya dyker upp o.s.v. men när det poppar 18000 spel om vita män som gör manliga saker med andra vita män så har det inte dykt upp ett enda spel som kan göra det som Vampire gjorde. Jag har aldrig spelat med så mycket tjejer som jag gjorde under 90-talet med Vampire.

Så jag tror att det ligger något i det som Åsa skriver om. Det kanske inte är det enda svaret på WoD låga status idag, men helt klart ett av dem.

Vi skriver bara spel för vita män. Ett litet tag skrev vi spel för kvinnor och män (främst fortfarande vita visserligen), men vi slutade med det. Varför? Ja inte fan för att Storyteller är dåligt (det är det visserligen tycker jag). Som sagt, Åsa vet vad hon pratar om. Hon är är tjej i en manlig hobby.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Som man, vit, hetro, högutbildad, snart medelålders osv är jag ju ett problem hela jag, jag är väl medveten om det.

Men allvarligt. Jag kan köpa flera av genuskorstågen i hobbyn i varierande grad. Men inte att folk rutinmässigt dissar Vampire för att det råkar finnas tjejer som gillar det. Tänkbart att jag rör mig i fel kretsar, men då är jag intresserad av att höra mer om kretsarna där man väljer bort spel enbart pga att kvinnor spelar dem.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Måns said:
Vi skriver bara spel för vita män. Ett litet tag skrev vi spel för kvinnor och män (främst fortfarande vita visserligen), men vi slutade med det. Varför? Ja inte fan för att Storyteller är dåligt (det är det visserligen tycker jag). Som sagt, Åsa vet vad hon pratar om. Hon är är tjej i en manlig hobby.
Ord.

Jag gör ju mitt bästa för att bjuda in tjejer i mina spel, eller åtminstone ha plats för annat än vit manlighet (illustrationer, exempel etc) men tyvärr är ju jag någonstans man i en manlig hobby, så jag ser antagligen inte hela bilden riktigt så som t.ex Åsa ser den.

Sedan har inte jag budget som White Wolf heller... Det finns ju spel för andra än vita män, men de finns inte på den "stora marknaden".
 
Top