Nekromanti civ 5

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Nån mer som testat civ 5 än?

Jag är riktigt nöjd måste jag säga. De har gjort en massa smarta förbättringar istället för att bara lägga till mer skräp (som reliogion i fyran t ex).

Hexagoner är kanske en smaksak, men jag föredrar det, det känns mera clean på nåt vis.

Städer som kan försvara sig själva och skjuta på fiender, mkt bra.

De har äntligen gått ifrån systemet med transporters. Istället kan trupper färdas över vattnet själva när man kommit på optik. Kanske den bästa förbättringen.

Man kan inte bygga allt och göra allt, man måste fatta beslut. Äntligen! Synd bara att det inte gäller teknologierna som fortfarande oftast utgör ett lite ointressant val. Allt ska ju ändå forskas fram...

Det mer komplicerade stridssystemet är också en klarförbättring, särskilt som man även här inte har tid att bygga några jättearméer. Synd att ain inte riktigt funkar.

Tillägget med stadsstater är också riktigt trevligt, men jag har inte testat tillräckligt än för att säga säkert hur bra de är.

åsikter?
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Jo, jag har också testat. Håller med dig på de flesta punkter och kan väl inte annat än säga att det är en bra uppföljare i serien.

Det stora problemet jag har med spelet är dock prestandan, eller kanske avsaknaden av prestanda, optimering och spelarvänlighet. Jag har ingen dålig dator (Intel Q9550, 4 GB RAM, ATI 4870) och spelet flyter på bra de första timmarna in i en omgång. Sedan börjar spelet glömma bort texturer, fast det kan jag leva med då man får flytta runt bilden lite för att få dem att uppdateras. Men det som gör att jag inte orkar spela mer är väntetiderna under AIns rundor (1+ minut i början på 1800-talet på näst största kartstorleken och mitten inställningen på tid, när min egen speltid tar 15 sekunder) och den enerverande enformigheten när man inte är i krig. "Ny runda? OK, jag klickar på cirkeln till höger på bilden och väljer en ny byggnad i listan som poppar upp till vänster. OK, en till stad att göra samma sak i. Och en till. Så, ny runda. ... [en minut senare] Jaha, nytt byggnadsprojekt. Klick, klick. [Ny runda, en minuts väntetid] ..." På en timme i realtid hinner jag spela typ 30-40 rundor under fredstid; vänta i 50 minuter; ge spelet input i 10 minuter varav 9 är att föra musen fram och tillbaka mellan skärmkanterna. Det blir lite tradigt.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Jag måste säga att jag är lite besviken på spelet på grund av fördumningen av serien.
jag vidhåller fortfarande att trean är den bästa delen i serien på grund av sitt djup och svårighets grad.

I femman känns det som skaparna satsat allt på krig och lite glömt bort svårigheten att få sitt rika att gå runt ekonomiskt och ändå växa och hänga med i teknik utvecklingen.

jag tycker att femman är kul och har några bra idéer men att spelet börjar komma för långt ifrån sina rötter.

sen finns det detaljer som jag bara tycker är väldigt dumma. som till exempel har jag inte hittat något sätt att styra vilka rutor staden "köper" med kulturen den samlar.
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Jag håller med Lukas i mycket av kritiken och på det stora hela står jag lite kluven inför det. Det är ett bra spel, men... det är som något som saknas. Det är som om något av det episka ur tidigare spel har plockats bort.
De har dragit ner på graden av minimanagement och det var liksom det som definierade genren. Hexagonerna är ba

En sak jag stör mig lite på är att när man kommer in i modern era så är det inte längre roligt att komma på nya teknologier då allt de gör är att de ger nya enheter, det är som ganska fort slut på byggnader och under. Fast GDRen är charmig och det är bra att de har tänkt lite mer in i framtiden.

Att man nu mer bara är en enhet gör mig inte så mycket då mina modern armors fortfarande skjuter ihjäl deras muskötmän på ett tillfredsställande vis. Systemet är annars i övrigt små charmigt.

På det stora hela så känns det mer som om Civ har gått och blivit generiskt. De har låtit marknaden styra sin utveckling istället för att styra marknadens utveckling som sig bör.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Håller med om att det är mystiskt krävande. Det har väl inte tillkommit så mkt beräknande för datorn sen 4?

Själv kör jag tiny map istället, men det går lite segt ändå. Särskilt när nån ledare vill prata med mig av nån anledning. :?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Lukas: Jag håller inte med om att det fördummats. Snarare tycker jag att de tagit bort en massa onödigt pillande, micromanagement kanske det kallas. Spelet har blivit tydligare och mer lättillgängligt utan att egentligen förlora särskilt mkt av det strategiska. För min del hade de gärna fått ta bort workers också, det är antingen en rätt så monoton syssla eller nåt ma nändå lämnar över till datorn att sköta.

Hartland: Det kan kännas lite plattare på nåt vis. Jag tror det har att göra med att de balanserat upp en del saker, det är inte så många grejer som känns häftigt att komma åt. Det är lite samma känsla som man kan få av euro-brädspel. Det är inget som riktigt skakar om. Sen kunde de gärna fått ha med lite coolare trupper i stil med slavers och eco-terrorister från call to power (som var serisöt obalanserat och rent av trasigt om jag minns rätt).

Ain är ju kass också, men det hoppas jag de fixar med expansioner eller patchar. :gremsmirk:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag har inte spelat civ 5 ännu, men jag har varit väldigt intresserad av det, sett en knippe let's plays på youtube och checkat en massa trådar på civfanatics.

Mitt intryck är något i stil med:

1. Att använda hexagoner var ett simpelt, men välkommet, inslag som ändrar och förbättrar spelet utan att ändra grundpremissen för spelserien. Väldigt smart.

2. Jag står lite kluven inför 1upt. På ett sätt är det förstås häftigt att sätta upp ens armé med melee-fighters i fronten och bågskyttar bakom dem; och det öppnar upp för ett spel som mer handlar om att kontrollera terräng än att leda stacks of doom mot varandras städer. Det jag gillar med detta är att man slipper tråkiga scenarier där en stor styrka lufsar omkring på ens land och förstör alla ens gruvor och bondgårdar medan man sitter och trycker bakom ens stadsmurar; men jag tycker generellt sett att detta är mer passande i ett rent krigsspel än ett imperiebyggarspel. Det blir lite fånigt eftersom skalan inte funkar; med bågskyttar som skjuter kors och tvärs över hela nationsgränser. Det är dessutom en stor miss att AI:n inte riktigt verkar fatta hur systemet funkar och envisas med att placera enheter på riktigt korkade sätt eller bara göra idiotiska kamikazeattacker rakt in i ens skottfält.

3. Jag tycker att man har resonerat helt fel med Expand- och Exploit-delarna av 4X-genren. Jag tycker att Civ 4 var en stor framgång över Civ 3 i det att man skippade individuella maintenance-kostnader för byggnader och drog ner på nackdelarna med att sprida ens imperium över en stor area. Att bygga saker och vidareutveckla ens imperium är *roligt* och något som skall uppmuntras i den här sortens spel. I Civ 5 så tar byggnader väldigt lång tid att bygga, allt är belagt med maintenacekostnader och fördelarna av byggnaderna (särskild underverken!) är mindre än någonsin tidigare. Man har på så vis förskjutit fokus från imperiebyggande till fältslag; och detta på ett väldigt matematiskt och micromanagement-förhöjande sätt som jag finner olyckligt. Vidare så saknar jag filmerna för när man byggt färdigt ett underverk.

4. Sättet som städer vidgar sina gränser är mycket mer organiskt och levande än det gamla "feta krysset"; men implementationen är inte den bästa, eftersom man har dålig kontroll över hur och var man vill bredda sitt inflytande. Man är på rätt väg, dock.

5. City-staterna tycker jag har mycket potential. Civ har alltid haft ett ganska klurigt förhållande till sina AI:n. Jag såg en föreläsning från programmeraren bakom AI:n till Civ 3-4 som berättade att det i princip fanns två sorters olika AI:n. Dels "good" AI - en artificiell problemlösare som försöker spela spelet så framgångsrikt som möjligt (där har vi schackdatorer och ens motståndare i Starcraft, m.m.) och dels "fun" AI - vilka är mer av artificiella personligheter som snarare försöker "rollspela" och agera trovärdigt än framgångsrikt. Människorna i SIMS och ens avatar i Black and White är bra exempel på sådana artificiella personligheter. Det intressanta med datormotståndarna i Civ är att de alltid har legat lite i mitten av dessa båda ytterligheter. På ett sätt så är de datormotståndare som försöker spela så framgångsrikt som möjligt, men samtidigt så rollspelar de (Gandhi är sällan inriktad på krigskampanjer och såväl Mao som ryssarna väljer gärna kommunism som stadsskick) och hela spelet hänger till vissa delar på att de ibland måste agera stick i stäv mot vad som hade varit mest framgångsrikt (de tar inte och taktikröstar i Förenta Nationerna-omröstningar, till exempel, utan röstar på den som de tycker bäst om - så att man har ett gott skäl till att skänka gåvor till dem för att därigenom bygga bra relationer; vilket annars hade varit meningslöst). Vad jag skulle vilja se mer av i Civ-serien var att city-staterna tog på sig mer av "rollspelandet" medan de andra civilisationerna kunde bli mer av "motspelare". Jag har alltid tyckt att diplomati-delen av Civ känns lite artificiell eftersom det blir så tydligt att de andra civilisationerna inte spelar för att vinna; så jag gillar verkligen hur city-staterna kan hamna mellan spelarna och bli till slagträn som man måste blidka eller hota till underkastelse. Diplomati-delen av spelet funkar helt enkelt bättre med city-staterna än med de andra civilisationerna. Det jag tycker att Civ 5 missar, dock, är att man har gjort kontakten med de andra civilisationerna lite för dunkel och obegriplig (de känns ofta tämligen random) medan interaktionen med city-staterna är för transparent och mekanisk. Man är ett steg på rätt riktning, dock.

6. Flytet i spelet har blivit väldigt mycket segare. Civ 4 tycker jag var genialiskt i sättet som det hela tiden pockade en på att spela "ett par drag till": Det fanns alltid något att uppfinna eller bygga färdigt inom ett par, få drag, och de första dragen bara rusade på i ett snabbt och smidigt tempo. I Civ 5 så är allt mycket segare och motigare. Det känns som att man betydligt oftare bara får sitta och vänta på att få något gjort. Återigen verkar de ha tagit för givet att man måste ägna sig åt militära kampanjer för att spelet skall funka.

7. Jag gillar verkligen att det bara är att skicka ut trupper över vatten, istället för att bygga dumma båtar och grejer först. Här har man resonerat rätt i mina ögon; för i de gamla Civ-delarna så krävde krigföring mellan olika kontinenter så många olika skepp och supportenheter att de tog hundratals år att genomföra, och sällan var värt riskerna. Lyckades man prickskjuta ner någon av motståndarnas fullastade transporter så kunde han i ett svep förlora ett halvt sekel av samlad produktion; vilket bara var swingy och dumt.

8. Jag förstår inte riktigt poängen med att man övergivit Civic-systemet från Civ 4, även om jag överlag tror att jag föredrar det nya kulturvinstkriteriet. Jag gillar att man kan levla upp ens statsskick, men det känns ändå väldigt mycket plattare än i Civ 4. Jag hoppas att Civ 6 kan åstadkomma något som inte kommer att kännas som en tillbakagång.

9. Individuella förmågor för ledarna är kul och jag gillar hur det ger mer personlighet åt civilisationerna än hur det tidigare varit. Några förmågor (ottomanernas, framförallt) verkar illa valda i mina ögon, dock, medan andra (aztekernas!) är spot-on.

10. Jag gillar den grafiska stilen på menyerna, men tycker att användargränssnittet känns mer konsolinriktat än hur jag hade önskat velat ha det på en PC. Men här vet jag inte riktigt vad jag talar om eftersom jag inte spelat spelet; det är möjligt att det känns bättre när man själv sitter bakom spakarna.
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Sen kunde de gärna fått ha med lite coolare trupper i stil med slavers och eco-terrorister från call to power (som var serisöt obalanserat och rent av trasigt om jag minns rätt).
Slavers låter ifs som en rätt coolt Civilisations kraft typ "x% chans att besegrade fiender blir tagna som slavar och effektivt omvandlar dom till workers"
Eko terrorister hade kanske funkat i fyran, bredvid spioner och andra religiösa fanatiker men inte i femman, det finns inte plats för terrorism helt enkelt (om man inte räknar bombning av improvements, något jag just nu har glömt om man kan göra i femman).

Jag håller inte med om att det fördummats. Snarare tycker jag att de tagit bort en massa onödigt pillande, micromanagement kanske det kallas. Spelet har blivit tydligare och mer lättillgängligt utan att egentligen förlora särskilt mkt av det strategiska. För min del hade de gärna fått ta bort workers också, det är antingen en rätt så monoton syssla eller nåt ma nändå lämnar över till datorn att sköta.
Att de har skalat ner på micromanagement är tyvärr typ definitionen på att fördumma serien. =)
Hur workers förändrar landsbygden är typ den enda from av micromanagement som finns kvar. Och DET SPELAR ROLL. Det har det alltid gjort. Datorn prioriterar på sitt sätt men det är inte alltid det bästa. Som du själv säger AIn är kass, vågar du verkligen över lämna hur dina städer ska fungera åt en kass AI? :gremwink: Lumbermills har alltid varit en av mina favorit improvements men datorn tenderar att prioritera pengar över produktion och så automatiserade arbetare hugger alltid ner skogen och så försvann dom Hamrarna.
Civ har alltid varit krångligt och borde fortsätta vara så =)

En lustighet som jag glömde nämna i förra inlägget men som jag ännu inte hunnit bestämma mig för om jag tycker den är bra eller dålig än är hur happiness fungerar över hela imperiet nu istället för stad för stad. Det gör ju i alla fall så att mindre riken känns mer premierade.

Annars var Risings inlägg bra och träffande som alltid.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Hur workers förändrar landsbygden är typ den enda from av micromanagement som finns kvar.
Finns ju nya typer. Att byggnader (och vägar) har maintenancekostnader gör ju att man måste gå in och göra avvägningar som man inte behövde göra i Civ 4. Att balansera intäkter och utgifter för ens imperium var mycket enklare i Civ 4; där man bara behövde se till att för varje ny stad så behövde man kunna generera X pengar per runda för att inte gå back. Nu måste man ta varenda planerad byggnad i beaktande.

Ersättandet av sliders - tillsammans med att resurser inte överförs från ett projekt till ett annat - innebär även det en ny form av micromanagement. Om du bara *nästan* klarade att uppfinna en tech i det här draget, så innebär det en massa provrör kommer att slängas i nästa drag. Överflödet sparas nämligen inte till nästa tech du vill uppfinna; såsom det gjorde i Civ 4.

Så nu vill du gärna minska produktionen av provrör detta drag; och du har ingen simpel slider att justera, som i tidigare spel i serien, utan måste gå igenom dina städer en och en och microhantera detta manuellt. Vilket tar mycket längre tid.

Dessutom innebär nya 1upt en massa mikrohantering i sig. Såsom om man vill flytta en enhet förbi en annan enhet. Det är lite ointuitivt att det enklaste sättet att flytta en arbetare förbi en annan arbetare är att väcka arbetaren som står i vägen och flytta denne; för att därefter låta den andra arbetaren ta den förres plats.

---

Jag tycker problemet snarare är att man ökat mikrohanterandet från Civ 4. Mikromanagement har inte mycket med strategi att göra, eftersom det inte är fråga om att fatta svåra beslut, utan är mer som att utföra monotona arbetsuppgifter.

En lustighet som jag glömde nämna i förra inlägget men som jag ännu inte hunnit bestämma mig för om jag tycker den är bra eller dålig än är hur happiness fungerar över hela imperiet nu istället för stad för stad. Det gör ju i alla fall så att mindre riken känns mer premierade.
Bra poäng. Själv tror jag att jag gillar det. Gör att happiness skiljer sig mer från hälsa; och så är det lite enklare att hålla reda på. Men jag vet inte riktigt än.
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Bra poäng. Själv tror jag att jag gillar det. Gör att happiness skiljer sig mer från hälsa; och så är det lite enklare att hålla reda på. Men jag vet inte riktigt än.
Fast hälsa konceptet är ju bortplockat...


I övrigt: Okej, på det sätt du beskriver det så håller jag med. Men det var kanske snarare just bristen på kontroller som man känner av. Och bristen på att man kan ändra sig mitt i på nått vis.

/Hartland - Har nog inte tänkt igenom sin kritik så noga utan mest bara reagerat instinktivt mot Civ5
 
Top