Ability scores generation method?
- Point buy; höga poäng.
How are death and dying handled?
- Döende under noll och dör vid -10. På låga levels fuskminskar jag ibland skadan vid annars dödande attacker åtminstone en gång per karaktär.
What about raising the dead?
- Varierar med kampanjen...
"Cast to further ethos" tycker jag måste handla om mer än att bara använda helande magi. Är man en cleric för en läkedomsgud så visst. Men hantverksgudens clerics vill jag bara får xp för läkande magi om det direkt hjälper en hantverkare eller främjandet av hantverk. Till exempel.
Jag föredrar att lita till skills. Spelarna avgör visserligen om deras gubbar skall leta aktivt i ett visst rum eller inte, men jag ser det så att en PC alltid vet enormt mycket mer om världen och den omedelbara omgivningen än vad spelaren gör.
Sedan försöker jag ha med ett tidsmoment hela...
Det är väl här jag skulle opponera mig också. Mycket coolt och laddad överlag, men om PC-arna i Vecnas våld kommer på någon kreativ plan som gör att de trots allt har en chans att fly allihop tycker jag inte du skall hindra dem genom att lägga till svårigheter i efterhand. Jag vet inte riktigt...
Re: Senaste Fenix
När jag läste religionshistoria och arkeologi på 90-talet förekom kurslitteratur på andra nordiska språk i bägge ämnena. Men i besläktade ämnen som historia och religionskunskap har jag inte stött på något sådant.
1: Nix.
2: -
Men om det innebär att jag spelar mindre svenskt nu beror på hur långt tillbaka jag jämför. Från början av nittiotalet och en femton år framåt spelade jag inget svenskt alls. Sedan prövade jag ett svenskt spel några gånger men slutade för fyra år sedan. Jag har sedan dess köpt...
Riktigt sen till festen
Hinner sällan posta nuförtiden men från min lurkartillvaro vill jag ge en stor och guldglänsande ELOGE till Krank för en väl genomförd bärsärkagång. Snyggt och tydligt har det blivit. :gremsmile:
Hm, ja, splatböcker var jag mycket restriktiv med; jag föredrog egentillverkat material för att få bättre kontroll över vad som passade in i kampanjerna.
En sak som kan ha inverkat var att den längsta av mina kampanjer var uppbyggd med stark magi i åtanke. De varelser man stötte på hade i...
I just 3.x/PF är fightern min favoritklass. Från tidigare versioner fanns direktheten i att helt enkelt drämma till folk i strid. Nu tillkom också en massa roliga feats som grädde på moset. Och det blev inte längre nödvändigt att ha Strength 18% för att vara spelbar.
(Inom parentes: på en del...
Självklart!
Jag tycker att man självklart kan kräva att spelarna anstränger sig lite. Det finns mellanlägen mellan total korrekthet och att fullständigt skita i värden och världen.
Att se färdigheter och värden som ren mekanik helt orelaterat till hur figuren rollspelas är bara bortskämt.
Svävaren. Alla gånger.
Fantasy är roligast att spela, men i verkligheten är sci-fi bekvämare. Hellre robotiserat hem än smutsig kvasimedeltid och djur överallt.
Bara jag slipper gammaldags energy drain är jag glad. Hellre ett gäng beholders än en wraith.
Snälla, snälla, snälla, rara, söta, snälla, ta inte mina levels! :gremsick:
Jo, han har poänger dels om de positiva ting utbredd magi kan åstadkomma och dels om att standardfantasyns medeltidskopior är orimlig i D&D. Men däremot tar han inte upp medaljens baksida. I vår värld sitter folk och släpper ut datorvirus bara för skojs skull. Kommer elaka nekromantiker att nöja...
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.