Nekromanti En fundering

Moradin

Veteran
Joined
29 Mar 2004
Messages
37
Jag leder en ganska ny grupp i Ad&d och jag har inte varit DM mycket innan och jag undrade vad jag ska räkna som "granted power" när jag ska räkna ut Exp. för en Cleric, räknas healing (magi) vad är annars en "granted power" eftersom det inte är en specialty priest.

MVH.
Tobbe
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Nej, för clerics är det Turn Undead som räknas som en granted power. Player's Handbook s35 har lite mer info om granted powers.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag antar att din fråga gäller individuell xp.
I ADnD2 har vanliga clerics bara en granted power och det är turn undead.
Vill du ha en priest som får xp för healing får du nog skaffa ADnD2 Legends&Lore.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Sektionen för individuella xp belöningar säger i DMG till AD&D2ed(revised) om Priests(cleric/druid):

"Per sucsessfull use of granted power 100 xp

Spells cast to further ethos 100 xp/spell level"
(religions/gudens/filosofins/prästens order etc etc)

Jag tolkar i alla fall "use of granted power" syftar på Turn Undead. Och det andra stycket svarar på vad som gäller för helande magi.
 

Moradin

Veteran
Joined
29 Mar 2004
Messages
37
Jag funderade på det också, men det innebär ju att Clericen får massa xp, om man räknar med healing.
Och då kommer upp i allafall en lvl per session i dom lägre lvls.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Jo, de individuella XP bonusarna är inte särskilt balanserade. Men de är nog just menade att vara just obalanserade och få klasserna med mindre HP än Warriors (Fighter/Ranger/Paladin) att hålla jämnare steg(min gissning)

Jag resonerar som så att då det redan är omnämnt vad för bonusar man får att kasta spells(vilket inkluderar helande magi) för clerics så är jag rätt säker på att det syftar på användande av Turn Undead. Om man inte är någon typ av specialpräst från de olika supplementen som jag har för mig ger clerics flera eller andra förmågor.

Men om det är för mycket så kan man ju istället utgå från Fighter som får xp bonus på 10 xp(har jag för mig?) per HD av besegrad varelse. Alltså låta samma formel gälla när clerics gör en Turn Undead.

Jag tycker mer det är tjuvarna som skapar störst obalans i.o.m deras bonus för både användande av sina skills och 2 XP per gp vunna under äventyr(har jag för mig det var). Samtidigt som Fighters känns som de som drar minsta strået. De måste skörda en hel del fiender för att jämna ut mot de andra rollpersonerna gällande individuella XP.

Men ett sätt att hantera det hela kan vara att låta det hela vara väldigt abstrakt och lägga till de individuella bonusarna till hela gruppens XP istället och såldes balansera ut den ojämna fördelningen.

Idén bakom det individuella XP systemet verkar vara en bättre idé i teorin än vad de funkar i praktiken. Det går utmärkt att strunta i dem helt. Funkar nog bättre och bara ge spelarna en klase extra XP som Story Award eller nått sånt. Och behandla all XP som gemensam för hela gruppen utom kanske i vissa speicalfall(klipska idéer osv).

Själv har jag börjat plocka bort XP ur gamla D&D helt och hållet och utgår från "Quests" istället. Det krävs två "Quests" lyckade för att gå upp till level 2. tre till för level 3 osv. Och baka in dom i den takt man tänkt att rp ska levla. Och på högre levels baka ihop flera "Quests" under samma äventyr. Exempelvis personliga "Quests" för varje rollperson som alla ska ha en rimlig chans att uppfylla.
 

Moradin

Veteran
Joined
29 Mar 2004
Messages
37
Det kan ju vara en ide att dra ner xp belöningen till 10xp per användning,eller skänka den till 50xp och höja Fighters belöning till det, vilket gör att dom kommer få ungefär samma mängd xp som warriors.

Till Rogues kör jag 2xp/guld dom själv lootar och samma med om dom lootar en sak.

Eller så kanske jag ska börja med grupp xp, det kanske blir enklare.

Och sedan börja köra med mål och delmål i äventyret.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Schtajner said:
Sektionen för individuella xp belöningar säger i DMG till AD&D2ed(revised) om Priests(cleric/druid):

"Per sucsessfull use of granted power 100 xp

Spells cast to further ethos 100 xp/spell level"
(religions/gudens/filosofins/prästens order etc etc)

Jag tolkar i alla fall "use of granted power" syftar på Turn Undead. Och det andra stycket svarar på vad som gäller för helande magi.
"Cast to further ethos" tycker jag måste handla om mer än att bara använda helande magi. Är man en cleric för en läkedomsgud så visst. Men hantverksgudens clerics vill jag bara får xp för läkande magi om det direkt hjälper en hantverkare eller främjandet av hantverk. Till exempel.
 

Moradin

Veteran
Joined
29 Mar 2004
Messages
37
Ni som har spelat det här mer än vad jag har gjort, vad tyckte ni var den smidigaste vägen att balansera xp?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Gholam said:
Ni som har spelat det här mer än vad jag har gjort, vad tyckte ni var den smidigaste vägen att balansera xp?
Jag testade individuell xp för c:a 22 år sedan. Som du säkert förstår så är det inte mycket jag kommer ihåg för det var så länge sedan - men det finns EN sak som jag KOMMER ihåg: jag slängde det individuella xp-systemet i soporna för det fungerade inte.
Använd "kommunist-xp", d.v.s. alla får lika mycket xp.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,842
Location
Off grid
anth said:
Använd "kommunist-xp", d.v.s. alla får lika mycket xp.
I den mån det finns XP får alla köa för att få exakt lika lite, förutsatt att man har "Party book".
Jag gillart!

//EvilSpook :t6b-2: :t6r-5:
 

Moradin

Veteran
Joined
29 Mar 2004
Messages
37
Tack, jag måste nog byta till group xp så jag slipper hålla reda på allt också :gremgrin:
 
Top