Nekromanti Vem/Vad vill man inte möta i en dungeon?

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Inspirerad av Krank och Paxen som i deras tur var inspirerad av mig har jag kommit på en ny tråd:

Vad/vem/vilken vill ni inte möta när ni går ned i en dungeon?*



*= Om ni måste betrakta er med level så är ni alla humans på level 2 och ni är multiclassad mellan bard och fighter. Tråden är att betrakta som "just for fun". Man behöver inte vara insatt i dnd eller d20. Det räcker med att man har tittat på en monsterbild och tänkt "fuck this shiet det är idol på TV imorgon".


Behöver ni hjälp att hitta monster så googla: dungeons & dragons monster eller något. Ni är kreativa. Ni fixar det.


Ps. Svarar man gelatinous cube eller halfling outrider så har man precis blivit level drain'd.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Mind friggin' Flayer.

De käkar upp din hjärna. Mind rape är en underdrift.

Sedan att var och en av dem är fullfjädrade ondingar, komplett med megalomani och sadism, det är en bra bonus.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Bara jag slipper gammaldags energy drain är jag glad. Hellre ett gäng beholders än en wraith.

Snälla, snälla, snälla, rara, söta, snälla, ta inte mina levels! :gremsick:
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Jag skulle nog bli orolig ifall det bröt mot normen, ett stort monster med gott om taggar och tänder är ändå något som får mig att tänka "coolt, gött att spelledaren har kol och att detta monstret är precis lagom starkt för oss". Om jag däremot blev mött av något underligt, eller rent av mundant men samtidigt skrämmande så skulle jag vilja vända om, typ ett får. Ett ulligt gulligt vitt får, det är liksom jobbigt, ska jag döda det? Ska jag rädda det? Vad är detta? Är det bessat av galna demoner? Jag är säker på att det kollade underligt på vår kvinnliga och dåligt berustade barbar. AHH!
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
w176 said:
Om jag mötte det här in dungon skulle jag bliväldigt, väldigt rädd.



Håller med. Utöver den mest bizzara monster beskrivning en spelledare kan ge så får man också frågan: "vad gör ni?"
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,842
Location
Off grid
Fortifikationsverket. Då vet man att det är överhängande rasrisk, alla kul prylar är borta och stället kommer plomberas inom kort... Glädjedödare... :gremsuck:

//EvilSpook
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
I en dungeon måste du möta det du springer på head on. Att undvika det genom att gå en omväg är nästan aldrig en option. Därför är det värsta du kan springa på där nere i det fackelupplysta mörkret den där gamle klasskompisen från gymnasiet, den som du knappt minns namnet på och inte längre har ett dyft gemensamt med och som, efter den inledande, lite trevande hälsningen, inte kan erbjuda annat än en pinsam tystnad mellan er.

/Anders
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Organ said:
I en dungeon måste du möta det du springer på head on. Att undvika det genom att gå en omväg är nästan aldrig en option. Därför är det värsta du kan springa på där nere i det fackelupplysta mörkret den där gamle klasskompisen från gymnasiet, den som du knappt minns namnet på och inte längre har ett dyft gemensamt med och som, efter den inledande, lite trevande hälsningen, inte kan erbjuda annat än en pinsam tystnad mellan er.

/Anders
Phil!

http://www.youtube.com/watchv=xkW_ZkMtmlQ&feature=youtube_gdata_player
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Den här kombon vill jag inte möte djupt nere i en dungeon som en level 2 human, bard/fighter.
Finns ingen chans att ta sig därifrån i skapligt skick.

 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
De två grejer jag haft med i min kampanj hittils som jag märkte att spelarna reagerade på med "oh shit" var:

Beholder (fast de bidde lurade, för det var en Gauth...)
Mindflayer (fast den var inte ute efter att döda, så den stunnade och ninjade iväg)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
unfair said:
Jag skulle nog bli orolig ifall det bröt mot normen, ett stort monster med gott om taggar och tänder är ändå något som får mig att tänka "coolt, gött att spelledaren har kol och att detta monstret är precis lagom starkt för oss". Om jag däremot blev mött av något underligt, eller rent av mundant men samtidigt skrämmande så skulle jag vilja vända om, typ ett får. Ett ulligt gulligt vitt får, det är liksom jobbigt, ska jag döda det? Ska jag rädda det? Vad är detta? Är det bessat av galna demoner? Jag är säker på att det kollade underligt på vår kvinnliga och dåligt berustade barbar. AHH!
"Ni hör ljudet av strid eka längs den stensatta korridoren. Gången sluttar svagt nedåt och är inte helt rak. Vad som händer där framme är alltså dolt från er nuvarande position.

Sakta förflyttar ni er längre ned, närmare ljudet. Det är som om det kompakta mörkret kring er slukar ljuset era flämtande facklor försöker sprida.

Plötsligt ljuder ett blodisande skrik från en varelse i dödsångest.

När ni försiktigt börjar röra er igen hör ni två dova slag: Dom! Dom! Det låter ungefär som ett grottroll som skallar klippväggen. Det följs av ljudet av kött som slits isär i strid.

Ni rundar en krök i korridoren, och framför er ser ni en kort sträcka fram till en halvöppen dörr. Innan ni hinner börja gå den sista sträckan som skiljer er från dörren, slängs ett avslitet huvud av en Barghest ut genom dörren.

När ni till slut kikar genom den halvöppna dörren så ser ni ett svagt upplyst rum, fyllt av de motbjudande resterna av flera döda varelser. Avslitna ben korsas med armar som slutar i förvridna klor eller håller krampaktigt fast i brutna vapen. Buckliga eller sönderslitna delar av flera olika slags rustningar ligger strödda runt omkring.

Mitt i rummet står ett litet, ulligt lamm. Det vänder sig mot er och skuttar fram med ett glatt: Bäääh.

Vad gör ni?"
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
unfair said:
Jag skulle nog bli orolig ifall det bröt mot normen, ett stort monster med gott om taggar och tänder är ändå något som får mig att tänka "coolt, gött att spelledaren har kol och att detta monstret är precis lagom starkt för oss". Om jag däremot blev mött av något underligt, eller rent av mundant men samtidigt skrämmande så skulle jag vilja vända om, typ ett får. Ett ulligt gulligt vitt får, det är liksom jobbigt, ska jag döda det? Ska jag rädda det? Vad är detta? Är det bessat av galna demoner? Jag är säker på att det kollade underligt på vår kvinnliga och dåligt berustade barbar. AHH!
Hade en spelledare som hade skapat en ganska stor dungeon som var en enda stor fängelsehåla. ca 200 fångar som, enligt storyn, hade blivit tillfångatagna för att utföra experiment på dom. Var ganska okej först, även efter att fått höra vad dom hade gjort (aha, våldäktsman, mördare... efter att vi har tagit kål på han vi ska ta kål på så stänger vi igen öppningen så får dom ruttna här) men.. Efter ett tag så stötte vi på kvinnor, både döda och utnyttjade. Och vidare så stötte vi på människor som hade blivit torterade och som höll på och dö.

Man kände sig ganska förstörd efteråt, mest för att det var helt oväntat. Så, just nu ligger det på min lista, för jag känner inte för att spela en sån dungeon igen.
 
Top