Nekromanti Vad spelar egentligen svenska rollspelare?

Narek

Veteran
Joined
11 Aug 2008
Messages
9
Location
Lund
1. Ja
2. Mutant: UA, en gång i veckan. Målet är att spela alla skrivna äventyr i en episk kampanj.
Eon, sporadiskt.

Om jag själv ska spelleda eller sätta igång en omgång så väljer jag oftast inte svenska spel.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Schtajner said:
1: Spelar du något svenskt kommersiellt, gammalt som nytt, rollspel/kampanjsättning aktivt eller i alla fall någolunda regelbundet?

2: Vilket/vilka?
1. Yes box, rätt många om jag tänker efter.

2. [LoL] speltestas någon gång i månaden. Det må jag ju räkna som aktivt. När det väl är klart lär det bli ännu mer frekvent.

DoD-91:ans upplaga är något som alltid puttrar på i bakgrunden av en massa andra kampanjer.

Övriga Drakar & Demoner upplagor (förutom Trugdvang & Cronopia) spelas mer sällan, och dessa kan jag inte räkna som aktivt spelade.

Vår EON period är för tillfället lagd på is, men över lag får jag säga att det har spelats rätt hårt de senaste åren.

Någon gång per år spelas Mutant. Då snackar vi max en kväll för mer pallar jag inte som spelledare. Vet inte vilken upplaga det är dock, svart bok som det står Mutant på har jag för mig?

Gemeni boken brukar jag ta på en gång i veckan, men det lär ju inte räknas som aktivt. Vill spela det men får inga hugg hos spelarna.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,722
Jag har spelat Saga typ en gång om året de senaste två åren. Det är nog höjden av regelbundenhet för mig när det gäller svenska spel.

På mindre regelbunden basis har det blivit en del Medan världen går under och Evolutionens Barn på konvent (eller i konventsliknande sammanhang).
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Ja.

Någorlunda regelbunden blir en definitionsfråga, men eftersom vi spelar en gång i veckan och ofta medellånga kampanjer räknar jag som aktivt spelande spel som vi har pågående kampanjer i, sådana spel som vi ofta återkommer till eller funderar funderar på att återkomma till.

Under det senaste året har vi spelat Eon, Coriolis, och Teknochock. Inom den senaste två-årsperioden finns också Trudvang och Mutant:UA - i båda spelen har vi uppskattade kampanjer och rollpersoner så de är alltid med när vi diskuterar vad vi ska spela härnäst.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Re: Alla spel, inte bara svenska och kommersiella.

  • Daemon (eget)
  • Av jord är du kommen (eget)
  • Revolver (eget)
  • Mouse Guard (över nätet)
  • Burning Empires (över nätet)
  • Burning Wheel (över nätet)
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Re: Alla spel, inte bara svenska och kommersiella.

Senaste jag spelat i ungefärlig ordning.

*Mutant UA: Pirit Den Innersta Kretsen
*Svenska Basic/Expert D&D. Fasornas Berg och Nights Dark Terror
*Götterdämmerung med Barbarians of Lemura hack. Likskändarna och Edda Zollens Doppelgängerdilemma.
*DoD svarta boxen. Havets Vargar med extra äventyr.
*Action! Introduktionsäventyret
*BoL: Två introäventyr i orginal settingen
* Götterdämmering. Dr Grandottes Vidunderliga Blick.
* Mutant U:A. Zonbodegan.
* The Children of Jullah(Conan d20) med BoL
*Drakar och Demoner Trudvang. Snösaga.
*BoL: Eget äventyr kapat från en Conan novell.
*DoD91: Svavelvinter
* Call of Cthulhu. Egen kampanj i modern tid med pseudo-Delta Green stuk.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
1: Spelar du något svenskt kommersiellt, gammalt som nytt, rollspel/kampanjsättning aktivt eller i alla fall någolunda regelbundet?
Utöver mina egna spel? Nej.

De senaste fem åren har jag kört i...
× Svavelvinter (för att speltesta Matiné)
× Gemini-världen (för att speltesta Matinés magisystem)
× Mutant-världen (för att speltesta Mutiné)
× Mutant Chronicles-världen
× Spelat Supergänget och Genesis alla spel en gång
× Nostalgi och Bläck två gånger.

/Han som kan säga att det bara var Svavelvinter, Gemini- och Mutant-världen som var någorlunda regelbundna
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Det enda vi spelar regelbundet är väl Haragada, för att testa inför den nya versionen (den är på gång när som helst nu, jag lovar! Inom ett år i alla fall ...), och egentligen knappt det. Det påminner mig om att jag borde göra en ny version av till exempel Terone, för när man inte vill spela sitt eget spel är det något som är fel. :gremsmile: (I detta fall helt klart reglerna, och kampanjstrukturen (avsaknad av sådan).)

(Annars spelar vi mest Apocalypse World, och jag blev nyss väldigt sugen på lite Polaris igen. Och In a Wicked Age.)
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Schtajner said:
Av ren nyfikenhet tänkte jag ändå ställa frågan till folket som ändå huserar här.

1: Spelar du något svenskt kommersiellt, gammalt som nytt, rollspel/kampanjsättning aktivt eller i alla fall någolunda regelbundet?

2: Vilket/vilka?
1. Nej. Med undantag av Noir tycker jag generellt att det finns bättre internationella (US/UK) alternativ till de flesta svenska spel ja skulle kunna tänkas vilja spela (främst relativt traditionell sci-fi och fantasy).

2. - (när det begav sig spelade jag mycket Eon och kan tänka mig att pröva fyran när den kommer)
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Har spelat massor av Eon samt några få sessioner annat. Bangar inte på mer Eon men då måste man ha äventyr eller kampanj som spelar på Eons styrkor.
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Schtajner said:
Spelar du något svenskt kommersiellt, gammalt som nytt, rollspel/kampanjsättning aktivt eller i alla fall någolunda regelbundet?
Jag spelar Operation: Fallen Reich aktivt, minst en gång varannan vecka (under säsong, sommartider är inte rollspelstider, om man inte räknar Lajv) DoDs 5:e Konfluxen kampanj kommer att tas upp igen, för att köras tillsin avslutning. Vi älskar den. Det blev lite fantasystopp bara.

Så...jag kör bara Svenskt.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
OT

Dimfrost said:
Det påminner mig om att jag borde göra en ny version av till exempel Terone,
Jaaaa!

Tar fram det ibland och suckar över att jag skulle vilja kunna spela det.... om du fattar vad jag menar, så löjligt coolt, och samtidigt...
tar för lång tid att översätta världen och stämningen till Solar eller AW
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Just nu spelleder jag Undergångens Arvtagare med moddade Version Noll-regler och en speltestkampanj till Eon IV.

Som spelare är jag med i en kampanj som utspelar sig i Chronopia fast med Rustbeltregler.

Utöver detta så träffas vi i Eon IV-teamet en gång i veckan för att äta kakor, speltesta de senaste regeländringarna och stämma av de senaste nyheterna. Mötena brukar avslutas med att Blasphemy tvingar våra stackars rollpersoner för kvällen att kämpa mot varandra till döden för att testa de nya skadetabellerna. :gremwink:
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Schtajner said:
1: Spelar du något svenskt kommersiellt, gammalt som nytt, rollspel/kampanjsättning aktivt eller i alla fall någolunda regelbundet?
Nej.
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Jag spelar Oktoberlandet då och då, tycker mycket bra om settingen där. Annars har det inte blivit många svenska spel på länge.

I övrigt spelar jag:

Dogs in the Vineyard

Apocalypse World

Dread

Game of Thrones

...och ska ge mig på FATE nu, eller möjligen Summerland eller Itras By, lite beroende på vad som faller mig på läppen i veckan som kommer.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Schtajner said:
1: Spelar du något svenskt kommersiellt, gammalt som nytt, rollspel/kampanjsättning aktivt eller i alla fall någolunda regelbundet?

2: Vilket/vilka?
1: Nix.

2: -

Men om det innebär att jag spelar mindre svenskt nu beror på hur långt tillbaka jag jämför. Från början av nittiotalet och en femton år framåt spelade jag inget svenskt alls. Sedan prövade jag ett svenskt spel några gånger men slutade för fyra år sedan. Jag har sedan dess köpt flera svenska spel, något jag med ett enda undantag inte gjort sedan åttiotalet.

För mig är det inte i första hand kvalitetsskillnaden utan att inga svenska spel på allvar försökt bryta sig in i de aspekter av D&D/PF som jag gillar i mina kampanjer. (Jag vet inte hur många gånger jag på svenska fora läst kosmetiska varianter av meningen "jag gillar jordnära, skitig fantasy med låg magi".)
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Jag vet inte hur många gånger jag på svenska fora läst kosmetiska varianter av meningen "jag gillar jordnära, skitig fantasy med låg magi".
Det här kan jag hålla med om. Faktiskt så verkar oftast, i varierande grad, svenska rollspel(inte bara fantasy) skrivna med just den utgångspunkten.

Jag giller visserligen pseudohistorisk fantasy som försöker vara jordnära. Men jag har upplevt ett visst överflöd av det just bland svenska spel.
 
Top