Nekromanti Vad spelar egentligen svenska rollspelare?

urkaz

Veteran
Joined
11 Nov 2011
Messages
2
1: Ja

2: Har spelat olika Drakar och Demonerkampanjer sedan 1985. Allt från DoD 2.0 till DoD 6r. Kör vanligen DoD 91 års regler med en hel del husregler. Har provat andra svenska spel (som Eon) men utan att riktigt fastna. Många ogillar BRP men jag föredrar enkla, lättändrade och snabba regler. Ändra något i EON och hela systemet havererar (lite överdrivet men med ett korn av sanning...)
 

sakara

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
119
1: Spelar du något svenskt kommersiellt, gammalt som nytt, rollspel/kampanjsättning aktivt eller i alla fall någolunda regelbundet?

Japp

2: Vilket/vilka?

3st grupper av MUA. Dock VÄLDIGT olik setting/ide/bakgrund i varje.
 

KostaFriaLigan

Warrior
Joined
26 May 2008
Messages
236
Location
Stockholm
Lite sen - och jag svarar på det jag spelat senaste året...

1. Ja
2. Svavelvinter (frågan är om det ens får räknas, ännu..)

TILLÄGG: Glömde visst att vi spelat OFR, kanske för att spelet är på engelska.
 

KostaFriaLigan

Warrior
Joined
26 May 2008
Messages
236
Location
Stockholm
Kunde inte låta bli att göra lite ovetenskaplig statistik:

I fallande ordning:
DoD 12 st (en massa versioner, men eg bara två pers de moderna - typ)
MUA 11 st
Eon 9 st
NEJ 8 st
Noir 3 st
Coriolis 2 st
Saga 2 st
Resterande* 1 st/spel

Inte så illa, men väldigt mkt nostalgispel då inget utom resterande är nytryck (väl?). Som sagt med risk attd et är felräknat etc - intressant. Alla (nästan) spelar bara gamla, äldre, äldst grejer.

*Resterande: OFR, Oktoberlandet, Evolutionens barn, Medan världen går under, LoL, Haragada, Teknochok, Daemon, Revolver, Av jord är du kommen, Götterdämmerung, Action, Ma(u)tiné, Svavelvinter RPG.

PS. Anledningen tilld etta är att vi började diskutera det på Irrfäder (här). DS.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Vi på boningen har också diskuterat det där (fast i smyg).

Jag tror att man kan hårddra det till att den genomsnittliga svenska rollspelaren antingen spelar gamla spel och/eller spel som hen gjort själv, eller - om personen är tillräckligt gammal - gamla spel som hen gjort själv.

Vi bör således bli äldre och göra fler spel!
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
1: Ja

2: MUA Ulvriket, tidigare spelade vi UA-kampanjen, Snösaga till DoDT, och letar man sig tillbaka till forntiden har det spelats en massa DoD (87 o 91), cyber-Mutant, Stjärnornas Krig. Även några svenska indiespel, typ Oskrivna Blad. Tellus och Sägen.

Men huvudsakligen är det engelskspråkiga spel som spelas (dom utgör ju den största delen av det utbud man har att välja från), se min sig för de som spelas just nu.
 
G

Guest

Guest
Schtajner said:
1: Spelar du något svenskt kommersiellt, gammalt som nytt, rollspel/kampanjsättning aktivt eller i alla fall någolunda regelbundet?

2: Vilket/vilka?
* Drakar och demoner 91, spelleder något eget hopkok, nya skurkar varje gång. Blir inte särskilt ofta då spelgruppen huserar i min hemby.
* Mutant: UA, spelar den officiella kampanjen. Ambitionen är väl att spela varannan vecka men det har blivit ett avbrott nu.
 

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
Spelleder Drakar och Demoner 6ed relativt ofta. Väldigt sällan western och Eon. Som spelare mutant och väldigt lite Noir. I min spelgrupp äger vi de flesta svenska mainstream spel. Sent 8o-tal och framåt. När jag tänker efter lite så är vi alla i gruppen samlare.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Hinner jag något så är det Operation: Fallen Reich av svenska rollspel. Annars är det det hemmasnickrade såpasystemet och Pendragon som gäller.

-Gunnar
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
1: Spelar du något svenskt kommersiellt, gammalt som nytt, rollspel/kampanjsättning aktivt eller i alla fall någolunda regelbundet?
Ja.

2: Vilket/vilka?
Stjärnornas Krig (om det räknas eftersom det är en översättning), DoD Expert, Mutant 2.
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Jag spelleder en kampanj i Trudvang med grovt modifierat regelsystem. Stridsreglerna har blivit Dragon Age-inspirerade med stunts. Magisystemet bygger på improvisation. Färdighetsslagen har fått ett extra utfall och därmed kunnat modifieras för att användas så att färdigheterna kan fungera som moves i Apocalypse World.

Istället för färdiga äventyr kretsar kampanjen helt kring rollpersonerna, deras mål och konflikter med släkter, gårdar och rivaler.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Vi spelar Coriolis, DoD-Trudvang och Mutant undergångens arvtagare i omgångar. Ljusblommans mörka blad blev vi klara med förra sommaren, Järntunga nu i höstas, och nu i veckan kör vi igång Nordholmia då vi blev klara med Pirit förra veckan.

Vi stödköper också svenska rollspel i allmänhet, då vi spelar mycket och därför får en helt okej rollspelskassa genom studiefrämjandet. (Man får en viss summa per 'studietimme'). Det enda vi inte känner att vi riktigt behöver stödja är Eon, det klarar sig ändå. :gremsmile:
 

dawnrazor

Veteran
Joined
15 Jul 2011
Messages
197
Location
Staffanstorp
Titan Dungeons & Dragons med min son.

Annars kör vi RC Dungeons & Dragons, men det är ju inte på svenska.

Framöver planeras KULT-äventyr och DoD (blir nog -89, eller kanske -91). Och så är jag sugen på Chronopia, men vi får se. Så många spel, så lite tid...
 

Scullicon

Veteran
Joined
27 Mar 2011
Messages
44
Location
Göteborg
1, Da

2, Eon, Nästan helt uteslutande Eon.
Bara prövat andra rollspel mycket snabbt och inte fastnat för något av dem.
 
Top