Håller helt med
Men det löser man ju genom att ändra reglerna så som jag skrev.
Och kanske ge ett grundvärde i alla färdigheter på samma sätt som det är i många andra spel, både Eon och D&D3ed har väl så om jag inte minns fel.
Så om man är en stark person så är man automatiskt lite bättre på...
Det är lite både och, beror på vad vi känner för antar jag.
Det jag skulle vilja ha just nu är hmm hur ska man förklara det.. tänk dig en film i stil med the Grudge eller the Ring eller liknande.. men istället för en rädd liten flicka som går in i det där huset med spöket så är det Arnold eller...
I min spelgrupp så är det Kult som gäller för tillfället, vi har spelat en hel del Eon och D&D3ed samt ett eget ihopplock som vi kallar för rollis :gremtongue:
Men Kult är nog det som vi haft de allra bästa spelstunderna med :gremsmile:
Problemet med Kult enligt min åsikt är dock reglerna.. Om...
någonting jag stör mig riktigt mycket på i ett äventyr är när spelledaren endast tänkt ut 1 enda möjlig väg till att klara en utmaning och inte låter spelarna få tänka ut någonting själva eller ens försöka vara lite kreativa och utnyttja alla sina karaktärs förmågor.
Re: Hur man inte får besök av Jehovas
Varje gång jehovas kommit till mig har jag jobbat nattpass och varit dödstrött och inte orkat med nå mera än "Inte intresserad" Då dom vill att jag ska köpa deras tidning om hur man klarar sig från undergången... då brukar dom kasta in nån "gratis" reklam...
Haha bara kul med folk som är lite galna ju ;P
Blev och tänka på då jag och 2 polare jobba på konfirmationsläger en gång i tiden.
Kantorn och hans fru som var ungdomsledare där var helt galna på att vi lyssnade på Iron Maiden... kantorn speciellt predikade hela tiden om hur han själv en gång i...
Håller helt och hållet med dig på alla punkter :gremsmile:
En sak vill jag tillägga och det är att jag vill att rollpersonerna ska ha möjlighet att utvecklas på ett bra och realistiskt sätt :P
skulle nog kunna tänka mig vara med men ska upp till Tammerfors om en vecka och gå i skola i 6 veckor och vet inte riktigt hur mycket tid jag kommer ha att hänga på forumet under den tiden :/
Alright då ska vi se här!
Får väl börja med att tacka för alla svar, de gav en del tankeställare :gremsmile:
Borde givetvis skrivit det här redan från början men jag har en ful ovana att skriva mina inlägg för snabbt utan att tänka igenom dom så noga :P
Syftet med själva erfarenhetssystemet...
Re: Frågan är felställd
bra poäng du har där :gremsmile:
Men det är just som du säger:
När man gör saker i verkliga livet så blir man oftast bättre på dom efter ett tag, eller om man tränar eller pluggar osv...
Alltså man utvecklas hela tiden i det verkliga livet, därför bör det finnas ett...
Re: Jag vet iaf vad jag inte gillar...
Fördelen med att låta slumpen avgöra blir ju att man måste anpassa sig själv efter sin karaktär och inte tvärtom vilket kan vara en ganska kul utmaning. Men som du säger, nackdelarna finns där dom med :gremsmile:
Tja!
Vilket sätt tycker ni att är det bästa sättet att utveckla sin rollperson under spelets gång?
D&D varianten med Exp och levels?
Kult varianten med erfarenhets poäng som man höjer valfria färdigheter efter varje avklarat uppdrag?
Eon varianten där man får pröva höjja de färdigheter man...
Nu har jag inte spelat Eon på ett bra tag även om jag håller på och förbereder några äventyr för tillfället...
men om man jämför med tex ett bergstroll som slår Ob8T6+ osv med ett kraggsvärd eller en storyxa så är det väl ganska mycket antar jag...
Men o andra sidan slår man till någon med...
för mig är huvudsaken att det med hjälp av reglerna går att göra en intressant rollperson på ett sådant sätt som man vill ha den :gremsmile: och sedan att det dessutom går att utveckla den rollpersonen under spelets gång.
Jag vill också att det ska gå att som spelare kunna improvisera eller...
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.