Nekromanti Galen, religiös kärring!

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Måste bara få andas ut detta. Kan inte sluta skratta...

Idag var jag med farsan till ett byggcenter i Karlskoga och köpte nytt tak till mor och fars altan. Just som jag står och lastar taket kommer det en kärring, ca 50 bast och ställer sig och stirrar på mig. När jag tittar upp säger hon:
"Så du följer Honom, du!"
"Va?" säger jag. Jag och farsan glor tillbaka.
"Ditt kött skall brinna då djävulen väcks!"
"Va?" säger jag och flabbar för jag tror att hon skämtar. Det gör hon inte.
"Hon stör sig nog på tröjan", säger farsan och pekar på min Black Sabbath T-shirt. Hon nickar och fortsätter sedan:
"På den yttersta dagen skall ditt syndfulla kött brinna, och blod skall flyta av det kött som bistår Honom. Gud skall ta de sina i beskydd, och sådana som du skall få sitt straff."
"Stick åt helvete med dig, jävla stolle", muttrar farsan.
"Nej", svara hon stumt. Jag bara garvar.
"Lägg ned för fan, det är musik, inget annat." Säger jag.
"Stick åt helvete din jälva idiot. Du är ju galen", säger farsan.
"Musik", hon fnyser hånfullt åt mig. "Man kan bli lurad."
"Man kan det ja", väser jag och nickar menande mot henne. Då går hon.

...Jag och farsan skrattade gott hela vägen hem.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Ha ha...


Av barn och idioter får man höra sanningen...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Tänk vad jobbigt det måste vara att vara hon. Tänk att reagera så _varje_gång_ man swer en hårdrockare/punkare/whatever... Hon måtte inte få mycket annat gjort... =)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
Tänk vad jobbigt det måste vara att vara hon. Tänk att reagera så _varje_gång_ man swer en hårdrockare/punkare/whatever... Hon måtte inte få mycket annat gjort... =)
Ja, det tänkte jag också. Sedan blev jag lite sur över att jag inte hade någon "mosigare" tröja. Om jag haft At The Gates eller Dimmu Borgir på mig, det hade varit kul. :gremwink: Eller också hade jag inte kommit hem levande.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Skönt med folk som tar sin religion på allvar, och inte kompromissar med er satanister. ;-)
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Vad otrevliga ni var mot henne. Hon gjorde ju allt av omtanke och det borde hon credas för. Du borde tänka att idag träffade jag en tant som inte ville att "mitt kött skulle brinna" och det måste du lägga på pluskontot. Visserligen så kanske hon kunnat ta upp saken på ett mer diplomatiskt sätt men det kunde ju å andra sidan ni också gjort när ni svarade henne. Skojiga tanter som säger oväntatde saker ska man vara rädd om.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jaja, det finns många personer i vår herres hage... =)
Har inte dirket råkat ut får någon sådan person, än så länge iaf..
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Äsch, vadå. :gremsmile:
Hon var helt knäpp. Hade hon tagit upp en värdig diskussion om saken, där jag kunnat svara med långa delar ur hårdrockens historia och mediaförvrängningen utav olika typer av musik så hade det varit en annan sak. Dock svarade jag mest med garv, men min far har inte mycket till övers för konstiga främlingar. Han är som han är. Dessutom tycker jag att hon är galen. Religiösa fanatiker har jag ingenting till övers för... Alls...

... Alla mina reglionsarbeten avslutades med ofta med en analys om hur religionen enbart är bland människans mest effektiva vapen, inget mer. Jag är inte så positivt iställd till religiös fanatism. Speciellt inte när man verkligen blir påhoppad personligen. Dock har du rätt i en sak, hon tänkte i alla fall på mitt bästa, utifrån sin synvinkel, och det var väl i alla fall vänligt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Hm?
Jag förstår inte riktigt vart ditt inlägg pekar.
Jag är väl trög antar jag. Man kanske blir det efter många år i kontakt med djävulen... :gremwink:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Var glad för det du. Eller well... Det är ganska kul, fast det beror ju helt enkelt på hur galen fanatiker man möter. Blir dom värre än henne, då är det nog kört. Hehe...
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Jag skulle testat att vända på det hela och peka på de synder hon förmodligen själv begår. De sju dödssynderna, Jesus predikan om förlåtelse osv kan vara rätt kul att använda som motvapen. Tyvärr träffar jag aldrig på några dylika galningar.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Mäster Charovan said:
Jag skulle testat att vända på det hela och peka på de synder hon förmodligen själv begår. De sju dödssynderna, Jesus predikan om förlåtelse osv kan vara rätt kul att använda som motvapen. Tyvärr träffar jag aldrig på några dylika galningar.
Det, var sannerligen, det bästa inlägget i den här tråden. Geni-drag! Självklart skulle man ha gjort lite attacker mot hennes hårda bud genom att själv predika om förlåtelsen, bemötandet av din nästa osv.
Klockrent. Stöter jag på henne igen lovar jag att bestämma ett möte åt dig :gremwink:
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Ja, det var i sanning generöst... :gremwink:

Allvarligt talat, antingen var det en sjuk människa eller så menade hon allvar. I båda lägena finns det liksom ingen anledning att vara otrevlig. Skillnaden mellan parterna krymper ju drastiskt om så är fallet.

Å andra sidan fick jag ett lättare frispel på sjukavdelningen på jobbet idag varpå jag högljudt deklarerade att jag borde "sparkat kärringen genom fönstret". Det är som bekant varmt och skönt i glashus.
 

Crom

Veteran
Joined
20 Dec 2007
Messages
53
Haha bara kul med folk som är lite galna ju ;P

Blev och tänka på då jag och 2 polare jobba på konfirmationsläger en gång i tiden.

Kantorn och hans fru som var ungdomsledare där var helt galna på att vi lyssnade på Iron Maiden... kantorn speciellt predikade hela tiden om hur han själv en gång i tiden gillade Maiden men så berättade nån för honom att dom är satanister och då slog han genast sönder alla sina maiden skivor den stackarn...

Så fort man nämnde nån låt så hade han också en "satanistisk" förklaring till den... tex Aces High som enligt honom handlade om "dödsmaskinen" dvs flygplanet som err uppfanns bara för att döda...
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Ack och Ve...

Tillhör ett gäng välsignat galna Arkeologer som har en liten grupp som tycker det är kul att festa (nåja, träffa folk för min del), iscensätta en tolkning av vad vi kan tänka oss folket under vikingatid gjorde vid festhögtider...

Nå vår tolkning är enkel, vi kliver upp på en gravHög (inte från vikingatid), iklädda vikingatida (nåja återigen en tolkning och inte den allra senaste av dessa) dräkt och blotar. Genom åren har förekommit grisblod, blommor och mjöd. Alltså inga hästar, människor etc. Före och efter blotet äter och dricker vi gott tillsammans - antingen på plats eller hemma hos någon i föreningen.

Genom åren har vi också förföljts av den Galne Kristne Mannen! Första året jag deltog så stormade han upp till högen där jag och maken väntade på de övriga (som inte kommit) och anklagade oss för en rad hedniska riter - åkallandet av onda makter etc etc. Jag blev rädd, för inte nog med att karln betedde sig som en domedagsprofet han hade också två Stora hundar med sig och Jag är hundrädd. Han pekade på mig och menade att jag var den värste av oss två och under tiden började övriga i föreningen dyka upp. De andra resonerade med honom och så småningom begav han sig iväg...

Nå, året därpå, var han återigen på oss. Den här gången var jag och maken inte ensamma och det gjorde klart saken bättre... dvs, jag hade folk som har mycket mer skinn på näsan omkring mig som kunde bemöta karln...

Det här har fortsatt genom åren, nu är inte jag och maken så aktiva längre men de flesta gångerna blot har skett så har mannen dykt upp. Med påföljd av att han de fakto jobbat hårt på att få folk arga på honom... andra tycker det bara är kul att diskutera och det gör mig vansinnig - något som iofs förklarar varför jag inte deltar i festandet längre, det är inte roligt att bli störd av vettvillingar i en fredlig fest. :gremfrown:

Nå, sa jag det, karln har ett kors tatuerat i pannan! Ehum, ok, vi gestaltar vikingatida blot en á två gånger om året och han har ett kors i pannan!

För min del vet jag iofs att karln har en skruv lös eller ett helt trallskruvpaket i alla fall... Att han mentalt inte mår bra och vet vilka gränser det finns för vanligt mänskligt beteende är i alla fall glasklart - ja, oavsett om han är grymt kristen så innebär det inte att man går över sådana oskrivna lagar... det och självbevarandedriften... ge sig i kast med omkring trettio vuxna människor som utför synbarligen mystiska riter på en gravhög - hur kristen jag än är så skulle jag inte ge mig i kast med det. (btw, om jag skulle klargöra min religiösa tillhörighet så är det mer kristen än något annat)

Nå, tokiga människor finns det alltid. Fanatiker eller galningar spelar mindre roll, en fanatiker är IMO mer eller mindre galen. Att man SKA hantera folk som beter sig utanför de oskrivna Svenska Mänskliga beteendelagarna med den största respekt och försiktighet vet jag också. Vem vet om denna person i ett Psykotiskt tillstånd faktiskt sliter fram ett dolt vapen och hugger dig i ryggen? Så, var försiktig med dylika människor, och undvik dem om du kan - du kan inte tala dem tillrätta, i värsta fall agiterar du dem till en punkt du inte vill veta av.

När det gäller Jehovas vittnen mfl själasamlare... så är bordet ett helt annat. Det är då du antingen skrämmer bort dem (det gjorde jag... ofrivilligt... på hallväggen hemma hänger nämligen dolkar... och jag har inte haft mer än ett besök av JV... :gremsmile: ) eller bjuda in till en god diskussion där ditt mål är att krossa deras självbelåtna flin. :gremsmile: Här gäller det att vara en god talare... vilket inte jag är. :gremsmile:

Hujjedamig..... :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Eva Florén said:
När det gäller Jehovas vittnen mfl själasamlare... så är bordet ett helt annat. Det är då du antingen skrämmer bort dem (det gjorde jag... ofrivilligt... på hallväggen hemma hänger nämligen dolkar... och jag har inte haft mer än ett besök av JV... :gremsmile: ) eller bjuda in till en god diskussion där ditt mål är att krossa deras självbelåtna flin. :gremsmile: Här gäller det att vara en god talare... vilket inte jag är. :gremsmile:
Själv brukar jag låta mina halvtama jehovas stå kvar utanför ytterdörren och få grymt med argumentativt spö. Jag hade en från början, som jag brukar kalla "stackars-karln" (för att det brukar bli så synd om honom när man argumenterar emot). När han efter några möten insåg, att den där Bergström kan man ju inte diskutera med, han är ju alldeles för påläst, så har han börjat ta med sig allehanda småstollar av olika slag. Jag hade en ordentlig drabbning med en "pålästa-karln" en gång, en av de första stackars-karln hade med sig. Han var, som namnet antyder, påläst - men han hade ändå mycket svårt att svara på min, som jag tyckte, enkla fråga ("var kejsar konstantin gudomligt inspirerad, gällandes kyrkomöätet i Nicea och det där förekommande utsorterandet av blivande evangelier"). Han var rolig. Slingrig som en torsk, var han. Sedan har vi ett gäng andra - nu senast var det "fanatiske-karln" som var rätt trevlig, men hemskt envis - han ville inte ens gå med på att Konstantin gjort något överhuvudtaget och hävdade att bibeln såg ut idag precis som den gjort redan från början (öööööh...).

De brukar dyka upp nångång i månaden eller så, men det har blivit alltmer sällan. Stackars-karln och fanatiske-karln fick hemskt bråttom till något möte de plötsligt kom på när man helt enkelt frågade dem vem som skapat ormen (ni vet, paradiset).

Andra saker jag diskuterat med dem med stort nöje är den kommande undergången ("nämen, jag tycker ju snarare att saker och ting blir bättre och bättre..." blev de helt konfunderade av), att det de pysslade med trots allt är en tolkning av bibeln (det fick jag dem att gå med på - jag har alltså haft jehivas hos mig som erkänt att de sysslar med tolkning av bibeln), om jesus kommer med fred eller med svärd ("det är ett symboliskt svärd" - "öh, alltså, var man skulle ju sälja allt möjligt om man inte hade ett svärd (Lukas 22:35-38, typ)" - "ääääööööh...")...

Kort sagt, jag är arbetslös och har inget bättre för mig än att mobba jehovas. De kommer, frivilligt, till min dörr och tror att de ska omvända mig - men likt ormen i lustgården ger jag istället kunskap och sår split... Mitt mål är att omvända en jehovas. Att en av de där stollarna en dag ska komma fram till mig på stan och tacka mig, liksom. Eller att jag läser nånstans att den gått och blivit satanist, eller nåt.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Du borde låta Storuggla introducera dig för "Jag har sett Jesus"-tanten i Högdalen...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Det är den där förbaskade mediabilden igen som skapades i slutet av 70- och början av 80-talet. Maiden, Judas Priest, Black Sabbath... Samtliga har suttit i rättegångar där de anklagats för att vara skyldiga till självmord och allt det där...
Stackars jävlar säger jag, idag kan man verkligen se hur fel man hade. De är snälla gubbar, familjefäder och glada själar allesammans. Rockscenen är så jävla mycket om image, något som vi med verklighetsuppfattning vet och därför inte tar det på allvar. Satanister... Ja, där har vi ännu ett misstag. En satanist är inte det samma som någon som dyrkar djävulen. Stackars gubbe, han slog sönder sin plattor i onödan.
 
Top