Nekromanti Karaktärer och dess skada i eon...

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Hejsan, jag är nu mest ute efter lite åsikter :gremsmile:

Vad anser ni vara normal skada att göra i eon? Jag har på sistone haft två karaktärer i min spelgrupp (den ena dog emot en tirakgladiator) som orsakat Ob7T6+2 respektive Ob8T6 om jag inte minns fel.

Är detta normala skadevärden,. eller är det obscent små/stora?

Vad brukar ni ha i era spel?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Stör det spelet? Om inte, strunta i det. Om det gör det, snacka med dina spelare om att de kanske inte skulle spela fullt så stridsbenägna karaktärer. Jag hade inte haft något bekymmer med de där värdena -- det finns många sätt att göra spelet intressant i vart fall.
 

Crom

Veteran
Joined
20 Dec 2007
Messages
53
Nu har jag inte spelat Eon på ett bra tag även om jag håller på och förbereder några äventyr för tillfället...

men om man jämför med tex ett bergstroll som slår Ob8T6+ osv med ett kraggsvärd eller en storyxa så är det väl ganska mycket antar jag...

Men o andra sidan slår man till någon med ett svärd eller en yxa eller något annat vapen så ska det ju kännas :gremsmile:
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Då måste jag fråga hur... Monster dör liksom på löpande band med de skadevärdena då deras skydd oftast inte är bättre än 2-3-2...

det blir inte hellre bättre då en karaktär donar en ordentlig rustning och får uppemot 20 i rustningsvärde i den primära och runt 15 i de andra två. Det är svårt att slå igenom med de flesta monsters skador.

Några tips på hur du gör spelet intressant? :gremsmile:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tja...man behöver ju inte tvunget slåss mot monster hela tiden...kanske.

Annars kan du ju helt sonika skicka på spelarna en lumiandrake som lägger Olära på deras vapenfärdigheter. Det vore ju lugnt intressant...

- Ymir, påpekar
 
G

Guest

Guest
I min spelgrupp brukar sådana höga skadevärden inte förekomma i större utsträckning. Det skulle i så fall vara en motståndare, dvs en spelledarperson, som för det första är extremt stark, och för det andra använder ett överdimensionerat vapen, alternativt en ohyggligt skicklig vapenmästare som använder vapen som gör stor skada.

I regel dock så brukar mina spelares rollpersoner ha en skadeverkan på runt H/K/S+Ob3T6. Vissa har vapen som gör mer skada, andra vapen som gör mindre. Medel brukar dock ligga runt Ob4T6+2. Sen tillkommer eventuella stridskonster.

Än så länge har ingen av mina spelares rollpersoner gjort mer i skada än Ob6T6 (normal skada, +Ob1T6 om kraftfullt) och det var en spelar som verkligen gick in för att göra en rollperson som gjorde mycket skada. Grundskada 1T6+2, Melorsvärd i kvalitetsstål och cirefalisk fäktteknik.

Det som var jobbigt var at jag var tvungen att anpassa fienderna efter den här rollpersonen, medan de andra rollpersonerna kanske gjorde Ob3T6+2 eller nått i skada, samt kanske inte var lika krigiskt bevandrade och således inte lika troliga att överleva i strid. Denna karaktär kasserades dock för ett tag sen då både jag och spelaren insåg att det skulle bli roligare med en lägre nivå på striderna.

Grundregeln för skador, vapen, rustningar och skicklighet med vapen är dock att spelarna bör vara jämnstarka, inte nödvändigtvis i just vapenfärdigheter eller stridskonster, men i alla fall i möjligheter att överleva strider. Om alla rollpersonerna är hjälteriddare, ärkemagiker och vapenmästare är det inga problem, låt dem göra skyhögt i skada, men låt deras motståndare göra det också, ge motståndarna massa underhuggare dom bussar på rollpersonerna, och låt dem lägga sig i bakhåll för rollpersonerna. Det hela handlar om balans. Jag föredrar dock en nivå någonstans mitt emellan grisodling och episk hjältesaga.

Hoppas det är svar på frågan.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Låt monster använda olika taktiska trick. Den här tråden handlar egentligen om D&D, och vissa av situationen drar specifik nytta av regler eller monster i det spelet, men mycket av den taktik som beskrivs är allmängiltig. Sådant som att utnyttja att ett monster kan se i mörkret medan rollpersonerna inte kan det kan göra även ett svagt monster farligt, särskilt om det har en avståndsattack.

Sedan bör du se till att monster använder sig av olika specialattacker som drar nytta av deras naturliga fördelar. Tacklingar och liknande bygger på STY + TÅL, så monster som har mycket höga värden i dessa attribut kan med fördel slå omkull, hålla fast och på andra vis jävlas med rollpersonerna. Tänk på hur ett lejon anfaller -- det står inte och utför bettattacker på jämna villkor, utan hoppar på offret, håller fast det och sliter sönder det.

Sedan kan du ju lägga in mänskliga antagonister. Rollpersonerna är inte de enda som kan skaffa sig tunga rustningar och farliga vapen, och även här kan du kolla över listan för stridsmanövrar för att hitta nya roliga kombinationer av tekniker. En i förväg uttänkt taktik kan göra väldigt stor skillnad mot spelare som vant sig vid att bara kunna dunka på motstånd utan någon större tanke.

Sedan finns förstås alla de situationer då man inte har tillgång till vapen och rustning. Ett tips som kan bli häftigt är att rollpersonerna utsätts för ett mordförsök av ett gäng brutala typer när de befinner sig på ett cirefaliskt eller jargiskt badhus. De brutala typerna kan ha dolkar medan rollpersonerna inte har det, så där har de en fördel (se till att den inte blir för stor -- det ska vara en utmanande men jämn strid). Se till att använda miljön -- folk kan halka på golvet, bli nedslängda i bassänger, tacklade ned för trappor eller få ansiktet nedpressat på glödheta bastustenar. Om mördarna börjar använda sådana knep så fattar förmodligen dina spelare galloppen och ger igen med samma mynt.

Sedan finns det förstås andra situationer, typ andliga angrepp från schamaner och liknande. Nyckeln är att hitta rollpersonernas svagheter och skapa hot som angriper dessa. Hoten får gärna vara farliga så länge rollpersonerna inte tänker till och ändrar sin taktik efter situationen, men det ska alltid finnas en ärlig chans att besegra dem.
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Om man är krigare så gör skulle jag anse att minsta skada är grundskada kring 1obt6+2 samt ett vapen som ger omkring 3obt6. Och då kan man anse sig själv vara en riktigt soldat.
Men de där riktigt farliga vapenmästarna som inriktar sig på skada kan ju lätt landa på 8 tärningar. Eller några med bra grejer och starka och smidiga.

Problemen blir vad du gör dem till. Vill du inte ha en sådan grupp prata med dem om det. Förbjud dem för guds skull inte för de kanske verkligen vill spela sådana. Vad gäller motstånd så tycker jag Eon är bra för man blir aldrig för bra. Ja monster kan bli uttjatat och drakar är kanske för mycket men varför inte bara slänga in några hederliga typer med en del med svärd (håller rp på avstånd) och en del med bågar/armborst. Med FV 12 så kan de besegra Rp bara de är tillräckligt många. Sikta en runda, precsions anfall, gömt sig på nära avstånd. DÅ kan de slunga pilar i halsen genom en glipa i rustningen på normal svårighet utan att RP ens får försvara sig. Dessutom skjuter flera så det lär bli någon farlig träff. Min poäng är inte att vara jävlig SL utan att det går att få ner vilken grupp som helst med lite taktik bakom och inte överdriven skicklighet, bara SL kan alla reglerna.

Den karaktär jag spelat med mest skadeverkan var uppe i 13 tärningar i Hugg. Det var innan en magiker började slänga skärpa på hans svärd för ytterligare 3-4 tärningar. SÅ då gjorde han 8 i motanfall. Men han var livrädd för alla skyttar.
 

Oja

Veteran
Joined
28 Nov 2007
Messages
21
Jag brukar låta monster vara en ganska sällsynt upplevelse när jag spelleder för jag vill att just monster kanske ska vara något speciellt.
Fast ger man sig ut för att leta efter monster så klart, ja jo då kan man ju stöta på dom oftare :gremsmile:

Sen som sagt tidigare i tråden är ju att man kan använda sig utav monster/människor som faktiskt använder taktik.
Kan ju vara allt ifrån rövare som lurar längs en väg genom en skog där rollpersonerna trasslar in sig i fällan och måste slå mot exempelvis rör medans rövarna antingen hotar dom till livet om dom inte får diverse ägodelar eller att dom helt enkelt är sända från någon till att döda rollpersonerna och "fire at will" så att säga.
Eller så har mördarna/rövarna helt enkelt gift på sina vapen/pilar som ger utmattning och sedan lägger dom sig och väntar lite när dom väl applicerat det på rollpersonerna.

Något du kan göra är också att dra tillbaka på tillgången för mat och vatten vilket dina spelare förmodligen kommer skaka på axlarna för så länge dom inte spelat med reglerna för uttorkning och hungersnöd förr :gremsmile:

Utnyttja deras utmattningskolumner emot dom om du har problem med att komma rakt igenom deras rustning.
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
En riddare som skrattar åt 4 st stråtrövare med långbågar är oftast en död riddare några stridsrundor senare..
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Ja du... våra rollpersoner brukar väl oftast göra skada någonstans mellan OB6T6 och OB10T6, med preferenser åt de högre talen. Det högsta vi kommit upp i utan att använda skärpa och dylikt (Som för övrigt inte används särskilt ofta) TROR jag var OB12T6.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Det var en Martaridyrkare med ett Sagitaursvärd, en Khla-Minder. Han hade ju då förstås 20 i styrka vilket ger en grundskada på OB2T6, svärdet gör OB6T6, Rortrach's son (Stavning?) ger +OB2T6, Välsignat vapen ger +OB1T6 (Om jag inte minns fel) och avancerat anfall hugg ger +OB1T6. Det var alltså helt utan användandet av magi och endast "lite" användande av diverse välsignelser och annat heligt mumbojumbo :gremlaugh:</font></td></tr></table>
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Du får gärna förklara hur en riddare som skrattar åt långbågar är en död riddare, för min erfarenhet är att riddaren faktiskt kan skratta åt dem om han har en fullrustning. En plåtrusnting med lämpligt underställ kommer utan problem upp i 18 skydd, vilket innebär att långbågarna som snitt (på säg Ob6T6 för att vara generös) gör 6*3,75 = 22,5, dvs. 4,5 i skada per skott. Det är 1-2-1, vilket blir 4-8-4 under första rundan om alla träffar.

Riddaren kommer alltså behöva göra ett Ob1T6 slag emot sitt chockvärde...

Det är då dessutom på nära håll (bågarna gör ju väldigt lite i skada på långt håll).

Är jag helt ute och cyklar just nu, eller kommer riddaren kunna plöja ner bågskyttarna nästa runda?
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Utan problem vet jag inte riktigt.. blir mycket utmattning där..

normal plåt har 14-15 i stick, ska du få ytterligare +3 i stick så behöver du åtminstånde läder undertill, då får du räkna full vikt på all plåt.. = mycket utmattning.. mycket utmattning så missar man mer.. så rövarna kan röra sig längre o snabbare än va mr riddare kan dvs han kan int göra så mycket, så vida han inte är på häst.. men då sitter 4 pilar i hästen första rundan o kanske andra rundan me.. = jobbig blödning..

Och när jag menar att riddaren är död menar jag inte att han misar dödslag på en gång.. jag menar att han med största sanorlikhet kommer att förblöda när han väl nergjort de där stråtrövarna.. och är stråtrövrna inte helt pantade så kommer de vinna stort.. (utnyttjande av terräng o liknande.. kan riddaren slåss bra med en häst runt ett träd som mr rövare spring runt runt medans hans polare pepprar pilar.--? )
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
"Är jag helt ute och cyklar just nu, eller kommer riddaren kunna plöja ner bågskyttarna nästa runda?"

Såg du mitt inlägg om taktik nedan? Givetvis kan riddaren inte plöja ned bågskyttarna nästa runda. Till att börja med befinner sig bågskyttarna inte på samma plats, så även om riddaren skulle ta ner en finns tre kvar. Sedan har bågskyttarna troligen gömt sig lite varstans i terrängen om de (som har sagts) är stråtrövare. Detta kan ha den adderade fördelen att en riddare som försöker sätta efter dem snubblar och försenas ännu mer (bra bakhållsmark är stenig, skogig och backig -- jobbigt att springa i om man bär helrustning). Fienderna har också hjärnor, så låt dem använda dem.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Visst, de är stora skadevärden som du nämner. Det kan man icke förneka.
Dock så är det väll "normalt" för just thruker & sådant. För en vanlig karatär så skulel jag nog säga att det är lite mycket..
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Detta är nog ingenting ovnaligt om man spelar väligt mäktiga/skickliga karaktärer.

Tex om man spelar lite mer high-fantasy än vad eon i grund och botten är tänk som(snälla inga inlägg om detta. det är bara min syn) så är det nog inte ovanligt med dessa skadevärden.

tex vapenmästare och väldigt höga atributvärden.

våran spelgrupp har haft det här "problemet" tidigare när vi spelade eon. det är helt enkelt inte roligt när alla monster och finder dör på en träff oavsett vad det är.

Vi har åtgärdat det problemet med att ta bort stridskonster och extrema atributvärden. dessutom har vi inga magiska föremål eller heliga ubervapen. det närmaste vi kommer nu är dvärgasmidda kvalitetsvapen som kostar multum.

men givetvis är det inget problem om man spelar en kraggbarbar med kraggsvärd att komma upp i ob7-ob8 t6 utan att det blir high eller powergaming alls.

För övrigt så tycker jag normalskada med någorlunda normala vapen är tillräkligt dödlig och dessutom roligare.

helt enkelt så tycker jag det börjar kännas löjligt när man ger mer skada än livsfarliga skitdödliga monster som dessutom är snorigt starka och använder stora vapen.


//Poseur-virrar runt som alltid... klaga inte..vet ändå knappt vad jag skrivit :gremcrazy:
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Jag skulle vilja hänvisa till mitt redan skrivna inlägg i den
här tråden som jag skrev 2008-02-05 10:33 .

Läs den och frukta Bågskyttar.

Självklart så kan man komma åt de problemen med hjälp av sätta på rondeller på sin rustning och ha ringbrynja under, då kvarstår inga glipor. Förutom just där det måste finnas en. Där dina ögon är, kan det lösas på magisk väg, ja då har inte bågskyttarna samma självklara övertag men annars så.

Som andra har sagt så tycker jag inte det är självklart. Allt beror på mer än stats. Terräng vem som tar iniativet, avstånd till varandra, utmattning och en massa andra faktorer. Vilket jag älskar med att manövrera till min fördel när jag spelar för att få till just det där övertag som behövs. Så självklart vinner riddaren om han har fördelarna på sin sida, men vill verkligen någon döda honom, med resurser eller en grupp så kommer han nog vara död så småningom.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Öhm, rent regelmässigt borde väl inte just glipor vara något problem? Det rör sig om en ganska väl tilltagen svårighet, och om jag var riddare i Mundana, och visste att mitt öde låg i händerna på en bunt Ob-tärningar, skulle jag nog skita i glipskydd. Kaxigt.

-Hjalle, aber.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Är detta normala skadevärden,. eller är det obscent små/stora?
För att jämföra med de två "karaktärsgrupper" jag hittills har spellett

Med slumpgenererade, osammanhängande high-fantasy krigarkaraktärer: medel eller lägre halvan av medel, beroende på antal använda händer.

Med mer resonabla, samkörda mid-fantasykaraktärer av krigartyp: mycket till fruktansvärt höga, beroende på antal händer.

Personligen föredrar jag lägre skada, eftersom jag då kan slänga in ett gäng halvkassa stråtrövare, som ändå blir farliga, och de flesta monster blir riktigt läskiga motståndare. Så fort FV går över 12-13 och den genomsnittliga skadeverkan över 4-5 tärningar blir karaktärerna liksom elit, och då är ju alla de möter som inte är elit själva fjantar i jämförelse, och i värsta fall går du in i en ond, eskalerande spiral som slutar med att drakar och lischar slängs in huller om buller för att bjuda motstånd. Fast det har väl sin charm det med, annars skulle väl D&D knappast sälja som det gör :gremwink:

Personligen tror jag att man får bäst upplevelse av Eon vid FV 9-13, skadeverkan ca 3-4 tärningar medel, fast jag ligger ju mer åt low-fantasy-hållet.
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Själv gillar jag bra FV, dvs 14+, men skadan ska ligga mellan OB4-6 tärningar.. det är ok.. börjar man komma upp i 8+ tärningar så bör man vara trukh/kragg eller liknande med fet 2handare..
 
Top