Nekromanti Bästa sättet att utveckla sin karaktär(erfarenhet)

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Re: Bästa sättet att utveckla sin karaktär(erfaren

Själva poängen är dock att man bara får erfarenhet för situationer där man kan anse att rollpersonen lärde sig något. Triviala lyckanden eller misslyckanden gills inte.
Det där har jag alltid haft svårt att förstå. Varför kan man inte lära sig av att misslyckas? Vem kan ärligen säga att de aldrig tänkt "Oops, sådär skulle jag inte gjort. Då vet jag det till nästa gång."?

Jag har aldrig hört ett argument för detta som i slutändan inte varit mer än ett förklätt "För att Steve Perrin sagt så". :gremtongue:

/Anders
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Frågan är felställd

Jag tycker din fråga är något felställd. Den fokuserar alldeles för mycket på själva mekanismerna på hur karaktären blir bättre eller utvecklas och det är egentligen ganska sekundärt.

Fundera iställer först ut vad som är SYFTET med att ha ett system för "erfarenhet".

Är det att simulera att folk faktiskt i verkliga livet oftast blir bättre på saker för att därigenom uppnå en bättre närvarokänsla och "realism".

Eller är det för att fungera som en belöningsmekanism som får spelarna att känna att de har "vunnit" något slags pris.

Eller är det kanske att fungera som en "uppfostransmekanism" för att framhäva den typ av beteenden som spelet går ut på?

Har man inte tagit sig en funderare på detta så är ditt i mina ögon bara ren tur om man råkar få ett erfaenhetssystem som funkar bra för vad det ska göra...

/Bjorn
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Re: Bästa sättet att utveckla sin karaktär(erfaren

Jag gillar när det finns ett system för att förbättra rollens skickligheter för att helt enkelt symbolisera att man ofta lär sig saker i livet. Det får gärna finnas någon mekanism för att sänka färdigheter som inte används.

I Terra draconis gör vi så att rollerna får en bunt generella erfarenhetspoäng utifrån några olika kategorier av leverne (har man legat i sjuksäng får man mindre än om man varit ute på fälttåg - rest, riskerat livet i strid, sett grannkulturen, levt under annorlunda förhållanden o s v). Dessa får spelarna sedan lägga ut på valfria färdigheter så länge de använts ''tillräckligt mycket'' sedan förra gången.

Systemet ökar kostnaden för höjning allt eftersom man blir skickligare och det finns en enkel mekanism för att sänka färdigheter som hamnar i utkanten av rollen liv.

Ja, just det; det är alltså metoden som jag föredrar även om jag i vissa typer av kampanjer definitivt kunde tänka mig ett system där man bara skyfflar runt poängen och eventuellt sällan delar ut någon extra poäng.
 

Crom

Veteran
Joined
20 Dec 2007
Messages
53
Re: Frågan är felställd

bra poäng du har där :gremsmile:

Men det är just som du säger:

Är det att simulera att folk faktiskt i verkliga livet oftast blir bättre på saker för att därigenom uppnå en bättre närvarokänsla och "realism".
När man gör saker i verkliga livet så blir man oftast bättre på dom efter ett tag, eller om man tränar eller pluggar osv...

Alltså man utvecklas hela tiden i det verkliga livet, därför bör det finnas ett system som hela tiden utvecklar ens rollperson.

En annan anledning är att jag vill att spelledaren ska kunna slänga ut svårare utmaningar hela tiden åt spelarna också :gremsmile:

80-tal kanske ja men vafan :p det finns en hel del riktigt bra 80-tals musik också så varför inte :gremsmile:
 

Crom

Veteran
Joined
20 Dec 2007
Messages
53
Alright då ska vi se här!

Får väl börja med att tacka för alla svar, de gav en del tankeställare :gremsmile:

Borde givetvis skrivit det här redan från början men jag har en ful ovana att skriva mina inlägg för snabbt utan att tänka igenom dom så noga :p

Syftet med själva erfarenhetssystemet är förståss att rollpersonen precis som i verkliga livet ska utvecklas och bli bättre...
visst ligger man på soffan, tittar på TV och dricker öl varje dag så kanske man inte blir så mycket bättre på så mycket.... Men ett sådant "äventyr" skulle också va rätt tråkigt :p
Allså tränar, studerar eller rent praktiskt gör någonting så förbättras du...
Och samma sak vill jag att ska ske under spelets gång.

En annan idé som jag också har är att man istället för att gå upp i nivåer eller levlar eller vad man nu vill kalla det ska kunna uppgradera sig till "bättre" yrken om man vill...

80-tal tänker säkert många igen men det ska iaf bli intressant att få höra folks åsiker :gremsmile:

Det ska gå till på det viset att man börjar som en vanlig "äventyrare" allså en vanlig person utan några speciella förmågor som av någon anledning vill/måste/hamnar ut på äventyr i en ganska klassisk (80-tal :gremwink: ) fantasy värld.
Allteftersom man fortsätter spela utvecklas man, inte bara genom att döda orcer men också genom andra problemlösningar osv. Efter ett tag kanske man utvecklats till nån form av magiker, eller tjuv eller präst osv och kan börja kalla sig för det... dvs alla olika yrkesklasser i spelet har vissa krav man måste uppnå för att kunna "uppgradera" sig eller vad man nu vill kalla det... tex en krigare behöver ett visst antal poäng i styrka och behärska en del vapen tillräckligt bra osv medan en tjuv måste kunna smyga och stjäla osv...
Sen allteftersom tiden går ska man ha möjlighet att kunna bli nån ännu bättre yrkesklass... tex en lönnmördare eller en bersärkare eller ärkemagiker osv...

Låter kanske som en annan variant av D&D det här? Meningen är iaf att man ska kunna göra detta UTAN att det bara blir en massa monsterslakt..

Magifunderingarna har jag fått inspiration från ett webbaserat strategispel som heter The-Reincarnation (hette Archmage en gång i tiden)
dvs det finns 5 olika typer av magier:
Vid = Helig
Svart= Ohelig(no shit...)
Blå= Vatten, Illusioner
Röd= Eld
Grön = Natur

alla yrkestyper ska kunna speciallisera sig på de olika magityperna på något sätt, exakt hur har jag inte riktigt hunnit fundera ut ännu :gremsmile: Men präster och palladiner osv blir ju vit ett naturligt val medans druider och jägare osv specialiserar sig på grön....

Nu känns det som att jag lite gick OT här... men iaf det är tanken :gremsmile:
 

Anansi

Veteran
Joined
7 Feb 2008
Messages
1
Re: Bästa sättet att utveckla sin karaktär(erfaren

1. eftersom det finns så många regelmakare och fiffikusar här så kan nån väl utveckla ett vanligt trådat forumssystem som gör att man inte måste sitta o spendera halva kvällen på laddningstider för att läsa i ett oerhört oöverskådligt forum

2. Personligen tycker jag själen i rollspel ligger i att det är en ständig resa med ständiga förändringar, därför tycker jag ett system för att göra karaktären från dålig till bättre krävs för att kontinuerligt kunna förändra spelet på ett naturligt sätt.

Ett system jag själv knåpar på är ett yrkeslöst system, eller rätt likt det som Crom pratar om, att man börjar som simpel äventyrare och förtjänar sig yrken genom att spendera sina färdighetspoäng på nyckelfärdigheter för det yrke du strävar mot, då är det heller inte omöjligt att bli magiker och sen bli krigare o sen tjuv om man vill. jag vill att karaktären skall vara en lerklump som man formar som man vill ha den över tid.

erfarenhetssystemet jag jobbar på ska vara enkelt. snabbt och inte störa spelets gång allt för mycket. t.ex. så ger ett perfekt slag en plupp. och efter ett visst antal pluppar ökar färdigheten. Därutöver skall det finnas system för uppdragsbaserad erfarenhet, erfarenhet baserat på förutbestämda händelser och sättet spelarna löst det. och sist men inte minst ett form av exp system som är valbart men kan öka kryddan i spelet lite. en form av livskraft som frigörs vid en kill eller vid magiska pryttlar som karaktärerna kan absorbera och använda vid ett senare tillfälle, lite som Fable.

poängen är att rollspelet skall vara fritt och utvecklingsbart, aldrig låst vid karaktärernas oförmåga eller förmåga.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Bästa sättet att utveckla sin karaktär(erfaren

"1. eftersom det finns så många regelmakare och fiffikusar här så kan nån väl utveckla ett vanligt trådat forumssystem som gör att man inte måste sitta o spendera halva kvällen på laddningstider för att läsa i ett oerhört oöverskådligt forum"

Knappen "Platt visning" (till höger ovanför inlägget) kanske kan vara användbar?
 

soda_UBBT

Warrior
Joined
30 Jul 2001
Messages
267
Location
Luthagen, Uppsala.
Re: Bästa sättet att utveckla sin karaktär(erfaren

Kan inflika med att det bästa sättet att uvetckla sin karaktär väl i spel har NOLL och INGET med bättre förmågor/skills att göra. För mig. Jag tycker att verkliga erfarenheter och händelser som pårverkar den fiktiva personen så att uppfattnigar, agendor, mål förändras är väldigt mycket mer 'bäst'.

Att få +1 i 'att komma innanför byxorna på motsatta könet i sjaskigt värdhus på valfri kontinent' eller 'slå med träskaftad småyxa i nedförsbacke och numerärt övertag' är kul ibland, om man skall tävla i att vara bäst runt bordet, inget jag tycker bäst om dock. Om bäst var intressant.
 

omgitburns

Veteran
Joined
28 Jan 2008
Messages
159
Re: Bästa sättet att utveckla sin karaktär(erfaren

experiens erfarenheten är klart bäst! :gremsmile:
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Re: Bästa sättet att utveckla sin karaktär(erfaren

Nu kommer jag in lite sent och tillför kanske inte mycket till diskussionen (om den inte redan är över).

Erfarenhetssystem borde IMHO fylla följande funktioner:

1. Belöna spelare kollektivt för att de för berättelsen framåt. Mina favoritsystem (se nedan) delar ut en pott till alla rollpersonerna efter varje speltilfälle. Inte realistiskt, men teamwork ger i detta fallet mer poäng till alla.

2. Belöna individuellt spelande som för berättelsen framåt. Allting ifrån gestaltande av inre konflikter till in-game skämt/comic relief kan belönas med ett futtigt poäng (som mest en femtedel av vad övrig erf är). Dessa erf består i en bråkdel av normalsumman och är egentligen bara ett sätt att samlas efter sessionen och ge erkännande för de små saker som lyft immersion/känsla/berättelse. Dessa skulle kunna delas ut av SL eller så får spelarna vänskapligt nominera varandra (tänk på det som lite av en prisutdelning för "Snyggast Comeback-rakt-i-ansiktet-på-superskurken" och dylikt).

3. Utveckla rollpersoner i takt med berättelsens handling. Erfarenheten är inte en realistisk eller ens nödvändigtvis trovärdig modell av inlärning (ett område vetenskapen ännu inte vet så fruktansvärt mycket om), utan ett berättartekniskt verktyg.

System jag gillar är...

...mina egna (hoppsan!). Där tillämpar jag ovanstående principer.

...Storyteller, där man rätt enkelt kan tillämpa ovanstående.

...Drakar & Demoner. (Jag kommer nu på att jag även brukar köra med att ovanligt lyckade slag ger ett erfarenhetspoäng.I övrigt som Storyteller - rätt lätt att modda.)

Ett system jag avskyr...

...Warhammer Fantasy Roleplay! Yrken med listor över vad du lär dig? Råttfångarna i Warhamemrvärlden har visst en kursplan... Slopa dem eller ge möjligheten att köpa skills och talents utanför yrket, om än till högt pris, så kommer vi närmare ett system jag kan gilla. (Annars gillar jag spelet... Bara jag får gå lös på det i en halvtimme med Stora Regelhammaren.)

Sablar, det var länge sedan jag skrev här...
Pontus
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Bästa sättet att utveckla sin karaktär(erfaren

Det där har jag alltid haft svårt att förstå. Varför kan man inte lära sig av att misslyckas? Vem kan ärligen säga att de aldrig tänkt "Oops, sådär skulle jag inte gjort. Då vet jag det till nästa gång."?
Se där en tvetydig syftning. Vad jag menade var naturligtvis "triviala lyckanden eller triviala misslyckanden". Bestämningen "triviala" syftade på båda orden.

Dewil
 
Top