Nekromanti Bästa sättet att utveckla sin karaktär(erfarenhet)

Crom

Veteran
Joined
20 Dec 2007
Messages
53
Tja!

Vilket sätt tycker ni att är det bästa sättet att utveckla sin rollperson under spelets gång?

D&D varianten med Exp och levels?
Kult varianten med erfarenhets poäng som man höjer valfria färdigheter efter varje avklarat uppdrag?
Eon varianten där man får pröva höjja de färdigheter man använt under äventyrets gång genom att slå med tärningar?

Så många fler erfarenhets system känner jag faktiskt inte till :gremsmile:

Jag och några vänner är nämligen påväg att börja arbeta på ett nytt fantasy rollspel mest för eget bruk. Har skrivit ner en del idéer jag har under de närmsta dagarna men känner att det skulle behövas lite mer inspiration när det gäller erfarenhets delen :gremconfused:
 
G

Guest

Guest
Jag gillar när man får ett gäng poäng som man kan sätta på lite vad som. Men sådär förövrigt tycker jag inte det är så viktigt att hela tiden bli bättre, det känns så 80-tal. Jag föredrar när man får mer verktyg för att påverka ödet för min karaktär, typ karmapoäng, eller ödespoäng eller vad det nu kan kallas för...
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Jag vet iaf vad jag inte gillar...

Jag gillar inte system där rollpersonens förmågor höjs slumpvis via tärningsslag.
Det passar dåligt för den som vill att rollpersonens färdighetsutveckling ska passa till dennes personliga utveckling eller till storyn osv.
Det passar dåligt för den som vill spela med fokus på problemlösning och prestation eftersom man då vill välja de förbättringar man behöver, inte få dem utslumpade.
Kan egentligen inte tänka mig någon situation där jag skulle trivas med ett slumphöjningssystem...

Gordeg
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Så många fler erfarenhets system känner jag faktiskt inte till
Tja, vi har ju även den variant som förekommer i Drakar och demoner Expert. Där får man erfarenhetspoäng i de färdigehter man använder och får höja dem när man samlat ihop tillräckligt många poäng. Det är alltså ett mellanting mellan systemet i Kult och systemet i Eon. Poängen är färdighetsspecifika, men man slipper förlita sig på slumpen när man vill höja en färdighet.

Sedan finns det Western där man får ett antal generella erfarenhetspoäng, men måste använda en del av dem till att inte sänka sina färdigheter, innan man kan börja höja dem.

Personligen skulle jag idag föredra ett system där man inte höjer sina färdigheter alls -- man bara omfördelar poängen mellan äventyren. Det hänger samman med att jag gillar system där man börjar med kompetenta rollpersoner som sedan utvecklas långsamt eller inte alls mer än system där man börjar som kompletta nybörjare (trots att man kan vara 100 år gammal) och sedan utvecklas i raketfart bara för att man slagit ihjäl en orch. :gremwink:

Men av de varianter du föreslår föredrar jag Kult-varianten med generella erfarenhetspoäng.

/tobias
 

Crom

Veteran
Joined
20 Dec 2007
Messages
53
Re: Jag vet iaf vad jag inte gillar...

Fördelen med att låta slumpen avgöra blir ju att man måste anpassa sig själv efter sin karaktär och inte tvärtom vilket kan vara en ganska kul utmaning. Men som du säger, nackdelarna finns där dom med :gremsmile:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
För min del så föredrar jag att man får en drös med XP, höjer de färdigheter man använt under äventyrets gång. Det är den väg som jag gillar bäst faktsikt.
Att använda EON:s sätt att höka färdigheter känns lite, hur ska man säga, orätvist.. Säg att man har fv 20 i något, då är det snudd på omöjligt att höja tycker jag. Trotts allt så lär man sig nått, trotts at man är ruggit bra på nogot.
Levels & sådant i allmänhet tycker jag är för generellt.. Att man för en drös med XP, levlar upp & sådant. Känner mig, tyvärr, inte alls bekväm med det.

/ Johan K, som ger sina 5 ören till disskutionen
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Föredrar att man får en klase poäng att sätta ut som man själv vill. Ananrs så gillar jag det att man blir bättre på de färdigheter man faktiskt använder.

/Ulfgeir
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
En del här föredrar ett system där man börjar hyfsat kompetent och där man mest skyfflar om poäng från en färdighet till en annan. Man blir inte bättre, men man blir annorlunda.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Re: Bästa sättet att utveckla sin karaktär(erfaren

Jag föredrar varianten jag ännu inte sett i ett enda spel:

I slutet av varje äventyr/spelmöte får spelarna motivera vilka färdigheter de anser sig ha förtjänat erfarenhetspoäng i. Man behöver inte ha slagit slag för färdigheterna - om man varit ute i en djungel så kan man motivera höjning av Överlevnad/Vildmarksvana, oavsett om några slag slogs. Om man spenderade stor del med att försöka övertala folk om saker så kan man motivera erf i Övertala, oavsett om det slogs några Övertala-slag eller ej. Man behöver inte ens ha lyckats med de eventuella slagen heller - man lär sig genom sina misslyckanden likväl som av sina framgångar.

SL bedömer sedan utifrån motiveringarna hur erfpoängen ska fördelas.

Fördelar:
* Man lär sig det man håller på med.
* Man lär sig inte bara genom att lyckas.
* Man lär sig inte bara när man slår för färdigheten.

Nackdelar:
* För de som ogillar spelledarens roll som Den Som Bestämmer är detta såklart undermåligt.
* För de som gillar att kunna lära sig om Astronomi genom att banka orcher funkar det såklart inte heller.
* För de som gillar att snabbt bli bättre och spjutspetsa sin karaktär är det heller inte så bra om inte SL slänger erf omkring sig som mana från himlen.



Jag gillar när SL bestämmer, jag tycker att det är ologiskt att lära sig saker man inte hållit på med och jag föredrar lååååååååångsam utveckling av karaktären, så för mig är systemet idealiskt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Bästa sättet att utveckla sin karaktär(erfaren

I slutet av varje äventyr/spelmöte får spelarna motivera vilka färdigheter de anser sig ha förtjänat erfarenhetspoäng i. Man behöver inte ha slagit slag för färdigheterna - om man varit ute i en djungel så kan man motivera höjning av Överlevnad/Vildmarksvana, oavsett om några slag slogs.
Jag har för mig att Castle Falkenstein har det systemet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Re: Bästa sättet att utveckla sin karaktär(erfaren

Jag har för mig att Castle Falkenstein har det systemet.
Åfan, det är första gången jag hört om ett köpspel som haft det systemet... Kanske dags att äntligen rycka sig i kragen och faktiskt kolla upp CF?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Erfarenhetspoäng, EXP etc. ju det enklaste.
Men så är ju också frågan, på vilket sätt skall de utvecklas?
Vill du ha en allmän påverkan på ett eller annat sätt pga. från det de varit med om (lite mer om själslig påverkan än verklig förbättran direkta handlingsfärdigheter), eller skall de få kreds för de färdigheter de använder mycket?


Vad det kommer till att påverkas av det man erfarar genom livets alla välskäl, så finns där en ball grej:
Ljus- och mörkerpoäng, kallar jag det. Finns säkert någon system som kör detta fullt ut på ett eller annat sätt, och då det heter något annat. Men låt oss i detta exempel kalla det ljus- och mörkerpoäng.

Vid goda handlingar erhåller man X ljuspoäng beroende på hur storartad handlingen varit. Till det har du då en lista med XT100 förmågor som är till fördel på olika sätt.
Så kanske du kör med att för vart 15 ljuspoäng får man slå på listan. Eller då får man en färdighet i tur och ordning.
Sedan sätter du kravet vid 15, då slår man första gången, när man väl kommit upp i 30 får man slå andra gången osv.
Baksidan på detta är att vid olika slags ondskefulla handlingar så minskar poängen X antal steg, beroende på hur ondskefull handlingen varit. Minuspoäng är just då mörkerpoäng.
Då har du också en lista med inte så vidare positiva förmågor. Visst kan man bli dukig på olika sätt där med, men på ett ondskefullt sätt. Mycket av respekt för karaktären kan t.ex. helt bero på fruktan före riktig respekt. Och extra styrka kan ha med förbundet av en ond varelse att göra etc.
Så har du samma gräns som vid ljuspoäng, vid -15 får man slå första gången på listan med Mörka förmågor, -30 en andra gång etc.
...Och detta kan bli kul beorende på om: deta är allttid permanent, - allt man erhållit blir kvar för alltid. Men då får man allt passa sig. Eller så kan man köpa sig lös från en förmåga för någon annan sorts poäng kanske?

Exempel: Fred räddar en kvinna i nöd, och det från ett mycket farligt motstånd. Han erhåller 6 LP (ljuspoäng). Sedan utför han fler godartade handlingar och har snart sina 15 poäng för att få slå första gången på listan med LP-förmågor. Han får t.ex. 35: "Karaktären erhåller god aura och påverkar alla i sin omgivning på ett positivt sätt, och alla tar karaktären på stort allvar och lyssnar alltid på det denne har att säga. Han är populär bland de flesta som är neutralt inställda till honom och fientliga varelser erhåller minusmodifikation X för när de möter denna karaktär."
Eller (utgångspunkt 0 igen) om Fred mördat en oskyldig för skojs skull, för att få utlopp för aggression eller så, då erhåller han -10 poäng. Sedan slår misshandlar han en stallpojke för att denne kanske tilltalat honom "respektlöst". -1 poäng extra. Och tillslut har Fred erhållit -15 mörkerpoäng efter att ha gjort mycket elaka och onda handlingar. Han får nu slå på MP-listan för första gången. Han slår 63, "Karaktärens elakhet genomsyrar honom och hans ögon lyser röda. Folk drar sig undan från honom och visar ständigt fruktan. Ingen litar längre på denne, och djur av högre INT skenar iväg vid dennes närvaro."

Ja, så kan man ju göra i t.ex. ett ballt fantasy-, Sci-Fi- eller Skräckrollspel. I mer vardagliga spel eller mer jordnära actionspel blir det kanske lite väl hocus-pocus?

Vad det kommer till att utvecklas utifrån sina erfarenheter och få erf-poäng eller hjältepoäng vet vi ju alla hur det funkar. Mer eller mindre, finns ju somliga skillnader beroende på grundsystemet osv.
Dock är ju detta enligt många något förlegat, lite typiskt 1980-tals rpg.

Sedan finns det ju den varianten att spelaren vid ett pressat tillfälle får beskriva något hiskeligt häftigt han vill att hans RP skall göra i aktuell situation. T.ex. som när Legolas i LotR (filmen av Sagan Om De Två Tornen) kastar sig nedför trappan, glidandes på en sköld, som en skateboard, samtidigt som han plockar flera orcher med pilbågen, för att röja undan hårt motstånd då de är pressade. SL bedömer då hur otroligt detta kan tänkas vara, och sätter därmed en svårighetsmodifikation på ett tärningsslag, eller "en siffra på 1T10, får du det på slaget lyckas du". Om RP då lyckas med detta erhåller han någon speciell färdighet, någon slags plusmodifikation eller något annast liknande som passar det system man spelar, så att han utvecklas på ett eller annat vis.

Saken är nog den att det finns nog lika många uppgraderingssystem som det finns rollspelskategorier och teman, väl? Uppfattar det själv så i alla fall.
Det finns en uppsjö bara man letar, visst liknar många varandra på en hel del sätt, men så finns det ju ett par speciella här och var, har man hört, som säkert Krille kan berätta om?

Krille snackade med mig en gång om att karaktären skulle plugga, och sedan när han ville bevisa/testa kunskapen så skulle detta spelas fram i en praktisk situation som karaktären utsattes för, och om det då gick vägen så erhöll man erf i det man pluggat eller övat... Om jag fattade dig rätt, Krille?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Krille snackade med mig en gång om att karaktären skulle plugga, och sedan när han ville bevisa/testa kunskapen så skulle detta spelas fram i en praktisk situation som karaktären utsattes för, och om det då gick vägen så erhöll man erf i det man pluggat eller övat... Om jag fattade dig rätt, Krille?
Nästan. Man kommer överens med spelledaren om ett antal uppgifter som har med färdighetens utveckling att göra. När de uppgifterna är utförda så får man inte erf, utan färdigheten höjs helt enkelt.

Metoden förekommer i Usagi Yojimbo (den gamla).
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Nästan. Man kommer överens med spelledaren om ett antal uppgifter som har med färdighetens utveckling att göra. När de uppgifterna är utförda så får man inte erf, utan färdigheten höjs helt enkelt.

Metoden förekommer i Usagi Yojimbo (den gamla).
Så var det ja, tack. Då var man inte helt ute och cyklade.
Mindes på ett ungefär och orkade inte leta upp tråden, eftersom jag glömt vad vi diskuterade egentligen den gången.
Kanske var det under mitt utvecklande av eget DoD-system, för jag vill minnas att jag hade mycket funderingar kring träning/pluggande och aktuell utveckling.

...Nåväl, Crom, så här var det som det skulle vara.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Bästa sättet att utveckla sin karaktär(erfaren

I slutet av varje äventyr/spelmöte får spelarna motivera vilka färdigheter de anser sig ha förtjänat erfarenhetspoäng i. Man behöver inte ha slagit slag för färdigheterna - om man varit ute i en djungel så kan man motivera höjning av Överlevnad/Vildmarksvana, oavsett om några slag slogs. Om man spenderade stor del med att försöka övertala folk om saker så kan man motivera erf i Övertala, oavsett om det slogs några Övertala-slag eller ej. Man behöver inte ens ha lyckats med de eventuella slagen heller - man lär sig genom sina misslyckanden likväl som av sina framgångar.
CoC har en liknande modell, med förbehållen att man dels måste ha använt (dvs. slagit för) färdigheten och dels måste slå ett slag efteråt för att se om den ökar. Själva poängen är dock att man bara får erfarenhet för situationer där man kan anse att rollpersonen lärde sig något. Triviala lyckanden eller misslyckanden gills inte.

Dewil
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Annorlunda, inte bättre

Jag föredrar att bygga rollpersoner som är kompetenta och som jag vill ha dem från början, inte att börja med någonting som sedan ska bli coolt någon gång i Framtiden. Därför har jag byggt Nyx så att man heller inte blir bättre under spelets gång, utan endast flyttar fokus mellan olika delar av karaktären. Det går med andra ord inte bli bättre på något utan att bli sämre på något annat.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Re: Annorlunda, inte bättre

Det är en tanke även undertecknad börjat fundera kring; problemet är väl att såna system rimmar illa med annat än den narrativistiska agendan. Jag har helt enkelt svårt att motivera, in-game, in-world och trovärdighetsmässigt, varför ens karaktär förändras på det viset.

Det är en intressant idé, dock. I'll give ya that.

//Krank, som skapar karaktärer precis som han vill ha dem, och sedan förändrar/förbättrar dem till att bli som han vill ha dem fast på ett annat sätt
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
utveckling efter att kampanjen rullar på

jag gillar när man som sl har bestämt en viss utvecklingstakt för spelarna.

sen får spelarna dessa poäng efter ett givet antal spelmöten.

så att utvecklingstakten inte på nått sätt sätts i relation till vad man åstakommit objektivt utan man får efter ett tag poäng eller xp eller levels.

Fördelen tycker jag är att rollpersonerna då får nya förmågor med jämna mellanrun, det blir nya förmågor för spelarna.

Jag tycker man börjar i fel ände när man vill ge xp levels eller så för vad man in game uppnår.

hellre då att man karaktärerna utvecklas efter att kampanjen rullat på ett visst tag. nya förmågor för spelaren så att säga.

sen är jag övertygad anhängare om att alla spelarkaraktärer hela tiden ska ha lika mycket pluppar, poäng, exp eller levels. Dvs ingen som helst skillnad på grund att nån spelar "bättre" "coolare" "listigare" eller nått sånt.

undantaget endast när spelaren själv vill ha mindre poäng än de andra, och det kommer ske lite nu och då, inte jätteofta men inte heller aldrig.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Re: Bästa sättet att utveckla sin karaktär(erfaren

Vilket sätt tycker ni att är det bästa sättet att utveckla sin rollperson under spelets gång?
Först och främst måste vi (eller jag) nog kolla på varför det ens finns utvecklingsmöjligheter. Svaret är rätt enkelt, för att man inte ska tröttna på karaktären och kunna erbjudas nya utmaningar. Jag har skrivit en artikel om hur man kan förlänga sin rollpersons livslängd och då menar jag inte hur man kan opt:a den bäst för strid, utan hur man kan tänka för att man inte ska tröttna på rollpersonen.

Många här har föreslagit att man bara ska förändra (då det är en annan form av utveckling) och inte bara göra gubben bättre. Det är en fin tanke i sig, men för mig så räcker inte det med att endast ändra värdena för rollpersonen, utan jag vill också kunna ändra värderingarna, så att jag verkligen känner att personen jag spelar förändras.

I Usagi Yojimbo (som redan nämnts) så har man tre mål som man försöker uppnå för att förändra egenskaper - detta kan tjäna som äventyrsmaterial och visar tydligt på vad spelaren vill eftersträva. I Shadows of Yesterday så kan man köpa keys, som är en sorts värdering, som i sig ger XP när man måste följa värderingen men som man senare kan köpa loss (för att erfå någonting - jag har [fortfarande] inte läst klart systemet). Keys är också en tydlig indikation till vad spelaren vill spela med sin rollperson.

Jag skrev själv ihop något liknande i mitt system Patch Vobiscum.

---

Nåväl, angående XP-grejen - jag gillar när systemet ger lika många poäng till alla spelare. Förr så spelade vi med att gradera folk efter hur bra de har rollspelat och alla accepterade det, men att behöva vara likt en domare i en pudelutställning som graderar sina spelare ger mig numera en sådan von oben-känsla att jag får dåligt smak i munnen.

Jag har själv byggt ett system där man får fria erfarenhetspoäng där man endast kan försöka höja de färdigheter som man har använt vid stressade lägen eller kan höja grundegenskapen som färdigheten baseras på. Eon är inte så himla smart, då det visserligen är skitlätt att höja en färdighet med värde 5, men skitsvårt att ens lyckas med skiten och på så sätt är det jättesvårt att höja en färdighet som har 5 i värde.

Jag löste det hela (jag använder 1T20 då det är typ Drakar och Demoner) genom att man får markera färdigheten som använd om man slår 10 eller under, oavsett utgången. Lyckas man så blir det i regel knappa framgångar, där man säkerligen vet hur man ska utvecklas till nästa gång. Skulle man misslyckas och slå under 10 så fumlar man och då har man lärt sig av fumlet. I slutet av äventyret så får man en poängpott där man kan köpa slag (ju högre färdighet, desto dyrare).

När man sedan vill höja en färdighet, så slår man 1T20 - får man högre än värdet så höjer man (grundegenskapen ger en liten bonus till slaget). Detta medför att det hela tiden blir svårare att höja en färdighet, från att från början varit jättelätt till att det till sist blir jättesvårt (istället för Eons jättesvårt --> lätt --> jättesvårt). Jag gjorde just det erfarenhetssystemet just för att det var enkelt (enklare än Drakar och Demoner: Expert) och för att det är roligt att slå tärningar för att se om man utvecklas (personlig preferens).

D&D varianten med Exp och levels?
Kult varianten med erfarenhets poäng som man höjer valfria färdigheter efter varje avklarat uppdrag?
/Han som kan säga att det här faktiskt är samma sak, bara att man levlar oftare i Kult
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Re: Annorlunda, inte bättre

Det går med andra ord inte bli bättre på något utan att bli sämre på något annat.
Jag gillar det. Mina spelare hatar det. Det är en av anledningarna till att jag aldrig kommer att lyckas övertala mina spelare att testa Nyx (som jag tycker verkar lovande).
 
Top