Nekromanti Viskningar från kryptan - Ny rollspelspodcast

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Avsnitt 2 - Gamla regler, gammal stil

Jag tycker tvärtom att alternativa magisystem är ett suveränt ämne, och vi talade ju om systemet i 5AK i förra avsnittet :gremsmile:

5AK hade ju också regler för motivation och kärleksintressen, så nog finns det utrymme för att diskutera sociala regler.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Avsnitt 2 - Gamla regler, gammal stil

Eksem said:
Jag tycker tvärtom att alternativa magisystem är ett suveränt ämne, och vi talade ju om systemet i 5AK i förra avsnittet :gremsmile:

5AK hade ju också regler för motivation och kärleksintressen, så nog finns det utrymme för att diskutera sociala regler.
Problemet är:
- jag har nästan två dussin OSR-kloner i bokhyllan.
- Jag har inte ens hälften av alla OSR-kloner som jag känner till.
Och av de jag känner till är 5AK den enda med avvikande magiregler och med indieregler.

Men jag lovar att så fort jag hör talas om ett OSR-spel med avvikande regler så kommer jag att ta upp det. :gremsmile:
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Re: Avsnitt 2 - Gamla regler, gammal stil

Hans E Magnusson said:
Koolt blir jäkligt sugen.
En annan sak, Rob om jag minns rätt så tyckte du att monsterboken till Adventures Dark and Deep var riktigt bra, på vilket sätt är den bättre än andra?
Den är till skillnad ifrån alla andra en monsterbok baserad på MM, MM2 och FF det vill säga den är gjord för AD&D inte några OD&D versioner av de här monstren. Sedan finns det en rad punkter som jag gillar:

- Drakar är fixade vilket var behövligt då drakarna i princip var oförändrade sedan OD&D och har därmed blivit en aning fånig (utan att vara till 100 % säker så tror jag att den bygger på Dragon artikeln som tuffade till drakar).

- Han använder sig av samma träfftabell för monster som den i AD&D (fast med en liten krånglig omskrivning troligtvis för att undvika eventuella stämningar) vilket är den klart bästa som har gjorts till någon D&D version.

- I enlighet med vad EGG sa i en intervju så har han infört att olika hit-dice för olika stora varelser från en d4 för koboldstora varelser till d12 för titaner (och vissa andra väldigt stridsdugliga varelser). Med den högre hit-dice storleken hör också en förändrad stridsförmåga, en vanlig d8 har samma chans att träffa som i AD&D men för varje tärningsteg ifrån det så höjs stridsförmågan med 1 t ex en varelse med en d10 i hit-die slåss som en 1 hit-die högre monster (en d10 är ett steg upp från en d8)

- Den behåller alla demon princes och archdevils även om han måste döpa om vissa utav dem jag uppskattar detta då jag tycker att de är de roligaste sektionerna och dessutom så känns de som att de är definierande för Greyhawk.

Han har gjort MM demonerna mäktigare då de i princip bara var direkt konverterade ifrån ”Eldritch Wizardry” så var de alldeles för svaga för roll (inte minst Balrogen/Type 6 demonen), de är fortfarande svaga men de är bättre.

Han har tagit bort psionics (EGG sa själv att han tyckte att de var värdelösa) men jag gillar att han har lagt till ”psychic strike” (fungerar som ”mind blast” ifrån psionics reglerna) för demonerna detta då deras xp värde och generella duglighet byggde på att de har psionics. Alltför många tar bara bort dessa krafter (OSRIC t ex) i och med att man tar bort psionics och då blir demonerna för svaga.

- Han har lagt dit the Sidhe (i form av karaktärerna från Shakespeares ”A midsummer night’s dream”) vilket jag gillar då jag är väldigt förtjust i ett älvrike. Det här kommer kanske från någon Dragon artikel men hur som helst så gillar jag det.

- Jag gillar generellt illustrationerna.

Det var allt jag kommer på för närvarande.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,910
Location
Nordnordost
Re: Avsnitt 2 - Gamla regler, gammal stil

Tack för svaren, anth och Eksem.

Jag är inte intresserad av OSR som reenactment, förutom ironisk sådan. Skulle jag nostalgispela hamnar jag i DoD och Traveller. Men regellätta spel som ligger där i gränslandet mellan OSR och "Indie" är tokintressanta. Just 5AK som ni pratade om lät riktigt bra.

Mörka Hål är typ S&W Whitebox + Tjuven ur Mentzer + Alla vapen gör 1d6 + Hemmahackade regler för kompanjoner. Och skall vi växa regelmassan blir det på den sociala sidan.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Re: Avsnitt 2 - Gamla regler, gammal stil

wilper said:
Mörka Hål är typ S&W Whitebox + Tjuven ur Mentzer + Alla vapen gör 1d6 + Hemmahackade regler för kompanjoner. Och skall vi växa regelmassan blir det på den sociala sidan.
Ett hack på monster reaction table! Den kan se typ likadan ut, men man kan få bonusar genom att dela med sig av sin mat eller ge presenter. Avdrag förstås om man förolämpar personen eller om man är för käck medan den är morgon/kvällstrött.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Avsnitt 2 - Gamla regler, gammal stil

wilper said:
Just 5AK som ni pratade om lät riktigt bra.

Mörka Hål är typ S&W Whitebox + Tjuven ur Mentzer + Alla vapen gör 1d6 + Hemmahackade regler för kompanjoner. Och skall vi växa regelmassan blir det på den sociala sidan.
Just 5AK är en väldigt speciell OSR-klon, jag har inte hört talas om något liknande.

Däremot finns det flera extremt "rules light" kloner som får S&W Whitehack och LL Original Edition Characters att verka tunga, så det skulle man kunna göra en podcast om.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,497
Location
Stockholm
Re: Avsnitt 2 - Gamla regler, gammal stil

Bra andra avsnitt! Jag gillar detta, trots att jag inte lirar ocr.

Om jag ska försöka komma med någon form av konstruktiv (?) kritik, så tycker jag att ni emellanåt blir lite pliktskyldigt redovisande. T.ex. i "pryldelen" av podden så går ni igenom ALLA klasser och regelavvikelser i vissa spel, även de som är ganska ointressanta. Nöj er med att snacka om de spännande grejerna, så blir podden ännu rappare.
 

Mäster

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
76
Hej!

Jag har lyssnat på första avsnittet och har lite OSR-funderingar som ni kanske skulle kunna svara på.

1. Någon av er nämnde (tror Eksem) att en av orsakerna att han övergav D&D 4th och började med OSR var att det krävdes så mycket planering. Det fanns inte möjlighet till improvisation helt enkelt. Det jag funderar över är hur ni planerar era dungeons och kampanjer. Det krävs väl fortfarande en hel del förarbete att skapa alla rum och encounters? För mig personligen har just förarbetet att sitta och rita kartor med monster varit ett av de största hindren för att skriva egna kampanjer till OSR. Jag tröttnar och tycker det är tråkigt helt enkelt. Vore roligt att höra hur ni arbetar och tänker kring just skapandet av dungeons, äventyr och kartor. Bra tips och exempel emottages!

2. Ni nämnde i första avsnittet att det kommer en deluxe utgåva av 1st ed D&D. Tidigare i år släpptes ju en annan nyupplaga av 1st och 2nd edition av WotC i tre stycken hardback. Vad innehåller dessa i jämförelse med deluxe trälådan. Vilken upplaga av spelet är detta? Recension eller synpunkter vore intressanta. Det framgår liksom inte vad dessa böcker egentligen innehåller och är de värda ett inköp?
Länk till SF-bokhandelns lista med utgåvan jag tänker på.

Tack och jag fortsätter lyssna!

Mäster Johan
boningen.org
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Mäster Johan said:
1. Någon av er nämnde (tror Eksem) att en av orsakerna att han övergav D&D 4th och började med OSR var att det krävdes så mycket planering. Det fanns inte möjlighet till improvisation helt enkelt. Det jag funderar över är hur ni planerar era dungeons och kampanjer. Det krävs väl fortfarande en hel del förarbete att skapa alla rum och encounters? För mig personligen har just förarbetet att sitta och rita kartor med monster varit ett av de största hindren för att skriva egna kampanjer till OSR. Jag tröttnar och tycker det är tråkigt helt enkelt. Vore roligt att höra hur ni arbetar och tänker kring just skapandet av dungeons, äventyr och kartor. Bra tips och exempel emottages!

2. Ni nämnde i första avsnittet att det kommer en deluxe utgåva av 1st ed D&D. Tidigare i år släpptes ju en annan nyupplaga av 1st och 2nd edition av WotC i tre stycken hardback. Vad innehåller dessa i jämförelse med deluxe trälådan. Vilken upplaga av spelet är detta? Recension eller synpunkter vore intressanta. Det framgår liksom inte vad dessa böcker egentligen innehåller och är de värda ett inköp?
Länk till SF-bokhandelns lista med utgåvan jag tänker på.
När jag gjorde DnD4-äventyr behövde jag en A4-sida per monster. När jag gör OSR-äventyr behöver jag en A4-sida för 20 monster.
När jag spellede DnD4 planerade jag ett eller två encounters per spelmöte, dels för att det var vad man hann med, dels för att spelet är uppbyggt kring förplanerade encounters - inte på rollspel och improvisation. T.o.m. random encounters var man tvungen att planera i förväg i DnD4 - vilket jag aldrig gör i OSR, för det förstör ju hela konceptet med "random".
Att "improvisera" i DnD4 betyder att man säger "vänta" medan man bläddrar i ett par regelböcker, i OSR tutar man och kör utan att titta i regelböcker.
Att planera ett enda encounter i DnD4 tar för mig lika lång tid som det tar att göra en mindre dungeon i OSR.
Att planera roliga dungeons är för mig en av de roliga delarna med att spelleda OSR. Hur kan det vara tråkigt att göra en rolig dungeon? För mig är det en självmotsägelse. Ritar man en hel A4-karta så kan det vara jobbigt, men då är man nästan uppe på mega-dungeon-nivå. En "dungeon" är i grunden en bunt fyrkanter (och andra geometriska figurer) förbundna med olika linjer och borde inte ta mer än en kvart att rita, hur hinner man tröttna på den tiden? Och då har man ofta tillräckligt med kartmaterial för ett par-tre spelmöten.
Sen att fylla rummen med crazy stuff och saker som får spelarna att utbrista "WTF?!?" är ju den riktigt roliga biten. Nu är det du som får förklara för mig hur du kan tycka att det är tråkigt. :gremshocked: :gremsmile:

Det du länkar till är 1st edition ADnD som kom 1977.
Det vi talar om är 1st edition ODnD som kom 1974, d.v.s. verkligen det första rollspelet. :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
1) Det blir förstås en lite längre diskussion, men framförallt handlar det om att kunna improvisera regler och stats snabbt. Den stora skillnaden mellan t.ex. OD&D och 4E för mig är att det är enkelt att regelmässigt hitta på något väldigt kvickt. Det är också högre krav på varje encounter i 4E, eftersom de är så långa så blir de direkt tråkiga om de inte är påhittiga och smarta, medan man inte blir straffad lika hårt i OD&D om ett encounter inte blir lika hett som man tänkt sig (det är ändå över ganska fort). Däremot så är det fortfarande ett projekt att rita smarta kartor, etc, men det är mindre jobb att hitta på saker allt eftersom ju färre regler man behöver ta hänsyn till, tycker jag.

Ett hett tips för att generera content on the fly är slumptabeller.

2) Trälådan är OD&D, eller Original Dungeons & Dragons, som kom innan Advanced Dungeons & Dragons som är den 1st edition som finns på SF Bokhandeln.
 

Mäster

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
76
Hej!
Tack för ett trevligt andra avsnitt av podcasten och svaret på frågorna. Hur står sig egentligen ADD 1st i jämförelse med alla kloner? Premium ed. ser ju väldigt fin ut, speciellt äventyren. Är det värt att införskaffa eller är det bättre att gå på någon av klonerna?

Om jag förstår saken rätt kan reglerna vara ganska svåra att hantera utan hjälp av exempelvis OSRIC. Kanske värt att bara köpa premium äventyren och köra med en bättre och billigare klon? Tips emottages!

Mäster Johan
boningen.org
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Jag använder mig uteslutande av Advanced Dungeons & Dragons i min kampanj och trots att jag har OSRIC så nytjar jag mig av AD&D böckerna. Ingen person som är intresserad eller gillar D&D bör missa EGGs DMG då den är otroligt häftig, den är som en enda lång stream of consciousness ifrån Gary om alla hans åsikter om rollspel den må vara dåligt organiserad men otroligt fascinerande.

Det enda som inte riktigt fungerar i AD&D är initiativ systemet (mer exakt så är det vapen mot spells) som man får husregla lite grann. Det enklaste är väl kanske att ladda ned OSRIC som är gratis och nyttja den tolkningen av reglerna.

Anledningen till att jag använder mig av AD&D beror på att jag gillar EGGs OD&D bättre än jag gillar de andra tolkningarna för min del är B/X och BECMI för förenklade och jag gillar de extra detaljerna i AD&D.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Mäster Johan said:
Hej!
Tack för ett trevligt andra avsnitt av podcasten och svaret på frågorna. Hur står sig egentligen ADD 1st i jämförelse med alla kloner? Premium ed. ser ju väldigt fin ut, speciellt äventyren. Är det värt att införskaffa eller är det bättre att gå på någon av klonerna?

Om jag förstår saken rätt kan reglerna vara ganska svåra att hantera utan hjälp av exempelvis OSRIC. Kanske värt att bara köpa premium äventyren och köra med en bättre och billigare klon? Tips emottages
Vilken version/klon man vill spela är en ren smaksak.
Eftersom klonerna normalt är kompatibla så är det inget problem att spela ett äventyr från en klon med reglerna från en annan klon.

Personer som inte spelat gamla ADnD brukar normalt ha lättare att spela någon klon som ligger närmare d20/DnD3 eftersom dessa regler är lite lättare att förstå. Då rekomenderar jag Castles&Crusades eller Blood&Treasure. De finns dock inte som gratis pdf.

vill man ha gratis pdf, lite gammelmodigare regler och många klasser och raser föreslår jag OSRIC, Labyrinth Lord Advanced Edition Companion eller Sword &Wizardry Complete (som släpptes gratis för några veckor sen).
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Avsnitt 3 - Små tomtar och julgranseffekter

Hej på er igen, nu är det äntligen dags för avsnitt 3 av Viskningar från kryptan!

http://viskningarfrankryptan.wordpress.com/2013/11/25/avsnitt-3-sma-tomtar-och-julgranseffekter/

I det här avsnittet pratar vi om:

Magiska föremål
Palace of the Vampire Queen
Arduin Trilogy
Tales of the Grotesque and Dungeonesque
Nyheter

Avsnittet hamnar nog på iTunes inom närmaste dygnet, och som vanligt gillar vi era kommentarer och allmänna lyckönskningar så vräk gärna ur er sådana här :gremsmile:
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Hej hopp!

Vill bara säga att jag gillar podcasten. Keep it up osv. Gillar särskilt den norrländska rösten - Rob?. Väldigt behaglig att lyssna på. Tack för att ni även är pedagogiska för oss som inte har koll på OSR.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Avsnitt 3 - Små tomtar och julgranseffekter

Bloggen Tales of the Grotesque and Dungeonesque
Det är inte en ren OSR-blogg, utan en blogg om gotik och skräckrollspel, därför blandas OSR med Savage World, olika Cthulhu-kloner och indiespel som Don't Rest Your Head. Tycker man om gotik och skräck, som Ravenloft och Lamentations of the Flame Princess, kommer man att tycka om bloggen oavsett vilket system en bloggartikel är skriven för.
I högerkolumnen finns Books and Free PDFs så det är bara att tanka ner.

Under min genomgång av boken/erna råkade vi ut för ett litet missöde med en liveredigering (nej, vi lär inte prova att redigera live igen), därför tänkte jag förklara demi-humans igen.
I gotisk skräck bör alla rollpersoner vara människor, därför blir alla demi-humans "monster".
Demi-humans har en rädsla kopplad till sig, t.ex:
Drow - fear of decadence
Eladrin - fear of alien-ness
Elves - fear of chaos
Goblins - fear of science running amok
Gnolls - fear of animality
o.s.v.
Stöter man på en eladrin är den lika främmande och skrämmande som en utomjording som kommer i ett UFO.
Stöter man på en elf är det en fullständigt oberäknelig fey-creature som bokstavligen är snäll ena sekunden och elak den andra.
o.s.v.
Bara möten med demi-humans kan driva en mindre kampanj - och det är 2 sidor i första boken.

Det finns inga direkta skräckregler, istället finns flera tips på hur man spelleder en gotisk kampanj.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Re: Avsnitt 3 - Små tomtar och julgranseffekter

Bästa grejen från Tales of the Grotesque and Dungeonesque är Welcome to Planet Motherfucker vilket är:

Planet Motherfucker is ultra-violent, maxi-trashy, supra-lowbrow, and uber-depraved. The characters are larger than life, garishly-hued in technicolor and greasepaint, and the only thing they value is getting lit in the company of a hot piece of ass. Grade Z horror movie monsters prowl the wastelands and clown gangs rampage through the streets of what used to be called civilization. Fuel up your chainsaw, strap on a shooting iron, and rev your engine—it's gonna get messy out there.

Länk

Boken
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Avsnitt 3 - Små tomtar och julgranseffekter

God45 said:
Bästa grejen från Tales of the Grotesque and Dungeonesque är Welcome to Planet Motherfucker
Jag säger inte att det är dåligt - tvärt om, ALLT på hans blogg är bra.
Däremot är det inte gotisk skräck för OSR, utan postapocalyps för Savage Worlds.
Kort sagt; väldigt bra, men kanske lite OT för en OSR-podcast. :gremsmile:
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Re: Avsnitt 3 - Små tomtar och julgranseffekter

Eksem said:
Hej på er igen........
Palace of the Vampire Queen
.........
Den där beställde jag 10 juni men har ej fått den än, galet less på att vänta men om brevbäraren någonsin hittar min brevlåda så kommer jag eventuellt ha 2-3 exemplar. Han har skickat ett gäng gånger :gremsmile:

Här är i alla fall länken till Pacesetter som ger ut modulen

Lyssnar just nu och anth säger konstig många gånger
 
Top