Nekromanti Viskningar från kryptan - Ny rollspelspodcast

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Re: Avsnitt 3 - Små tomtar och julgranseffekter

Här är länken till Zenopus Archives samt Bruce Heards blog som jag nämnde under nyheterna.

Intressant angående Holmes manuscriptet att han använde den gamla tolkningen av hur alvers mulitclassing fungerade i sitt manuscript men att TSR ändrade det till att överensstämma med Greyhawk och därefter AD&D.
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Mattis said:
Hej hopp!

Vill bara säga att jag gillar podcasten. Keep it up osv. Gillar särskilt den norrländska rösten - Rob?. Väldigt behaglig att lyssna på. Tack för att ni även är pedagogiska för oss som inte har koll på OSR.
Roligt att höra att du gillar podcasten trots att du inte är en OSR spelare, det har hela tiden varit vår förhoppning att få fler spelare att pröva gamla D&D eller åtminstone att vara intresserade av att vi har att säga om rollspelens historia.

Angående min norrländska så är den kvar efter snart 14 år i stockholm så den kommer nog att bestå resten av livet (lustigt nog hör jag inte själv att jag talar dialekt förrän jag lyssnar på en inspelning av mig själv).
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Re: Avsnitt 3 - Små tomtar och julgranseffekter

Hans E Magnusson said:
Eksem said:
Hej på er igen........
Palace of the Vampire Queen
.........
Den där beställde jag 10 juni men har ej fått den än, galet less på att vänta men om brevbäraren någonsin hittar min brevlåda så kommer jag eventuellt ha 2-3 exemplar. Han har skickat ett gäng gånger :gremsmile:

Här är i alla fall länken till Pacesetter som ger ut modulen
Själv köpte jag min ifrån Noble Knight Games men jag noterar att de tar ganska mycket för sitt exemplar nu. NKG är annars en bra site att handla på om man vill köpa medeldyra produkter då de är väldigt generösa med sin gradering (deras VG är alltid jättefina) och har hyffast billig frakt som ändå kommer fram ganska fort. Problemet med ovanliga produkter är att de är väldigt pålästa om priser och man kan därmed väldigt sällan göra några fynd men är man desperat så...
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Re: Avsnitt 3 - Små tomtar och julgranseffekter

Eksem said:
Hej på er igen, nu är det äntligen dags för avsnitt 3 av Viskningar från kryptan!

http://viskningarfrankryptan.wordpress.com/2013/11/25/avsnitt-3-sma-tomtar-och-julgranseffekter/

I det här avsnittet pratar vi om:

Magiska föremål
Palace of the Vampire Queen
Arduin Trilogy
Tales of the Grotesque and Dungeonesque
Nyheter

Avsnittet hamnar nog på iTunes inom närmaste dygnet, och som vanligt gillar vi era kommentarer och allmänna lyckönskningar så vräk gärna ur er sådana här :gremsmile:
Så nu var det lyssnat, bra men för kort, förlite Arduin, förlite svammel och Ensamma Vargen är ju definitivt old-school, världen började skapas 75 med gammel odd.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Avsnitt 3 - Små tomtar och julgranseffekter

Vi får nog anledning att återkomma till Arduin längre fram, och vad det gäller såväl längd som svammel är det svårt att hitta rätt balansgång, men det blir säkert bättre avvägt med tiden :gremwink:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Avsnitt 3 - Små tomtar och julgranseffekter

Hans E Magnusson said:
Så nu var det lyssnat, bra men för kort
Tjat, tjat, tjat,... först är det för långt, sen är det för kort. Jag slår vad om att nästa gång kommer ni att klaga på att det är för lagom. :gremsmile:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Avsnitt 3 - Små tomtar och julgranseffekter

Trevligt avsnitt trots redigerings fuckupen.

Jag känner dock att jag saknar någon som lackade ut och kallade saker för totalt värdelösa eller berättade om hur fel andra personer har om något.

Sluta vara så jävla trevliga :gremlaugh:

(lite kort också, ni hade gärna fått snacka mer om klassiska magiska föremål tex)
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Re: Avsnitt 3 - Små tomtar och julgranseffekter

chrull said:
Jag känner dock att jag saknar någon som lackade ut och kallade saker för totalt värdelösa eller berättade om hur fel andra personer har om något.
Jag skyller på Eksem han satte ned foten när vi skulle börja glida in på 3e/4e sågningar ^_^. Allvarligt så tyckte jag ändå att jag fick fram vad som skiljer tidigare D&D mot senare varianter och varför jag föredrar de äldre sättet att göra det på.
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Re: Avsnitt 3 - Små tomtar och julgranseffekter

Jo jag läste den också, det var mycket informativt. Jag har läst om California scenen tidigare i olika artiklar men det behövs lite repetition innan det sitter permanent.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,728
Rob said:
Angående min norrländska så är den kvar efter snart 14 år i stockholm så den kommer nog att bestå resten av livet (lustigt nog hör jag inte själv att jag talar dialekt förrän jag lyssnar på en inspelning av mig själv).
Vilken tur! Det är som sagt väldigt behagligt att höra dig tala. Har inte riktigt kunnat placera dialekten så jag måste vara nyfiken och fråga var du kommer ifrån. :gremsmile:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Avsnitt 3 - Små tomtar och julgranseffekter

Rob said:
chrull said:
Jag känner dock att jag saknar någon som lackade ut och kallade saker för totalt värdelösa eller berättade om hur fel andra personer har om något.
Jag skyller på Eksem han satte ned foten när vi skulle börja glida in på 3e/4e sågningar ^_^. Allvarligt så tyckte jag ändå att jag fick fram vad som skiljer tidigare D&D mot senare varianter och varför jag föredrar de äldre sättet att göra det på.
Ni kan ju såga annat än 3e/4e! :gremlaugh:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Trevligt tredje avsnitt. Eksem kändes möjligen lite avlägsen och burkig i det här avsnittet.

Jag hade gärna hört ännu mer om klassiska magiska föremål. Det kändes i synnerhet kul att höra att magiska föremål ofta var lite mer speciella än bara "svärd +1".
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Re: Avsnitt 3 - Små tomtar och julgranseffekter

Återigen ett mycket bra avsnitt. Tack som fan gubbar.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Re: Avsnitt 3 - Små tomtar och julgranseffekter

Återigen ett bra avsnitt.

Ni är så mysiga att lyssna på på tunnelbanan på väg till och från jobbet.

Mer! Oftare!
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Re: Avsnitt 3 - Små tomtar och julgranseffekter

Mycket bra avsnitt!

Några grejer som det vore kul om ni tog upp i framtida avsnitt:

* Kartritande - hur gör ni när rollpersonerna traskar runt i grottor och vildmark när det gäller kartritande? Finns det olika varianter som ni kör med? Har ni några tips för att göra spelarnas kartritande smidigare?

* Hur hårt håller ni er till tärningarnas utfall när ni spelleder? Fudge:ar ni någonsin för att inte karaktärer ska dö eller är ni helt iskalla i det avseendet?

* Hackmaster!

* Vet att jag glömt något. Återkommer!
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Re: Avsnitt 3 - Små tomtar och julgranseffekter

Justja! Nu kom jag på!

* Figurer/minisar - hur gör ni? Använder ni dem överhuvudtaget och i så fall, i vilka situationer?
 
Top