Nekromanti Viskningar från kryptan - Ny rollspelspodcast

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Re: Avsnitt 3 - Små tomtar och julgranseffekter

cyberhest said:
Mycket bra avsnitt!

Några grejer som det vore kul om ni tog upp i framtida avsnitt:

* Kartritande - hur gör ni när rollpersonerna traskar runt i grottor och vildmark när det gäller kartritande? Finns det olika varianter som ni kör med? Har ni några tips för att göra spelarnas kartritande smidigare?
Jag kan svara för egen del och säga att jag tenderar till att rita mina spelares karta, jag vet att det är som att häda i kyrkan men det har helt enkelt blivit lättare så får min del.

* Hur hårt håller ni er till tärningarnas utfall när ni spelleder? Fudge:ar ni någonsin för att inte karaktärer ska dö eller är ni helt iskalla i det avseendet?
Jag slår alla slag utom slag för random encounters öppet. De enda slag jag slår om är just random encounters och då endast om de inte passar in i situationen.

* Hackmaster!
Jag har aldrig läst en stavelse ifrån Hackmaster. Jag tror att Anth möjligtvis har det så han kanske kan ta med det som sin produkt i något framtida avsnitt.
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Re: Avsnitt 3 - Små tomtar och julgranseffekter

cyberhest said:
* Figurer/minisar - hur gör ni? Använder ni dem överhuvudtaget och i så fall, i vilka situationer?
Jag använder inte minis alls då jag upplever att de tar en ur spelet och att spelarna börjar att tänka taktiskt på ett sätt som inte känns naturligt.

Jag ritar dock upp situationen och märker upp var olika spelare står. Jag använder mig av Space Required det vill säga hur mycket plats ett tar (tex ett tvåhandssvärd kräver 6" alltså finns det bara 4" kvar i en standar 10" korridor (för lite för ett longsword)) samt att jag håller reda på om det finns möjlighet att använda avståndsvapen.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,040
Location
Sthlm
Re: Avsnitt 3 - Små tomtar och julgranseffekter

Jag får nån slags error när jag försöker ta ner avsnitten (alla tre) med iTunes. Jag är på jobbet nu så jag har inte felkoden, men den var ganska lång (typ 8-12 siffror).
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Avsnitt 3 - Små tomtar och julgranseffekter

Hm... det funkar på min iPhone och på min Mac, var har du problem?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Re: Bonus från kommande avsnitt

Zoth-Ya said:
Eksem said:
Idag har vi spelat in avsnitt 4 av Viskningar från Kryptan!

Jag tänkte bjuda lite på en apititretare inför det kommande avsnittet (som jag spelade in efter att avsnittet spelats in), Rob uttalar sig om Swords & Wizardry:

https://archive.org/download/teaser_201401/teaser.mp3
Yes jag har sett framemot Robs feta diss av S&W.
"De har ju bara hittat på!" - För att vapenskadan i Greyhawk är baserad på verkligheten :gremwink:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Re: Bonus från kommande avsnitt

Jag trodde den kommit genom en vision från Gud.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Bonus från kommande avsnitt

Kontexten är såklart "S&W som klon", och det ÄR faktiskt lätt svårförklarliga ändringar och särskilt när vi talar spel som S&W White som utger sig för att vara en klon.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,764
Location
Stockholm
Re: Bonus från kommande avsnitt

Eksem said:
Kontexten är såklart "S&W som klon", och det ÄR faktiskt lätt svårförklarliga ändringar och särskilt när vi talar spel som S&W White som utger sig för att vara en klon.
aaaaabsolut :gremwink:
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Re: Bonus från kommande avsnitt

Jo kontexten är viktig i sammanhanget.

Jag har t ex inget emot att Raggi ändrar på både det ena och det andra LotFP jämfört med BECMI utan jag tycker att det är kanske det bästa av alla OSR spel detta då LotFP inte är en klon. Skillnaden blir när S&W, troligtvis det största OSR spelet just nu, som utger sig för att vara en OD&D klon som skall klona OD&D plus supplmenten (+lite till) faktiskt inte alls är en klon av originalen utan till stor del består av författarens egna kreationer.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Bonus från kommande avsnitt

Den ursprungliga frågan var: "vilken klon ska man spela om man vill spela ODD74, men inte vill betala 1199 kr"

Som ni kanske gissat är S&W inte det bästa OSR-alternativet om man verkligen vill spela med ODD74-regler, även om S&W fortfarande är ett bra OSR-spel i sig.

Vill ni veta vad som ÄR det bästa alternativet får ni lyssna på podcasten :gremsmile:
 
Top