Nekromanti Viskningar från kryptan - Ny rollspelspodcast

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Hallå forumet!

Som några av er kanske minns så slängde Hans E Magnusson ur sig i vrållådan någon gång i våras att någon borde göra en rollspelspodcast med fokus på old school renaissance. Jag tyckte att det var en väldigt bra idé, och ryckte ganska kvickt tag i anth och Rob och frågade om de var intresserade.

Några månader senare så har vi äntligen lyckat spela in ett första avsnitt av Viskningar från kryptan! Du kan redan nu lyssna på eller ladda hem det första avsnittet här:

http://viskningarfrankryptan.wordpress.com/

RSS här: http://viskningarfrankryptan.wordpress.com/category/podcast/feed/

Direktlänk till filen här:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/11185650/podcast_ep1_edited.mp3

Jag har även skickat in podcasten till iTunes, så vi får väl se om den blir godkänd eller inte, men förhoppningsvis kommer den att dyka upp även där framöver.

Kommentarer, frågor eller allmänna tillrop göres gärna i den här tråden (såklart tänkte vi ha WRNU som kommunikationskanal), eventuella påhopp och förolämpningar skötes bäst via PM. Till nästa avsnitt har vi tänkt ha någon slags kommentarstävling, så skaffa för vana att göra er hörda så har ni möjlighet att bli rikligt (nåja) belönade.

Hoppas ni gillar vad ni hör!
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Heh jag vill bara klargöra att det var svärdet i Broken Sword som var Tyrfing Turin Turambars svärd var förstås Gurthang/Anglachel.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
En Samson GoMic i mitten av ett litet konferensrum som vi satt runt. Ska se om jag kan få till ett sånt där mikronskydd till nästa gång för att minska "s"-ljuden.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
FAKTAFEL!!!!!

Tradition huserade en stund på Storgatan (Östermalm) innan flytten till Humlegårdsgatan.

Jag förväntar mig att ni spelar in allting igen med KORREKTA uppgifter och destruerar den gamla inspelningen.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: FAKTAFEL!!!!!

Gubbster T. Pokémon said:
Tradition huserade en stund på Storgatan (Östermalm) innan flytten till Humlegårdsgatan.

Jag förväntar mig att ni spelar in allting igen med KORREKTA uppgifter och destruerar den gamla inspelningen.
Jupp, helt rätt, men jag lät det slinka förbi med flit. Småglinen som inte var med på den gamla goda tiden kan ju få för sig att jag är en bezzerwizzer. :gremsmile:

Det var på Storgatan som jag gjorde mina första rollspelsinköp och räknade på hur många veckopengar jag måste spara ihop för att ha råd med en ny rollspelsbok (när de låg i Gamla Stan var jag så liten att jag bara storögt tittade på alla miniatyrer - de hade en DRAKE ju!).
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Post-processing. Ett par gånger - speciellt vid skratt - så peakade ljudet; inte ett problem då jag jobbar med rätt dåliga headphones, men om jag suttit och lyssnat vid datorn så hade jag blivit tvungen att sänka volymen (vilket jag var tvungen att göra när jag kom hem och försökte hitta en grej ni nämnde). Det hände även vid slutmusiken, den var precis lite för hög för att det skulle vara bekvämt.

Men, detaljer detaljer. S-ljuden var största problemet för min del, annars är det bra stuff. Jag tycker ni gjorde bra när ni snackade om era kampanjer utan att spoila något (som jag lade märke till) för potentiella spelare (mina spelare lyssnar inte på podcasts, så det är lugnt för min del).

Det var en del grejer jag tänkte jag skulle nämna, som jag kom på när ni snackade, men nu så här i efterhand så kan jag inte komma ihåg vad det var för något. Det var nog inte jätteviktigt.

Men bra stuff. Fortsätt så.

PS. Jag ju inte hjälpa att tycka om en podcast när ni har en medlem med så sjukt snyggt namn. :heart:
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Robban said:
PS. Jag ju inte hjälpa att tycka om en podcast när ni har en medlem med så sjukt snyggt namn. :heart:
Det kommer att vara oförändrat i framtida avsnitt så du kommer att tycka om dem också ^_~
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Härligt med fler svenska rollspelspodcast. Inte riktigt min rollspelsgenre, men det ska laddas ned och lyssnas på då det kommer upp på iTunes. Snyggt jobbat! :gremsmile:
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Re: FLER FAKTAFEL!!!!!

Gubbster T. Pokémon said:
Det är flaming sphere som göteborgskt nog översatts »brännboll«. Och det är alls ingen vandringssägen.
Ok i Drakar och Dunder är den med men det är en klon/variant av senare D&D versioner och inte någon OSR variant. I den svenska versionen av BE(CMI) som jag trodde att vi talade om så fanns det ingen flaming Sphere och därmed heller ingen brännboll i översättningen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
... nu råkade jag kontributea till Lotfp-kickstarten.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Juste!

Sätt Rob närmare mikrofonen nästa gång, jag upplevde att han föll bort lite i ljudet ibland. Anth och Eksem hördes tydligt genom hela.

Jag lyckades inte hitta någon nedladdningslänk på bloggen, men det gick ju att dra podcasten genom länken som postades här. Själv laddar jag alltid ner filerna för hand eftersom min mp3-spelare är från Hedenhös.

Det blinkade till ett igenkännande kring husregeln om att förbinda skador. Hos oss är den lite kraftfullare, man får 1t4 HP, men i vilket fall är det en bra sak som håller partyt gående lite längre och minskar rollpersonsrotationen.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
wilper said:
Sätt Rob närmare mikrofonen nästa gång
Will fix.
Det var det första vi upptäckte, bara en kvart efter vi spelat in podcasten och provlyssnade.

wilper said:
Det blinkade till ett igenkännande kring husregeln om att förbinda skador. Hos oss är den lite kraftfullare, man får 1t4 HP, men i vilket fall är det en bra sak som håller partyt gående lite längre och minskar rollpersonsrotationen.
Jo, jag vet att det vanliga brukar vara 1d4 eller 1d3, men jag ville inte ha så mycket.

Å andra sidan gjr det varken till eller ifrån eftersom ingen i gruppen ändå använt husregeln. :gremsmile:
 
Top