Nekromanti Viskningar från kryptan - Ny rollspelspodcast

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Avsnitt 2 - Gamla regler, gammal stil

Tack för det, har nu hittat och fixat till det, så inom ytterligare något dygn borde podcasten hamna på iTunes :gremsmile:
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Re: Avsnitt 2 - Gamla regler, gammal stil

Hans E Magnusson said:
Så nu har jag lyckats lyssna på hela, mycket bra.
Det jag ser fram emot mest nu är att få höra Rob såga Sword and wizardry någon gång i framtida avsnitt :gremsmile:
Heh jag skulle säkert kunna ha roligt med det då det finns så mycket att anmärka på men samtidigt känner jag att det kanske är bättre att försöka vara positiv och lyfta fram produkter jag verkligen gillar och försöka få folk att söka upp dem.

Men vem vet kanske behöver vi ett riktigt edition war inom OSR ^_~

Den enda stora vattendelaren inom OSR rörelsen har väl varit Carcosa, jag kan inte dra mig till minnes någon annan produkt som har lett till sådana infekterade bråk.
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Re: Avsnitt 2 - Gamla regler, gammal stil

slanf*n said:
Mitt enda eventuella klagomål är att det var väldigt långt*. Så jag har bara hunnit lyssna på halva. Men läxan är lärd och nästa kommer helt enkelt tankas ned för smidigare uppdelat lyssnande.
Jag upplevde också att det här avsnittet blev en aning långt, vi får väl se hur det blir i framtiden.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Avsnitt 2 - Gamla regler, gammal stil

Absolut, podcasts är ju inte riktigt bundna vid en viss tidslängd, så de varierar ju ofta mellan 30min till 3,5h och vilken längd folk uppskattar är ju en smaksak. Jag gillar ofta långa podcasts, men jag tror inte riktigt vi själva har energi att spela in över 2h, och att det vore bättre att försöka ligga närmare kanske 1-1,5h (då skulle de också gå oändligt mycket snabbare att redigera och få ut...). Då skulle vi förstås behöva ändra vilka segment vi har, men det är jag inte alls främmande inför.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Avsnitt 2 - Gamla regler, gammal stil

slanf*n said:
Mitt enda eventuella klagomål är att det var väldigt långt*.
Jo, alla inblandade är överens om att det blev långt.
Jag tyckte första podcasten var lång och blev nästan chockad när jag insåg att den andra blev ännu längre. :gremsmile:
Det har att göra med hur vi spelar in.
Idén till podcasten kom delvis av våra samtal på forumsölen. Vi tyckte helt enkelt att de var så intressanta att vi kunde spela in dem så att andra fick höra. :gremsmile:
Alltså är enda manuset för podcasten ett antal punkter som vi bestämt i förväg, och när vi känner att vi snackat färdigt om en punkt går vi vidare till nästa.
Vi har snackat om att använda timer, men det känns fel - eftersom en av idéerna med podcast är att man inte behöver följa tider.
En lösning är att ha färre punkter - men så länge podcasten blir bra kanske det räcker med färre punkter.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: Avsnitt 2 - Gamla regler, gammal stil

anth said:
Idén till podcasten kom delvis av våra samtal på forumsölen. Vi tyckte helt enkelt att de var så intressanta att vi kunde spela in dem så att andra fick höra.
Ni borde dricka öl under inspelningen …
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Awesomecake!

Jag bara klagade förra gången och glömde alldeles bort att säga att jag tycker att ni gör det här skitbra.

Sypermysig lyssning på tuben på väg till och från jobbet.

Mer och oftare!
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Re: Avsnitt 2 - Gamla regler, gammal stil

Rob said:
slanf*n said:
Mitt enda eventuella klagomål är att det var väldigt långt*. Så jag har bara hunnit lyssna på halva. Men läxan är lärd och nästa kommer helt enkelt tankas ned för smidigare uppdelat lyssnande.
Jag upplevde också att det här avsnittet blev en aning långt, vi får väl se hur det blir i framtiden.
Tycker det var lagom långt avsnitt.
Bara så ni vet.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Re: Avsnitt 2 - Gamla regler, gammal stil

Hans E Magnusson said:
Rob said:
slanf*n said:
Mitt enda eventuella klagomål är att det var väldigt långt*. Så jag har bara hunnit lyssna på halva. Men läxan är lärd och nästa kommer helt enkelt tankas ned för smidigare uppdelat lyssnande.
Jag upplevde också att det här avsnittet blev en aning långt, vi får väl se hur det blir i framtiden.
Tycker det var lagom långt avsnitt.
Bara så ni vet.
Jag är helt med på om ni vill korta ner avsnitten för att det ska bli lättare att redigera, men för min del är 2,5 h inget problem alls :gremsmile: Håller med HEM, helt enkelt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Avsnitt 2 - Gamla regler, gammal stil

Här kommer några osorterade åsikter – ta till er av det som känns konstruktivt och släng resten. Och som Dante sa: mer och oftare!

0.0 Det var inte för långt, tycker jag.

0.1 Jag skulle gärna ha med en introduktion av avsnittet i början där ni kort och översiktligt gick genom avsnittets teman, så att man förbereder lyssnaren på vad som komma skall. Då kan man också förbereda lyssnaren på podd-deltagarnas åsikter om diverse ämnen som en cliffhanger. Sån't skapar sug hos lyssnaren, man vill liksom höra fortsättningen.

1. Jag skulle gärna ha med musik som avdelare. Jag skulle gilla 5-15-minuters-block med snack (och däremellan lite muisk, behöver inte vara mer än typ 30 sekunder) beroende på intensitet. Då kan man också skapa cliffhangers! :gremlaugh:

Kanske kan man ha en klocka under inspelningen som en guide för de som pratar? Eller som bara "moderatorn" ser (så inte de andras flow stannar av) men som ändå tipsar om hur länge man snackat?

2. Det vore trevligt om man kunde få läsa på bloggen vem som är med i podden!

3. Bra med återkommande förklaringar på mystiska förkortningar.

4. Bäzt med era personliga åsikter! Det är först då det blir riktigt intressant och levande tycker jag. Det måste väl vara någon sorts balans mellan fakta, erfarenheter och åsikter – men era personliga åsikter är i det här formatet mer intressanta än fakta. Vill jag kolla upp fakta så kan jag ju göra det på annat ställe och jag litar fullt på era kunskaper. Det som däremot iNTE står på wikipedia är vad ni tycker och varför! Det vill jag höra!

Podcastformatet påminner, tycker jag, om att få smyglyssna på vad "Populära/Insatta Klubben" diskuterar off the record; dvs som ett sorts kvalificerat skvaller! :gremwink:

5. Eksem - om det är din roll - får gärna vara mer programledare/moderator tycker jag. Just nu är du som en i gänget och det vore ännu roligare om du ville ställa fler frågor, och kanske tom provocera lite, vända och vrida på frågor/svar, kanske se allt ur en kritisk persons ögon. Och så får de andra utveckla sina svar. Jag blir liksom supersugen på att få höra varför anth avskyr tärningspölar och hur han och ni andra resonerar kring "rollpersonen som hjälte eller mörder-hobo" etc.

Så hellre "Varför tycker du som du gör?" än "Vad tycker du och hur vet vi att du har rätt?". :gremwink:

6. Om jag får önska, så önskar jag följande teman:

-Alignment, bra eller dåligt, och vad står de för egentligen? Hur ska man använda de i spelet?
-Vad är en bra/dålig rollperson?
-Vad är gonzo och är det verkligen bra?
-Hur kan man "Lovecraft:ia" fantasy-rollspel?
-Hur ska man använda kartor som 1) DM 2) spelare 3) äventyrsmakare?
-Hur många spelare kan man vara runt bordet och ändå ha kul?
-Vad är ett bra äventyr?
-One-shots eller ärkekampanjer på flera år?

7. GÄSTER! Som får bidra med sina åsikter gällande olika aspekter av rollspelande/OSR. Det vore jättespännande att få in lite olika åsikter och gnabb, i trevlig och välmenande ton förstås, men ändå. :gremsmile:
1. Gunilla Jonsson ("Hur tänker du när du gör äventyr?" alt. "Berätta om ditt rollspelsmakarliv!") 2. Erik Granström ("Vilket råd ger du till spelmakare för att få till den där stämningen som du har lyckats med i Trakorien?") 3. Någon/några forumiter med kunskap/starka åsikter/forumkändizskap

---

Tack för bra avsnitt och lycka till i framtiden! Jag ser fram emot fortsättningen!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Avsnitt 2 - Gamla regler, gammal stil

Mycket spännande feedback, det tackar vi för och det är redan med i planeringen inför nästa avsnitt (huruvida vi tar eller inte tar hänsyn till det eller inte är dock en annan femma, men det är under avvägning :gremsmile: ).

Gällande gäster så är det något vi gärna skulle ha framöver, men det kommer i sådana fall att vara sådana som vi kan släpa över till "studion", såvida jag inte lär mig hur vi ska få till ett gruppsamtal med rimlig ljudkvalitet. Helst kommer då också att vara sådana gäster som är mer OSR-inriktade snarare än generellt rollspelsinriktade. Granström och Gunilla har säkert oändligt mycket relevant att säga, men kanske passar bättre i de andra svenska rollspelspoddarna. Däremot vore det roligt att prata med t.ex. Arfert eller Fiktionslek eller gänget bakom Svärd och Svartkonst för att ta några exempel som liggare närmare vårt snäva fokus.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Avsnitt 2 - Gamla regler, gammal stil

Eksem said:
t.ex. Arfert eller Fiktionslek eller gänget bakom Svärd och Svartkonst för att ta några exempel som liggare närmare vårt snäva fokus.
För att inte tala om den "finska" metal-hjälten Raggi III :gremsmile:
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Re: Avsnitt 2 - Gamla regler, gammal stil

Jag kom på ett klagomål till. Sätt mobilerna på ljudlöst :gremtongue:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Avsnitt 2 - Gamla regler, gammal stil

slanf*n said:
Jag kom på ett klagomål till. Sätt mobilerna på ljudlöst :gremtongue:
:gremblush: min mobil fick ett SMS :gremfrown:
Men givetvis ska vi tänka på det till nästa gång.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Re: Avsnitt 2 - Gamla regler, gammal stil

Nu har jag lyssnat på avsnitt två. Jag upplevde att det var bättre ljud den här gången. Vad gällde innehållet tycker jag av någon anledning att första avsnittet var intressantare, men det var ändå kul att lyssna.

Om jag får önska innehåll så hade jag gärna hört med om olika magisystemslösningar. Vanceian magi står jag ut med, men det hade varit kul med något som funkade annorlunda.

Vidare skulle det vara intressant att höra om äventyr/kloner avsedda för kampanjer i stadsmiljö eller liknande. Ställen där rollpersonerna får arbeta för att bygga relationer, och kommunikation med SLPer faktiskt blir viktigt.

Finns det någon OSR-klon med regler för de sociala bitarna?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Re: Avsnitt 2 - Gamla regler, gammal stil

wilper said:
Jag upplevde att det var bättre ljud den här gången. Vad gällde innehållet tycker jag av någon anledning att första avsnittet var intressantare, men det var ändå kul att lyssna.
Samma här. Tyckte inte Rob var lika fjärran utan att balansen funkade rätt bra.

Vad gäller det senare kanske det hade med längden att göra, jag blev nog lite utmattad helt enkelt. ^^
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Avsnitt 2 - Gamla regler, gammal stil

wilper said:
Om jag får önska innehåll så hade jag gärna hört med om olika magisystemslösningar. Vanceian magi står jag ut med, men det hade varit kul med något som funkade annorlunda.
Problemet är att OSR försöker klona/emulera DnD och DnD använder Vancian magic.
Släpps ett spel utan Vancian magic är det tveksamt om man kan kalla det för OSR.
Jag tog upp Five Ancient Kingdoms som i alla fall försöker avlägsna sig från den vanliga magin - och det är på gränsen för vad jag skulle kalla för OSR.
Jag lovar att får vi höra talas om OSR-spel utan Vancian magic så kommer vi att ta upp dem i framtiden.

wilper said:
skulle det vara intressant att höra om äventyr/kloner avsedda för kampanjer i stadsmiljö
OSR är ju mest hexcraw och dungeoncrawl. Stadsäventyr finns, men är ovanliga. Hittar vi något spännande inom området så kommer vi att ha med det.

wilper said:
Finns det någon OSR-klon med regler för de sociala bitarna?
Jag förstår inte. Sånt rollspelar man väl???
:gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:
Skämt å sido; OSR är rules light och de enda regler för hur man interagerar är i princip alignment och Charisma check (reaction/loyalty/morale).

Jag kommer på 2 kloner; Dark Dungeons (gratis) och ACKS, som har regler för hur man sköter ett slott/kungarike - det är nog det närmaste du kommer.
Five Ancient Kingdoms har regler för hur rollpersonerna blir förälskade och om deras kärlek är besvarad eller ej, men de flesta OSR-spelare skulle säga att det är bara är indie-skräp.

Däremot kan jag tänka mig en podcast där vi diskuterar varför OSR-spelare är så emot sociala regler. :gremsmile:
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Mer saker ni gärna får ha avsnitt om

Jag skulle gärna höra avsnitt med tema om en viss producent. T.ex. ett avsnitt där man kollar på grejer som Goblinoid Games gjort, ett där man kollar på saker utgivet av LotFP eller Brave Halfling eller liknande. Vad de har gett ut, vad ni tycker är intressant och mindre intressant.

Jag lyssnar gärna på något avsnitt om vilka forum, bloggar och andra communitys/grupper som har de coolaste grejerna på gång.

Något avsnitt om den bästa dungeon eller kampanj ni någonsin deltagit i och vad som gjorde den så jävla awesome. Anekdoter har ett stort värde, tycker jag :gremsmile:
 
Top