Vilket datorspel hade du velat göra som rollspel?

Över huvud taget kan man ju göra mycket på varför robotar så ofta blir onda, vad ondska är, vem som bestämmer vad som är ont/gott osv.
Just den biten är ju egentligen enkel – de blir inte "onda"; de blir ju bara styrda av Dr. Wily till att göra destruktiva saker för att… nånting, nånting, ta över världen eller få hämnd på Dr Light eller vad det nu är Wily eller utomjordingen som låtsas vara Dr Wily vill.

I X-spelen är det ju istället ett virus, Sigmaviruset, de drabbas av.

Men du har helt rätt i att det kan nyanseras – jag tänker ju att man kan ifrågasätta ifall det utopiska samhället med självmedvetna robotar som skapas till arbetare-som-älskar-sina-jobb verkligen är så perfekt. Jag tänker att det är lite samma sorts fruktansvärda världsbygge som när Jowling Kowling Rowling bestämde att husalver älskar att vara husslavar, actually. Och att #sigmawasright, åtminstone litegrann.

Är Sigmaviruset helt enkelt ett worker-uprising-revolution-frihet-virus?

(Jag tycker ju generellt att X-spelen är bättre på i princip allting, även om jag i ärlighetens namn inte minns den övergripande plotten sådär jättebra)

Tråk! =)

Men då får man alltså göra det som solospel? Eller är det bara en i spelgruppen som får spela mega man, och resten får spela hans hangarounds?

Och är Mega Mans unika specialförmåga något alla känner till? Om så, varför har inte regeringen (om det nu finns en) plockat in honom för att forska på honom och göra hans förmåga till något man kan använda militärt? Faktum är: borde inte typ varje ambitiös regering, företag eller annat konstant vara ute efter honom? Bor han i en bunker?

(Jag fattar, kanske vill man bara köra den "oskyldiga" och ogenomtänkta versionen i spelen, men jag tycker det är roligt att extrapolera, framför allt när man tänker det som rollspelsvärld och inte bara backdrop för att slåss mot åtta onda robotar – det känns ju som lite enformigt rent spelmässigt kring bordet, tänker jag)
Om jag minns rätt svarar Mega-man serietidningen på flera av dina frågor.

DEUS EX-spelen har väl en ganska maffig spelvärld som man kan bygga på och rollspela i? Det kanske redan har gjorts? Kanske bättre som en setting-modul till något cyberpunk-spel, som RED t.ex.
"Grejen" med Deus Ex är väl att alla konspirationsteorier är sanna. Tyvärr lite daterat i nutid, när det visar sig att det finns en massa folk som tror på räliga konspirationsteorier på riktigt.
Har annars funderat på att krocka ihop Deus Ex och Assassins' Creed till en riktig konspirationskorvtårta.
Zork, Adventure, Nethack och alla de där gamla textbaserade liren utspelar sig ju ofta i lapptäckesvärldar där moderna butiker bor granne med pirater och dvärgar. Det skulle nog gå att göra nåt retrospel som anammar den sortens världsbygge.
Eller varför inte utforska hur en värld funkar där folk kan driva butiker på grottnivå 14 våningar ner från marknivån?

Last edited:
Back