Vilket datorspel hade du velat göra som rollspel?

Hur tänker du dig dem som rollspel (regelmotor)? Vad i dem är det som du vill åt som rollspel?
Först och främst, inget dödande. Karaktärer dör för att de är gamla. Onda karaktärer, när de "förlorar" mot spelarna förvandlas till objekt som inte utgör något som helst hot mot sin omgivning. Fokus ligger på utforskning av världarna och miljöerna man befinner sig i och vilka karaktärer man träffar. På nått sätt uppbyggt på samma sätt som WoW till exempel. "Jag har blivit av med mina får, spring och hämta dem så får du pengar eller mat" osv osv. Viken regelmotor vet jag inte alls.

Hur skulle du göra med reglerna?
Efter att ha diskuterat med @God45 ...

För Blasphemous hade jag gjort ett hack på Mythenders där man mixtrar runt i setting-mekanikerna, bantar reglerna rejält (minst 100 sidor mindre) och sänker power nivån något.

Sam n Max hit the road - jag är sjukt sugen på den här skruvade Americana-roadside-weirdness-grejen som setting för någon slags uppdrags-baserat rollspel - men under helt annat namn. Skuggan från Sam och Max blir för stor för RPna annars. Jag har redan knyckt friskt till UVG (Mole Men, worlds largest ball of twine) men jag tror på nån slags pseudo-nutida variant oxå. Weird Americana road trip är en grej!

sam n max dino bungee.jpg

Sam n Max hit the road - jag är sjukt sugen på den här skruvade Americana-roadside-weirdness-grejen som setting för någon slags uppdrags-baserat rollspel - men under helt annat namn. Skuggan från Sam och Max blir för stor för RPna annars. Jag har redan knyckt friskt till UVG (Mole Men, worlds largest ball of twine) men jag tror på nån slags pseudo-nutida variant oxå. Weird Americana road trip är en grej!

View attachment 30501
Känns som ett hack till Unknown Armies skulle funka?

Back