Vilket datorspel hade du velat göra som rollspel?

Jag tänker att Mount and Blade hade gjort sej rätt bra. Man drar runt med sitt krigarfölje: rekryterar soldater, gör jobb för olika länsherrar, tar värvning som legokompani i ett krig, eskorterar karavaner, fram tills att man kan själv bli länsherre eller rentav furste i något rike.
Inte helt olikt höglevel OD&D fast mer renodlat realistiskt medeltida (i bemärkelsen att det inte finns drakar och kringvandrande benrangel).

Sims som dramaspel/sociala konflikter/karriär etc
Intressant exempel. Det som skulle utmärka Sims jämfört med att bara spela drama blir väl att man sänker komplexiteten i dramat och rollspelandet?

Om jag spelar ett hemmafru-drama där jag bjuder hem grannfrun och öppnar mitt hjärta och kysser henne eftersom vi är frustrerade för att våra makar jobbar hela tiden så är det inte så mycket The Sims.

Om jag spelar ett spel där våra makar jobbar hela tiden eftersom de ska öka karriärsnivån från 6 till 7, så jag bjuder hem grannfrun för att stå bredvid mig och titta på samma tavla i mitt vardagsrum tio eftermiddagar i rad tills hon tycker tillräckligt mycket om mig för att kyssa mig så känns det väldigt mycket som the sims.

The Sims är ju ett extremt förenklat sätt att kunna programmera ett datorspel för att spela en sorts historier som inte behöver förenklas så mycket om man inte spelar ett datorspel. Är det grejen med tydliga värden du vill åt eller är det något annat?

All right - då är frågan hur! och vad du vill åt i spelet ifråga!
Jag vill rollspela en terran som tillsammans med en liten grupp utför olika uppdrag i Världsrymden. Sakta men säkert upptäcker gruppen hur Zerg och de mystiska Protoss utgör olika hot som måste tas om hand.
I min tolkning är aliens ett fråmmande hot, inte som i spelet en spelbar fraktion.

85% av äventyren ska utspela sig i jungler eller i enorma övergivna stadsruiner av stål och betong. 15% kan få vara rymdstrider.

85% ska vara action och opta-din-gubbe 15% ska vara intriger och mysterier när ledningen korrumperas av Zerg/Protoss-spioner.

Vad sägs om Jetset Willy? Typ, göra en "Dagen före dagen efter"?

Tror ni Matthew Smith är beredd att sälja licensen?

Jag vill rollspela en terran som tillsammans med en liten grupp utför olika uppdrag i Världsrymden. Sakta men säkert upptäcker gruppen hur Zerg och de mystiska Protoss utgör olika hot som måste tas om hand.
I min tolkning är aliens ett fråmmande hot, inte som i spelet en spelbar fraktion.

85% av äventyren ska utspela sig i jungler eller i enorma övergivna stadsruiner av stål och betong. 15% kan få vara rymdstrider.

85% ska vara action och opta-din-gubbe 15% ska vara intriger och mysterier när ledningen korrumperas av Zerg/Protoss-spioner.
Lite som en Star Craft West Marches-kampanj? Basen är en Battle Cruiser och så är rymden ett hexkräl med olika planeter och rymdstationer.

Lite som en Star Craft West Marches-kampanj? Basen är en Battle Cruiser och så är rymden ett hexkräl med olika planeter och rymdstationer.
Mm, men det borde gå att sträcka ut till att ”de som bestämmer” på planeten jorden/etc blir korrumperade.

Vips har vi också en spionkampanj i Starcraft-universat! 🤩🎉😎

X-com som kampanj och värld,
Här tänker nog jag att The Bureau: X-com Declassified (eller motsv) skulle funka bättre egentligen, som bas för rollspelskampanj liksom. Original-X-com känns för mig som lite för "high level", svårt att få in rollpersoner i…

Samtidigt blir ju det mest bara ett lätt reskin av Delta Green.

(Å andra sidan har jag inget emot DG-reskins)

X-Com Apocalypse hade varit suveränt som rollspel. I mitt tycke är det bästa X-Com spelet för sin tid, även om det inte riktigt lever upp till dagens standard. Grejen att ha det i en stad, där alla organisationer man var beroende av hade byggnader som man gjorde uppdrag i, och som man hade relation med beroende på hur mycket man skyddade dem/förstörde för dem, lade till en helt ny nivå. Organisationerna hade dessutom relationer sinsemellan, så om man tex bombade ut "Cult of Sirius" högkvarter (igen), så blev de som ogillade dem glada.

För rollspel så är det en bättre skala än "hela jorden".

Jag gillade också "autopausande realtid" istället för turordningsbaserat. Mindre pill så.
Jag gillade det postapokalyptiska UFO aftermath.

Back