Vilket datorspel hade du velat göra som rollspel?

Ikaruga - Jag vill göra ett taktiskt bullet-hell rollspel, men jag vet inte hur man ska göra det. Glaspärlor och minis?

Hotline Miami - Ett våld/pusselspel som ifall pusslandet går fel blir mord-Pacman.

Dark Souls (eller kanske ännu hellre föregångaren Demons Souls) är nog det spelet jag skulle vilja göra. Älskar världen och stämningen. Designen med en värld som är sönder är något jag ofta använder mig av i mina egna världar.

Mass Effect vore också trevligt. Gillar återigen världen - eller snarare universumet. Har en kampanj i huvudet som jag skulle vilja spela i en liknande värld, men den blir nedprioriterad hela tiden.

Jag spelar Diablo 2 nu, det är rätt skoj med att det finns sådana mängder med magiska föremål, och mycket av gubbens ökande förmåga är att välja rätt föremål av alla man erbjuds.

Jag vet katten hur det skulle gå till med rimlig arbetsbörda för SL. Man kanske kunde ha en slumpgenerator som spottade ur sig en massa utrustningskort som spelarna fick välja bland...

--

Annars, jag går mest och tänker åt andra hållet. Det där Dungeons & Dragons, jag har lite tankar på hur det skulle gå att återskapa som ett datorspel. I min fantasi skulle det kunna bli rätt coolt.

Symphony of the Night gillar jag skarpt, hade varit najs att spela kraftfulla vampyrer / varulvar etc som temporärt förlorat sin kraft och röjer runt i skräck-gotiken i jakt på den. Och sen fokusera helt på gear och att levla, rollspelandet händer oxå, men det finns inget system för humanity och dess förlust, eller nåt sånt, nää, här är det power fantasy med flavor som gäller!
Har länge haft tanken på att göra Slottet i Symphony of the Night till en Megadungeon. Inklusive det *Spoiler alert* uppochned vända slottet!

Hade behövt göra om layouten ganska mycket så det funkar i 3D-rymd. Känns konstigt om allt skulle ligga staplat ovanpå varandra (men kanske annorlunda och coolt?).

Jag spelar Diablo 2 nu, det är rätt skoj med att det finns sådana mängder med magiska föremål, och mycket av gubbens ökande förmåga är att välja rätt föremål av alla man erbjuds.

Jag vet katten hur det skulle gå till med rimlig arbetsbörda för SL. Man kanske kunde ha en slumpgenerator som spottade ur sig en massa utrustningskort som spelarna fick välja bland...
På liknande tema så har jag funderar på hur man skulle göra ett Rollspel av Borderlands. Har kommit fram till att ett stort gäng med feta tabeller (tillverkare, vapen typ, element, raritet, etc.) är det bästa sättet.
Låter otroligt roligt att hitta och rulla upp ett riktigt vilt vapen eller sköld. Men kan också bli tröttsamt om det är för många parametrar att skruva på (allt måste göras manuellt) eller om man bara får skit loot.

Back