Tyvärr. jag tror det aldrig skulle sälja.Baldurs Gate! Tänk er ett rollspel där man träffar drakar och fängelsehålor, det vore nåt va? Det hade gärna fått vara avancerat också![]()
Tänk dessutom att få använda insult swordfighting som stridssystem!
ceruleanfive.itch.io
Har länge haft tanken på att göra Slottet i Symphony of the Night till en Megadungeon. Inklusive det *Spoiler alert* uppochned vända slottet!Symphony of the Night gillar jag skarpt, hade varit najs att spela kraftfulla vampyrer / varulvar etc som temporärt förlorat sin kraft och röjer runt i skräck-gotiken i jakt på den. Och sen fokusera helt på gear och att levla, rollspelandet händer oxå, men det finns inget system för humanity och dess förlust, eller nåt sånt, nää, här är det power fantasy med flavor som gäller!
På liknande tema så har jag funderar på hur man skulle göra ett Rollspel av Borderlands. Har kommit fram till att ett stort gäng med feta tabeller (tillverkare, vapen typ, element, raritet, etc.) är det bästa sättet.Jag spelar Diablo 2 nu, det är rätt skoj med att det finns sådana mängder med magiska föremål, och mycket av gubbens ökande förmåga är att välja rätt föremål av alla man erbjuds.
Jag vet katten hur det skulle gå till med rimlig arbetsbörda för SL. Man kanske kunde ha en slumpgenerator som spottade ur sig en massa utrustningskort som spelarna fick välja bland...
Halvrelaterat: finns det något rollspel som inkluderar "The Amulet of Yendor" från Rogue (och efterföljande Roguelikes)?
Ooo, kul. "The Amulet of Nahoj" har inte en lika cool fantasyklang (men det är inget mot ångesten min äldsta son kände när han insåg att hans baklängesnamn är "Slurt").Jag har den i ”Denna dunkla dal”. Fast det är amuletten av mitt förnman baklänges istället för Rodney![]()
Scum & Villainy kan man rätt lätt bygga en Freelancer-klon i.X-serien. En av de bättre SF-världarna. Freelancer är också bra.
?X-serien. En av de bättre SF-världarna