Nekromanti [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 3

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,379
Re: Röstsammanställning

Brynolf said:
Nu har jag inte räknat på det här men ulvarna har ju även fördelen att de vet om vi är på väg att rösta ut en ulv eller ej. Om vi ser ut att dreva ut en bybo, vet de ju att de har större svängrum för mind tricks. Men mind tricks är väl bara värt det om Nässe är bybo va? Alltså försöka få byn att hänga sin väktare.
Hur menar du att de ska mind tricka oss att hänga Nässe? Genom att mörda Basse? Jag tror de vill mörda Basse alldeles oavsett, och om de lyckas mörda Basse borde Nässe rimligtvis vara ulv. Frågan gäller om ulvarna (i det här scenariot Nässe+1) kommer skita i att mörda Basse för att ge ulv-Nässe lite grönhet. Jag tror inte det.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Röstsammanställning

Vimes said:
Konrad Konvalj said:
Jag ger ju inte ett skit för argument som att det kan avskriva mig från ulveri eftersom jag har dig eller Mukwa som storulv tillsammans med Nässe.

Vi vet ju alla hur det blir med en sån här avskrivning av ulvighet utlovat av en potentiell ulv. Det är således i mina ögon inget bra argument, men jag förstår vad du menar och kör med liknande argument själv fast med andra spelare inblandade.
Nä, självklart.

Men såhär va: om det finns något jag hatar så är det när du är ulv och lurar mig. I det här spelet har du setts som grön genom hela liret, och av goda skäl. Dock är det tillräckligt tight för att vi inte ska riskera något, alledels oavsett att du setts som St. Patrick själv.
Fungerar båda vägarna..Ulv-Vimes får ju inte lura mig! Det är ju någon form av inbyggd sak som alltid hänger med.

Ditt meta-jidder är ju det främsta som har satt dig på ulvsitsen. Bybo-Vimes tordes vara mer benägen om att ha en bybo-K.K i byn så det känns fortfarande väldigt gut shot att redan i inlägg 1 försöka sig på en fetrödning av K.K.

Det sammantaget med nackningen av Larsson när det fanns möjligheter till nackning av Empis och rätt mellanmjölkigt spel gör ju att du sitter kvar på mer ulv än männska.

Meta-beefen är ju sjukt intressant för mig fortfarande, men jag tycker ju att du sköter allt från Nässes väktar-outning och framåt bättre än en potentiell ulv-Mukwa som har i K.K´s ögon slirat ur rejält några gånger.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Röstsammanställning

Vimes said:
Vimes said:
Ja, frågan är om ulv-Nässe skulle våga fimpa någon annan än Basse, ändå? Isf riskerar han ju antagligen att bli siad själv.

Jag tror det är mer rimligt att ulvarna spelar ett vanligt spel och dödar av siaren om de har möjlighet. Dör siaren så beror det ju framför allt på att ulvarna vet att Nässe inte är väktare, och det vet de isf för att han är ulv. Nu blir det förstås meta för att vi snackar om det öppet i tråden. Men jag tror ulvarna kommer värdera Basses siande (som ju är hård fakta) betydligt högre än konstiga mind tricks.
Eller ja, ok. Där Basse är Nässe defintivt ulv. Det är klart att de kan försöka skoja till det och mörda typ Brynolf, men det vore fan retarded. Det är för få spelare kvar för att varje siande inte ska vara värt sin vikt i guld.
Men det är ju inte lika retarded om det fuckar upp byn. Jag har ju väldigt svårt att se det scenariot, men det är det ända scenariot som inte helrödar Nässe.

1. Nässe ryker = grön
2. Ingen ryker = grön
3. Basse överlever = semiröd/grön osäkert kort
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Information

Information
Jag kommer eventuellt inte kunna posta ett stopp inlägg idag vid 22:00. Men oavsett så är det 22:00 som är rundans stopptid.
Samt så kommer även nästa tråd bli fördröjd och lär nog inte vara uppe före 23:00.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
Re: Information

Konrad Konvalj said:
Det är du som är boss Basse, men om Nässe är väktare så har vi två ulvar mot tre bybor i det här läget, och ingen hjälp av Siar-Basse
Alltså vi måste ju också anta att om Nässe är ulv så kommer ulvarna att försöka rädda honom. Därför är det asintressant att se hur röstandet fortskrider under dagen.

Och då hör det till protokollet att Nässe bara varit aktiv när han legat risigt till.

Att vi ens diskuterar möjligheten av att Nässe kan vara väktare är fan pinsamt. Det är en så klassisk ulvlögn att jag inte vet var jag ska ta vägen.

Däremot är det informationsrikt att se vad som händer när drevet byter från nässe till (t ex) Vimes/mukwa.
Men nu har vi väl fått de svar vi vill ha va? Nässe måste bort.

Och OM Nässe trots allt är grön och väktare så har både han och vi lärt oss en läxa: om man är väktare måste man ta mer ansvar!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,379
Re: Röstsammanställning

Konrad Konvalj said:
1. Nässe ryker = grön
2. Ingen ryker = grön
3. Basse överlever = semiröd/grön osäkert kort
Sure. Men tror vi verkligen att ulvarna är villiga att ge oss ett siande till? När det är så få spelare kvar?

Ska man börja rota i mind tricks kan ju ulvarna skita i att döda någon, hoppas att Basse inte siar Nässe och hoppas att byn grönar ulv-Nässe resten av spelet.

Med tanke på att det bara är två ulvar kvar och vi har två garanterat gröna (Basse och Brynolf (alternativet att Basse är ulv är för far off, typ i Andromeda-galaxen) tror jag inte ulvarna vågar låta Basse leva om de har möjlighet att döda honom.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Röstsammanställning

Vimes said:
Konrad Konvalj said:
1. Nässe ryker = grön
2. Ingen ryker = grön
3. Basse överlever = semiröd/grön osäkert kort
Sure. Men tror vi verkligen att ulvarna är villiga att ge oss ett siande till? När det är så få spelare kvar?

Ska man börja rota i mind tricks kan ju ulvarna skita i att döda någon, hoppas att Basse inte siar Nässe och hoppas att byn grönar ulv-Nässe resten av spelet.

Med tanke på att det bara är två ulvar kvar och vi har två garanterat gröna (Basse och Brynolf (alternativet att Basse är ulv är för far off, typ i Andromeda-galaxen) tror jag inte ulvarna vågar låta Basse leva om de har möjlighet att döda honom.
Jag är helt med på det här och det är exakt så jag har resonerat hela rundan sen outningen av Väktar-Nässe.

Nässe sköter sig själv och grön/rödar sig själv och ulvarna får väl mer än gärna göra lite trix. Ju längre Basse är kvar i spel ju bättre är det.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
Re: Röstsammanställning

Vimes said:
Ska man börja rota i mind tricks...

...hörni, ni stressar fram min paranoia här nu. Om något är det ett satans mindtrick att dra ut på Nässes hängning med argumentet att om han lever får vi intressanta svar rörande de andra deltagarna.

:gremshocked:

Kan vi inte bara för skojsans skull lägga tillbaka rösterna på Nässe för att se vad han har att säga?

Eller är det KK och Mukwa som är de sista ulvarna?

:gremshocked: :gremshocked: :gremshocked:
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Röstsammanställning

Typ, ja du hajar. Ulvarna kan ju trots allt fimpa en grön bybo för att ge Nässe en chans att vara "väktare" igen, men det kommer göra det svårare för att Basse får en runda till. Ulvarna kan även välja att nacka exempelvis en ofärgad så som K.K och på så vis chansa på att Basses siande (om han väljer mig) går åt pipan. Det är ju nått att oroa sig för efter Mukwas bullshit snack om att Basse skall förklara hur hans siar-förmåga fungerar. I samma bs-snack som Mukwa vill att Basse siar Nässe vilket inte heller är okay.
Bra. Var det så svårt att förklara för mig tidigare? Det är skönt att nån av oss tänker som ulvarna borde göra :gremsmile: Nä, jag ger mig. Basse ska förstås inte förklara hur hans förmåga funkar och först nu fattar jag hur ulvarna kan använda den infon. Om Basse får andrahandsalternativ så är det ändå bra att sia Nässe som nr 1, det är allt jag har skrivit egentligen. Är Nässe bybo så är det egentligen troligast att han ryker och då får Basse sitt siande ändå. Om Nässe däremot inte ryker och Basse är kvar så har det hjälpt byn mer att bestämma färg på Nässe än på någon annan, eftersom vi alla kommer vilja nacka Nässe nästa runda bara för att han är kvar. Basse behöver dock absolut inte svara på det här, som KK har förklarat nu.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Röstsammanställning

Konrad Konvalj said:
Vimes said:
Konrad Konvalj said:
3. Hastfer är mer slacker bybo än listig ulv.
Jo, visst. Å andra sidan vill jag alltså mena att man inte behöver vara speciellt listig som nybörjarulv. Och i synnerhet om man har en stor och stark kompis. Fördelen med en utröstning av Hasse är, tycker jag:
1. Att jag inte är ulv (duh)
2. En grön Hasse skulle i mina ögon vara tungan på vågen vad gäller att helt avskriva dig från ulveri vilket gör förlusten av en bybo godtagbar. Att rösta ut en grön Mukwa skulle inte säga något om någon, är min uppfattning. Därför skulle det för min del kännas mer taktiskt att ta ut Hastfer istället för Mukwa (även om nog Mukwa + Nässe känns som den rimligaste ulvkombon).
Jag ger ju inte ett skit för argument som att det kan avskriva mig från ulveri eftersom jag har dig eller Mukwa som storulv tillsammans med Nässe.

Vi vet ju alla hur det blir med en sån här avskrivning av ulvighet utlovat av en potentiell ulv. Det är således i mina ögon inget bra argument, men jag förstår vad du menar och kör med liknande argument själv fast med andra spelare inblandade.
Jodå, KK. Det här är av vikt vill jag påstå. Är Vimes ulv är det dig vi måste nacka före Hastfer, efter vad Vimes knapprade in i det här inlägget. För: Vimes vill börja med Hastfer för att tokgröna KK. Är Vimes ulv är det troligaste att Hastfer är grön och eventuellt är KK röd. Därför börjar vi med KK.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Röstsammanställning

Mukwa said:
Jodå, KK. Det här är av vikt vill jag påstå. Är Vimes ulv är det dig vi måste nacka före Hastfer, efter vad Vimes knapprade in i det här inlägget. För: Vimes vill börja med Hastfer för att tokgröna KK. Är Vimes ulv är det troligaste att Hastfer är grön och eventuellt är KK röd. Därför börjar vi med KK.
Jada, jada Mukwa.

Är Vimes ulv så kommer nästa hängning baseras mycket på Nässes agerande.

Ryker ingen har vi vunnit.
Ryker Nässe har vi stor chans att hitta den sista ulven i och med att vi inte behöver bry oss om Nässe, och har Siar-Basse kvar i spel.
Ryker Basse är Nässe den sista ulven.
Ryker Grön-Brynolf har vi Siar-Basse kvar och mer info.

Utifrån det hänger vi den sista ulven.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
Re: Röstsammanställning

Jag känner mig grymt ignorerad hörni... :gremwink:

Jag vill bara ha ett kort svar på varför det skulle finnas någon poäng i att sia Nässe av alla?

Varför inte KK, Mukwa eller Vimes?

Få inte för er någopt nu, men öht tycker jag att det bästa siaren kan göra är att sia den bybo som genererar flest frågor. Och jo, Nässe kan ju vara väktaren, men egentligen har han väl ändå inte samma frågetetckens-status som någon av Mukwa, KK eler Vimes?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Information

Jag tycker också att det är obehagligt att Nässe outat väktare, men vi måste spara honom i en runda ändå.

Vem kan ha varit vår väktare då?

BDG, LJSL, Recca
BDG ser jag som den troligaste väktaren, men om ulvarna trodde att BDG var väktare hade de försökt döda Basse i R2. Det hände inte så jag tror inte att BDG var väktare.
LJSL blev utröstad och hade möjlighet att outa, så LJSL är det nog inte heller.
Recca är det definitivt inte, för när hon blev siad av Basse skulle hon ha outat hela faderullan på direkten eftersom det var så stor risk att hon skulle ryka med en confirmed green och det inte tjänade något till att sitta och trycka på det längre.

Eftersom ingen annan har utmanat Nässes väktarclaim känns det som att det borde vara Nässe.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Röstsammanställning

Basenanji said:
Jag känner mig grymt ignorerad hörni... :gremwink:

Jag vill bara ha ett kort svar på varför det skulle finnas någon poäng i att sia Nässe av alla?

Varför inte KK, Mukwa eller Vimes?

Få inte för er någopt nu, men öht tycker jag att det bästa siaren kan göra är att sia den bybo som genererar flest frågor. Och jo, Nässe kan ju vara väktaren, men egentligen har han väl ändå inte samma frågetetckens-status som någon av Mukwa, KK eler Vimes?
Nej det har han inte egentligen. Du kan sia vem som helst av oss andra. Det är egentligen inte ens särskilt viktigt vem du siar. Det viktiga är att du överlever och kan berätta historien :gremsmile:
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Röstsammanställning

Basenanji said:
Jag känner mig grymt ignorerad hörni... :gremwink:

Jag vill bara ha ett kort svar på varför det skulle finnas någon poäng i att sia Nässe av alla?

Varför inte KK, Mukwa eller Vimes?

Få inte för er någopt nu, men öht tycker jag att det bästa siaren kan göra är att sia den bybo som genererar flest frågor. Och jo, Nässe kan ju vara väktaren, men egentligen har han väl ändå inte samma frågetetckens-status som någon av Mukwa, KK eler Vimes?
Det finns inte någon poäng med att sia Nässe. Det är Mukwas påhitt och snack om det här och det är väldigt ulvigt att påstå att det ens skall vara någon tanke med det hela. Det är ännu mer ulvigt att vill få ut hur din förmåga fungerar och det är ännu lite mer ulvigt att återigen trots dribbel hit och dit mena på att det finns en poäng med att sia Nässe som nummer 1 och sedan snacka om andrahandsoptions utifall Nässe ryker.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: Information

Jag har också fnusslat på det där. Det är ju större sannolikhet att väktaren är kvar i spel än att hen har kolat. Och BDG som dog första rundan borde ju enligt reglementet ha dkyddat sig själv, med brasklapp för de sista tio minutrarna då basse kom fram. Minns inte om BDG var aktiv då.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Röstsammanställning

Tryckte på skicka istället för förhandsgranska.

Nej, Nässe har inte riktigt samma frågeteckenstatus som oss andra i den här rundan. Är han kvar har han kanske ett ännu större frågetecken. Om du får andrahandsalternativ är det kalas att skicka 1. Nässe, 2. KK/Hastfer/Mukwa, för om Nässe är bybo är det troligaste scenariot att han ryker i natten och då går ditt siande ändå iväg på någon, men om han inte ryker så har vi en bekräftad väktare som vi slipper dreva ut till ingen nytta. Ponera att Vimes är bybo så skulle det här scenariot hjälpa oss oerhört mycket.

Men skriv inte hur du tänker om det, Basse. Läs och fundera nu istället.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Information

Brynolf said:
Jag har också fnusslat på det där. Det är ju större sannolikhet att väktaren är kvar i spel än att hen har kolat. Och BDG som dog första rundan borde ju enligt reglementet ha dkyddat sig själv, med brasklapp för de sista tio minutrarna då basse kom fram. Minns inte om BDG var aktiv då.
Jo, BDG var aktiv då dessvärre...

Och ja. Det troligaste scenariot är att vi har kvar Nässe till nästa runda, för hela byn önskar inget hellre än att han ska skjutas. KK försöker processera det här, men det går segt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
Re: Information

Jopp, det var han.

Ja, nu Mukwa, när du säger det på det där sättet så verkar det ju trots allt finans en liten chans att Nässe är väktare.

MEN HERREGUD ÄR DET SÅ MAN SKA SPELA DET HÄR SPELET?

Skriva 0.1 antal inlägg per runda, vara skitnära att åka ut i en batalj mellan Nässe/Emp och överhvudtaget bara spela ascoolt? Hur tillbakalutat som helst?
:gremshocked: :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked:
:gremcry: :gremcry: :gremcry: :gremcry: :gremcry: :gremcry:

Äh, jag klarar fan inte av såna här spel längre. Jag blir alldeles svettig och galen av att tänka mig att Nässe faktiskt är väktaren!

Äta katt om man har fel? Herregud...det känns som att jag måste äta en hel jävla indisk tiger med händerna bakbundna om jag har fel i Nässe-caset.

Röst: Hastfer

Så, skit i resten, men tar vi Hastfer så slipper vi fundera på metaprylen med Lilianas avhopp.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Information

Mukwa said:
LJSL blev utröstad och hade möjlighet att outa, så LJSL är det nog inte heller.
Öh? Det vi har att gå på är att Larsson inte alls var deltagande i slutet av R1.

Larsson var inte hårt ansatt under sin tid då han var aktiv, och således var det inte läge att outa väktare ur det blå. Larsson var en bybo så det är väl klart som korvspad att inte ulvarna ville göra nått åt att han rök i slutet av R1.
 
Top