Nekromanti [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 3

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Nässe said:
Uttrycker mig otydligt här, tror jag. Menar alltså att det är kaxigt och väldigt initiativrikt att som ulv claima vanilla-roll i runda 1. Enda anledningen till att man gör något så "stort" skulle väl vara som en "plan", som man kokar ihop. Och då kanske man dels skulle vänta, och dels göra det kring något annat, tex power-roller.
Jag har en bild av hur Empis spelar som bybo.
Han har i sitt ända tidigare spel dykt upp med knasiga teorier och den teorin han själv lade fram kan mycket väl ha varit helt utan att tänka på att han råkade outa sig som vanilla.

Hans teori säger jag inget om. Det är nästa som ett tvång att komma med konstiga teorier om man är en sådan bybo. Jag vet ju själv hur det är att klassas som paranoid bybo. Ibland känner jag press att vara paranoid, men det skiter jag ju i. Jag faller in i det då och då ändå och det per automatik.

Empis vanilla outning kan i mina ögon vara:

Helt utan tanke på det eftersom Empis känner ett krav att skapa knasiga teorier. Han gör det alltså inte medvetet, men det blir ju jävligt bra att som ulv komma ut med en vanilla roll tidigt (om man tror på sånt, jag tror inte på det eftersom min inställning till det hela är och kommer att vara: vanilla = bybo utan powerroll, men kan lika gärna vara vanilla = ulv alternativt vanilla = powerroll. Det är alltså inte ett skit eftersom det är samma sak som att skriva: Jag är bybo)

Alternativt är det helt enligt planen och Empis hade räknat med åh få sig en skopa grönhet av det.

Att Empis sen går ut med att det var en fälla är ju scumtellen för mig. Att sedan BDG som är den som är med och väcker upp vanilla outningen släpper Empis tack vare nån hund-ögons-snyft historia är det som väcker K.K och börjar se Empis-BDG som ulvar och där vaknade nojan för en sväng.

Att Mukwa går in och facepalmar sin vanilla outning ligger därmed i fatet för att göra det väldigt överlagt och planerat. Därav har jag haft siktet inställt på Mukwa som hävdat att vanilla outningar är mer klantig bybo än slug ulv. Dock så slutar det vara så när Hastfer kör en vanilla outning ur det blå för Mukwas del. Då är det ulvigt? Därav lägger jag ännu en pinne på Mukwas ulvighet. För Emps var det klantig bybo som bevisligen var ulv, och för Hastfer som i mina ögon är sugig-bybo blir det ulv av det hela. Ungefär så. Lite plus plus blir inte minus och så vidare.

Hela allt det här skulle sett helt annorlunda ut om Empis stod på sig som bybo och körde sitt race med fler konstiga teorier. Nu spelade Empis istället ulvigt som fan och från det har jag haft rätt svårt att släppa sådana som är i tät kontakt med Empis. Därav har jag Mukwa som skäligen misstänkt och därav har jag Vimes som skäligen misstänkt. Dock så är Vimes mer misstänkt för meta-beefen och i allmänhet rätt vagt bybospelande, men visst har jag saker som tyder på att även han likt Mukwa "skyddat" Empis arsle och sysslat med andra saker så som att hänga Larsson.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Röstsammanställning

Dreven i kronologisk ordning med start på första rösten (och givetvis aktuell ställning)

Nässe -1- (Vimes, Mukwa, Basse, KK)
Vimes -4- (Mukwa, Nässe, Mukwa, KK, KK, Basse, Hastfer)
Ingen -0- (Mukwa)
Mukwa -0- (KK, KK)
Hastfer -1- (Basse)
Inte röstat: Brynolf


Tidpunkt för röster och individuellt röstningsmönster
Vimes
Nässe (2013-04-07 22:46:22)

Mukwa
Vimes (2013-04-07 23:13:24)
Nässe (2013-04-08 00:58)
Ingen (Hastfer/Vimes/KK 2013-04-08 19:38)
Vimes (2013-04-09 11:58)

Nässe
Vimes (2013-04-08 09:27)

Basse
Nässe (2013-04-08 14:23)
Vimes (2013-04-09 14:42)
Hastfer (2013-04-09 18:03)

KK
Nässe (2013-04-08 15:18)
Mukwa (2013-04-08 20:06)
Vimes (2013-04-09 12:31)
Mukwa (2013-04-09 12:56)
Vimes (2013-04-09 13:37)

Hastfer
Vimes (2013-04-09 18:13)
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Röstsammanställning

Vi vet att det är minst en ulv i drevet på Vimes (Basse är grön, Brynolf är grön och den sista som inte röstar på Vimes är Vimes själv). För mig känns det som att Hastfer trots allt är ulv och hakar på när han vet vem byn vill att han ska rösta på (å andra sidan propagerar KK för ett drev mot Hastfer och Vimes, så Hastfer har liksom inget val den här rundan). Det kan även vara Nässe, men fan alltså... Jag vill så gärna tro på väktaren för stämmer det så vinner vi. KK då... tja, inte osannolikt.

Varför är Vimes inaktiv?
Varför kommer inte Brynolf och gör nåt vettigt av det här hästjobbet jag kände att jag var skyldig Basse?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Röstsammanställning

Mukwa said:
Varför kommer inte Brynolf och gör nåt vettigt av det här hästjobbet jag kände att jag var skyldig Basse?
För att jag är helt daim i kolan och har varit det några dagar. Sist jag hade tid att tänka fick jag ihop Nässe och Vimes som ulvapolare, och jag vill förbannat gärna att det skulle stämma. Vimes spräckte den teorin litegranna så jag måste försöka bygga upp den igen.

Alltså, Mukwa känns grön för mig, Konrad är för jobbig att läsa igenom och leta scumtells och det är trist att hänga nybörjare, för då kommer de aldrig tillbaka... typ. Då är det bara Vimes kvar. :gremcool:

Jag röstar på honom så länge. Jag är inte en sån där som dras med och lurar mig själv, så det jag hade på Vimes kan inte ha varit så tunt att det kunde skjutas ned så enkelt. Önskar jag kunde få ner det i lite mer konkret tankeform bara.
Röst: Vimes

Basenanji said:
Sedan Brynolf, DI-boxar säger du...har du ett musikrelaterat arbete mao? Då var det där med högtalaren mer rätt än jag trodde (eller så har jag sån GRYM intuition..synd att den inte verkar fungera över interwebz)...
Yep, jag är en sån där stackare som sliter frenetiskt i rattar och kabeltestare för att de lokala punkbanden ska låta så mycket som möjligt. Eller länets barnvise-elit som fallet var idag...
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Röstsammanställning

Mukwa said:
Vi vet att det är minst en ulv i drevet på Vimes (Basse är grön, Brynolf är grön och den sista som inte röstar på Vimes är Vimes själv). För mig känns det som att Hastfer trots allt är ulv och hakar på när han vet vem byn vill att han ska rösta på (å andra sidan propagerar KK för ett drev mot Hastfer och Vimes, så Hastfer har liksom inget val den här rundan). Det kan även vara Nässe, men fan alltså... Jag vill så gärna tro på väktaren för stämmer det så vinner vi. KK då... tja, inte osannolikt.

Varför är Vimes inaktiv?
Varför kommer inte Brynolf och gör nåt vettigt av det här hästjobbet jag kände att jag var skyldig Basse?
Prototyp efter lite funderande och vilande av varulvshjärnan:

Det blir seger.

1. Nässe är väktare och vi får ha Basse kvar en runda till tack vare Nässe. Ingen trillar av pinn (nån form av auto-win)
2. Nässe är väktare och skyddar Basse, men ulvarna plockar Grön-Brynolf. Basse är fortfarande kvar och kan ge oss ett namn, men väktarskapet kan vi inte lita på en runda till så Nässe nackas för säkerhets skull (eller se 4.0 nedan)
3. Basse dör och Nässe misslyckas med sitt väktande vilket ger oss Ulv-Nässe

4.0 Har vi Basse kvar, men inte Brynolf nästa runda så kommer det finnas Mukwa-Hastfer-K.K-Nässe kvar att välja bland. Basse har grönt eller rött ljus på en av dessa.

Om vi failar med Vimes och han är bybo och Nässe är ulv så har vi fortfarande 3-2 överläge till byn. Basses siande kommer då vara av vikt så klart, och vi måste verkligen nacka en ulv. Annars är vi väl körd? Nässes status har vi ingen koll på om Brynolf dör för då kan han fortsätta att väkta i tommorna.

Alternativ 1 är att vi tar ett beslut och nackar Nässe och säger att vi inte tror på en väktare.

Alternativ 2 så hänger vi Mukwa och låter Nässe visa sitt väktarskap igen.

Ännu en fail av Nässes väktarskap betyder alltså att det ryker en bybo (Vi tar K.K), och vi säger att Mukwa också är bybo när vi har nackat honom då finns:

Nässe+Basse+Hastfer kvar i spel. 2 ulvar mot Basse = Förlust!

Men nu är det ju inte så eftersom det må ha rykt en ulv i Vimes/Mukwa (eller K.K då för att stilla Mukwa) så då har vi om jag räknar rätt. 2-1 överläge till byn. Basse är grön och må ju ha fått ännu ett siande under bältet så vinner inte Basse det tillsammans med sin andra gröna kompis Hastfer så vet inte jag.

Okay. Nått namn kanske får byta plats under resans gång men det är bybo seger om inte nån skapar kaos. Stick to the plan!
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Röstsammanställning

Om Basse ryker och Vimes är grön
Vimes dinglar (grön), Basse skjuten (grön)
Här har vi problem skulle jag vilja säga. Då återstår 2 ulvar bland Nässe, Hastfer, KK, Mukwa. Det är inte ett läge jag vill hamna i. Det är inte 100% säkert att Nässe är ulv här, även om det är det troligaste. Problemet är att vi inte får ha fler fel.

Om Basse ryker och Vimes är röd:
Vimes dinglar (röd), Basse skjuten (grön)
Då återstår 1 ulv bland Nässe, Hastfer, KK, Mukwa. Det är fortfarande inte 100% säkert att Nässe är ulv, men den här gången kan vi åtminstone pröva. Är han grön hamnar vi i en jobbig sits: 1 ulv bland Hastfer, KK, Mukwa utan några vägledande gröna. 33% chans att vi tar hem det.

Om Basse är kvar och Vimes är grön:
Vimes dinglar (grön), Brynolf skjuten (grön)
Basse har en färg på Nässe, Hastfer, KK, Mukwa och som värst får vi en av dessa grön. Då är det 33% chans att vi tar hem det, för Nässe är inte helt grön här. Får vi ett rött namn ser rundan därefter ut så här: 1 ulv bland Nässe/Hastfer, KK, Mukwa. Det är 33% chans att vi tar hem det.

Om Basse är kvar och Nässe ryker och Vimes är grön
Vimes dinglar (grön), Nässe skjuten (grön)
Basse levererar ett grönt namn bland Hastfer, KK, Mukwa och vi hänger de andra två eftersom Brynolf är kvar. Får vi ett rött namn kommer rundan därefter se ut så här: KK/Hastfer, Mukwa, Brynolf. 50% chans eftersom Brynolf är grön.

Om Basse är kvar och Nässe ryker och Vimes är röd
Vimes dinglar (röd), Nässe skjuten (grön)
Basse levererar ett rött namn och vi vinner. Basse levererar ett grönt namn bland Hastfer, KK, Mukwa och vi har råd att chansa två gånger vilket innebär autowin.

Oavsett om Nässe är grön eller inte så kommer vi med största sannolikhet ha honom kvar i nästa parti. Det är vad jag har fått fram.
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
Re: Röstsammanställning

Mukwa said:
Dreven i kronologisk ordning med start på första rösten (och givetvis aktuell ställning)

Nässe -1- (Vimes, Mukwa, Basse, KK)
Vimes -4- (Mukwa, Nässe, Mukwa, KK, KK, Basse, Hastfer)
Ingen -0- (Mukwa)
Mukwa -0- (KK, KK)
Hastfer -1- (Basse)
Inte röstat: Brynolf


Tidpunkt för röster och individuellt röstningsmönster
Vimes
Nässe (2013-04-07 22:46:22)

Mukwa
Vimes (2013-04-07 23:13:24)
Nässe (2013-04-08 00:58)
Ingen (Hastfer/Vimes/KK 2013-04-08 19:38)
Vimes (2013-04-09 11:58)

Nässe
Vimes (2013-04-08 09:27)

Basse
Nässe (2013-04-08 14:23)
Vimes (2013-04-09 14:42)
Hastfer (2013-04-09 18:03)

KK
Nässe (2013-04-08 15:18)
Mukwa (2013-04-08 20:06)
Vimes (2013-04-09 12:31)
Mukwa (2013-04-09 12:56)
Vimes (2013-04-09 13:37)

Hastfer
Vimes (2013-04-09 18:13)
Vill minnas att jag hade standardrösten på dig mukwa inna vimes.
Spelar kanske ingen roll
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Röstsammanställning

Alltså, så här skulle jag vilja att vi resonerade:

Nässe röstas ut (röd) Basse mördas (grön)


Kvar i spel:
KK
Hastfer
Mukwa
Vimes
Brynolf (Grön)

1/5 är ulvar, men i och med Brynolfs grönhet är chansen att hitta en ulv 25%. <----Bra odds!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Röstsammanställning

Röst: Nässe

Aktuell sammanställning

Vimes (4) Mukwa, Nässe, KK, Hastfer
Nässe (2) Vimes, Basse

Ingen röst (1) Brynolf
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Röstsammanställning

Nu har jag tänkt och har tid att skriva:

1.
Vi kan inte hänga Nässe den här rundan. Är han väktare ska han väkta Basse, och då kommer vi få ett siande till, vilket kommer vara direkt avgörande. Väktar han inte Basse är han ulv och vi får en ulv serverad den vägen istället.
Såhär (färg inom parentes indikerar vad vi vet i R4):
Nässe (grön) väktar Basse -> kvar i spel R4: Basse (grön) Nässe/Brynolf (gröna) + 3 (från Vimes/Mukwa/KK/Hastfer) varav en siad. Är den Basse siat grön är de två andra ulvar och vi vinner direkt. Är den han siat röd kommer det vara 50% i R5.
Nässe (röd) mördar Basse -> kvar i spel R4: Nässe (röd), Brynolf (grön) + 3 (från Vimes/Mukwa/KK/Hastfer). Nässe röstas ut, Brynolf mördas, kvar R5 är 3 ur Vimes/KK/Hastfer/Mukwa, 33% chans.

Poängen med att spara Nässe är alltså att han antingen kommer ge sig själv som ulv om inte Basse skyddas, eller så får Basse ett till siande.


2.
Ovanstående dock utifrån att vi inte röstar ut en varulv den här rundan. Det vill vi förstås helst göra.
Men eftersom vi håller på att rösta ut mig så verkar det inte som att vi kommer göra det.

Jag har haft Nässe som min toppkandidat rätt länge, men oavsett vilken fraktion han har tror jag att det är mest taktiskt att låta honom leva.

Frågan är vem eller vilka av KK, Hastfer och Mukwa som är ulv/ar. Nedanstående genomgång kommer förhoppningsvis vara till nytta när/om jag röstas ut, för det kommmer vara den sista boomen byn får göra i det här partiet.

3.
I fallet med Hastfer/KK/Mukwa känns det som att det vettigaste är att diskutera vem som ska bort.

Den uppenbara kopplingen är förstås KK och Hastfer. KK har ju själv utgjutit sig om sitt agerande kring Hastfer, men det bör kommenteras lite. KK inleder alltså med att kasta arga blickar mot Liliana som inte kommer in i spel, sedan när Hastfer tar över är KK den här välvillige varulvsspelsfarbrorn som gärna, lite faderligt sådär, rufsar om i håret, tillrättavisar men samtidigt lyfter och hjälper. Verkar helt reko.

Är Hastfer däremot ulv kommer saken i annat ljus. Speciellt den tidiga frustrationen med Liliana. Sjukt svårt för ulvarna att hantera en polare som är off, det var ungefär samma visa för oss i Ebon Oaks. När Arvidos väl kom med i teamet där så såg vi till att ge honom utrymme. Ungefär som KK gjort här. KK har dessutom i flera led svarat på frågor åt Hastfer. Jag såg att han tidigare skrivit typ "Ahmen jag hade ju kunant hjälpt honom i PM istället, jö!" Men så funkar det inte. och det vet nog KK. Dels skulle en fjärrstyrning antagligen märkas, och dels vill KK (om han är ulv) förstås spela upp "Välkommen Nybörjare!"-akten, i synnerhet om nybörjaren är hans ulv-kumpan.

Nu har KK förstås spelat byboigt i stort. Men jag vill hänvisa till tidigare spel där KK varit ulv (Infiltratör och TMNT ligger närmast), hur stor är skillnaden i spelstil. Egentligen?

Försöker jag ulva KK nu? Nej, egentligen inte. Av Nässe/Mukwa/Hstfer/KK är han den minst troliga är min uppfattning. Dock är jag säker på att han är en av de vars ulveri är svårast att hitta, och det finns inget utrymme för misstag framöver.

Min poäng är dock att KK satt sig nära Hastfer, och i scenariot att KK är ulv skulle jag nog mena att det är mer sannolikt att Hastfer också är det. Hastfer är nämligen en perfekt bybo att få utröstad annars, ny och lite klumpig. Så, är Hastfer ulv skulle jag nog mena att KK också är det.

Är Hastfer ulv då? Svaret på frågan är tyvärr att det är jävligt svårt att säga. Det finns vissa misstag i hans spelande (vanilla, ice ice baby) som skulle kunna kopplas till en ulvidentitet. Men grejen är att han ju alltid kan dra nybörjarkortet (eller KK (och till viss del även undertecknad) drar det åt honom). Det svåra är att som nybörjare är alla misstag förstås mycket möjligt utslag av att han är just nybörjare. Men samtidigt är nybörjarkortet ett jävligt bra gömme för en ulv. Kolla in OBD (HJK då) i Star Wars-spelet. Eller för all del Fain i Supernaturalgate (som typ enbart blev utröstad på en fluffmiss). Nybörjarulven är verkligen en ulv i fårakläder. Och om han avslöjas som sådan är det i allra högsta grad relevant att titta på vem som försett honom med lammutrstyrseln, borstat av den och balsamerat den silkeslen.

4.
Min kontenta är alltså att alternativen är Nässe + Mukwa eller KK + Hastfer.

Eftersom Nässe kommer avslöja sig själv om han är ulv så är det andra alternativet bättre att börja i. Eftersom KK är duktig och nyttig, och eftersom att hastfers fraktion nog säger mer om KK än vice versa tycker jag vi ska rösta ut Hastfer.

5.
Om vi alltså röstar ut Hastfer har vi dessa två scenarion:
1) Nässe (grön) väktar Basse (grön) -> Nässe eller Brynolf mördas i R4, Basse lever, vi har två gröna på plan. Var Hastfer grön har vi två ulvar bland Mukwa, KK och Vimes, och däri har Basse siat en. Borde vinna oss spelet. Var Hastfer röd har vi ett siande bland de kvarvarande som ger oss kraft.
2) Nässe (röd) mördar Basse (grön) -> Kvar R4 är Brynolf (grön), Nässe (röd) + Vimes/KK/Mukwa. Var Hastfer grön är vi tillbaka på 33% om vi slumpar sista utröstningen (vilket vi inte kommer göra, vi kommer rösta ut Mukwa). Var han däremot röd är det klappat och klart i och med att Nässe avslöjat sig.

6.
Röst: Hastfer
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Röstsammanställning

Aktuell sammanställning
Vimes (4) Mukwa, Nässe, KK, Hastfer
Nässe (1) Basse
Hastfer (1) Vimes

Ingen röst (1) Brynolf
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Röstsammanställning

Basenanji said:
Alltså, så här skulle jag vilja att vi resonerade:

Nässe röstas ut (röd) Basse mördas (grön)


Kvar i spel:
KK
Hastfer
Mukwa
Vimes
Brynolf (Grön)

1/5 är ulvar, men i och med Brynolfs grönhet är chansen att hitta en ulv 25%. <----Bra odds!
Det är du som är boss Basse, men om Nässe är väktare så har vi två ulvar mot tre bybor i det här läget, och ingen hjälp av Siar-Basse. Nog för att jag tror att Grön-Brynolf är vettig och kommer att rösta ut Mukwa/Vimes tillsammans med mig, och sen vill jag ju gärna sätta en slant på att Hastfer ingår i mitt lag.

3-2 byn blir således 2-1 byn och slutligen 1-0 byn om jag räknar rätt.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Röstsammanställning

Vimes said:
Om vi alltså röstar ut Hastfer har vi dessa två scenarion:
1) Nässe (grön) väktar Basse (grön) -> Nässe eller Brynolf mördas i R4, Basse lever, vi har två gröna på plan. Var Hastfer grön har vi två ulvar bland Mukwa, KK och Vimes, och däri har Basse siat en. Borde vinna oss spelet. Var Hastfer röd har vi ett siande bland de kvarvarande som ger oss kraft.
2) Nässe (röd) mördar Basse (grön) -> Kvar R4 är Brynolf (grön), Nässe (röd) + Vimes/KK/Mukwa. Var Hastfer grön är vi tillbaka på 33% om vi slumpar sista utröstningen (vilket vi inte kommer göra, vi kommer rösta ut Mukwa). Var han däremot röd är det klappat och klart i och med att Nässe avslöjat sig.
Det här är vettigt och kompatibelt med hur jag vill ha det, men istället för att offra Hastfer så vill jag offra någon av Vimes/Mukwa.

Samma resultat, men mer safe pågrund av:

1. K.K har mer konkreta saker på Mukwa/Vimes
2. K.K tror inners inne att det är Emps-Nässe-Mukwa/Vimes som är trion
3. Hastfer är mer slacker bybo än listig ulv.

Men om det känns bättre för byn att nacka Hastfer och de som är bevisligen gröna (Brynolf/Basse) finns kvar i spel så är det av vikt att dom redan i denna runda gör det väldigt klart för oss andra hur vi lägger upp slutsnutten.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Röstsammanställning

Konrad Konvalj said:
Vimes said:
Om vi alltså röstar ut Hastfer har vi dessa två scenarion:
1) Nässe (grön) väktar Basse (grön) -> Nässe eller Brynolf mördas i R4, Basse lever, vi har två gröna på plan. Var Hastfer grön har vi två ulvar bland Mukwa, KK och Vimes, och däri har Basse siat en. Borde vinna oss spelet. Var Hastfer röd har vi ett siande bland de kvarvarande som ger oss kraft.
2) Nässe (röd) mördar Basse (grön) -> Kvar R4 är Brynolf (grön), Nässe (röd) + Vimes/KK/Mukwa. Var Hastfer grön är vi tillbaka på 33% om vi slumpar sista utröstningen (vilket vi inte kommer göra, vi kommer rösta ut Mukwa). Var han däremot röd är det klappat och klart i och med att Nässe avslöjat sig.
Det här är vettigt och kompatibelt med hur jag vill ha det, men istället för att offra Hastfer så vill jag offra någon av Vimes/Mukwa.

Samma resultat, men mer safe pågrund av:

1. K.K har mer konkreta saker på Mukwa/Vimes
2. K.K tror inners inne att det är Emps-Nässe-Mukwa/Vimes som är trion
3. Hastfer är mer slacker bybo än listig ulv.

Men om det känns bättre för byn att nacka Hastfer och de som är bevisligen gröna (Brynolf/Basse) finns kvar i spel så är det av vikt att dom redan i denna runda gör det väldigt klart för oss andra hur vi lägger upp slutsnutten.
[quote0Vimes]2) Nässe (röd) mördar Basse (grön) -> Kvar R4 är Brynolf (grön), Nässe (röd) + Vimes/KK/Mukwa. Var Hastfer grön är vi tillbaka på 33% om vi slumpar sista utröstningen (vilket vi inte kommer göra, vi kommer rösta ut Mukwa). Var han däremot röd är det klappat och klart i och med att Nässe avslöjat sig.[/quote]

2.1) Nässe (semiröd) mördar Brynolf (grön) -> Kvar R4 är Basse (grön), Nässe (semiröd) + Vimes/K.K/Mukwa. Var Hastfer grön är vi mer än tillbaka på 33% eftersom vi har ytterligare ett siande från Basse om jag kan min matematik.

Typ, ja du hajar. Ulvarna kan ju trots allt fimpa en grön bybo för att ge Nässe en chans att vara "väktare" igen, men det kommer göra det svårare för att Basse får en runda till. Ulvarna kan även välja att nacka exempelvis en ofärgad så som K.K och på så vis chansa på att Basses siande (om han väljer mig) går åt pipan. Det är ju nått att oroa sig för efter Mukwas bullshit snack om att Basse skall förklara hur hans siar-förmåga fungerar. I samma bs-snack som Mukwa vill att Basse siar Nässe vilket inte heller är okay.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Röstsammanställning

Konrad Konvalj 3. Hastfer är mer slacker bybo än listig ulv.[/quote said:
Jo, visst. Å andra sidan vill jag alltså mena att man inte behöver vara speciellt listig som nybörjarulv. Och i synnerhet om man har en stor och stark kompis. Fördelen med en utröstning av Hasse är, tycker jag:
1. Att jag inte är ulv (duh)
2. En grön Hasse skulle i mina ögon vara tungan på vågen vad gäller att helt avskriva dig från ulveri vilket gör förlusten av en bybo godtagbar. Att rösta ut en grön Mukwa skulle inte säga något om någon, är min uppfattning. Därför skulle det för min del kännas mer taktiskt att ta ut Hastfer istället för Mukwa (även om nog Mukwa + Nässe känns som den rimligaste ulvkombon).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Röstsammanställning

Ja, frågan är om ulv-Nässe skulle våga fimpa någon annan än Basse, ändå? Isf riskerar han ju antagligen att bli siad själv.

Jag tror det är mer rimligt att ulvarna spelar ett vanligt spel och dödar av siaren om de har möjlighet. Dör siaren så beror det ju framför allt på att ulvarna vet att Nässe inte är väktare, och det vet de isf för att han är ulv. Nu blir det förstås meta för att vi snackar om det öppet i tråden. Men jag tror ulvarna kommer värdera Basses siande (som ju är hård fakta) betydligt högre än konstiga mind tricks.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Röstsammanställning

Vimes said:
Ja, frågan är om ulv-Nässe skulle våga fimpa någon annan än Basse, ändå? Isf riskerar han ju antagligen att bli siad själv.

Jag tror det är mer rimligt att ulvarna spelar ett vanligt spel och dödar av siaren om de har möjlighet. Dör siaren så beror det ju framför allt på att ulvarna vet att Nässe inte är väktare, och det vet de isf för att han är ulv. Nu blir det förstås meta för att vi snackar om det öppet i tråden. Men jag tror ulvarna kommer värdera Basses siande (som ju är hård fakta) betydligt högre än konstiga mind tricks.
Eller ja, ok. Där Basse är Nässe defintivt ulv. Det är klart att de kan försöka skoja till det och mörda typ Brynolf, men det vore fan retarded. Det är för få spelare kvar för att varje siande inte ska vara värt sin vikt i guld.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Röstsammanställning

Vimes said:
Konrad Konvalj said:
3. Hastfer är mer slacker bybo än listig ulv.
Jo, visst. Å andra sidan vill jag alltså mena att man inte behöver vara speciellt listig som nybörjarulv. Och i synnerhet om man har en stor och stark kompis. Fördelen med en utröstning av Hasse är, tycker jag:
1. Att jag inte är ulv (duh)
2. En grön Hasse skulle i mina ögon vara tungan på vågen vad gäller att helt avskriva dig från ulveri vilket gör förlusten av en bybo godtagbar. Att rösta ut en grön Mukwa skulle inte säga något om någon, är min uppfattning. Därför skulle det för min del kännas mer taktiskt att ta ut Hastfer istället för Mukwa (även om nog Mukwa + Nässe känns som den rimligaste ulvkombon).
Jag ger ju inte ett skit för argument som att det kan avskriva mig från ulveri eftersom jag har dig eller Mukwa som storulv tillsammans med Nässe.

Vi vet ju alla hur det blir med en sån här avskrivning av ulvighet utlovat av en potentiell ulv. Det är således i mina ögon inget bra argument, men jag förstår vad du menar och kör med liknande argument själv fast med andra spelare inblandade.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Röstsammanställning

Konrad Konvalj said:
Jag ger ju inte ett skit för argument som att det kan avskriva mig från ulveri eftersom jag har dig eller Mukwa som storulv tillsammans med Nässe.

Vi vet ju alla hur det blir med en sån här avskrivning av ulvighet utlovat av en potentiell ulv. Det är således i mina ögon inget bra argument, men jag förstår vad du menar och kör med liknande argument själv fast med andra spelare inblandade.
Nä, självklart.

Men såhär va: om det finns något jag hatar så är det när du är ulv och lurar mig. I det här spelet har du setts som grön genom hela liret, och av goda skäl. Dock är det tillräckligt tight för att vi inte ska riskera något, alledels oavsett att du setts som St. Patrick själv.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Röstsammanställning

Vimes said:
Vimes said:
Ja, frågan är om ulv-Nässe skulle våga fimpa någon annan än Basse, ändå? Isf riskerar han ju antagligen att bli siad själv.

Jag tror det är mer rimligt att ulvarna spelar ett vanligt spel och dödar av siaren om de har möjlighet. Dör siaren så beror det ju framför allt på att ulvarna vet att Nässe inte är väktare, och det vet de isf för att han är ulv. Nu blir det förstås meta för att vi snackar om det öppet i tråden. Men jag tror ulvarna kommer värdera Basses siande (som ju är hård fakta) betydligt högre än konstiga mind tricks.
Eller ja, ok. Där Basse är Nässe defintivt ulv. Det är klart att de kan försöka skoja till det och mörda typ Brynolf, men det vore fan retarded. Det är för få spelare kvar för att varje siande inte ska vara värt sin vikt i guld.
Nu har jag inte räknat på det här men ulvarna har ju även fördelen att de vet om vi är på väg att rösta ut en ulv eller ej. Om vi ser ut att dreva ut en bybo, vet de ju att de har större svängrum för mind tricks. Men mind tricks är väl bara värt det om Nässe är bybo va? Alltså försöka få byn att hänga sin väktare.
 
Top