Re: Röstningar och annat smått
Möller said:
Jag har varit inne på att detta var en väldigt komplicerad plan från Mukwas sida - samma effekt hade nog kunnat uppnås om tidigt Mukwa hade gått ut och sagtvem han var (på riktigt) och bett de andra knattarna stiga fram. Då hade ulvarna nog inte vågat ljuga.
Vimes said:
Problemet, som jag ser det är att det kräver rätt många konstiga steg: säg att ulvarna vet att en knatteroll är ledig (inte alls omöjligt), är det inte bättre att försöka vänta ut att de två andra outats av bybor än att göra såhär (med flera planteringar)?
Det här har jag också skrivit om. Jag tänkte på det här, men insåg att min plan skulle vara ännu bättre om de hade info om att en eller två knattar var lediga att outa. Då hade vi med stor sannolikhet hängt en ulv istället (kanske i runda 2 efter att ni röstat ut mig och verifierat det, but still.) Om de visste exakt vilka knattar som var lediga så hade förstås inte min plan gett någonting, men jag spelar hellre efter logik än paranoia-tänk. Anledningen till att jag inte outade mitt riktiga namn och frågade efter de andra knattarna har jag också skrivit om. Om jag hade gjort det så:
1. hade jag ju inte varit säker på att Stövelkatten talade sanning när han outade
2. jag hade inte vetat att Trasapas outning till 66% var sann utan bara vetat det till 33%
3. Jag hade inte haft möjligheten att fånga en ulv som outade sig som Knatte
Vimes said:
Jag noterar också att Mukwa inte direkt var jäkligt pressad när han outade, han hade inte ens några röster på sig tror jag.
Det här har jag redan skrivit om. Jag outade pga tidsbrist, och det var ju faktiskt på håret att jag hann med allt jag ville, Stövelkattens outning kom väldigt sent. Helst hade jag velat se en outning på morgonen när jag kunde vara aktiv och inte när jag var på jobbet. Nu loggade jag in och postade ett snabbt inlägg på jobbet, men jag hann inte förklara mig förrän sista timmen på rundan. När Vimes (tror jag) skrev att det bara skulle ta onödig tid att dreva mig för att få ut ett namn bestämde jag mig att gå ut med det utan press (tror Brynolf hade en ensam röst på mig pga att jag inte ville först). Jag ville egentligen inte outa namn utan press eftersom jag ville att outningen skulle vara så trovärdig som möjligt, men den delen fick jag skippa när jag insåg att jag inte hade hunnit annars.
Angående Massoutning
Möller said:
Tillslut lyckas Mukwa få igång massoutning. Tidigt ut är Trasapa, som outar att han är Tjatte.
Ja, det här hänger visserligen bara delvis ihop med min plan. Jag var bombsäker på att vi alla hade riktigt välkända roller och då skulle det ju vara megasvårt för ulvarna att ljuga ihop namn. Jag hade hoppats på åtminstone nån mer Fnatte-incident (fast att en varulv outade ett namn som nån annan satt med alltså) genom det här.
Med det sagt har jag ingen information om andra spelare överhuvudtaget (ingen info och inget i fluffet som f.ö. är exakt likadan som Arvidos första fluff-outning och anledningen till att jag grönade honom så stenhårt). Jag hade alltså bara mitt namn att gå på, så jag gjorde det och genom att presentera en massoutning hoppades jag på att få respons. Om någon hade annan information att gå på så kunde vi ju skita i det. Det jag säger (till skillnad från Vimes

) är inte divine law. Det här är alltså största anledningen till att jag tyckte att massoutning var bra.
Den andra anledningen var för att jag ville veta vilket univers vi befann oss i för att möjligtvis kunna göra min plan två gånger (vilket jag fortfarande är glad att jag inte gjorde). Först kom Glittriga Gullan... jaha... skapad av Barks och finns i alla univers, tack för den. Sen kom Kalle Anka, inget där heller alltså... och bang! slog det mig att min efternamnsoutning var skitdum i det här avseendet.
Möller said:
Vi har tre knattar, Mukwa, Trasapa och Stövelkatten. Det är 25% av spelarna. Det väldigt många om alla är gröna bara för att de är knattar. Jag får för mig att Vicotnik inte skulle designa ett spel så att en hel hop tidigt ska grönas som bybor.
Så, jag tror att vi har god sannolikhet att hitta en ulv bland de tre.
Jag tror som sagt inte att ulvarna har fått några namn, det vore på tok för obalanserat. Dessutom ger din påstådda informations-outning mig mer rätt än du. Om du har fått info om att Sigge inte finns med i spelet så innebär det väl förslagsvis att ulvarna behöver ljuga om namn, annars skulle din info vara helkass. PING! Möller PING!
Men
OM ulvarna nu har fått namn och om de fått knattenamn så ja. Då säger resultatet av min plan likt förbannat att Stövelkatten inte ljugit om sitt namn (han har ju haft det). Däremot betyder det inte att de är gröna i så fall, men som sagt: Jag spelar hellre på logik än på paranoia.