Nekromanti [Varulvsspel] Maffia i Ankeborg Runda 3

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Precis. (brynolf och andersson är oppfinnar-jocke och medhjälparen va? Hade inte mitt excelark tillgängligt...)
Ja, men en av dem har sagt att han inte har nån info om den andre... undrar vad det kan stå i det andra...
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Röstningar och annat smått

Vimes said:
Oops! DET var intressant. Du har din röst på honom nu, mig veterligen. Och de flesta (många i varje fall) vill mena att du eller !Paxen är varulv. Är det så att du, för att du är varulven, vill plantera att du inte misstänker Paxen om utifall han blir utröstad istället för dig och visar sig vara bybo?

Vilka misstänker du då Möller? Jag skulle vilja se dig presentera två namn och en teori kring varför dessa är ulvar.
Mukwa har jag redan presenterat en teori om att han kan vara ulv. Det är en våghalsig plan han kört, men den kräver inte ett helt namn från Vicotnik.

Stövelkatten tycker jag hållit sig väldigt under radarn. Inte direkt misstänkt, men samtidigt lite oroväckande.

Och så !Paxen då. Han har mest legat på någon form av ljus-gult. Lite konstigt, men inte mer. Nu tog jag mig tid att gå igenom det han skrivit denhär rundan. Det är inte sådär jättemycket.

!Paxen börjar rundan med:
!Paxen said:
Okej, vi ska få folk att claima roller? Då är det väl smartast att börja med folk som är mest misstänka, så Min röst: Möller
och långt senare:
!Paxen said:
Alltså, jag vill helst vänta med att outa det jag har, men om alla är på så absolut. Men då måste alla outa vad dom är
Nja, jag vet inte. Om !Paxen är ulv så vill han vänta, men han är bland en av två mest misstänkta och borde enligt egen logik outa tidigt.

Och så dethär, också tidigt i rundan:
!Paxen said:
Själv tror jag mer på att kolla dom som var avgörande röst.
Sen blir det tyst. Få se nu, !Paxen! Har du kollat på de med avgörande röster? Tills vidare vilar min röst ändå rätt bra på !Paxen.


Vimes said:
Btw, du har ingen förmåga?
Nej, det skrev jag tidigt denhär rundan.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Röstningar och annat smått

Angående min information om att Sigge inte är med i spelet (på riktigt då):

Ulvarna har inte alias (utöver möjligtvis då en knatte), och vill outa sent. De kan borde hålla utkik efter namn som inte outas, och knipa ett icke upptaget namn. Sigge McKvack är ju renodlad Duck Tales och har en (väl?) en hyfsat stor roll där. Det borde vara ganska attraktivt att välja.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,489
Re: Röstningar och annat smått

Bra inlägg Möller. !Paxen bör outa så snart som möjligt.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Mukwa said:
Ja, men en av dem har sagt att han inte har nån info om den andre... undrar vad det kan stå i det andra...
Jag har ingen info alls. Hur ligger det till med infon knattarna emellan?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Röstningar och annat smått

Brynolf said:
Vimes said:
Bra inlägg Möller. !Paxen bör outa så snart som möjligt.
Det låter sunt.

Röst: !Paxen
Okej, visst. Jag är väktare, jag kan skydda folk från varulvsattacker
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Röstningar och annat smått

!Paxen said:
Okej, visst. Jag är väktare, jag kan skydda folk från varulvsattacker
Och det ville du vänta med, varför? Varulvarna påverkas ju väldigt lite av dethär.

Ytterliggare en sak återstår. Vilka har du skyddad? Varför valde du dem?

Åtminstone jag tänker då inte betrakta dig som grönare bara för dethär. Det kan vara en vågad ulvlögn - det kan vara så att ni är säkra på att ni mördat den riktiga väktaren.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Röstningar och annat smått

Möller said:
!Paxen said:
Okej, visst. Jag är väktare, jag kan skydda folk från varulvsattacker
Och det ville du vänta med, varför? Varulvarna påverkas ju väldigt lite av dethär.

Ytterliggare en sak återstår. Vilka har du skyddad? Varför valde du dem?

Åtminstone jag tänker då inte betrakta dig som grönare bara för dethär. Det kan vara en vågad ulvlögn - det kan vara så att ni är säkra på att ni mördat den riktiga väktaren.
Detta inlägg pingar dig som varulv så att jag får tinnitus, Möller.

Det är väl rätt självklart att det är viktig information för varulvarna (som ju nu lätt kan nattmörda bort väktaren). Och att då inte gröna !Paxen när han släpper den feta informationen är ju dessutom i sig synnerligen misstänkt. Inlägget är ju egentligen rena självmordet för !Paxen (om han inte nattskändas, kommer han automatiskt att drevas mot nästa runda just för att han inte nattskändas).

Dock håller jag med om att det vore intressant med ett resonemang kring vilka han skyddat och varför.

Om ingen annan skriker "jag är väktaren" blir !Paxen betydligt grönare av detta. Jag tycker också att det förklarar !Paxens rätt underliga beteende tidigare rundor.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Röstningar och annat smått

Möller said:
!Paxen said:
Okej, visst. Jag är väktare, jag kan skydda folk från varulvsattacker
Och det ville du vänta med, varför? Varulvarna påverkas ju väldigt lite av dethär.

Ytterliggare en sak återstår. Vilka har du skyddad? Varför valde du dem?

Åtminstone jag tänker då inte betrakta dig som grönare bara för dethär. Det kan vara en vågad ulvlögn - det kan vara så att ni är säkra på att ni mördat den riktiga väktaren.
Jag tänker inte outa något mer förrän alla andra har outat något mer. Så är det med den saken.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Re: Röstningar och annat smått

Det här behöver verkligen inte betyda att paxen nattmördas. Ulvarna vet ju att Paxen, om han nu är väktare, troligen kommer att skydda sig själv denna runda så att skända honom vore bortkastat. Det är en chansning om inte annat för ulvarna, har paxen skyddat sig själv eller någon annan?

Men det här vet även paxen. Så är han ulv så har han ett perfekt alibi om han överlever till nästa runda. Om däremot ingen nattskändas så vet vi att ulvarna försökte dräpa honom men att paxen skyddade sig själv och han är per automatik grön.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Re: Röstningar och annat smått

Missade såklart att någon annan kan ha blivit skyddad från skändning än paxen. Men då vet vi att en väktare finns och det borde vara paxen om ingen annan kommer ut med samma info.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Röstningar och annat smått

Trasapa said:
Missade såklart att någon annan kan ha blivit skyddad från skändning än paxen. Men då vet vi att en väktare finns och det borde vara paxen om ingen annan kommer ut med samma info.
Det enda sättet byn kan veta om det finns en väktare är väl i princip om ingen nattskändas. Då har ju väktaren bevisligen fyllt sin funktion.

Sedan vet vi ju faktiskt inte om väktaren får skydda sig själv eller inte. Det fick den t ex i Supernaturalgate, men när jag spelat väktare i irl-spel fick jag inte skydda mig själv.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Röstningar och annat smått

Andersson said:
Det är väl rätt självklart att det är viktig information för varulvarna (som ju nu lätt kan nattmörda bort väktaren). Och att då inte gröna !Paxen när han släpper den feta informationen är ju dessutom i sig synnerligen misstänkt. Inlägget är ju egentligen rena självmordet för !Paxen (om han inte nattskändas, kommer han automatiskt att drevas mot nästa runda just för att han inte nattskändas).
Det faktumet kvarstår, oavsett när !Paxen outar detta. !Paxen sa ju nämligen att han ville vänta tills andra outat. Men det är inte vettigt om han är väktare - det spelar liten eller ingen roll vem som har vilken information etc.

Alltså, om man ska hålla på en outning är det för att ulvarna kan tjäna på att veta om outningen och slippa ljuga. Att !Paxen är väktare spelar ingen roll för ulvarnas lögner.

Andersson said:
Jag tycker också att det förklarar !Paxens rätt underliga beteende tidigare rundor.
Jaså. Varför?
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Re: Röstningar och annat smått

trasapa said:
Om däremot ingen nattskändas så vet vi att ulvarna försökte dräpa honom men att paxen skyddade sig själv och han är per automatik grön.
Som jag skrev, läs hela inlägg istället för att plocka ut bitar.

Nej vi vet ju såklart inte om det är lagligt för väktaren att skydda sig själv. Jag var väktare i LoL-liret och då fick jag skydda min egen smutsiga lekamen. Så det är vad jag har att gå på.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Röstningar och annat smått

Möller said:
Det faktumet kvarstår, oavsett när !Paxen outar detta. !Paxen sa ju nämligen att han ville vänta tills andra outat. Men det är inte vettigt om han är väktare - det spelar liten eller ingen roll vem som har vilken information etc.

Alltså, om man ska hålla på en outning är det för att ulvarna kan tjäna på att veta om outningen och slippa ljuga. Att !Paxen är väktare spelar ingen roll för ulvarnas lögner.

Andersson said:
Jag tycker också att det förklarar !Paxens rätt underliga beteende tidigare rundor.
Jaså. Varför?
Diskussionen om outningar är i full gång denna runda (inte minst kring powerrollerna) så det finns en latent press på alla varulvar att denna eller nästa runda avslöja mer information. Det spelar alltså visst roll med den informationen för att tvinga ulvarna att ljuga.

Om vi antar att !Paxen är varulv, vore det inte då lite konstigt att gå ut så här tidigt i rundan med en bluff om att han är väktare. Visst - tre bybor (potentiella väktare) är ute, så det är väl 33 % (om vi antar fördelningen 3 varulvar 9 bybor) chans att varulvarna redan plockat den riktige väktaren utan att byn märkt det. Men det är alltså 66 % chans att någon indignerat kommer att syna bluffen.

Undantaget är om varulvarna vet vilka roller de de nattmördar har, men det är ju på inget sätt säkert.

Att jag tycker att det förklarar beteendet är t ex det fiskande efter Arvidos bakgrundsinformation som !Paxen gjorde under runda ett (som resulterade i att Arvidos grönades av bl a mig och Mukwa).
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Tyvärr så grönade inte det här dig fullt ut paxen.
Inte för mig iaf. Du hade väl inte skyhög press just nu att outa, nog att du hade haft blickarna på dig bra länge. Men det kändes väldigt hastigt ändå.
En sån här sak känns som att man måste hinta om bra tidigt som man nu kan peka tillbaka på och visa att du visst är väktare.

Självklart är det en dum sak att outa som ulv, om man nu inte sitter på info som styrker en sådan outning. Ulvarna kanske vet att det inte finns någon väktare. Eller att väktaren var albert(kanske lite väl op info för ulvar).

Och som sagt du har ju bra alibi för att dom inte plockar dig den här nattrundan. Jag skulle nog behöva mer att gå på, vilka du skyddat t.ex och en bra motivering.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Re: Röstningar och annat smått

Har tre bybor plockats? Underlig sak för dig att säga som har stenkoll på vad paxen har skrivit tidigt i runda ett..
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Re: Röstningar och annat smått

Nu var jag för snabb för mitt eget bästa. Jag antog att du syftade på att tre bybor skändats. Fel av mig. Carry on
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Röstningar och annat smått

Trasapa said:
Har tre bybor plockats? Underlig sak för dig att säga som har stenkoll på vad paxen har skrivit tidigt i runda ett..
Xyas, Arvidos och K.K. var väl ändå bybor (stadsbor om man ska vara petig). Eller, vad menar du?
 
Top