Nekromanti Varulvsspel: Dungeonröj. 4:e rundan!

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,178
Location
Uppsala (Umeå)
Re: LIST REQUEST

Embergem said:
Jag förklarade varför du gjorde så i början av denna tråd vill jag minnas. Du gjorde det eftersom ingen skulle misstänka dig för det. Om alla vet att zorakierna aldrig skulle göra på ett visst sätt så är det automatiskt det absolut bästa zorakierna kan göra, eftersom alla ändå vet att ingen zorakier skulle göra så.
Det är klart att det är möjligt. Men det förklarar inte (fall jag är zoraker) varför jag
1) röstade på Halvtand från första början
2) inte bytte rösten långt tidigare på söndagen
3) över huvudtaget drog på mig misstankar i ett läge när jag var relativt ren

Hade jag varit zorakier, hade detta varit att dra på infiltratörerna helt onödig risk. Infiltratörerna satt i drömsitsen i läget som rådde på söndag eftermiddag, d v s med en bred konsensus om offer och ingen diskussion kring alternativa lösningar (vilket kan få folk att försäga sig).
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,178
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Mina misstänkta

Blåsningen är mer av den långsiktiga arten i så fall, där du undviker misstanke eller allvarliga drev hela omgången igenom. Fast är det så får du mina stående ovationer.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: LIST REQUEST

Nu har vi röstat ut kardier tre rundor i rad. Jag vill titta närmare på de som varit tungan på vågen (poängen med klumpningen som Rising föreslog redan i första rundan (tack Arvidos för den uttömande sammanställningen)).

Runda 1 (Basenaji)
Andy (KIA), Arvidos, Rising, Björn den gode, Andersson

Runda 2 (Lexx)
Pilzeman, Bearnie (KIA), Rising, Björn den Gode, Arvidos, Andersson, Gurgeh, Embergem, Måns

Runda 3 (Andy)
Måns, Rising, Snow, Björn den gode, Andersson, Halvtand

Två namn träder fram här om man kollar på vilka som lagt sina röster sent: Björn den gode och Andersson. Jag var tidigare ganska säker på att Andersson var oskyldig (hjälpsamma analyser mm) men nu ser det rätt illa ut. Att Björn också hoppar på de vinnande tågen är konstigt om inte annat, så kaosartade hans anklagelser ser ut att vara.

Rising finns också med överallt men Andytåget kan jag inte riktigt hålla en zorakier skyldig för, så skumt han spelade. Vilka var det som räddades undan då?

1: Björn eller Lexx
2: Björn (eller egentligen Dice om man ska vara noggrann)
3: Halvtand

Så summa kardemumma, här är min lista:
1. Halvtand (fortfarande, räddningsaktionen var mer konstgjord andning)
2. Andersson, gick från zero till hero på några få inlägg eller vad man nu ska säga. Först en massa väldigt konstiga motiveringar i runda 3 och sedan ”räddningsauktionen”.

Förutom dem känns det som om hela världen blivit hotfulla skuggor. Jag har ju min gamla favorit krank som antingen är i färd med att sälja en kamrat och har grundlurat mig eller är oskyldig, synd att sådana här dilemman inte uppträdde tidigare när tid var en resurs man hade råd att använda. Båda Rising och BDG har strukits ur snövitboken, kan dock inte se något som tyder på att de är onda förutom röstmönstret. Måns, Gurgeh och Feliath är misstänka helt enkelt för att de inte spammar lika bra som alla andra. Snow var doldisen som vaknade, hans inlägg är mest ställningstaganden och inte analyser.

Vilka är coola just nu då?
Embergem blir frikänd om Halvtand fälls, i stort sett, annars har han ju fuckat upp för sin kompis. Arvidos (som fått för sig något om mig utan att motivera det vidare, har du drabbats av Björnsjukan?) har röstat blygt och inte uppseendeväckande på något sätt. Blev anklagad för något forummekaniskt grejs som jag inte köper eftersom jag hatar servern eller vad det nu är som får det här sidan att vara så sjukt seg och opålitlig (skriver de flesta inläggen i word nuförtiden).

Jag håller min röst tills vidare.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Äh, fan, jag vill inte vänta längre: Se här!

Jag borde kanske ha sugit på det längre, men jag har nog fått reda på allt jag ville. Dessutom vill jag ha lite tid över så att vi ska kunna diskutera en del annat.

Den rubinbeprydda staven jag har gör mig alltså till en siare, och inför vår etapp med den trehövdade hunden så riktade jag den mot en person som jag länge tyckt varit misstänkt. Och staven lyste med ett illavarslande sken innan den sade mig att uslingen i fråga är en av de lönnmördare som nästlat sig in i vårt följe.

Snow är zorakier!

Röst: Snow

---

Nå... Det finns förstås en möjlighet att min stav inte ger korrekta sianden. Men, om den här staven är paranoid (= alltid ger varningsmeddelanden, vem man än riktar den emot) så tror jag att vi är körda i vilket fall som helst, och jag vågade helt enkelt inte ligga lågt ett drag till för att veta mer innan jag outade mig.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: LIST REQUEST

Lyssna inte på mig, glömde att jag röstade på Halvtand redan tidigare i tråden.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: Äh, fan, jag vill inte vänta längre: Se här!

Spännande tider som sagt! Låt oss höra Snows bortförklaring och någons eventuella trashande av Risings uttalande först.
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Re: Röstlista, de som är kvar:

Dice said:
När vi har pratat om spelet IRL, vilket vi har gjort vid några tillfällen, har du agerat undflyende, på gränsen till osammanhängande, och dina ord har, uppenbart, vaktats mycket väl. Att detta skulle vara ett försök att undvika onödigt tal om spelet finner jag inte troligt då du själv tagit upp det vid ett par tillfällen.
Vi (du och jag) har pratat OM varulvsspelet kanske två gånger (förutom "skriv eller dö"). Båda dessa gånger har det varit för att jag känt att jag haft något som varit värt att talas om. Däremot har jag varit ovillig att tala om andra saker i spelet.

Här på forumet har du bemött dessa misstankar med underliga försvarstal och argument som brister halvvägs.
Vilka argument är det som brister? Hur brister dem? Varför brister dem? Kom med riktiga anledningar istället för att vara så vag.

Att sedan påstå att jag endast följer Embergem är ett antagande som, hur lätt det än må vara att göra, är felaktigt och långt från sanningen. Du, om någon, borde veta att jag väldigt sällan, om ej aldrig, följer någon annans väg bara för att följa den, SÄRSKILT inte Embergems.
Det är så det verkar. Du röstar precis som Embergem, tar Embergems "motivering" som din egen och kommer själv bara med "dina argument brister" själv.
Och för att återuppleva vad vi sade för typ två minuter sedan i skype, "det låter lite 80-tal".
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Äh, fan, jag vill inte vänta längre: Se här!

Rising said:
Jag borde kanske ha sugit på det längre, men jag har nog fått reda på allt jag ville. Dessutom vill jag ha lite tid över så att vi ska kunna diskutera en del annat.

Den rubinbeprydda staven jag har gör mig alltså till en siare, och inför vår etapp med den trehövdade hunden så riktade jag den mot en person som jag länge tyckt varit misstänkt. Och staven lyste med ett illavarslande sken innan den sade mig att uslingen i fråga är en av de lönnmördare som nästlat sig in i vårt följe.

Snow är zorakier!

Röst: Snow

---

Nå... Det finns förstås en möjlighet att min stav inte ger korrekta sianden. Men, om den här staven är paranoid (= alltid ger varningsmeddelanden, vem man än riktar den emot) så tror jag att vi är körda i vilket fall som helst, och jag vågade helt enkelt inte ligga lågt ett drag till för att veta mer innan jag outade mig.
Aj, aj, aj...

Jag är nästan helt säker på att varken du eller Snow är Zorakier. Tro mig. Låt mig säga såhär: Ifall Snow är Zorakier, vilka är hans lagkamrater? Skulle du kunna ge en lista på förslag?
 

Dice

Veteran
Joined
27 Oct 2008
Messages
33
Location
Pendelbuss
Re: Röstlista, de som är kvar:

Två gånger har samtalet om spelet varat mer än någon enstaka minut, ja. Dock har spelet kommit på tal fler gånger än så och även då har du, som jag skrev tidigare, agerat undflyende, nästan osammanhängande. Förövrigt så är antalet gånger vi pratat om spelet irrelevant, då det räcker med en gång för att en åsikt ska bildas.

Det har ingenting med Embergems observationer och min eventuella likhet med dessa. Detta är mina observationer, mina tankar och mina åsikter.


Gällande dina argument så är det, i en del fall, småsaker, som yttrar sig i formuleringar och liknande.

Ett fall som jag drar mig till minnes är argumentet om att det är till nackdel att känna personerna i spelet IRL. Dina argument för detta har redan diskuterats i föregående tråd och därför anser jag det inte nödvändigt att ta upp det ännu en gång.

Och nej, jag använder inte dessa debattörers åsikter som mina egna, då jag fann dina argument bristfälliga redan i läsande stund, innan jag hunnit läsa de övrigas åsikter om dessa argument.

Som du vet har jag mycket sporadisk kontakt med internet, vilket innebär att jag inte alltid hinner delta i en diskussion innan den är över, vilket också innebär att mina argument och åsikter oftast blir sagda av någon annan.

Nej, jag försöker inte påstå att jag endast har åsikter som andra har, och inte heller påstår jag att andra alltid hinner före mig och att jag därför inte har möjlighet att yttra vad jag tycker.

Kort och gott: Dina argument brister för det första, i min mening, i dina formuleringar, vilka jag, efter väldigt omfattande skrivande med dig, har lärt mig att tyda. Det vet du lika väl som jag. För det andra brister de även i, bland annat, det exempel jag angav ovan.

Och, för att klargöra:
Jag röstar inte efter hur Embergem röstar, jag använder inte Embergems motiveringar som mina egna. Jag skapar mig egna uppfattningar och röstar efter eget huvud.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Äh, fan, jag vill inte vänta längre: Se här!

Jag är nästan helt säker på att varken du eller Snow är Zorakier. Tro mig
You better have a förmåga som rentvår Snow i så fall, för jag tar inte bort min röst från honom bara för att du har fått bra vibbar av honom, eller dylikt.

På frågan om hans kumpaner; så tänker jag absolut inte avslöja vilka jag kommer att pinga härnäst. Höjer ögonbrynet mot Arvidos. Vilka tycker du själv verkar vara så himla otrovärdiga som skumraskpartners åt Snow, och varför?
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Re: Röstlista, de som är kvar:

Dice said:
Jag har, likt Embergem, mina misstankar om Halvtand...
Dock har han, precis som Embergem säger, agerat underligt och...
Ja, jag hittade bara två bra citat eftersom du knappt skrivit. Och det du faktiskt har skrivit har påmint väldigt starkt om just Embergems vibbar och magkänslor. I ärlighetens namn tror jag att ni äter på McDonalds för ofta.

Dice said:
Ett fall som jag drar mig till minnes är argumentet om att det är till nackdel att känna personerna i spelet IRL...

...För det andra brister de även i, bland annat, det exempel jag angav ovan.
Så, efter nästan ett helt inlägg där du förklarar att du visst har egna åsikter så kommer det fram. Det är alltså min "nackdel för oss som känner varandra" som orsakat allt det här?
Jag köper det inte, det går inte ihop. Du och Embergem har startat ett halt drev mot mig som (förutom att det gjorde förra rundan ganska innehållslös) nästan fick mig utröstad ur spelet och det enda riktiga argumentet är att det "bland annat" är på grund av det här?

Kom igen... Snow, om du verkligen är zoriak, kan du inte säga till dina polare att ta ut Dice nästa paus så vi iaf har kvar folk som kan argumentera för sin sak? Jag tror att spelet som sådant hade mått bra av det. Hur gör man egentligen för att försvara sig mot "dåliga vibbar", "djupt rotade misstankar" och "känsla"? Dessa tre verkar ju vara Dice och Embergems starkaste vapen i kampen mot de farliga Zoriakerna (som för den delen verkar favorisera knivar).

Jag kan inte säga att jag formulerat mig så mycket annorlunda från mitt vardagliga sätt, även om det är troligt och LOGISKT med tanke på att ett ord på ett ens småunderligt ställe får Björn den gode att dra igång sin helvetesmaskin mot den olyckliga.
Vore det inte underligare om jag helt bekymmerslöst hade gått på precis som på msn? Lagt in opassande ordvitsar här och var och lite sånt som vi brukar? Svar: Jo, och tro fan att jag inte överlevt första rundan genom sådant agerande.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: Röstlista, de som är kvar:

Halvtand said:
Jag kan inte säga att jag formulerat mig så mycket annorlunda från mitt vardagliga sätt, även om det är troligt och LOGISKT med tanke på att ett ord på ett ens småunderligt ställe får Björn den gode att dra igång sin helvetesmaskin mot den olyckliga.
Värre än så, att tänka för mycket på hur man formulerar sig så att man inte genom dåliga ordvitsar och annat drar på sig misstankar är precis sånt jag letar efter för att peka ut en Zorakier :gremwink:

Dessutom tycker jag inte att Dice behöver så mycket egna åsikter, eftersom det i vart fall nu torde stå klart att embergem är på den goda sidan så ser jag inte något större fel i att förlita sig till hans analys av dig. Även om det förstås finns en poäng med att alla ska göra egna analyser.

Nu ska jag sova några timmar, imorgon kommer jag vara toktrött hela dagen men det kommer nog inte förhindra mig för att titta in titt som tätt.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: Äh, fan, jag vill inte vänta längre: Se här!

Arvidos said:
Aj, aj, aj...

Jag är nästan helt säker på att varken du eller Snow är Zorakier. Tro mig. Låt mig säga såhär: Ifall Snow är Zorakier, vilka är hans lagkamrater? Skulle du kunna ge en lista på förslag?
Varför tro dig? Att inte ha några uppenbara lagkamrater är väl en jävligt bra strategi som zorak. Eller besitter Snow någon sorts alignmentvändare?

Anyhow, Snows röst på Ember är ju spännande i kontexten av Risings inlägg. Eftersom jag tror gott om Ember och Snow will honom illa är väl Snow ond by default? Eller ska vi ge Rising någon sorts gudastatus och säga att han och Ember tillsammans kokat ihop världens slemmigaste komplott? I think not!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: Äh, fan, jag vill inte vänta längre: Se här!

Wilmer said:
Varför tro dig? Att inte ha några uppenbara lagkamrater är väl en jävligt bra strategi som zorak.
Medhåll. Att vi inte sett några mönster behöver inte bevisa nånting alls. Möjligen att zorakierna lyckats med att inte uppvisa mönster. Det vore ju, typ, skitdumt för zorakier att öppet försvara varandra i alltför hög grad.

Wilmer said:
Eller besitter Snow någon sorts alignmentvändare?
Det vet vi inte. Dessutom kan vi inte veta det, eftersom ingen annan har nåt läderbälte.

Men jag är skeptisk.


Jag är i varje fall redo att släppa Andersson och göra såhär:

Röst: Snow

Så får vi se hur det utvecklar sig. Själv ska jag under (arbets)dagen försöka skriva ihop analyser av Arvidos och Björn den Gode (pust, lär ta en stund)...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Re: Röst!

Rising said:
Tycker du att det blivit tydligare nu? Och på vilket sätt har etappens händelser påverkat dig att rösta på Gurgeh? Han är ju också orolig över att jag och Björn fortfarande lever?
Jag har tagit dina visa ord till mig:
1) Klumpa ihop rösterna
2) Rösta tidigt

Jag har inte haft möjlighet att läsa alla inlägg än, men vill inte bidra till passiviteten genom att inte rösta.

Nu ska jag läsa alla de inlägg som dök upp under gårdagen och se om det blir tydligare. Igår kände jag bara mig frustrerad (och jobbade och spelade Blood Bowl).
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Här var det zorakier! (Röst)

  • Halvtand kan inte utgöra ett lag med wilmer, Embergem eller krank, för de var jäkligt nära att rösta ut honom.
  • Krank kan inte utgöra ett lag med Halvtand för han var jäkligt nära att rösta ut honom, eller med wilmer, för de har misstänkliggjort varandra konstant.
  • Snow kan inte utgöra ett lag med Embergem, Feliath, Halvtand eller Dice eftersom de varit toppmisstänkta.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Re: Röst!

Ok, jag har nu tagit mig tid att läsa igenom alla Gurgehs inlägg. Det enda hans skriver är att:

a) Det går inte att rösta för vi vet inget
b) Om några är skumma så är det Rising, Björn och Halvtand (jag tror de alla är kardier).
c) Hans lista är min, fast uppochner (den kommer senare), nästan iaf.

Så min röst ligger kvar ett tag till. Gurgeh är så mycket zorakier man bara kan bli.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: Här var det zorakier! (Röst)

Umh, öh... Nu blir jag förvirrad.

Jag ser några möjliga förklaringar:

1. Rising ljuger och är zorakier.
2. Rising är naiv siare och har helt enkelt fel.
3. Snow har ett föremål som pingar honom som "fel sort".
4. Arvidos har missat något.

Dels finns inom fyran möjligheten att Arvidos missat något som skrivits eller gjorts (vilket jag inte tror) eller att zorakierna varit riktigt kallhamrade jävlar med kulor av stål som medvetet villat bort logiken (vilket är marginellt mer sannolikt, men det tror jag inte).

Logiken känns relativt väl genomtänkt. Jag tror att Rising antingen är naiv siare, eller så har Snows föremål egenskapen att den vänder siande.

Av de Arvidos misstänker så tror jag att Wilmer är den som just nu är mest trolig (definitivt om man tar bort Dice och/eller Feliath). Men jag är inte säker.

Jag ska fundera mer under dagen. Nu måste jag dock förbereda mig för att ha lektion...
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,178
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Här var det zorakier! (Röst)

Det här var intressant tänkt. Men jag måste kolla det själv så att du inte drar oss i skäggen. Tyvärr kommer jag knappast kunna göra det förrän ikväll. Men jag låter rösten stå kvar.

(Jag kom två timmar sent till jobbet p g a strömavbrott på järnvägen mellan Uppsala och Stockholm, vilket äter upp det mesta av slösurfmöjligheterna på arbetstid. )
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,178
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Här var det zorakier! (Röst)

krank said:
1. Rising ljuger och är zorakier.
2. Rising är naiv siare och har helt enkelt fel.
3. Snow har ett föremål som pingar honom som "fel sort".
4. Arvidos har missat något.

Dels finns inom fyran möjligheten att Arvidos missat något som skrivits eller gjorts (vilket jag inte tror) eller att zorakierna varit riktigt kallhamrade jävlar med kulor av stål som medvetet villat bort logiken (vilket är marginellt mer sannolikt, men det tror jag inte).

Logiken känns relativt väl genomtänkt. Jag tror att Rising antingen är naiv siare, eller så har Snows föremål egenskapen att den vänder siande.
En faktor att ta i beräkningen är mängden av föremål/förmågor i spel. Det ökar sannolikheten betänkligt både till naiva eller paranoida siarförmågor eller att någon har ett föremål som pingar ägaren fel, betänkligt.
 
Top