Nekromanti Varulvsspel: Dungeonröj. 4:e rundan!

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Gurgeh

Inte i lag med: Efter att jag begärde det så postade han sin första lista: "Rising, Björn, Arvidos, Måns, Andersson, Krank"

Möjlig cahootness: Dice, Embergem, Feliath, Halvtand, Snow
Wilmer
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: krank

Embergem said:
Får jag föresten fråga varför Krank både inte är i samma lag som mig och i möjlig cahoots med mig?
Visst får du det. Som sagt så drar jag fram resonemangen så fort som möjligt här, så jag drar nästan bara vad personen säger om andra. Du har lagt krank på din misstänkta-lista, men han har inte lagt dig på sin, det är därför det inte kom med. Det där kommer upp i det sammanfattande inlägget.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: krank

Embergem said:
Klart som fan jag är upprörd, varför tror du jag tar till det draget jag gjort? Du har kommit med din anklagelse mot mig och de andra och verkar väldigt fast i din mening, enda sättet att få dig på andra tankar är med andra ord att bevisa för dig att du har fel, något en eventuell förlust av mig kommer göra.
Fast det där gäller ju bara statusförhållandet mellan mig och dig. Jag tänkte på byn.

Du vet, den du låtsas att du spelar med.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Feliath

Inte i lag med: Han har bara yttrat sig om Rising och Björn en Gode. Konstant.

Möjlig cahootness schlorofoom: Dice, Embergem, Gurgeh, Halvtand, krank, Måns, Snow, Wilmer
 

Embergem

Veteran
Joined
15 Oct 2008
Messages
62
Location
Avgrunden
Re: krank

Arvidos said:
Embergem said:
Klart som fan jag är upprörd, varför tror du jag tar till det draget jag gjort? Du har kommit med din anklagelse mot mig och de andra och verkar väldigt fast i din mening, enda sättet att få dig på andra tankar är med andra ord att bevisa för dig att du har fel, något en eventuell förlust av mig kommer göra.
Fast det där gäller ju bara statusförhållandet mellan mig och dig. Jag tänkte på byn.

Du vet, den du låtsas att du spelar med.
Rösta ut mig så får vi se vem det är som låtsas.

Nej, men vi måste seriöst ta och rösta ut en person som vi nästan kan garantera är en zorakier, och till det har jag föreslått 3 personer, av vilka vi borde rösta ut Halvtand eller Snow denna rundan. Av dessa två är Snow kanske än mer aktuell med tanke på Risings siande.

Och angående min "osjälviska uppoffring" så är den baserad på en väldigt enkelt logik. Jag är kardier, jag tror att de andra är kardier (dom jag blivit ihopklumpad med då), alltså bör ingen av oss bli utröstade. Men i det läget att en av oss måste gå så tar jag den rollen på mig, detta då jag vet att jag själv inte har någon förmåga som kan hjälpa oss hitta zorakierna, och då jag redan ventilerat mina primära misstankar, och alltså kanske inte ens kommer att kunna tillföra mer på den sidan.

Min död skulle även bevisa att dina misstankar mot den gruppen varit felaktiga, och förhoppningsvis skulle resten av spelarna (de som är kardier då) ta sitt förnuft till fånga och faktiskt tro på vad jag sagt.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vilken kamratanda

Embergem said:
Min död skulle även bevisa att dina misstankar mot den gruppen varit felaktiga, och förhoppningsvis skulle resten av spelarna (de som är kardier då) ta sitt förnuft till fånga och faktiskt tro på vad jag sagt.
Tja, jag håller ju på att lägga fram mina bevis för varför du och de andra är zorakier. Har du några motbevis du kan lägga upp, eller bara vet du att de är 100% oskyldiga allihop?
 

Embergem

Veteran
Joined
15 Oct 2008
Messages
62
Location
Avgrunden
Re: Vilken kamratanda

Jag har redan sagt att jag inte är 100% säker på att dom är oskyldiga, men anledningen till att jag är så säker är helt enkelt för att jag är ganska säker på vilka jag tror är zorakier, och det kan inte finnas hur många som helst. Kalla det uteslutningsmetoden om du vill, men det är iaf min motivering.

Hade jag för tillfället haft en något stabilare mage och lite mer tid hade detta inlägget blivit längre, men plikten kallar, och skithuset likaså.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Cahootness Report

Anledningen till att jag ville vänta med det här var för att hinna hitta granskning av mig och Andersson också, och köra kolla igenom alternativa modeller lite mer. But shit just got real: Även om Risin kan ha rätt i sin analys av Snow så måste jag föra fram varför Gurgeh, Embergem, wilmer, Dice och Feliath är så bra röster innan bandvagnsäsongen sätter igång på riktigt.

Som sagt så är Björn den Gode och Rising bortplockade. Jag tror att det är bara mina misstänkta som misstänker dem, de har allmänt så gott rykte att jag låter dem vara det. Mig och Andersson kan fortfarande placeras in på modellen, och det var det här jag ville hinna granska i förväg, men det kanske är lika bra att någon annan granskar mig. krank, du som är så misstänkt mot Andersson utan att vara med på min lista kan väl kolla upp hans möjliga allianser?

Det är också därför de deltagare som har för få möjliga allierade för ett helt zorakierlag inte är med.

Ett litet schema:
https://www.rollspel.nu/oldsitefiles/files/203.png

(Heads up: Jag kommer behöva redigera inlägget för att lägga in den här bilden)
Rött streck innebär att det är osannolikt att personerna ingår i samma Zorakierlag.

Se om ni kan hitta fem (eller iallafall fyra) som skulle kunna hänga ihop. Jag förnekar absolut inte att det kan finnas, speciellt inte när jag tar in mig (Förhoppningsvis kan någon annan av er granska mig?), Andersson, Rising och Björn den Gode, men de här fem kommer vara de allra troligaste.

Hittar ni några bra grupper så testar vi deras giltighet i nästa steget i min deduktiva analys.

Och här är dem igen, med vilka de kan hänga ihop med:
Tog bort: krank - Embergem, krank - Feliath

-Dice-
Embergem, Feliath, Gurgeh, krank, Måns, Wilmer

-Embergem-
Dice, Feliath, Gurgeh, Wilmer

-Feliath-
Dice, Embergem, Gurgeh, Halvtand, Måns, Snow, wilmer

-Gurgeh-
Dice, Embergem, Feliath, Halvtand, Snow, wilmer

-Halvtand-
Gurgeh, Feliath, Måns, Snow

-krank-
Dice, Gurgeh, Måns, Snow

-Måns-
Dice, Feliath, Halvtand, krank, Snow, Wilmer

-Snow-
krank, Måns, wilmer

-Wilmer-
Dice, Feliath, Gurgeh, Måns, Embergem
 

Attachments

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Vilken kamratanda

Embergem said:
Jag har redan sagt att jag inte är 100% säker på att dom är oskyldiga, men anledningen till att jag är så säker är helt enkelt för att jag är ganska säker på vilka jag tror är zorakier, och det kan inte finnas hur många som helst. Kalla det uteslutningsmetoden om du vill, men det är iaf min motivering.
Okej... Så du är så säker för att du är ganska säker? Och detta kan man kalla "uteslutningsmetoden"...
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Okej!

Jag har tyckt och tycker fortfarande att du är jävligt misstänkt, men jag är beredd att lite på dig här och haka på. Som jag ser det kommer vi ju alltid lära oss något genom att rösta ut Snow, nu. (Och så måste du tamejfaen ha ett helt isberg i magen för att spela så här pass kallhamrat om du är zorakier, något jag dock inte håller för omöjligt...)

Röst: Snow



/Feliath — Förhoppningsvis får jag erkänna att jag hade fel om dig på torsdag
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,189
Location
Uppsala (Umeå)
Jag gillar hur Arvidos tänker

Jag tycker, Risings siande till trots, att det är värt att prova Arvidos ansats. Och det av två skäl.

För det första är Arvidos analys lättare att kontrollera för alla (se min analys nedan), och felkällorna är mindre. Och vid en snabb analys verkar hans slutsatser stämma. Även om man litar på Rising, är det inte säkert att det går att lita på hans förmåga, utan det finns risker för felpingning, eller att det magiska föremålet är paranoid i sitt siande.

För det andra, Risings sieri gäller ju oförändrat nästa runda. Däremot kommer ju de fem utpekade, ifall de är zorakier, numer att vara förvarnade, och radikalt ändra sitt beteende för att inte bli hängda. Därför är Arvidos analys mer av en färskvara och borde därför testas först.

Har Arvidos fel, blir ju han kandidat i framtiden. Och vi kan prova Snow nästa runda. Har Arvidos rätt, så kommer julafton tidigt i Kardien i år.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Bevismaterial A)

Okej, här kommer jag att lägga upp lite anledningar till att Gurgeh, Embergem, wilmer, Dice och Feliath är så bra att rösta ut förutom att de andra spelarna är dåliga val. Jag ska bara posta lite som har hänt idag, och sedan måste jag iväg ett tag. Dessutom vill jag se hur wilmer, Dice och Feliath reagerar.

Listor
- Dice
- Gurgeh
- Embergem

Alla tre listor skyddar (ej misstänkt eller ej nämnd) Gurgeh, wilmer, Embergem, Dice och Feliath. Dice och Embergem delar Halvtand, krank, Måns, mig och Snow på misstänkta. Andersson misstänker alla tre.

Här och framåt så verkar Embergem tämligen ovillig att släppa på en enda av sina zorakiervänner, utan går kompromisslöst ut för att skydda alla. Jag nämner det här innan någon av dem kommer på att finta på det viset.

Oroa er inte, det kommer att komma mera innan någon kan mörda mig.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,189
Location
Uppsala (Umeå)
Misstänker The Arvidos 5 varandra?

Om man utgår från Arvidos resonemang om att Dice, Embergem, Feliath, Gurgeh och Wilmer (hädanefter kallade The Arvidos 5, eller Arv5) är zorakier och ser på hur de listar misstänkta de olika dagarna och om de då misstänkliggör varandra eller inte får man följande utfall. Analys kommer i nästa inlägg.

(X markerar The Arvidos Five)

DAG 4

Dice 18 november 1150
Misstänkta
Andersson
Snow
Halvtand


Embergem 18 november 1144
Lista över zorakier
Halvtand
Andersson
Snow
Arvidos
Måns


18 november 0937 kommer Arvidos med sitt förslag

17 november 2355 kommer Rising med sin anklagelse mot Snow


Wilmer 17 november 2349 (1 av 2 möjliga)
"Coola just nu"
Arvidos
Embergem X


Embergem 17 november 2249 (4 av 4)
"Lite misstänkta"
Wilmer X
Feliath X
Gurgeh X
Rising


"Knappt misstänkta"
Dice X

Gurgeh 17 november 2222 (4 av 4)
"Inte speciellt misstänkta"
Halvtand
Wilmer X
Feliath X
Dice X
Snow
Embergem X


DAG 3

Wilmer 15 november 1626 (4 av 4)
"Riddare utan tält är illa" [Men inget skäl att rösta på honom för det – A:sson anm.]
Dice X

"Inte farliga nu"
Feliath X
Gurgeh X


"Inte det minsta skum"
Andersson

"Inte skum"
Rising

"Är nog oskyldig"
Embergem X
Krank
Björn den gode


Dice 13 november 1059
"Misstankar"
Halvtand [men ingen annan nämns – A:sson anm.]

Embergem 13 november 0227
"Misstänkta – en av två är zorakier, båda är det definitivt inte, och tror inte att båda är kardier heller"
Feliath X
Björn den gode


[Detta är mycket intressant. Dels för att det bryter mönstret då Embergem misstänker en av Arvidos 5. Men dels för att det aldrig kommer en förklaring om varför han kan veta detta. Är det här vi har sambandet kring varför Björn den gode är så säker på att Embergem är kardier? – A:sson anm.]

DAG 2

Wilmer 12 november 0148
"Skumhets top 4"
1 Andy
2 krank
3 Alla tysta smygisar [ingen nämnd, ingen glömd– A:sson anm.]
4 Pilzeman
5 (bonus) Halvtand


DAG 1
Inga listor på misstänkta från Arv5
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,189
Location
Uppsala (Umeå)
Misstänker The Arvidos 5 varandra? - Teh analys

Min snabbkoll gav förvånansvärt stor träffprocent på Arvidos analys. Man misstänker inte varandra, och de man misstänker hör inte till The Arvidos 5. Åtminstone jag blir mer angelägen om att testa rimligheten i Arvidos analys utifrån detta.

Enda anomalin jag hittar är att Embergem dag 3 tar med Feliath som 50 % chans till att vara zorakier. Möjligen är det något som friar Feliath från misstanke.

Ett problem med ovanstående är att urvalet är lite begränsat. Arv5 kommer inte med mycket av listor på misstänkta, utom nu på slutet då det accelererat. Men å andra sidan kan man komplettera med en röstningsanalys där man ser att de inte heller röstar på varandra, vilket i sig själv inte säger så mycket men ändå förstärker bilden.

Sedan är det lite underligt att Dice och Embergem i sitt försvar snarare kommer med en motlista av möjliga zorakier, och argumenterar för den, än att försöka analysera rimligheten i Arvidos påstående. (Mer om det i ett annat inlägg)
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,189
Location
Uppsala (Umeå)
Nej, detta duger inte herrar Dice och Embergem

Embergem said:
Nåväl, eftersom listorna snabbt spårade ut till "min zoriaklista" så kommer min sådan lista här.

Följande män är zorakier:

Halvtand
Andersson
Snow
Arvidos
Måns

Förutsatt att det är 5 zorakier, om endast 4 gömmer sig i våra led så skall antingen Arvidos eller Måns bort från listan, helst Arvidos. Av dessa 5 män är jag närmast 100% säker på de första 3, och cirkus 60-80% på Arvidos och Måns.

Som en slags gardering vill jag också slänga in ett wild card, nämligen Krank.
Dice said:
Topp 3 misstänkta, utan inbördes ordning:
Andersson
Snow
Halvtand
Nu har Dice och Embergem kommit med två i princip identiska listor på zorakier. De övertygar åtminstone inte mig det minsta.

De är dels till förvillelse lika. (Jag gillar ordet "cahootness" för övrigt)

Dels är sammansättningen trivial. Tre personer är usual suspects: Halvtand (nära döden drag 3, men räddades kontroversiellt av) Andersson (som orsakade en massa ruckus och aktivitet på forumet, tills Rising outade ett siande om) Snow. Embergem lägger till Arvidos (som just misstänkliggjort honom och därför måste misstänkliggöras) samt Måns (av någon anledning).

Om man som zorakier hamnar under press och snabbt måste slänga fram en lista över misstänkta, så är det precis så den skulle se ut. Personer som antingen varit nära att åka dit, är outade eller i kontroverser av andra slag. Men jag vill ha mer analyser från dice och embergem om varför de tror att det är så. Och dessutom analyser som inte innehåller en massa overifierbart babblande om vem som äter vad på McDonald’s och andra IRL-oväsentligheter. Vad bygger t ex Embergem sina procenttal på?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,931
Location
The Culture
Re: Cahootness Report

Det känns som om hela den här modellen förutsätter att zorakierna är inkapabla att ljuga. Om det vore så enkelt hade vi redan hittat dem allihopa. Om jag vore zorakier och tvingades presentera en lista på vilka jag misstänkte skulle jag se till att sprida ut mina vänner bland misstankegraderna, så att det skulle vara svårt att se ett mönster, och jag har tagit för givet att de verkliga zorakierna försöker göra på samma sätt.

Sedan tycker jag att det är extremt skumt att höja några av riddarna över varje misstanke. Har du några belägg för att Rising och Björn skulle vara helt oskyldiga? Den enda som med säkerhet kan uttala sig om någons grupptillhörighet är en zorakier. kom ihåg det!

/tobias
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: Misstänker The Arvidos 5 varandra?

Stenhård analys. Jag tror dock inte att den är värd så mycket eftersom alla utom Embergem (och kanske jag, svårt att se obejktivt på sig själv) håller en låg profil och att vi helt enkelt glömt bort varandra eftersom vi inte syns. Kan iallafall avslöja att jag och Gurgeh inte samarbetar.

Röst: Gurgeh

Den här rösten är mest för att röra i soppan lite, byter till Halvtand eller Snow så snart Rising kommer med ett förtvivlat MEN LYSSNA PÅ MIG DÅ :gremsmile:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,118
Location
Ereb Altor
Re: Måns

Nja, det vet jag inte:

https://www.rollspel.nu/threads/45493

Dessutom yrkar jag för att Snow ska avslöja vad hans föremål gör för något.

Jag går alltså ganska hårt åt mina "kumpaner".

Men mer än så tänker jag inte göra nu. Jag vill se lite reaktioner på allt som dykt upp idag och själv analysera materialet.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Röststatus med cirka 27 timmar kvar!

Andersson (0) :
Arvidos (0) :
Björn den gode (1) : Halvtand
Dice (0) :
Embergem (0) :
Feliath (0) :
Gurgeh (4) : Björn den gode, Måns, Arvidos, Wilmer
Halvtand (2) : Embergem, Snow
krank (0) :
Måns (0) :
Rising (1) : Gurgeh
Snow (3) : Rising, krank, Feliath
Wilmer (1) : Andersson

Blankröst : Dice
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Påminnelse om regel 2

2. Man får inte diskutera spelomgången med varandra privat, om inte ens rollbeskrivning uttryckligen tillåter det. Skriv inte något om vilka ni misstänker i vrållådan eller liknande, tack, utan ta allt öppet här i tråden. Det är givetvis inget som jag kan kontrollera, men det blir roligare så för alla.

Jag vill inte se något mer prat här i tråden om vad Halvtand, Embergem och Dice har för sig utanför forumet. Spelet ska baseras på vad som händer här inne, inte vad som sägs över en burgare på stan. Tack på förhand.

Bra drag i övrigt. Härligt grabbar!
 
Top