Nekromanti Varulvsspel: Dungeonröj. 4:e rundan!

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Efter den traditionella omröstningen leder Riddar Andy styrkorna mot den tredje encountern. Den trehövdade hunden Kerberos!
- Är det bara jag som tycker det är töntigt med unika monter? Liksom, om det bara finns en och vi dödar den så är det ju bara en onödig sida i monstermanualen sen.
- Snodd från den grekiska mytologin är den också.
- Tyst nu, vi snackar en arg enorm hund som kan bita arslet av dig tre gånger! Samtidigt!
- Anfaaaaaall!

Två riddare faller i striden. Dels Riddar Andy som går främst och tar första hugget, och dels Riddar Pilzeman som vad det verkar knuffas fram och inte hinner med en parering. Båda riddarna får komma med ett farväl till sina kamrater (om de önskar) innan de åker över floden styx (och möter Kerberos igen... uhm?). Bådas föremål förstörs i striden, och Pilzemans sköld ger ifrån sig blå rök, vilket är ett tecken på magi.

Tatueringskollande ger följande information:
- Två Kardier igen!
- Och Pilzeman har ateisternas röda måne!
- Skit i ateisterna, jag bryr mig bara om att hitta Zorakier och det går inget vidare!
- Din mamma är ing... det var inget.

Vi tackar Andy och Pilzeman för spel.

Följande loot hittas i en hög (och fråga inte vad en varelse utan tummar samlar på sånt här för).
1 Run-prydd kroksabel
1 Run-prydd stridsklubba

Deltagarlistan med utslumpade föremål ser nu ut som följer:
Andersson : Topas-prydd stav, Run-prydd kroksabel
Arvidos : Slipad stridsgaffel
Björn den gode : Smaragd-prydd sköld
Dice : Rubin-prydd sköld
Embergem : Safir-prydd sköld
Feliath : Diamant-prydd stav
Gurgeh : Topas-prydd sköld
Halvtand : Diamant-prydd sköld
krank : Smaragd-prydd stav, Run-prydd stridsklubba
Måns : Vass pinne
Rising : Rubin-prydd stav
Snow : Läderbälte
Wilmer : Rostig dolk

Sen lite regelförtydligande.
Jag har sagt att det är frivilligt att skicka dummy-pm till mig just för att jag inte kan dela ut straff till folk som låter bli (eller tja, jag kan ju ge dem röster, men den taktiken har jag redan dissat vad gäller inaktivitet. Så nej.) Skicka jättegärna dummy-pm allt vad ni orkar, men det är inget krav. Skicka jättegärna mail istället för pm med era förmågor. Min mail står i min profil.

Inaktiv-regeln består:
Om en spelare inte skriver ett endaste inlägg under en hel runda så kommer den riddaren att utgöra ett extra dödsoffer i strid.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
Tidig röst

Zorakierna bara leker med oss, och snart är de så många att de utan problem kan rösta ut vilken kardier som helst. Just nu är jag ännu mer övertygad om att Rising och Björn den gode båda är zorakier. De har båda varit inblandade i utröstandet av flera kardier. Nu är det inget märkligt med det eftersom flera riddare än dem gjort detta, men det är ordningen i vilken deras röster fallit som får mig att misstnka dem. I första omgången kom deras röster på Basenanji rätt sent för att rädda Björn själv som höll på att bli utröstad. Nu i den tredje omgången startade de bandvagnen mot Halvtand, som de visserligen övergav sedan, men först när han hade så många röster att det verkade säkert att han skulle bli vald. Nu blev han inte det, men Risings röst hamnade ändå på en kardier.

Ja, jag vet att det inte skulle hålla i en domstol, men vi är ingen domstol, vi är ett uppbåd!

Röst: Rising

/tobias
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,081
Location
Göteborg
Jaha, tack för god match alla zorakier, eller vad säger man? Det har varit skoj. Det ser visserligen inte så bra ut just nu, men vid Gu... Nichola Tesla hoppas jag att Kardierna får sin rättmätiga seger.
PS: Feuflux: jag hade en stav, inte en sköld. Det förändrar inget i ditt inlägg ändå.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Hmm... Jag tror att det kan bli väldigt intressant att analysera slutet på den 3:e rundan längre fram...

Även om vi nu har förlorat ytterligare två kardier så är jag ändå rätt nöjd. En av anledningarna till det är att vi klumpade ihop våra röster på ett mycket bra vis; tack vare att vi gjorde det så kan de lämpa sig väl för analyser längre fram.

Det var synd att det skedde så sent, dock. Vi måste hålla upp tempot bättre så att vi inte fortsätter att rösta ut folk innan de har hunnit avslöja sina förmågor. Tänk om Andy hade varit siare: Då hade han gått i graven utan att hinna berätta för oss vilka personer han hunnit sia, vilket hade kunnat vara livsnödvändigt information!

Jag överdrev alltså inte när jag sade att vi måste spela som om tempot fördubblats nu när vi pressar folk efter avslöjanden.

---

En annan förhållandevis glad nyhet är att zorakierna äntligen känt sig nödgade att lönnmörda någon som både haft ett föremål (magiskt var det också) såväl som att vara en av de jag haft goda vibbar av. För en gångs skull så känns det inte som att de bara driver med oss, utan nu börjar de plocka dem som inte legat på någons lista över misstänkta.

Det finns ett par sådana där saker som gör mig hoppfull inför nästa etapp.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
PS: Feuflux: jag hade en stav, inte en sköld. Det förändrar inget i ditt inlägg ändå.

Bra fångat... Pilzemans stav ger ifrån sig blå rök när den förstörs.
 

Embergem

Veteran
Joined
15 Oct 2008
Messages
62
Location
Avgrunden
Än en gång har två kardier fått sätta livet till, och den ena eftersom det blev en plötslig förflyttning av röster i slutet av rundan. Det skulle inte förvåna mig om dessa röster var i ett försök att rädda en hotat zorakier, nämligen Halvtand, som jag fortfarande tror är en av de som sticker dolkar i våra ryggar.

Nu tänker många säkert "men det hade ju varit alldeles för tydligt, klart dom inte kan ha gjort så", men det är just därför vi bör betänka det. Zorakierna kan mycket väl ha planerat att ingen skulle misstänka dem för det, helt enkelt för att det hade varit så korkat att göra det, att ingen skulle misstänka dom.

Det är möjligt att jag gick i en cirkel där i slutet, men jag är trött, så ni får ursäkta mig för det om så är fallet.

Om det är så som jag sagt så skulle jag vilja höja misstankar mot Snow, Björn och Andersson, då dessa tre alla bytat röst till Andy under rundans sista 9 timmar, vilket i mina ögon är rätt så misstänkt, och just därför är det värt att ta upp.

Av dessa tre tycker jag två, nämligen Snow och Andersson, skickar ut dåliga "vibbar", jag tycker mig helt enkelt känna på mig att det är något mysko med dom. Och även om Björn inte sänder ut några sådana "vibbar" så fann jag hans motivering till sin röständring något svag, men så är även min misstanke mot honom. De två andra tror jag definitivt är zorakier, om inte båda så iaf den ena.

Men för tillfället så ligger min röst från förra rundan kvar.

Röst: Halvtand
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Vad kan man säga? Spänningen stiger!

Men tappa inte modet tappra kamrater, matematiken skall ge oss tröst!

Vi var 19 från början (om man inte räknar med NPCn) och 4-5 (traditionellt) var zorakier. Nu har 6 kardier dött.

Om vi räknar i värsta fall (5 zorakier)
5 scum 8 by, då har vi råd med 1 misslyckad runda till.

I bästa fall (4 zorakier)
4 scum 9 by, då har vi råd med 2 misslyckade rundor till.

Vi har inte råd med några vildkort! Förnuft, dialog och mirakulös hjälp ifrån våra magiska pinaler bör styra agendan enligt mig. Andys oskuld var ju också en stor shock, vi har haft otur med bybor som agerat konstigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag måste säga att jag fortfarande är kalle-anka-arg över slutet på förra draget, men nu av helt andra orsaker. Den uppmärksamme kan observera att jag slutade skriva inlägg på forumet kort efter mitt sista utbrott. Det berodde på att min internetlina gick ner för kvällen, och jag fick inte upp den förrns alldeles nyss.

Tur att Halvtand hade bättre tur, råkade vara online och hade vett nog att gå emot Anderssons idiottilltag.

Jag inser mycket väl att Andersson säkert själv tycker att det var en smart taktik för att kolla hur vi som var online skulle reagera på en sista-minuten-röstomkastning, men det var en jäkla risk att ta. Dels för att folks närvaro i onlinelistan absolut inte betyder att de är online (kan lika gärna betyda att de var online nyss, eller att de lämnat forumet uppe medan de spelar WoW, eller vafan som helst), och dels för att, som jag skrev då, om ingen reagerar jäkligt fort så blir det slump som avgör och det är helt mongo.

Jag är fortfarande övertygad om Halvtand, men min första röst går till...

Röst: Andersson

För ett i mina ögon helt idiotiskt tilltag. Förklara dig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Såhär, naturligtvis:

Röst: Andersson



Återkommer senare idag med en ordentlig lista över vilka jag misstänker etc.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Sir Andy gråter stilla när han dör, liggandes på grottans golv. Hans sista blick fastnar på Sir Rising innan han låter ögonlocken sluta sig.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Tidig röst

Jag är med på det här. Jag tycker att det börjar bli djupt misstänkt att zorakerna inte valt att nacka högprofilspelarna. Rising är fortfarande inte på toppen av min lista, men han är definitivt med på den, och eftersom det krävs fler än en röst för ett uppbåd:


Röst: Rising



/Feliath — Cahoots, man! Cahoots!
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Mordulärhypotes

Okej, den här gången finns det åtminstone något att gå på vad gäller zorakernas mordmönster: Pilzeman hade ett magiskt föremål av något slag. Kan det vara så att zorakerna efter första striden fick tillgång till ett föremål som kunde identifiera andras förmågor, eller rentav hade en dylik förmåga bland sig från början, och att det var därför de lät lönnmörda just Pilzeman: för att de under dag 2 förmågescryade honom och fick reda på att han hade något mäktigt föremål? Om det var en »medfödd« förmåga hos någon av zorakerna skulle den tänkbart också kunna förklara Bearnies frånfälle; om å andra sidan det var ett föremål från första striden har vi något att titta på på det hållet.
Tills jag eller någon annan analyserat Pilzemans röstningsmönster mer noggrant än »han var med i drevet mot Halvtand« får det här bli min hypotes, helt enkelt i brist på annat.



/Feliath — vet någon som fick ett föremål första rundan och försvarades för det av Rising
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Re: Mordulärhypotes

Ja, som väntat håller Embergem kvar sin röst på mig, jag hade faktiskt varit lite besviken om han inte gjort det. Hur som helst, skönt att få köra en runda till.

Några har sagt sig ha hittat ett mönster i zorakiernas röstande "han hade ett magiskt föremål".

Personligen vet jag inte om det håller som "mönster". Alla har föremål nu (vissa har två), vi vet att vissa (kanske alla, kanske de flesta, kanske hälften, kanske nästan inga) har magisk kraft.
Jag vet inte, men det känns som att de rent statistiskt förr eller senare skulle ta en med magiskt föremål, och det har de gjort nu.
Men jag håller med riddar Felitah, någon får komma fram med en analys tills vi kan vara ens någorlunda säkra.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Mordulärhypotes

Kan det vara så att zorakerna efter första striden fick tillgång till ett föremål som kunde identifiera andras förmågor
Kanske, men då är frågan "Varför skulle zorakierna använda det föremålet på just Pilzeman?" Så de måste ju ha velat döda honom från början iaf, även om de skulle ha använt ett sådant föremål.

I mina ögon är det lätt att förstå varför de tog Pilzeman: Ingen misstänkte honom. Bortsett från direkt efter dag 1 - då hans wishy-washy-röstande väckte en del misstankar - så har han hamnat på de allra flestas gröna listor och framstått som safe i allas ögon. Sådana personer kan inte zorakierna leda drev mot. Zorakierna vill behålla sådana som hela tiden får några röster emot sig och som ligger på mångas heta listor.

Jag är fortfarande glad och full av förhoppningar inför nästa etapp, förresten. Mer om det senare.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Det är väldigt skumt at rising är så glad när jag själv ligger i en desperat hög på golvet och gråter för att det går så dåligt. Så tills vidare tänker jag rösta på honom så får vi se sen om han kan muntra upp mig.
Röst: Rising
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Nu gör du så där igen, röstar utan vidare bevis, tror du verkligen att någons sinnesstämning betyder något? De är ju de knappa segrarna man upprymd över. Nog för att jag tror Rising kommer spela med och försvara sig mot inga anklagelser men det här sättet att spela är vad som gjort att vi håller på att förlora nu.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Så tills vidare tänker jag rösta på honom så får vi se sen om han kan muntra upp mig.
Åh, jag tror nog att jag kommer att kunna muntra upp dig. Jag ämnar suga på det ett tag till, dock, i hopp om att kunna få lite mer information först.

Var inte orolig, jag kommer inte att vänta för länge.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Nu gör du så där igen, röstar utan vidare bevis, tror du verkligen att någons sinnesstämning betyder något?
Det är lugnt, Wilper. Björn har tolkat mig helt rätt: Jag kan avslöja att min sinnesstämning är direkt kopplad till spelet, och att jag har något att avslöja längre fram. Jag var noga med att signalera detta i mitt allra första inlägg i det här draget, bara för att det inte skall framstå som en zorakiers desperata lögn längre fram. Jag bestämde mig alltså redan i mitt första inlägg för att jag skulle avslöja detta som jag ämnar att avslöja, och Björns röst tolkar jag som ett "amen berätta, då!"

Övriga Kardier; det bästa ni kan göra för oss som grupp är att slänga fram era röster innan jag gör mitt avslöjande. Så fort mitt avslöjande har offentliggjorts så kommer nämligen zorakierna att kunna anpassa sig till detta och göra strategier, så jag vill gärna göra det så svårt som möjligt för dem tills dess. Det bästa vore alltså om vi alla lade fram några preliminära röster. Då tvingar vi zorakierna att ta ställning redan nu, vilket effektivt kan förhindra en strategiändring senare.

(Redan nu kan jag meddela att om min förmåga på något vis är galen, då kommer jag i praktiken att ge upp det här spelet. Men förutsatt att det inte är något skumt med min förmåga så tror jag faktiskt att vi en chans att segra)
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Förresten så smäller jag ut min röst direkt. Samma motiv som förr, anklagelser och sån skit får jag ta ikväll när jag har lite tid på mig att läsa igenom inlägg och sånt skit.

Tills vidare: Röst: Björn den gode.
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Rising said:
(Redan nu kan jag meddela att om min förmåga på något vis är galen, då kommer jag i praktiken att ge upp det här spelet. Men förutsatt att det inte är något skumt med min förmåga så tror jag faktiskt att vi en chans att segra)
Vet du inte vad du har för förmåga?
 
Top