Nekromanti Varulvsspel: Dungeonröj. 4:e rundan!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Re: Röstlista, de som är kvar:

Om Snow är Zoriak så blir vi av med en sådan, om Snow visar sig vara Kardier så blir det kompanistryk på Rising, aå win-win.
Vi har definitivt inte råd att slösa en omgång på att testa om någon är zorakier. Om Snow är zorakier är det ju toppen, men om han inte är det kommer vi inte få någon chans att utnyttja den nya kunskapen eftersom vi mer eller mindre är helt körda. Ska man rösta den här omgången ska man göra det på någon man verkligen tror är zorakier, inte på någon som kan ge mer information.

/tobias
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Snowstorm

Snow

Dag 1:
- Måttligt aktiv
- Svor inte ederna dag 1 med motiveringen att “det fanns andra eder jag svurit sedan tidigare”.
- Tillbakavisar att hans röst mot Björn (tillsammans med Dice) skulle vara en följd av att han hoppat på ett drev utan hävdar att den grundar sig på ” helt på mina egna slutsatser”.
- Slutsatserna är att ”denna grytomrörare stör mer än han hjälper.” Det ska påpekas att både jag och Andersson redan anklagat Björn för att spela onödigt provokativt.
- Röstade alltså på Björn tillsammans med Dice, Feliath och Purgatory.

Dag 2:
- Har redan under dag 1 beklagat att han som nybörjare inte förstår så mycket. Fortsätter med det dag 2. Personligen anser jag (vilket jag tidigare redogjort för) att nybörjarargumentet är något bara zorakier bör pyssla med (med Andy som beklagligt undantag).
- Svär ederna efter påtryckning från Pilzeman
- Ifrågasätter att han finns med på min lista över möjliga zorakier och undrar varför inte Björn är med. Hävdar återigen att han som nybörjare inte har full koll. Fortsätter med att misstänkliggöra Björn.
- Går med på att mitt resonemang (som låg till grund för den lista jag hade då) var vettigt. Fokus läggs dock på att återigen misstänkliggöra Björn enligt samma argument som flera andra redan använt (däribland jag själv).

Det kan vara intessant att kika på min lista, eftersom Snow inte hade några invändningar utöver att Björn inte var med:

Andersson
Andy
Arvidos
Feliath
Gurgeh
Halvtand
Pilzeman
Snow

Om Snow är zorakier vet han att Andy, Pilzeman och säkert några till (Arvidos?) inte är zorakier. Jag gissar att det max är 3 zorkakier av 8. Inte en så farlig lista m.a.o.

- Snow beklagar att han inte har tid att vara mer aktiv och berättar att han kan vara inloggad utan att sitta vid datorn.
- Ytterligare ett inlägg i samma stil. ” Tycker ni att jag inte tillför något, fine. Rösta ut mig. Men jag tror inte heller att ni tjänar på att jag slänger ur mig grundlösa korkade anklagelse åt höger och vänster som en viss annan spelare.

Sen har jag haft grymt stressiga dagar på jobbet denna veckan. Det tar tid att analysera den här tråden i detalj.” Nu återstår mindre än 24 timmar och Snow har ännu inte röstat.
- Röstar på Lexx.
- Ändrar sin röst till Björn med samma argument som han kört på tidigare. Änringen är enbart av akademiskt intresse. Det är redan klart att Lexx kommer att åka. Varför byter Snow?

Dag 3:

- Rising postar följande om Snow. ”Lade den sista rösten på Björn runda 2, och hoppade sent på drevet mot Björn runda 1. Har varit avvaktande, passiv, inväntande och hela tiden legat i bakgrunden och låtit bli att avslöja något om sina egna åsikter och tankar. Oerhört skum person.
Mycket lämplig kandidat att leda följet inför nästa etapp”
- Snow kontrar med att hävda att Björn ändå bara är kaotisk och som dessutom kritiserar Rising. Vill få fler att hoppa på Björntåget. Lyser på Feliath och Gurgeh och säger att de minsann är lika summa som han själv. Avslutar med en teori om att Björn och Rising spelar good cop, bad cop.
- Berättar att han tänker kolla allas aktivitet och dra slutsater av det. Hakar på Arvidos men säger egentligen inget.
- Listan kommer. ” Misstänkta (strikt efter mitt poängsystem) är:
Embergen, Feliath, Gurgeh, Halvtand, Andy och allra värst Dice.” Dock, det här är underligt och det har kommenterats tidigare. Snow säger sedan ” Dice tror jag inte mycket ont om.” och sedan plockar han bort Gurgeh från listan.
- Röstar på Embergem
- Har ett PM-bråk med Arvidos. Arvidos har sett Snow läsa PM. Snow svarar ” Själv har jag ingen aning om vad jag läste för privat meddelande, men det var inget som hade med varulvsspelet att göra, det är jag säker på. Vad läste du?” Jag har så klart ingen aning om hur många PM Snow får, men för egen del har jag inga som helst problem att redogöra för vilka PM jag last när. Så kanske kan vi få svar på vilket PM Snow läste nu? Vilka PM fick du den dagen? Får du alltid så många PM att du inte kan hålla isär dem?
- Babblar lite löst om McDonaldstrojkan (Dice, Embergem och Halvtand) men tycker inte så mycket.
- Är den enda som röstar på Embergem och byter därför till Andy som redan har ett gäng röster på sig. Men hoppade inte på Halvtandståget trots att han flera gånger sagt att Halvtand är lika misstänkt som Embergem (och Dice). Hade alltså makten att avgöra om Andy eller Halvtand skulle åka ut. Båda stod på hans lista.

Röstresultat dag 3:
Andy (6) : Måns, Rising, Snow, Björn den gode, Andersson, Halvtand
Halvtand (5) : Embergem, Pilzeman, krank, Wilmer, Dice
Rising (2) : Andy, Gurgeh
Björn den gode (1) : Feliath

Dag 4:
- ” Min åsikt från förra rundan står fast tills jag har hunnit analysera mera” och därför röstar han på Embergem, igen.
- Rising ifrågasätter rösten enligt den logik jag anger ovan.
- Snow byter därför röst till Halvtand
- Rising ifrågasätter även den rösten och Snow svarar att båda kan vara zorakier. Intressantare är kanske det här: ” De andra som röstade på halvtand ser jag inte som extra misstänksamma. Krank verkade tycka att Halvtand avslöjade sig (jag har ärligt talat lite svårt att se det). Wilmer hängde mest med. (Notera att jag inte har tid just nu att läsa allt igen, jag får gå på vad jag kommer ihåg).” Här skyddar Snow Krank och Wilmer, utan någon egentlig anledning. För att det inte ska se ut som att de är i cahoots?


Det här är allt som Snow har sagt och gjort under spelet än så länge. Snow har inte sagt så mycket alls. Han gik ut hårt mot Björn, men övergav det spåret. Han har lovordat Rising. Han har sagt att någon av McDonaldstrojkan nog är zorakier, vilket andra sa före honom. Han har visat stor respekt för Rising och bytt röst när han ifrågasatts. Utan att själv kontra med egna åsikter eller analyser. Utöver detta har han presenterat en lista med bla Feliath, Gurgeh och Andy. Slutligen har han skyddat Krank och Wilmer. Jag kan inte se några indicier på att Snow äe kardier, men flera på att han är zorakier. Det bäste vore nog om Snow själv kunde kommentera inlägget.

Shit, den här typen av analyser tar tid att göra! Det blir nog lunch framför datorn idag. :gremsmile:
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,178
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Viktigt inlägg

krank said:
Jag tycker inte att det är självklart, och jag är hyfsat säker på att jag nämnde möjligheten att Rising bluffar ganska tidigt.

Det jag däremot kan säga är att de råd Rising givit generellt varit i linje med de råd han givit utanför varulvsspel tidigare, i kommentarer till tidigare spel etc. Det kan ju bara varia smart spelande för att bygga upp för en bluff, men det är isåfall en ganska riskabel bluff eftersom man genom att sticka ut hakan definitivt drar uppmärksamheten till sig.

Så; jag tror inte att Rising är zorakier, men jag är intesäker.
I princip instämmer jag i kranks analys. Jag skulle heller inte sätta hela månadslönen på att Rising är kardier, men det här spelet handlar ju bland annat om att väga sannolikheter mot varandra. Klart Rising KAN vara zorakier, men i nuläget är det en säkrare satsning att tro att han inte är det.

Varför outar Rising sig som siare och outar Snow och det INNAN Arvidos kom med sin alternativa teori? Speciellt mot bakgrund att han, om han har fel, med stor sannolikhet kommer att få ett drev på sig nästa drag?
1) Rising är kardier, har fått sitt första sieriresultat, och går ut med det för att dels få igång röstningen, dels få skydd av en eventuell väktare.

2) Rising är zorak, men använder sieriet som ett sätt att få ett drev mot en kardisk Snow. Vad är då orsaken till detta?
a) Möjligen skulle det vara ett sätt att avstyra dreven mot dem som hade flera röster på sig vid det tillfället, d v s Rising själv, Gurgeh och Halvtand. (Och rösterna på Rising i det läget var knappast ett drev enligt min mening, utan kom delvis p g a att han antydde att han hade en förmåga). Alltså skulle det bytyda att Rising är i cahoots med Gurgeh och/eller Halvtand, vilket inte i min bok är särskilt sannolikt, framförallt inte med den sistnämnda
b) Rising vet att zorakierna har någon form av ninjaförmåga som ger dem möjligheten att plocka bort flera personer denna dag, och därför vinner om de plockar en kardier. Det är iofs inte omöjligt, men går lite på tvärs mot att Feuflux hävdat, om jag inte har fel, att de magiska föremålens förmågor generellt sett är ganska svaga i detta spel.

Jag vet i alla fall vad jag bedömer som troligare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Krankilicious

Krank

Dag 1:
- Svär ederna och röstar på Wilmer (I ljuset av Snows försvar av Krank och Wilmer kan detta vara en slug fint att tillsynes rösta slumpmässigt men isjälva verket för att skaffa alibi inför framtiden). Säger sig uttrykligen göra det för att undvika misstankar.
- Ger sig på Björn för att han inte svär alla eder och för att han inte lägger en röst.
- Håller med om att Björn nog inte hoppade över ederna för att han är zorakier eftersom det vore korkat att dra på sig så mycket uppmärksamhet. Det var alltså bara 3 timmar tidigare som Krank gjorde just det. Vill visa sig vara god genom att hålla med Rising?
- Säger att Rising beter sig som han förväntas göra, oavsett om han är zorakier eller kardier, och menar att hans råd trots allt är sunda. Säger sig inte vara ett ”taktiskt snille” (Basses ordval) utan gör många misstag (trots att vi vet att Krank var väldigt slug under wrnuspelen och ljög i vrållådan och sånt). Avslutar med ” Jag har egentligen inte så mycket misstankar mot Wilmer, men i det här läget är en röst på honom lika god som någon annan röst.”
- Berättar lite om bra strategier som zorakierna kan använda sig av. Säger egentligen inte så mycket konkret, mer än att de kan sprida sina röster och blanda olika strategier.
- Wilmer röstar på Krank. Krank tycker att Wilmers argument är märkliga och felaktiga.
- Säger sig välja mellan Basenaji, Björn den Gode och Lexx när han ska byta röst från Wilmer, och väljer Lexx. De andra två tycker han verkar vara kardier eftersom de skriver mycket.

Dag 2
- Försvarar sig mot Björn som avslöjar att han försökt finta Krank genom att hålla med honom och rösta som honom m.m. Något som Krank inte reagerat på. Svarar att ” Eftersom jag inte kom på nåt bra sätt att reagera lät jag saken bero.” Avslutar med att fråga varför Purgatory, och inte Rising blev lönnmördad. Något vi alla fortfarande undrar över…
- Andersson undrar om det är något man kanske borde gräva lite i, men Krank menar att vi har för lite info.
- Ifrågasätter Lexxs röst på mig som dåligt underbyggd. En analys som jag f.ö delar.
- Ber Wilmer skriva en lista över misstänkte, detta trots att han inte egentligen misstänker honom. Menar att Björn nog är kardier, eller slug som tusan.
- Hänger på Risings råd och röstar på Feliath och låter den vara där. Han är den enda som röstar på Feliath. Varför? Detta trots att han misstänker Lexx.
- Wilmer och Krank tjivas lite över varför Krank röstade på Lexx under Dag 1.

Dag 3
- Andy röstar på Rising och Krank ifrågasätter det.
- Använder en ny metafor för Risings förslagenhet om han är zorakier i ” kulor av dvärgmästersmitt dunderstål.”. Kanske inte så relevant men det är nog tredje gången han säger det. Om Rising och Björn.
- ” Oj, titta. En smaragdprydd stav. *vifti vifti* Kul pryl.” Angående hans föremål. Beklagar sig återigen över att jobbet kommer ivägen och att han inte kommer att ha så mycket tid. Analyserar lönnmordet på Purgatory med orden ” De har säkert nån tanke bakom sitt lönnmördande, men frågan är hur frisk den tanken är.”
- Anser att Halvtand gör bort sig när McDonaldstrojkan hamnar i fokus och lägger sin röst på honom.
- Blir sur över att Andersson byter röst från Halvtand till Andy vilket får konsekvensen att Andy går först och dör. Det som kan ses om märkligt i sammanhanget är att Krank tidigare sagt att ” Andy ligger ganska pyrt till på min lista också”. Så, varför var det så dumt av Andersson att byta från en till en annan?

Dag 4
- Fortsätter att vara sur över Anderssons utspel och postar en analys av hans beteende än så länge och kommer fram till att han verkar hyfsat ren. Röstar även på honom.
- Postar en lista, från mest misstänkt till minst:

Halvtand
Embergem
Björn den gode
Feliath
Andersson
Arvidos
Wilmer
Måns
Dice
Snow
Gurgeh
Rising

Det är ju glädjande att jag ligger ganska bra till, men gör det I sällskap av Gurgeh, Snow och Dice. En inte helt okontroversiell lista. Björn ligger väldigt dåligt till. Krank har framfört kritik mot hans spelstil men har alltid avslutat med att han antagligen är kardier. Halvtand och Embergem känns vettigt. McDonaldstrojkan är suspekt.

Sammanfattningsvis vill jag säga att Krank klarade sig ganska bra länge. Han spelade med och gjorde de rätta dragen. Höll med Rising och var lite lagom hjälpsam. Dock, det som sticker ut är hur han gång på gång berättar hur lite tid han har och så har vi ju det här med listan. Gurgeh och Snow är mina huvudmisstänkta för tillfället (och jag börjar luta mer åt Snow) och de vill Krank alltså fria från misstankar?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Krankilicious

Måns said:
Gurgeh och Snow är mina huvudmisstänkta för tillfället (och jag börjar luta mer åt Snow) och de vill Krank alltså fria från misstankar?
Jag var ju inte klar. När Rising outade Snow som zorakier så hängde Krank på, som han brukar göra. Men sedan bytte han till Gurgeh för att andra röstade på honom.

Det här gör Krank ännu märkligare. När han slutligen får säga något som inte påverkats av Rising så är det en galen lista och efter att han har postat den så röstar han snabbt på två av dem han misstänker minst. Visserligen har en del nytt dykt upp, men ändå. Vet Krank vad han håller på med?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Till läkaren och till Rising (viktigt!)

Andersson said:
Slösa inte bort siandet på mig. Föremålet jag fick detta drag (runprydd kroksabel) stör siande så att man sias som tvärtom mot det man är. Alltså kommer jag att visas som zorakier vid ett siande.

(Jag hade tänkt skriva detta när jag uppdaterade listan på magiska föremål m m, men glömde helt bort det när jag först blev uppslukad i diskussionen med krank och sedan av Arvidos meddelande-lavin).

Tack för skrattet.

Där har vi #2, people. Den som motsäger detta ens för en ynka mikrosekund är antingen zorakier eller så dum att jag kommer peka på dem och hånskratta när det här partiet är över.

---

Och till Björn: Man kan naturligtvis inte villkora förmågorna på det sätt som du beskriver - det skulle ju göra varje förmåga till en siarförmåga. En Vig skulle ju bara:

1. Om Arne är skurk, då skjuter jag honom.
2. Annars - Om Bempa är skurk, då skjuter jag honom.
3. Annars - Om Crille är skurk, då skjuter jag honom.

...osv. Det enda man kan anpassa sig till är vem det är som blir utröstad (eftersom det är offentligt. Alla får ju veta vem det är som får flest röster - men vad folk har för alignments är ju hemligt).

Nå: Jag emottar förstås gärna ett väktande, om det finns någon sådan. Låt zorakierna sitta och våndas huruvida det kan finnas någon väktare i spel eller inte, och huruvida det då kan vara värt att försöka lönnmörda mig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Re: Krankilicious

Måns said:
Vet Krank vad han håller på med?
Det vet krank oftast inte.

Det finns en skillnad mellan nu och tidigare spel. Då var jag arbetsfri och hade 16 vakna timmar per dag att analysera, leta strategier, komma på sluga saker.

Nu har jag förutom två rollspelsgrupper (då hade jag en) att planera kring dessutom ett heltidsjobb, dessutom min första termin. Stora delar av min fritid och min jobbtid går åt till saker som att konstruera övningar och prov, hitta nya lösningar på elevers problem, bestämma vilken ordning man ska ha på saker och ting, och så vidare. kort sagt, sånt där inledande man behöver göra första terminen eller första terminerna för att kunna bli varm i mkläderna. Det är oerhört energikrävande. Inte bara varulvsspel utan också t.ex kreativt arbete med illustrationer och layout jag lovat bort samt arbetet med Evolutionens Barn har blivit lidande.

jag har kunnat skriva en del, men inte analyserat ens i närheten av lika mycket som tidigare. Jag skriver snabbt, och kan därför producera inlägg av varierande längd utan att det inverkar nämnvärt på hur lång tid det tar att skriva dem - men jag har tiominuters eller som längst tjugominuters "raster" då jag har tid och energi att ägna åt varulvsspelet.

Så ja, jag spelar under min förmåga. jag analyserar sämre än tidigare. Mest reagerar jag på vad folk säger sådär omedelbart, utan att egentligen fundera så värst långt bak i tiden.



Om min lista: Man efterfrågade en lista med rangordnade. Jag hade vid tillfället egentligen bara starka misstankar om två, som jag placerade högst upp. Resten blev mer eller mindre slumpade. Jag hade helt enkelt ingen åsikt om flera av de jag placerade på listan.


I dagsläget har jag inte en blek om hur jag ska rösta, och efter jobbet måste jag ta mig DIREKT till D&D-spelmötet, och när jag kommer hem därifrån är det typ midnatt och jag måste sova för att orka upp imorgon.

Min sista lektion börjar 13.45 och pågår till 14.45, sedan klockan 14.50 börjar ett möte jag måste vara med på som håller på till 16.30. Och 16.30... Ja, då måste jag ta tåget.

Och nu ska jag försöka hinna äta. Jag skriver antagligen något mer innan lektionen börjar, och jag ska försöka klämma in något innan mötet, men jag lovar ingenting.

Jag sitter fortfarande på staketet, men tycker att det argumenterats ganska bra för att Snow kan ingå i Arv5 utan större problem, och det vore ju att slå två flugor i en smäll och gå på båda de alternativ jag i dagsläget ser som rimliga.


Röst: Snow
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,178
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Till läkaren och till Rising (viktigt!)

Rising said:
Tack för skrattet.

Där har vi #2, people. Den som motsäger detta ens för en ynka mikrosekund är antingen zorakier eller så dum att jag kommer peka på dem och hånskratta när det här partiet är över.
Du får skratta hur mycket du vill. Men det är lik förbaskat sant. Och också orsaken till att jag inte vill lägga för mycket tilltro på ditt sieri.

Jag har inget emot att Snow röstas ut - han kan mycket väl vara en zorakier. Men jag tycker att Arvidos teori ger ett intressantare helhetsgrepp OCH något att gå på i kommande rundor (även om jag tror att han har fel på ett par punkter).
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Till läkaren och till Rising (viktigt!)

Det är bara helt unbelievable att du skulle ha räddat Halvtand i förra draget och att just ni båda av en märklig slump skulle visa er ha förmågor som stör siande, samt att du skulle ha hållt tyst om det hela tiden i det här draget fram tills nu, efter att:

1. En siare avslöjat sig
och
2. Denne siare säger att han misstänker sambandet mellan Halvtand, Snow och dig.
och
3. Du redan prövat att spendera en massa tid med att misstänkliggöra mig och ifrågasätta mitt siande, och istället lyfta fram den riskabla teorin att först pröva Arvidos teori istället, för att sedan rösta på Arvidos om hans teori skulle visa sig vara fel. (= "Har Arvidos fel, blir ju han kandidat i framtiden.") Denna strategi skulle kunna resultera i två döda kardier, vilket väl skulle kunna ge zorakierna segern innan vi ens hann rösta ut Snow.
och
4. Du har tidigare föreslagit teorin om att jag skulle kunna vara en paranoid siare. Hur sannolikt är det att spelet skulle ha både galna siare och vara överladdat med en massa förmågor som förvirrade siare? Det är liksom antingen det ena eller det andra. Hade du haft en siarförvirrarförmåga så borde du i rimlighetens namn ha varit mer övertygad om att siarna i spelet faktiskt borde vara friska.

Så jag köper det inte för en endaste sekund. Ditt inlägg dryper av olika försök att hitta en flyktväg, och tillsammans ser de ut som en checklista över skurkbeteende:

- Statistisk osannolikhet? Check.
- Påtaglig samverkan med annan misstänkt zorakier? Check.
- Avgörande utspel efter att viktig information uppdagats? Check.
- Drastiska åtgärder efter att själv ha blivit misstänkliggjord? Check.
- Uppgifter som strider mot vad som tidigare sagts? Check.

Som sagt; jag skrattar. Skrattar, för att jag nu slipper rikta min rubinstav emot dig och kan använda den mot någon annan istället.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Re: Viktigt inlägg

Nu vet jag inte om du bryr dig om vad jag skriver men slutledningen går bland annat så här.

1. Rising är inte dum.
2. Varför om Rising vore ond skulle han gå ut med att han var siare? Han skulle inte ha något överhuvudtaget att tjäna på det. I läget när han gick ut (innan Arvidos five kom på pappret) så var det absolut inget dåligt läge för Zorakierna, vi hade inte hittat en enda och ingen kan påstå att vi var nära att hitta dom heller. Det vore ett sjukt drag att i det läget låtsas vara siare bara för att "vinna mer" eftersom det inte går att vinna mer än att vinna.

Ytterligare argument.
Det känns sjukt osannolikt att vi i en sån här setting inte skulle ha någon siande förmåga, och eftersom ingen annan hävdat siande så är det väldigt sannolikt att den som hävdar den talar sanning.

Och slutligen att om Rising vore ond så vore det bästa vi kunde göra just nu att ändå rösta ut Snow eftersom vi då skulle veta säkert att Rising var ond. Just därför är det dessutom ännu mindre sannolikhet att rising är ond.

Det är också meningslöst att försöka hävda att siandet skulle visa fel.

När nu Andersson dessutom har avslöjat sig så finns det absolut inga tvivel längre. Förhoppningsvis kommer i vart fall alla bybor därför rösta på Snow och så kan Zorakierna få sprida sina röster bäst dom vill.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Jag skrattar också, (Rising har helt rätt)

Alltså, jag hoppas verkligen att alla förstår den här argumentationen, om det är något som är oklart så fråga (Zorakier göre sig dock icke besvär), för det här är så nära 100% som det går att komma.

Vi vet nu med största sannolikhet att både Snow och Andersson är Zorakier och vi kan dessutom med ganska hög sannolikhet säga att även halvtand är det.

(men där kan vi inte vara lika säkra, det kan ju faktiskt vara så att hans föremål var äkta och att Andersson sen försökte kopiera den förklaringen, men å andra sidan ser det snarare ut som att halvtands förklaring kopierades från stridsgafflarna, och nu tror jag det är sannolikast att halvtands sköld inte gör något alls)

Vi kommer rösta ut Snow idag och sen ryker Andersson imorrn oavsett vem som dör inatt.

Sen gäller det nu bara att röka ut kvarvarande 3 (eller 2) men den här dagen har verkligen gjort mig mycket mer hoppfull nu.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,178
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Till läkaren och till Rising (viktigt!)

Pish, posh.

Hur du kan se samband mellan mig Halvtand och Snow förstår jag inte.

a) Hade jag varit zorakier hade jag vetat att Halvtand också var det. Och därför glatt offrat honom förra rundan, när det ändå var kört. Varför skulle jag ha hoppat på tåget mot Halvtand som 5:e person i drevet, och därmed börja göra läget hopplöst för honom; för att sedan rädda honom med en manöver som är garanterad att se underlig ut? Speciellt som jag fått ett fint alibi som en i drevet mot honom? Det var ju inte så att zorakierna var i ett desperat läge efter sin inledning, direkt.

Nu fick vi den positiva effekten att dels bli av med Andy (som annars riskerat att ryka den här rundan p g a allmän passivitet och skumhet och som inte tillfört ett jota vare sig med sin närvaro eller sin eliminering), dels fick vi någonting att prata om, vilket genererar fler ledtrådar.

b) Jag har poängterat att Snow är skum och en kandidat till utröstning. Poängen är bara att jag tycker att ett testande av Arv5-teorin ger mer. Fast som jag också sagt innan, tror jag att Arvidos i sak har rätt men i detaljer fel. Snow kan mycket väl vara en av Arv5.

c) Så enligt din teori skulle jag alltså vara zorakier och misstänkliggöra och/eller rösta på 50-66% av mina medzorakier (beroende på om det är fyra eller fem zorakier), och dessutom göra det på ett så uppseendeväckande sätt att jag riskerar bli nästa offer. Så dum är inte ens jag, och definitivt inte du.

d) Klart att det är misstänkt att gå ut med informationen om att man pingas fel. Men å andra sidan hade det varit samma sak oavsett när det kommit. Det smarta i det här läget hade varit att inte säga något alls, och chansa på att någon siare inte siat mig (vilket egentligen varit rätt sannolikt). Men hade jag haft fel hade vi fått ett onödigt drev och tappat ännu en runda, nu när vi efter en hjärtskärande dålig inledning äntligen verkar vara något på spåren. Jag vidhåller att de magiska förmågorna i den här omgången är rätt värdelösa, och alldeles för många, vilket bygger in möjligheten till en massa felkällor. Det är därför jag föredrar att testa de logiska resonemangen, utifrån röstning, andra beteenden och argumentationsanalys som grund för röstningen det här draget.

För att egentligen tror jag att vi i Gurgeh och Snow har två stycken zorakier på kroken. Men jag kan mer än gärna flytta min röst till Snow för att garantera att Risings siarförmåga testas.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
McDonaldstrojkan

Halvtand

Dag 1
- Svär ederna
- Röstar på Embergem, och är den enda som gör det.

Får en Diamant-prydd sköld

Dag 2
- Blir anklagad av Rising och försvarar sig med att han är nybörjare, och kontrar med att i sin tur rösta på Rising.
- Påstår att hans sköld är magisk
- ” Helst av allt skulle jag nog vilja rösta på de som är väldigt aktiva och/eller verkar kunna spelet bra. Till exempel Andersson, Rising (som har min nuvarande röst) och Björn den gode.” Och byter röst till Björn där det alltså klumpats ihop en del röster.

Dag 3
- Berättar att att Dice och Embergem pratar om spelet IRL (vilket är intressant eftersom de inte gör det här på forumet)
- Rising tycker att Halvtands uttalande från dag 1 är skumt. Det där om att rösta ut erfarna. Svarar att det kanske det är, men han är ju nybörjare. Röstar därefter på Björn .
- Försvarar sig mot Embergem. Mest handlar det om hur de betett sig IRL. Säger att Embergem är van vid den här typen av spel.
- Berättar att ” Min sköld har förmågan att stå emot magi, detta inkluderar tyvärr siande”.
- Andersson ”tvingar” Halvtand att rösta på Andy.

Ett massivt drev mot Halvtand som slutar med…Inget alls. Och nu verkar allt glömt?

Dag 4:
- Röstar på Björn. Igen.
- Embergem röstar på Halvtand. Igen.
- Dice ”misstänker” Halvtand, som försvarar sig och vill veta varför. Bråket fortsätter med att de kastar indicier på varandra, som bygger på vad som hänt IRL.
- Listar mig, Snow och Björn som möjliga zorakier, med Embergem/Dice som wildcards.
- Byter röst till Snow


Dice

Dag 1
- Svär, när han väl dyker upp, ederna. Och röstar på Björn.

Dag 2
- Röstar på Björn

Dag 3
- Misstänker Halvtand…
- Röstar på Halvtand

Dag 4
- Tar tillbaka sina misstankar mot Björn. Fortsätter att misstänka Halvtand. Misstänker även Snow och Andersson.
- Hävdar att han inte följer Embergem utan röstar efter eget huvud. Bråkar med Halvtand om vad de har pratat om.
- Upprepar sina misstanker, i formen av en liten lista:

Andersson
Snow
Halvtand


Embergem

Dag 1
- Svär ederna
- Röstar inte på någon

Dag 2
- Drar sin teori om att zorakierna väljer lågprofilspelare eftersom det kan finnas en kardier med förmågan att rädda någon från att lönnmördas.
- Röstar på Lexx, hellre än Björn.

Dag 3
- Röstar på Halvtand
- Berättar att Dice bor hos honom.
- Svarar på en direkt fråga att Feliath verkar mer misstänkt än Björn.
- Berättar att han egentligen heter Kim och att Dice heter Gunnar.

Dag 4
- Säger att Snow och Andersson ger ”dåliga vibbar”. Röstar återigen på Halvtand
- Postar en lista:

Huvudmisstänkta:
Halvtand
Andersson
Snow

Misstänkta
Arvidos
Måns
Krank
Björn

Lite misstänkta
Wilmer
Feliath
Gurgeh
Rising

Knappt misstänkta
Dice

- Sedan en till:

Halvtand
Andersson
Snow
Arvidos
Måns

- Har instabil mage och måste gå och skita
- Röstar på Snow och säger sig inte tillhöra The Arvidos5


Så, då var vi klara med McDonaldstrojkan. Så här tror jag att det ligger till. Dice och Embergem bor ihop, skiter ihop och spelar spel ihop. De har pratat med varandra mer än man får lov att göra att och plötsligt så sa de det man inte får. ”Jag är kardier”, ”Jag med” svarade den andre. Så frågade de sin kompis, Halvtand. ”Vi är kardier, är du det med” varpå Halvtand svarade ”stick å döööööö” eller något liknande. Därför bestämde sig kardierna för att rösta på Halvtand, som ju verkar så misstänkt. Detta sker inför dag 3, när Dice och Embergem börjar klumpa sina röster. Isf är Halvtand zorakier. Nu finns ju möjligheten att Dice eller Embergem lurar sin kompis och säger att de är kardier fast de inte är det. Om Dice luras är det synd om zorakierna, för han har ingen dator. Å andra sidan postar inte Embergem mer än vad han gör. Men kan inte båda vara det? Jo, det är faktiskt ganska sannolikt, inte minst med tanke på hur lönnmorden sett ut. Men är då Snow kardier?

En annan möjlighet är att Halvtand inte alls är zorakier utan ateist (vad vill de). Det är därför han inte vill prata med Embergem och Dice.

Nej, jag tror ATT DICE OCH EMBERGEM ÄR ZORAKIER! (men inte Snow?)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Re: Till läkaren och till Rising (viktigt!)

För att egentligen tror jag att vi i Gurgeh och Snow har två stycken zorakier på kroken. Men jag kan mer än gärna flytta min röst till Snow för att garantera att Risings siarförmåga testas.
Översättning: Fan det här går inget bra, men om jag hjälper till att rösta ut min maffiapolare nu kanske det inte är helt kört för mig.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Re: McDonaldstrojkan

Så, då var vi klara med McDonaldstrojkan. Så här tror jag att det ligger till. Dice och Embergem bor ihop, skiter ihop och spelar spel ihop. De har pratat med varandra mer än man får lov att göra att och plötsligt så sa de det man inte får. ”Jag är kardier”, ”Jag med” svarade den andre. Så frågade de sin kompis, Halvtand. ”Vi är kardier, är du det med” varpå Halvtand svarade ”stick å döööööö” eller något liknande. Därför bestämde sig kardierna för att rösta på Halvtand, som ju verkar så misstänkt. Detta sker inför dag 3, när Dice och Embergem börjar klumpa sina röster. Isf är Halvtand zorakier. Nu finns ju möjligheten att Dice eller Embergem lurar sin kompis och säger att de är kardier fast de inte är det. Om Dice luras är det synd om zorakierna, för han har ingen dator. Å andra sidan postar inte Embergem mer än vad han gör. Men kan inte båda vara det? Jo, det är faktiskt ganska sannolikt, inte minst med tanke på hur lönnmorden sett ut. Men är då Snow kardier?

En annan möjlighet är att Halvtand inte alls är zorakier utan ateist (vad vill de). Det är därför han inte vill prata med Embergem och Dice.

Nej, jag tror ATT DICE OCH EMBERGEM ÄR ZORAKIER! (men inte Snow?)
Alltså jag förstår inte, du målar upp ett scenario där du tror att dice och embergem sagt till varandra att de är kardier, och detta är ditt argument till att dom båda är Zorakier? Om dom både hade varit Zorakier så hade dom ju vetat det från början? Har du skrivit fel någonstans eller är jag bara dum?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: McDonaldstrojkan

Björn den gode said:
...eller är jag bara dum?
Ja, eller så utrycker jag mig otydligt. Min sammanfattning är alltså resonerande och jag har mer än en teori. Jag är helt övertygad om att Dice och Embergem är i maskopi, men de kan vara det på ett rent socialt plan som inte har med spelet att göra. De kan även vara det i spelet (och då har de så klart inte sagt "jag är kardier" till varandra). Halvtand är av någon anledning inte med i sammansvärjningen. Det kan bero på att han är zorakier (eller ateist) eller att Dice och Embergem är zorakier (eller bara en utav dem). Slutligen kan det även vara så att alla tre är kardier men bara två har brutit mot reglerna, men det tror jag inte.

Men ALLA TRE är misstänksamma mot Snow. Vad betyder det?
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Re: McDonaldstrojkan

Måns said:
Men ALLA TRE är misstänksamma mot Snow. Vad betyder det?
Det kan ju ha något att göra med den där gången då grottans egen lilla spåkärring Rising sade att han sett Zorakiska landskap i Snows barndomsminnen.
Det är iaf vad jag har att gå på. I övrigt misstänker jag honom inte (Ingen direkt misstanke före detta), men att pekas ut som elak jäkel är väl som en lysande neon-skylt i pannan.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Till läkaren och till Rising (viktigt!)

Varför skulle jag ha hoppat på tåget mot Halvtand som 5:e person i drevet, och därmed börja göra läget hopplöst för honom; för att sedan rädda honom med en manöver som är garanterad att se underlig ut
Jag tyckte faktiskt inte att manövern såg himla misstänksam ut. Jag såg förstås ett samband mellan dig och Halvtand, men när Pilze lönnmördades så var faktiskt min första tanke "aha, de försöker få det att se ut som om Halvtand skulle vara skurk, eftersom de dödade en av dem som röstade på Halvtand. Det betyder nog att både Halvtand och Andersson är kardier)Och om jag inte hade pingat Snow som zorakier så hade jag föreslagit att vi skulle fortsätta pressa folk efter avslöjanden, vilket i första hand skulle leda till drev mot någon av Feliath, Gurgeh, Dice och Ember.

Det var mest krank som reagerade mot din sena röst, och det hade du nog kunnat använda för att få mig att misstänka honom.

enligt din teori skulle jag alltså vara zorakier och misstänkliggöra och/eller rösta på 50-66% av mina medzorakier (beroende på om det är fyra eller fem zorakier
Vi är ganska nära den tidpunkt då det är 50% zorakier i spel. Tar man bort de personer som du inte skulle kunna misstänka eller rösta på utan att jag direkt skulle fatta misstankar (såsom Björn) så är alltså inte dessa siffror ett dugg märkliga. Den viktiga frågan är ju främst vilka som får dina slutgiltiga röster.

Klart att det är misstänkt att gå ut med informationen om att man pingas fel. Men å andra sidan hade det varit samma sak oavsett när det kommit
Eh, nej. Hade du sagt det direkt i ditt första meddelande så hade det inte varit lika osannolikt. "Kroksabel med runor" låter ju till och med som ett föremål som skulle kunna ha en förbannelse. Jag hade nog köpt det.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Asbra!

Asgrymt jobbat, nu har jag absolut inget emot att vi röstar ut Snow den här dagen. Men jag tror fortfarande på "The Arvidos 4" (Sans Feliath), ska posta lite till om det...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Till läkaren och till Rising (viktigt!)

Oh shit...

Men... Om nu Snow är zorakier, och Andersson och Halvtand också är zorakier... Varför i hela friden skulle Halvtand vara med och skapa ett drev mot Snow när det fanns ett utmärkt drev mot Gurgeh att hoppa på?

Det skulle isåfall vara om Snow, Gurgeh, Halvtand och Andersson är zorakier, men varför i hela friden skulle Andersson vara med och skapa ett drev mot Gurgeh i fjärde draget isåfall?
 
Top